Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround-test? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
almighty_85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hey alle.

Er i tvivl om det er det rigtige forum at spørge i.
Men skal teste højtalere i denne uge (mange forskellige sæt) og vil høre jer om
hvilke film der virkelig kan sætte højtalerne på prøve? - så jeg kan få testet dem ordentligt inden jeg beslutter mig :)
Til top Vis almighty_85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almighty_85

Junker84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2008
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej almighty_85

Hmm en god start vil være at smide noget på du kender godt som du "ved" hvordan skal lyde..

Ellers ynder jeg selv at smide
"Saving Private Ryan" på især intro scenen med projektiler under vandet.
"Top Gun" afterburneren er god til at teste om subwooferen er til noget.

God testning af højttalere..

/Junker
Til top Vis Junker84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Junker84

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Pearl Harbour... - Kapitel 21 og frem...

JBLfan

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Master and Commander er også fantastisk. Har fænomenal lydkvalitet især i DTS lydsportet. Her skulle du gerne i starten
føle at de løber hen over hovedet på dig - der hvor de blæser til alarm og alle løber rundt og gør sig klar til kamp. Og i
scenen hvor de levere bredsider mod hinanden i starten af filmen, er bestemt også en rigtig seriøs test af din subwoofers
formåen og evne til at levere drøje hug og flytte en masse luft i de nedre frekvenser. Open Range har også nogle seriøse
smæld, som både sætter dine fronter og din sub i gang, når de har deres store shot-out i slutningen af fimlen. Måske ikke så
dyb bas, men bestemt en god test af dynamikken, dvs hvor meget smæk der er i de nedre frekvenser.

top Gun skal også kunne skrues højt op, samtidig med at du oplever et stort lydbillede, som du skal føle er hele vejen rundt
om dig, med theme-melodien i starten af filmen, samtidig med at subben levere dybe solide beat, til den dejlige 80' musik

baghøjttalere skal, hvis vi følger "forskrifterne", kun skabe en atmosfære i dit lytte/film - rum. Mange tror fejlagtigt at de
skal skrues op så man lægge mærke til dem. men pointen er netop at de skal virke difuse og forsvinde på en måde så du
ikke lægger direkte mærke til dem, med mindre der vitterlig sker noget "bag" dig i sofaen. Prøv f.eks at "pil" dem fra. så
skulle du gerne opleve lydbilledet, som værende dominerende i fronten. når du så kobler dem ind igen, oplever du at
lydbilledet kommer ud i stuen, og at du bedre bliver trukket med ind i filmen. Og det er formålet med baghøjttalerne, netop
at skabe illusionen. (behøver faktisk ikke rigtigt på nogen måde at matche de andre højtalere i størrelse eller type).
Det samme gælder i store træk også subben. Ikke noget man behøver at lægge umiddelbar mærke til, men skal bestemt
være der når det gælder

Centerhøjttaleren, skal være så klar og ren i talen, som muligt. Her ligger ca 70-80% af lyden i alle de film du ser. Meget
vigtig højttaler, som helst skal matche dine fronter, men samtidig og gerne have lidt størrelse og pondus, så du virkelig føler
at stemmerne er naturtro og ikke lyder små og irriterende som fra et fjernsyn(let overdrevet sammenligning).

Fronterne, som nævnt skal de helst matche centeren. Her er det mere vigtigt at faktisk kan lidt af det hele. da de jo både
skal spille musik og film. Men igen, hvis du har en sub, så kan du på stort set alle surroundforstærkere indstille en
delefrekvens, hvor du bestemmer grænsen for hvor lavt dine højttalere skal spille ned. 60 hz er et godt sted at starte. Herfra
og ned skal din sub klare ærterne.

Læs din manual til din surroundforstærker. Det er vigtigt at du indstiller tingene ordenligt.... ellers falder testen lidt til
jorden... og det som du troede var et godt køb, kan komme til at ærge senere. Der er jo kun en som kan betale, og det er
dig.... gælder for de fleste

Pøj pøj med det... og husk nu at hast værk er last værk. Been there, done that got the t-shirt     
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hulk the incredible - kapitel 10, og ellers Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander, Master and Commander..
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej Mester

Jeg bruger følgende film til at teste med:

Avatar, The Dark Knight, Iron Man 1-2, Pearl Harbour, King Kong, Moulin Rouge, Transformers 1, Ice Age 1,

Hvis du evt. også har nogle konceret kan det også bruges, da de kan give et utrolig godt overblik over hvad højttalerne kan levere af klarhed i lydbilledet.

Men ja, brug helst noget matereiale som du kender godt og "ved" hvordan det skal lyde, på den måde kan du blive mere sikker på dit køb.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

almighty_85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle jeres svar :)

Har været i blockbuster og leje en masse af de film I har foreslået, på blue ray selvfølgelig.

#Digital_Thor - Mit næste spørgsmål var faktisk lige præcis om jeg ikke bare kan bruge de fleste af pengene på Fronter, Center
og Sub. Og senere hen købe nogle mindre (evt. billigere?) baghøjtalere, der kan hænge på væggen?

Indtil videre ser det ud som om det bliver en Marants sr-5005 jeg kommer til at bruge.

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Her er også en stor liste over gode film til at teste din subwoofer med: http://svsound.com/questions-faqs.cfm#moviedemos
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

almighty_85 skrev:
Mange tak for alle jeres svar :)

Har været i blockbuster og leje en masse af de film I har foreslået, på blue ray selvfølgelig.

#Digital_Thor - Mit næste spørgsmål var faktisk lige præcis om jeg ikke bare kan bruge de fleste af pengene på Fronter,
Center
og Sub. Og senere hen købe nogle mindre (evt. billigere?) baghøjtalere, der kan hænge på væggen?

Indtil videre ser det ud som om det bliver en Marants sr-5005 jeg kommer til at bruge.

Det er en fin lille Marantz du har kig på. Der er mange muligheder i denne prisklasse, men hold dig bare til 5005'eren,
medmindre du inderst inde kan mærke at du hurtigt vil opgradere igen. For så ville jeg måske købe en større. og spare lidt
på højttalerne, dvs købe dem brugt.

Hvad er dit budget - hvor mange penge vil du bruge?
Hvor stort er dit rum? og flytter du snart i noget større eller mindre ?
Har du naboer, kæreste at tage hensyn til?
Hvad er balancen mellem hvor meget film og musik du høre.... dvs 70% film og 30% musik.... eller hvad?

Her er et forslag til nogle fine små brugte højttalere som du kunne bruge til baghøjttalere:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=185414

Men som du selv skriver, så kan du sagtens starte med en god center med tilhørende fronter, og spare flere penge op.
Hvis du ikke helt føler du har fået noget der er godt nok, så vil du blive mest glad for at købe noget bedre nu, og så vente
lidt med at købe det sidste senere. Du mister nemlig en tit en del penge på at købe og sælge - do it right the first time - eller
i hvertfald tæt på (læs tættest)

Hvad havde du kigget på af højttalere?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

almighty_85
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hehe jeg tror jeg starter med denne Marantz. Har hørt meget godt om den, bla. også at den spiller fint i stereo.
Bor i lejlighed og det kommer jeg sandsynligvis til de næste 5-6 år :) Så "stuen" er ikke større end 15-20 m2...

Har et budget her til at starte med, på 10.000-12.000 kr. til at købe Receiver, Fronter, og måske center. Det kommer an på
hvor meget fronterne ender med at koste. Fronterne kan både blive noget Focal, xtz eller Dali. Hælder dog mest til Focal og
deres 800 serie, lige nu. Så kunne jeg evt købe de små Dome-højtalere som baghøjtalere senere hen. Dem har jeg os læst
meget godt om....

Men der er mange muligheder :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

XTZ er bestemt fede... har hørt meget rigtig godt om dem. Ved kun noget om de SEAS enheder der sidder i... da jeg har leget med lignende i DIY løsninger. Men du får rigtig meget kvalit for pengene i dem. Prøv f.eks at skriv et indlæg om der er nogen i din nærhed som giver et lyt på et sæt XTZ.

Derudover lader det til at du lige har svaret på mange af dine egne spørgsmål

hvad angår pris, størrelse og fremtid

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes