Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny afspiller med gl. Teac drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Halløj Hi-Fi folk,

Jeg har i nogen tid være på udkig efter en ny CD-afspiller, men jeg kan ikke finde nogen der har et acceptabelt drev, i
mit budget.

Nu er det sådan at jeg har en gammel Teac VRDS10SE stående, som er defekt. Drevet virker dog 100%, og dét er et
drev jeg finder acceptabelt. :-)

Nu er spørgsmålene så; kan det betale sig at få bygget en ny CD-afspiller med det gode gamle drev, eller bliver det alt
for dyrt?
Og hvem kender en kyndig selvbyg-guru der kan klare jobbet? Helst i Jylland, og gerne en privat gut.!

Det jeg har tænkt på er at bruge det samme kabinet, samme drev, og evt samme laser hvis den fungere endnu. Jeg
har overvejet at den kun skal laves til drev, så den skal køre gennem en ekstern DAC.

Mission impossible, med budget på 6k?
Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ikke et svar på dit spørgsmål, men jeg ville nok købe den her C.E.C. TL51XR:

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=18&t=1673

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Du skriver, at den er defekt, men at drevet virker 100%. Den må du definere nærmere...... Hvordan defekt???. Laseren er en Sony KSS-151, hvis den ikke er i orden så glem det. Den har været udgået/obsolete i årevis = umulig at skaffe. Hvis du finder en på Ebay fra Kina, kan du være 100% sikker på, at den ikke virker.

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Afspilleren har været halv defekt siden den var ny i 1995. Jeg har haft den henne på et radioværksted for nylig, og han
siger at drevet køre super godt og uden problemer, men at den ikke vil aflæse CDen. Han mener laseren har fået for
meget strøm og er brændt af, men han er ikke sikker...? Jeg kan ikke forstå det hvis den er brændt af, da hifi-klubben
har skiftet den i 2002, og maskinen ikke har kørt siden.
Hvordan helved finder jeg ud af om den laser fungere? den skulle sådanset være helt ubrugt jo....

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Men du mener ikke man kan bygge en anden laser ind i samme afspiller ? Eller bygge samme drev ind i en ny kasse, med
ny laser ect?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

CpChilli skrev:
Men du mener ikke man kan bygge en anden laser ind i samme afspiller ? Eller bygge samme drev ind i en ny kasse, med
ny laser ect?

Absolutely NOT

men der er et par brugte hist og pist, hvis du tør ta´ chancen

http://www.wiisingonline.com/Hitachi-LG-GDR-3120L-47DJ-for-M icrosoft-Xbox-360-p-148-94.htmlhttp://wiisingonline.com/INTE RSIL-ISL6255AHRZ-Highly-Integrated-Battery-Charger-with-Auto matic-Power-Source-Selector-p-4147-272.htmlhttp://www.wiisin gonline.com/Sony-KSS-151A-CD-Optical-Pick-Up-KSS151A-Laser-L ens-p-4812-382.html

http://www.ebay.com/itm/Sony-KSS-151A-laser-pickup-for-TEAC- ESOTERIC-DENON-WADIA-SONY-CDP-/140789307449?pt=US_CD_Players _Recorders&hash=item20c7b25839

Og så den helt specielle, men det kræver en tekniker, der har prøvet det før, (det gør det også at skifte laseren, m.h.t. kalibrering, justering m.m. KSS-151A er ikke bare "plug & play"

http://www.ebay.com/itm/2pcs-SONY-KSS-151A-3mw-5mW-780nm-5-6 mm-TO18-Infrared-IR-Laser-Lazer-Diode-LD-/180892599644?pt=LH _DefaultDomain_0&hash=item2a1e0a055c

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Du skriver, at den er defekt, men at drevet virker 100%. Den må du definere nærmere...... Hvordan
defekt???. Laseren er en Sony KSS-151, hvis den ikke er i orden så glem det. Den har været udgået/obsolete i årevis =
umulig at skaffe. Hvis du finder en på Ebay fra Kina, kan du være 100% sikker på, at den ikke virker.

Hej

Jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men er det ikke 10'eren som har den berømte glaslaser, SE har vist ikke eller? Men hvis
teknikeren mener den har fået for meget strøm, da har du endnu et problem. Dac i en SE er vist også anderledes end ikke
SE modellen. Nogen siger at den almindelige model lyder bedre, har ikke ingen erfaringer selv i den retning. Jeg havde dog
en lettere modificeret model 10 engang, den lød forbavsende godt.

Mht drev, så er det korrekt at et VRDS drev er suverænt. Men et drev er altså ikke alt. Det er kun udgangspunktet. Din
udgang skal også være god (hvis du kun bruger det som drev), styringen, klokke osv. Udgangen på en TEAC er relativ
dårlig, der må du til en tekniker. Alternativt kan du købe en billig Pioneer med stableplatter. Har sammenliget den direkte
med et Teac VRDS 7 løbeværk, og kunne ikke høre forskel, selv om Teac'en fik en fin coax udgang med et fint kabel
(Pioneer har vist kun lysleder). Brugte sammen med en stor Krell cdp indgang sammen med Pionner og et CEC
bælteløbeværk. Har haft en del CEC og det er stadig et godt lydende løbeværk. Krell'en (med indbygget værk) og CEC var
klart bedst.

Det er kommet et kinesisk produkt på markedet, som bygger på et stort Philips. Det lyder virkelig godt, kan desværre ikke
huske navnet.

Men cdp er virkelig billige for tiden, køb dig hellere noget som virker og lyder godt! En sådan TEAC bliver alligevel aldrig
nogen topmaskine i sig selv.

Vh
Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

VRDS10 og VRDS10SE har samme laser (KSS-151A) og samme dac (TDA1547), den glaslaser du snakker om er en af Philips´s  1-beam (svngarm) lasers. Vrds drevene har aldrig brugt Philips laser.

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Som flere andre siger, så er en VRDS10 som ikke virker, ikke det bedste udgangspunkt at tage. Selv mener jeg at en VRDS 10 er et meget vellydende drev, og den kan blive klart bedre med en LC clock. Selv har jeg pt tre VRDS10, to almindelige og een SE. SE og den ene oprindelige er standart, hvorimod den sidste oprindelige har fået en LC clock og også LC opamps i udgangen.

De to som ikke har LC clock er rigtigt udemærkede som drev, men den som har LC clock er altså klart bedre hvis maskinerne kun benyttes som drev. SE udgaven lyder derimod i mine ører klart bedst hvis analogudgangen benyttes. Alle tre maskiner benytter KSS151A laseren. Du kan godt glemme ALT om at finde en KSS151A som er ok til en rimelig pris. Der var rigtig mange gode maskiner som brugte den laser, og hvis der er en ok laser til salg, så er der helt sikkert også een som har en stor Wadia som vil give rigtige penge for sådan en laser. Så det hele står og falder med din laser. Hvis den er død, så skal du glemme alt om maskinen, medmindre du selv kan skifte laserdioden. Og jeg kan oplyse at det IKKE er let at skifte den diode. Jeg har købt ny diode til een af mine gamle lasere (Jeg har skiftet laser på to af maskinerne), men det er efter en del besvær endnu ikke lykkedes for mig at skille laseren ad, ØV!!!. Teac VRDS 10, 15, 20 og 25 (Undtagen 25X) benyttede alle det gode CMK 3,2 drev, som har KSS 151A. Dette drev blev også brugt af Copland i nogle af deres modeller, og Wadia brugte det (Vistnok lettere modificeret) også i de fleste af deres ældre topmodeller.

Den Teac som benyttede en billigere laser er det seperate drev, som hedder VRDS T1. T1 brugte det billigere CMK4 drev, som bruger KSS240A laseren, som i modsætning til KSS151a bruger plasticlinse. Den VRDS7 som Tadman omtaler bruger iøvrigt også CMK4. KSS240A laseren er meget lettere at skaffe end KSS151A, og den er også MEGET billigere.

Hvis du gerne vil have VRDS lyden, så vil den billigst vej helt sikkert være et T1 drev, som sandsynligvis vil være et rigtigt glimrende drev, hvis det bare får en ordentlig clock.

Hvis du vil vide om din laser er død eller ej, så skal du tage låget af spillen, og køre skuffen ud, og bagefter ind(Uden cd ilagt). Når skuffen er kørt ind, så skal laseren køre helt ind, og derefter søge efter TOC på den cd der ikke er der. Linsen på laseren skal bevæge sig op og ned nogle gange (Jeg mener at det er tre gange), og hvis der er mørkt i lokalet, så skal du kunne se et svagt rødt lys fra laseren. Hvis du kan se det, så et laseren ret sikkert ikke brændt af. Hvis du ikke kan se noget lys, så er du enten blind, eller også er dioden brændt af.

Hvis laseren ikke virker, så skal du droppe maskinen, medmindre du virkelig elsker den. Der er altid een eller anden tosse (Eksempelvis mig) som gerne vil købe en defekt maskine til reservedele, hvis prisen er rigtig. Hvis laseren lyser som den skal, så er der håb endnu. Så skal du finde et værksted som er kompetent til at justere servoboardet korrekt. Du skal dog lige huske at spørge om pris inden du sætter dem igang med arbejdet. Korrekt justering af maskinen kræver blandt andet en test cd som koster flere tusinde kroner, så du skal nok ikke regne med at små kælderværksteder har det nødvendige udstyr.

Held og lykke med den, Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Why bother?!?

Find en tidlig Philips (eller tilsvarende maskine) med et af de legendariske CDM-drev og modificer den for nogle få hundrede kroner.

Der er masser af inspiration at hente på http://www.lampizator.eu/

På siden finder du også eksempler på maskiner til stort set ingen penge, der efter nogle få modifikationer til få penge hævdes at give lyd i topklasse.

Jeg har ikke selv prøvet, jeg lytter ikke til CD, og jeg ejer ikke en CD-afspiller, så dette blot til inspiration, hvis du i forvejen ønsker at anskaffe dig en CD-afspiller, der i sidste ende ikke er (dyr) hyldevare.

Have fun!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle svarene!

Tadman og Boydk: Jo, Sony KSS151A Laser er med glaslinse :)

Highmass: Det er vise ord, lige det svar jeg ledte efter (når nu det ikke sådan lige er til at bygge en ny maskine ud af
den). Jeg skal have tjekket op på hvad den laser giver sig til når man starter den. Og ja, hvis ikke den kommer til at
køre igen så bliver den solgt til reservedele, det er netop af den grund min far gemte den ned i sin kasse og op på
loftet da den holdt op med at fungere i sin tid, i stedet for at smide den ud.

Analogueman: Tak for link, men jeg gider KUN til at makke i hjemmelavet CD-afspiller hvis det kunne blive med
stumper fra Teac'en hehe.

Er der andre en Anda8000 der har bud på et godt stabilt drev, eller et bud på en god stabil CD-afspiller med en lækker
indbygget Dac...? Jeg har kigget lidt efter Densen, og har endda læst noget om at de bruger Teac-værker i de nyere
afspillere...?

God Weekend folkens!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

CpChilli,

Har en kammerat, det har en Stello 100 sæt (separat dac og drev) som han vil sælge. Det bruger Sony´s KSS-213, og som tidligere skrevet, du kan, hvis du finder det rigtige sted, købe 10 lasere og en ekstra disc-motor for under 1000 kr, så har du vist til de næst 25-30 år. Send mig en PB, hvis jeg skal sætte jer i forbindelse med hinanden.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ellers er der f.eks Onkyo's DX9911 med et godt og stabilt værk i et 10kg tungt kabinet. Dens konverter/analog del lyder faktisk ret godt alene, men der er optisk og elektrisk udgang på den også, som kan slås fra/til på fronten. Måske kan du finde afspilleren brugt rimeligt nemt. Med mindre du allerede har fundet noget via Boydk.

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke købt noget endnu nej :P

Jeg kan ikke finde noget når jeg googler Onkyo DX9911, har du evt et link til noget læsestof ? :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 Juli 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

CpChilli skrev:
Jeg har ikke købt noget endnu nej :P

Jeg kan ikke finde noget når jeg googler Onkyo DX9911, har du evt et link til noget læsestof ? :)
Sorry, det var en forkert model betegnelse, der gjorde du ikke kunne finde noget. Den hedder selvfølgelig DX7911.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte tidligere en Sony 779ES fra ca. 1993 med LC clock som drev, bund solid som en kampvogn. Den er skiftet ud med
en Rega Apollo, som er meget mere detaljeret og klar i lyden - men altså kun med en god DAC.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

CpChilli skrev:
Halløj Hi-Fi folk,

Jeg har i nogen tid være på udkig efter en ny CD-afspiller, men jeg kan ikke finde nogen der har et acceptabelt drev, i
mit budget.

Nu er det sådan at jeg har en gammel Teac VRDS10SE stående, som er defekt. Drevet virker dog 100%, og dét er et
drev jeg finder acceptabelt. :-)

Nu er spørgsmålene så; kan det betale sig at få bygget en ny CD-afspiller med det gode gamle drev, eller bliver det alt
for dyrt?
Og hvem kender en kyndig selvbyg-guru der kan klare jobbet? Helst i Jylland, og gerne en privat gut.!

Det jeg har tænkt på er at bruge det samme kabinet, samme drev, og evt samme laser hvis den fungere endnu. Jeg
har overvejet at den kun skal laves til drev, så den skal køre gennem en ekstern DAC.

Mission impossible, med budget på 6k?

Hvad med den her? http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=223418

Jeg har haft og hørt en del dyre cd-afspillere gennem tiden og den jeg har været gladest for var en Kenwood L-D1

Den er dog svær at finde, der var dog en til salg rimeligt for en tid siden. Og så ser den jo godt ud! Laseren til den er let at
finde og koster vel en 100 mand (dkr) på ebay...

Vh
Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for at jeg ikke vil købe en af de "gode gamle". Orker simpelthen ikke alt det bøvl når de går i
stykker :) Men tak for forslaget.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes