Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy højtaler ide (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Det kribler lidt i fingerne for noget selv byg som skal kunne trækkes af en sæt Consorance reference 9.9 http://www.soundstage.com/revequip/opera_99a.htm

den yder ca 28Watt i kalsse A så kravet er en rimlig effektiv højtaler, helst på mere end 90db.

konstruktionen må gerne være ala http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50867&P N=8&TPN=15

Kunne godt tænke mig at Monacords MSH-116/4 skulle indgå som mellemtone, med mindre nogen har et bedre forslag.. http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102150/

Ville gerne op i 12" basser i systemet men ved ikke hvad der vil give bedst og mest detalieret samt dynamisk lyd, havde selv denne her Peerless XXLS i tankerne http://www.tymphany.com/files/XXLS-P835017%20%20Rev%201_0.pd f

Men er lidt lorst, måske der allerede er nogen der kender til konstruktioner som kan hamle op med de tunge drenge og som kan drives af rør ampen så smid et link.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej :-)

Har du tænkt dig at disse enheder kun skal trækkes af de 28 Watt RØR ?
Så Tror jeg du skal over i effektive bredbånds enheder eller horn :-)
Men igen det afhænger jo af hvor højt du vil spille.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2012 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Det behøver ikke at være PA, har pt. et sæt Snell A3i på dem og de er jo rimlig tunge drevne, har desuden et sæt Snell E3 som spiller ganske udemærket, men kunne godt tænke mig at bygge et højtaler system som har tilsvarende følsomhed som Snell E (ca.91db) enhederne fra monacor MSH-116/4 har en følsomhed på 91db og det skulle efter sigende være en udemærket enhed, så er spørgsmålet hvilke basser der kunne matche og gerne i 12"

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

du skal lige huske at enhederne mister ca. 2DB når de kommer i et kabinet, diskandten gør ikke, så når en bad/mellemtone er på 91DB og kommer i kabinet kommer den ned på 89DB, skal du have noger der kan være med dine Snell EIII så skal enhederne lige på en 94/95DB og husk at delefildteret stjæler også lidt afhening af kvalitet og spolerenes tråd tykkelse, der er mange ting der spiller ind her

de enheder der har sit eget kammer overholder de DB der er skrevet på dem

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at der står DIY men Zingali laver nogle ultra vellydende konstruktioner som er nemme at drive, måske du kunne finde et brugt sæt eller finde inspiration i deres designs

http://www.zingali.it/

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jammen der er jo nok lidt forskellige måder at gribe sådanne et projekt an på Du kunne også overveje At lade basdelen
blive aktiv, med sin egen forstærker. (Inspiration fra Montana KAS højttalere)
De store basser du snakker om, tror jeg at du rammer dynamisk kontrast bedst ved at give dem deres egen forstærker. Holdt
op imod den rørforstærker du har. Altså magten til at starte og stoppe enheden. Men ja.. puha, der er mange måder at starte
sådanne et projekt på -Meget spændende!

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Det skulle slet ikke være helt umuligt.

Jeg vil foreslå et tovejssystem, hvis du skal undgå for meget delefilter, plus få enhederne til at "nå" hinanden..

Dine snell er et eksempel, Audio note laver endnu mere letdrevne højtalere... Feks type E, og type J.. Type J har en følsomhed på +93db, i hvert fald den version jeg har.
Og det skulle kunne gøres meget billigt, da en del her og andre steder siger at det er billige enheder solgt til ekstraordinært høje priser.
Derfor bør du kunne skrue en ganske respektabel højtaler sammen for ikke ret meget...

Held og lykke med projektet, og lad os vide hvad det bliver til, ikke?

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

hvad med at kigge på troels gravesens dtqwt... den er lavet med henblik på rør-drift.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Juli 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ptholem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hvis de virkelig skal lege med de tunge drenge og køre på 28 rør-watt, så smider jeg også en stemme efter Troels Gravesens
DTQWT-mkII. Og smukke kan de sagtens blive.

De er ikke helt oppe i 12", men 2 10" i hver kanal er vidst heller ikke at kimse af
Til top Vis Ptholem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ptholem

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

De kan også fås til 2 stk. 12"

http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-12_Ferraioli.htm &nb sp; --- de er også mandshøje !    Det skulle være muligt at høre de
"små" DOUBLE TQWT med 2 * 10" basser i østjylland.

De enheder du linker til er alle 4 ohms, hvis du parallel-forbinder dem får du en meget lav impedans - det vil være voldsomt for
de fleste forstærkere at komme under 2 ohm.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Juli 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
De kan også fås til 2 stk. 12"

http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-12_Ferraioli.htm   ; --- de er også mandshøje !    Det skulle være muligt at høre de
"små" DOUBLE TQWT med 2 * 10" basser i østjylland.

De enheder du linker til er alle 4 ohms, hvis du parallel-forbinder dem får du en meget lav impedans - det vil være voldsomt for
de fleste forstærkere at komme under 2 ohm.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2012 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Nogen der kan beskrive lyden fra dem, er især intreseret i DTQWT-12 den med de 2x12" basser, det ville jo være super hvis man kunne komme i kontakt med en der har prøvet at bygge et sådan sæt.

Den kabinet type horn eller er det transmissionslinie ? går det ikke ud over lydkvalliteten ?

Og er basserne ikke dæmpede med en modstand i den direkte signalvej ? går det ikke volsomt ud over lyden og styr på bassen ?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Juli 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

Nogen der kan beskrive lyden fra dem, er især intreseret i DTQWT-12 den med de 2x12" basser, det ville jo være super hvis man kunne komme i kontakt med en der har prøvet at bygge et sådan sæt.

Den kabinet type horn eller er det transmissionslinie ? går det ikke ud over lydkvalliteten ?

Og er basserne ikke dæmpede med en modstand i den direkte signalvej ? det er modstans værdigen på spolen der er angivet går det ikke volsomt ud over lyden og styr på bassen ?

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

ok kunne da heller ikke forstå det

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juli 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
ok kunne da heller ikke forstå det
du er ikke den enste, jeg grublede også over det, men kikker man ordentlig efter så vises det nederst på billede her

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Juli 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Har du set alle de tilbagemeldinger Troels har fået på hans dtqwt konstruktion? Det er ikke uden grund, jeg har selv
hørt 2x10" versionen og det er virkelig en lækker højttaler...... utrolig åben og dynamisk. Der er også respons på 12"
versionen men ikke ret mange der har bygget den endnu.

mvh Thomas

Dtqwt response

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 11 Juli 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg klarer mig pt. med en Joplin 2A3 PP rørspille på 10 w sammen med et sæt DTQWT (min Amplifon WT-40 til rep). Dette er konstruktionen som FORKÆLER rørforstærkere og det kan høres at der er lagt mange timer i udviklingen. Kan meget varmt anbefales!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil prøve at lave den med de 2 stk. 12" enheder og da jeg kikkede lidt i rodet så fandt jeg en stor del af delfilter komponenterne i super kvallitet

I delfilter diagrammet angives 6,8mF kondensator, jeg har den ikke men en 7mF har jeg og det er vel godtaget at anvende den istedet, hvad siger i ?

Har desuden 1,2mH Jensen spoler som man jo kunne vikle ned til 0,82mH men har også Jantzen cross coil 0,82mH 0,16ohm, nogle der har en ide om hvilke der ville være den bedste at anvende ?

Har også 0,56mH Jensen som jeg kunne vikle ned til den 0,18mH er det en ide ?

filterdelene ses på billedet, det er nogle ordenlige øl dåser de der Jensen kondensator

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Spolerne kan du fint anvende. Men de store Jensen "øldåser" er der ikke så meget hul igennem. Her vil jeg varmt anbefale den Jantzen sølv cap som anbefales i serie med domen. Du vil blive overrasket over opløsningen. Den bedste kondensator er INGEN, den næstbedste er en supercap, om det er Mundorff eller Jantzen spiller ikke den store rolle. Jeg tror de fabrikeres samme sted, men efter lidt forskellig opskrift. Jantzen er nok den mest korrekte, Mundorff halter et mulehår efter!
Så er der selvfølgeligt Duelund, men de koster spidsen af en jetjager. Pengene værd? Aner det ikke, jeg har kun prøvet den gamle alu version som ikke var pengene værd efter min beskedne mening.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes