Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Manglende signal til subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Drixi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL brugere.
Jeg er ny her og det er min første tråd på dette forum - Bum, så fik vi det på plads :)

Jeg har i lang tid har problemer med min DALI FAZON SUB 1, som ikke får noget signal overhovedet (næsten). Jeg har tegnet hele min opsætning og det kan ses via linket herunder:
https://www.dropbox.com/s/zcdmxzi96htu92n/setup.png?dl=0

En lille gennemgang af systemet. Det hele er tilsluttet min stationære computer og inkl. faktisk kun to ting. DALI Subwooferen, som er sat til c/sub udgangen, og et transportabelt anlæg, som styres af en autoradio og får signal via. jack stik. Anlægget spillet som det skal, men lige meget hvilken kombination af udgange Jeg prøver med DALI'en, så går den bare ikke. Det underlige er, at når jeg via Realtek HD Audio Manager trykker på hhv. center og sub, som illustreret, så brummer DALI'en med den jingle, som nu bliver afspillet, men det er også det eneste tidspunkt, hvor jeg kan få den til at brumme overhovedet. Hverken musik, film, spil eller noget som helst reagerer den på. Dette gælder både på AUTO/ON kontakterne bagpå.

Jeg mistænker at det er et software problem, men problemet er der stadigvæk efter en formatering, og geninstallering af drivers. Har I nogle idéer til, hvad der kan være galt? Jeg savner virkelig lyden af den lille fætter :)

Til top Vis Drixi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drixi

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Velkommen til.

Lidt underligt at det er Center og ikke side pair der er markeret. Desuden står Front som Full range, så skal Subwoofer ikke spille med ved
2.0 (typisk musik) lydspor. Har du mulighed for at prøve med en DVD skive så prøv at starte med at teste med den.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Drixi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Velkommen til.

Lidt underligt at det er Center og ikke side pair der er markeret. Desuden står Front som Full range, så skal Subwoofer ikke spille med ved
2.0 (typisk musik) lydspor. Har du mulighed for at prøve med en DVD skive så prøv at starte med at teste med den.

De fleste instillinger er til at ændre på, og det skulle jeg da mene at jeg også har prøvet (diverse kombinationer), men tænker du at de skal stå på
noget andet? Jeg har kun slået Side Pair fra da jeg ikke som sådan har noget stik dertil.

Ellers har jeg nu testet med en musik CD og video DVD - Ingen forskel.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juni 2015 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Drixi

Det er oftest softwaren til lydkortet, som bestemmer hvad der skal komme ud af de enkelte udgange. Derfor er det langt fra sikkert, at der gives mulighed for lyd ud af subwooferudgangen når du kører stereo, som diagrammet viser.

Har lydkortet både "en line out" og hovedtelefonudgang, som afgiver lyd samtidig, har du mulighed for at forsyne subwooferen og højttalerne med signal fra hver sin udgang. Subwooferen har jo sit eget delefilter.

Alternativ til denne løsning er at tilslutte subwoofer og udgang til højttalerne til den samme udgang på lydkortet(anvend splitter: en ind/to ud til henholdsvis venstre og højre kanal). Stereoforbindelse til henholdsvis højttalerne og subwooferen.

I den sidst beskrevne sammenhæng skal du være opmærksom på, at subwooferens indgangskredsløb (det gælder de fleste uanset fabrikat) danner sit monosignal ved internt at forbinde signalerne fra venstre og højre kanal via to modstande. Det kan resultere i, at kanaladskillelsen mellem venstre og højre kanal forringes, med mindre lydkortets udgangsimpedans er lav. Her vil hovedtelefonudgangen være at foretrække.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Drixi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.
Tak for det gode svar. Jeg har også headphone udgang forrest på kabinettet, men i Windows vil det oprette en seperat lydudgang og så vidt jeg ved,
er det ikke muligt at afspille fra to outputs med samme signal? Er jeg forkert på det punkt.

En splitter ville selvfølgelig være en mulighed - Jeg kan bare ikke forstå at det ikke er mere simpelt end som så. Jeg har fået det til at lykkes på min
gamle computer med et GA-X58A-UD3R bundkort og et helt "almindeligt" anlæg. Der havde jeg også kun phono -> minijack kabel imellem højtaler
og computer.
Jeg kan forstå at stero (2.0) ikke burde inkl. signal til en subwoofer, men eftersom at jeg indstillede til 5.1 i softwaren, burde systemet så ikke vide
at de relaterede lydudgange skal have signal?

Jeg har kun min tidligere erfaring at gå efter, hvilket lykkedes dengang - Så jeg er lidt på bar bund, men jeg er virkelig glad for Jeres hjælp. Det er
en stor læringsprocess og udfordring, som jeg endnu ikke har kunne løse selv :)

Drixi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2015 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en midlertidig "løsning", som i det mindste gør at der kommer lyd. Via denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Jb_VU8LfQZA
forklares der at man kan bruge "sterio mix" fra input til at optage lyden fra computeren, og derefter afspille den via et valgfrit output (i dette tilfælde
headphones, som DALI'en nu er tilsluttet). Jeg ved bare ikke, hvor optimalt det er, og skønt at den brummer, så kunne jeg stadigvæk godt tænke
mig mere forståelse indenfor den primære udfordring :)

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juni 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Drixi

Du ønsker at køre stereo. Altså sætter du softwaren og lydkortet til at køre stereo. Ud af stereoudtaget opsplitter du signalet til to parallelle stereoudtag, som du forbinder til henholdsvis dine højttalere (følg dit diagram) og det andet stereoudtag til din subwoofer (her skal du ikke følge dit diagram). På subwooferen stiller du følsomheden og frekvensen, så den passer sammen med højttalernes lydstyrke en gang for alle. Herefter styrer du mastervolumen fra computeren.

Software til lydkort opfører sig forskelligt. Det der virker på en computer behøver ikke nødvendigvis at virke på en anden, selv om de fysiske stik er ens.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes