Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thadudedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Står og skal ud at investere i mit første surround sæt. Har i den forbindelse fundet nogle muligheder, bl.a. via dette forum og håber derfor på et tip eller to fra nogle venlige sjæle :)

Jeg er ikke den store lydentutiast, men samtidig gider jeg heller ikke købe det aller billigste på markedet, så jeg alligevel skal udskifte om et år eller to. Mit budget er på en 5000-6000 kr., hvilket skal dække over 4 højttalere, 1 centerhøjttaler, receiver (gerne med mulighed for HDMI) og 1 sub. Skal også nævnes, at jeg bor i lejlighed, så det er ikke meningen volumen skal helt i top - ligeledes bliver jeg desværre nødt til at holde igen med lyden fra sub'en.

Den første mulighed jeg har overvejet er følgende:
-  4 stk. JBL control one  - Pris: 2.000 kr. (http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-control-one-705p.html)
-  1 stk. JBL ES 25C CENTER - pris: 1.500 kr. ( http://www.dustinhome.dk/pd_5010552631.aspx?csref=edbpriser_ 1755)
-  1 stk. DENON AVR-1611 surround receiver - pris: 1.900 kr. ( http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1611_surround-receiver_sort.htm )
Ved denne mulighed er jeg allerede på 5500 kr., og så mangler jeg vel at mærke en sub - Men igen, jeg kommer stort set ikke til at bruge den, så vil man ikke kunne bruge en billig sub-løsning til 6-800 kr?

Næste mulighed jeg har overvejet lyder som følger:
-  1 stk. Harman kardon HKTS 20 - pris: 3.171 kr. (http://www.cinemagic.dk/shop/harman-kardon-hkts-5990p.html)
-  1 stk. DENON AVR-1611 surround receiver - pris: 1.900 kr.
Denne mulighed er lidt billigere - cirka 5200 - men er den optimal?

Tredje og sidste mulighed, som jeg netop er stødt på:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.as px?articleid=4851&zoneid=6
Er dog lidt forvirret. Indgår der centerhøjttaler i denne pakkeløsning? Kan se der er angivet 5 højttalere + 1 sub - men synes ikke det fremgår specielt tydeligt om den ene er centerhøjttaler? Anmeldelsen lyder ret fornuftig at dette sæt + designet ser ud til at være i top.

Håber på lidt konstruktiv feedback.. hav en god weekend :)

Mvh

Til top Vis thadudedk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thadudedk

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ville hoppe på Focal sættet og så den avr-1611, du bruger 1 sattelit som center, 2 til front, de sidste 2 som surround/bag højtalere og så er der en sub (5.1)
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

thadudedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Jeg ville hoppe på Focal sættet og så den avr-1611, du bruger 1 sattelit som center, 2 til front, de sidste 2 som surround/bag højtalere og så er der en sub (5.1)

Det virker umiddelbart også som en fin løsning. Du siger jeg bruger 1 af satelitterne som center..  Dvs jeg altså ikke skal have en stor centerhøjttaler, men kan nøjes med en lille sattelit og stadig få optimal lyd ud af den? Kan godt se der er 5 højttalere med, men har aldrig oplevet en centerhøjttaler være magen til de resterende 4 højttalere.. Måske bare mig - håber jeg da :)

Mvh

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 01 April 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Du burde godt kunne bruge en af "satellit" højtalerene til center, den center du linker til, virker lidt som overkill.
Brug i stedet pengene på en fornuftig sub.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

thadudedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Du burde godt kunne bruge en af "satellit" højtalerene til center, den center du linker til, virker lidt som overkill.
Brug i stedet pengene på en fornuftig sub.

Hvis jeg tager Focal sættet, hvilket jeg godt kunne hælde til, så er der jo sub med. Tror den er udemærket til mit behov. Var egentlig mere i tvivl mht. centerhøjttaleren - troede ikke man kunne bruge en lille satelit som center - men det virker jo ikke til at være noget problem :)

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en avr-1911 den minder meget om 1611, den har lidt flere kræfter og 2 kananler mere. Har hørt den på flere højtaler sæt der minder om Focal Sib og er sikker på du ikke bliver skuffede, fronter og center må meget gerne være ens da det giver samme klang.

Du skal nok ikke forvente at "mærke" filmene med den tilhørrende sub, men er rummet du spiller i ikke for stort skal den nok klare det ok. Eksperimentere evt. med placeringen af den for fuld udnyttelse.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

thadudedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Jeg har selv en avr-1911 den minder meget om 1611, den har lidt flere kræfter og 2 kananler mere. Har hørt den på flere højtaler sæt der minder om Focal Sib og er sikker på du ikke bliver skuffede, fronter og center må meget gerne være ens da det giver samme klang.

Du skal nok ikke forvente at "mærke" filmene med den tilhørrende sub, men er rummet du spiller i ikke for stort skal den nok klare det ok. Eksperimentere evt. med placeringen af den for fuld udnyttelse.

Det lyder jo alt sammen godt. Men igen, kommer ikke til at skrue voldsomt op for sub'en, desværre. Så er sikker på den nok skal klare opgaven :)

Mht. forstærkeren - så kan man klare både billede og lyd via et HDMI kabel, ik? Vil gerne undgå det optiske kabel, da jeg ellers skal have nyt lydkort til PC'en :)

thadudedk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Er der forresten ngen der kan fortælle mig, hvilken af disse forstærkere der er at foretrække, hvis det skal kobles sammen med Focal sættet?

Onkyo TX-SR308B

eller

DENON AVR-1611

Kan få Onkyo'en 800 kr. billigere end Denon'en. Så vil lige høre om der er nogle mærkbare forskelle, som vil tale for at vælge den dyre :) ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes