Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ukendte perler, inspirationstråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er en periode holdt op med at høre radio, da der ikke er meget interessant musik at finde der. Jeg har så fundet på at finde ukendt musik ved at læse på nettet og derefter låne på http://bibliotek.dk/ og når jeg engang imellem rammer noget guld, køber jeg det. Ofte har jeg aldrig hørt om navnet på den/de musikere/grupper som jeg finder supergode.

Vil der være interesse for en tråd med overskriften ”Ukendte perler”? Jeg tænkte at alle genre kunne være repræsenteret og alle kvaliteter indspilninger. At musikken er god og ukendt er eneste kriterium.

Der er selvfølgelig en risiko for at anbefale noget som man troede var ukendt, men her er vi tolerante :O)

Jeg fik selv anbefalet Porcupine Tree af sælgeren hos Omega. De stod allerede på TODO listen, men blev herefter flyttet forrest i køen. Jeg har nu hørt de fleste CD’er de har lavet, og er imponeret over at de ikke er mere kendte. Hvis man kan lide Pink Floyd og Tool, bør man også høre om Porcupine Tree ikke skulle være noget.

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke så nemt at vurdere, i hvor høj grad noget er ukendt - og hvorvidt man synes, at det er godt, er vel op til den enkelte. Da der ikke er opstilt nogen særligt strikse kriterier er her mit bud:

Etienne de Crécy (Etienne Bernard Marie de Crécy - franskDJ og producer) har lavet et par plader, der hedder "Super Discount" og "Super Discount 2" med hhv. gult og pink cover. Det er housemusik, som siges at have startet "the french touch" indenfor genren. Det hele er lavet med analogt udstyr såsom Roland TB-303 og "korgen" og har i mine ører en mere gennemtænkt og melodisk komposition end det sædvanlige hjernedøde "umpti-umpti".

Jeg hørte første gang pladerne hos en kammerat, som er meget opsøgende og også bruger biblioteket på samme måde som dig. Det kommer der en del spændende oplevelser ud af - nogle af dem hænger også fast i det lange løb.

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Tom Waits - Small Changes

Tom Waits er meget bevidst om sine indspilninger. Nogle gange er de sublime rent hifi mæssigt, og andre gange (med vilje) dårlige og beskidte.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

miibmiib
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

The Rural Alberta Advantage - Hometowns.

Indie rock/folk. Det er fanme godt

http://www.theraa.com/
http://www.facebook.com/pages/The-Rural-Alberta-Advantage/10 374706645

Albummet kan kun få's her:
http://www.emusic.com/album/The-Rural-Alberta-Advantage-Home towns-MP3-Download/11325563.html

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en super hjemmeside til at finde mere musik i samme genre som det man kan lide og i forvejen kender.

Du går ind på http://www.tastekid.com/

Så skriver du navnet på en kunstner som du er vild med, og så finder hjemmesiden en masse kunstnere som minder om ham/hende. Inkl. links til numre osv Det virker. Jeg har selv fundet en masse lækker musik den vej. Rigtig god site.

Ellers kan jeg rigtig godt lide Brett Dennen. Amerikansk singer/songwriter som er mere eller mindre akustisk. Cd´erne er indspillet flot og naturligt. Dejligt at slappe af til

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Gigi med Illuminated Audio er en af mine andre perler. Det hører måske ind under World musik, men når Bill Laswell tager fat i en afrikaner, kommer der ikke ligefrem afrikansk musik ud af det.

Edit: Jeg fandt lige genrenavnet: "Ethnotechno"

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Check Frank Zappa - han er nok ikke ukendt, men få kender hans musik ret godt.

Tom Waits er altid god. Varieret osse, fra stille jazz/blues til larmende kaosrock. Kjeldsen, det er "Small Change" .

"The carpet needs a haircut"

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Rodrigo y Gabriella, tidligere trashmetal spillere, de kan svinge en guitar helt sindsygt.

http://www.youtube.com/watch?v=G8dPso79Z9I

Nyd denne youtube video, har bestilt dem på cd/dvd men venter stadig.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Aster Aweke har lavet en CD som hedder Kabu. Den er god Hendes musik er lidt jazzet eller hvad skal man kalde det.

Det er ikke kun pirater der kommer fra Etiopien. Der kommer også gode musikere derfra.

joesch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Ikke helt ulig Busks bud: Badi Assad - pinligt svær at opstøve i Danmark, men værd et lyt. Flamenco - vokal, guitar, percussion og (af og til) nogle ualmindelig veludviklede smaskelyde. Her er en smagsprøve: http://www.youtube.com/watch?v=CBMe9foIuR0

Til top Vis joesch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joesch

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

The Moody Blues: Strange Times - CD fra 2000 - en perle og et must i din musiksamling. Super kvalitet.

Hilsen EyeOfBeauty
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Tom Waits er altid god. Varieret osse, fra stille jazz/blues til larmende kaosrock. Kjeldsen, det er "Small Change" .

korrekt.

Et næsten ukendt dansk band "Under Byen" laver også ret flotte produktioner. Den første er noget mørk i lyden, men alligevel anbefalelsesværdig. To'eren og tre'eren er mere helstøbte lydmæssigt. Alle plader er rent musikalsk virkelige perler, hvor der tydeligt høres en udvikling fra plade til plade.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Uha, mit biblioteks ansatte er allerede begyndt at udbryde "Hold da op..." når de slår mig op på deres PC

Martha & The Muffins er heller ikke så kendte. Det er 80'er pop. Dengang forstod jeg ikke at det ikke kom i radioen. Men i bund og grund har radioværterne ikke meget mod på ukendt musik.

De CD'er man kan få i dag er ikke så gode (musikmæssigt), som de LP'er de kom frem dengang. F.eks. Mystery Walk, Trance and Dance og Danseparc.

http://www.marthaandthemuffins.com/home_set.htm

Edit: Så lige at nogle dem er kommet som CD.

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Chris Thompson: Won't Lie Down

Tidligere forsanger i Manfred Mann's Earth Band og manden med en af de fedeste stemmer - overset perle som skal bare skal høres.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

EyeOfBeauty skrev:
The Moody Blues: Strange Times - CD fra 2000 - en perle og et must i din musiksamling. Super kvalitet.

Hilsen EyeOfBeauty

Jeg er enig. Efter Long Distance Voayger fra 1980 eller 81 synes jeg Moody Blues døde fuldstændigt ud. Jeg ved ikke hvor mange cd'er de har lavet imellem de 2. Men dem jeg har, eller har hørt, var ikke særlige gode. Jeg var stoppet med at følge dem. Så tilfældigt faldt jeg over Strange Times på musikbiblioteket og gav dem en chance.

I dag står cd'en i min samling, og bliver da spillet jævnligt.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Nu er ukendt jo relativt. Men jeg vil lige slå et slag for Every Picture Tells A Story med Rod Stewart fra 1971.

Pladen var godt nok nr. 1 i både USA og England. Men der er løbet meget vand i åen siden dengang. I dag kender folk vel Rod kun fra hans pop hits fra 1975 og frem. Dem så der med jævne mellemrum udkommer opsamlings cd'er med. Senest dob. cd'en Some Guys Have All The Luck.

Men Every Picture Tells A Story fra 1971 er en helt anden kalibre.

Amazon.co.uk Review
Once upon a time, Rod Stewart was not vamping indiscriminately about "Hot Legs" and asking "D'ya Think I'm Sexy?" He was a singer with a gravel-voice approximation of Sam Cooke and excellent taste in cover material. Here, he's toned down with folksy covers of Tim Hardin ("Reason to Believe"), Bob Dylan ("Tomorrow is Such a Long Time"), and Arthur "Big Boy" Crudup (via Elvis, "That's All Right Mama"). He tops his interpretive abilities with two originals that have since become standards ("Maggie May", "Every Picture Tells A Story"). Quite a different Rod from the one the world has come to know. --Rob O'Connor

Description
The aesthetic Rod Stewart had been honing over his first three solo albums--an aesthetic that combined folk, hard rock,and R&B swagger--was perfected on EVERY PICTURE TELLS A STORY. The album's combination of strong, original songs and plum cover versions reveal the artist's range and versatility as he simultaneously paid tribute to mentors and declared his own craft. Members of Stewart's regular group, the Faces, provide intuitive support, making nearly every track shine with passion and edge.
Stewart's take-no-prisoners interpretation of the Temptations' "(I Know I'm) Losing You" brought new dimensions to a Tamla/Motown classic. "Maggie May", one of the great pop anthems, is the obvious standout, but theremaining selections, such as "Mandolin Wind" and Tim Hardin's beautiful "Reason To Believe", have a similar sense of purpose. Through it all, of course, is Stewart's soulful, beautifully textured singing, which reaches its pinnacle on these performances, ensuring the artist's standing as one of rock's all-time greatest vocalists. If you buy only one Rod Stewart album, EVERY PICTURE TELLS A STORY should be it.

It reached the No. 1 position in both the UK (for six weeks) and the USA (four weeks) at the same time that "Maggie May" was topping the singles charts in both territories, making Stewart the first artist to achieve such a feat. It has often been voted among the best British albums of all time.

In 1992, the album was awarded the number one spot in Jimmy Guterman's book The Best Rock 'N' Roll Records of All Time: A Fan's Guide to the Stuff You Love.

In 2003, the album was ranked number 172 on Rolling Stone magazine's list of the 500 greatest albums of all time.[2]

Every Picture Tells A Story was ranked 99th in a 2005 survey held by British television's Channel 4 to determine the 100 greatest albums of all time.

http://www.superseventies.com/stewartrod3.html

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

"Under Byen" er mystiske at høre på! Men det er jo det spændende...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

En del kender lidt til Alan Parsons Project der havde sin storhedstid fra sidst i 70'erne og ca 10 år frem. Musikken henter inspiration fra bl.a. Beatles og Pink Floyd, men noget mere symfonisk i sit udtryk, og med lidt input fra musical genren.

Særligt gode albums her er (efter min mening) Tales of Mystery and Imagination, Turn of a Friendly Card, Eye in the Sky og I robot.

Væsentlig mindre kendt er albummet Freudiana fra 1989/90 (såvidt jeg husker), som oprindeligt skulle have været det næste Alan Parsons Project album, men de to hovedkræfter, Alan Parsons og Eric Woolfson røg uklar om hvilken retning projektet skulle bevæge sig (musical delen kom fra Eric Woolfson og rockdelen fra Alan Parsons), og det blev primært til et musicalprojekt med sporadiske inputs fra Alan Parsons. Det er dog stadig umiskendeligt et album der hører til sammen med Alan Parsons Project albummene. Alan Parsons fortsatte i eget navn (uden "Project"), og disse albums er også et lyt værd, men har altså droppet musical inspirationen og er rykket tættere på softrock/electronica som årene er gået.

Prøv også at give albummet "Keats" fra ca. 1980 et lyt - det er produceret af Alan Parsons men musikken er skrevet "selv" af de musikere der udgjorde kernen i Alan Parsons Project på det tidspunkt.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Alan Parsons Project skiverne er også rigtigt godt indspillet

Det bedste ved at låne ukendt musik på biblo er at så er skiverne ikke så ridset

A Perfect Circle med eMOTIVe er rigtig god. Meget anderledes covernumre. Til at starte med tror man at det er blasfemi, men når man når man hører efter, er det tænkt over tingene.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige lånt Mark Hollis CD uden titel. Den minder  David Sylvian's Secrets Of The Beehive. Begge album er gode til en stille aften.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes