Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Magneplanar 1.6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arne Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2015
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Er der nogen i nærheden af Aalborg der har Magneplanar 1.6 (eller 1.7), og som er villig til at lade mig komme forbi for at lytte?

Jeg er MEGET i tvivl om det er noget for mig. Jeg er 50+, så volumenknappen bliver ikke sat så højt længere. På den anden side er det stadig rock, blues, pop og folk jeg lytter til (aldrig klassisk musik).

Jeg vil være nødt til at stille den rimeligt tæt op ad væggen (både bagtil og til siderne). Jeg har en NaimUniti forstærker, som jeg regner med kan drive dem.

Er jeg helt på vildspor? Jeg vil nødig gå glip af den åbenhed/naturlighed de siges at præstere.
Til top Vis Arne Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne Jakobsen

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Ja åbenhed det kan de Magnepaner. Har selv haft 1.6. Måske skal der mere til end din NaimUniti, for at få det optimale ud af dem, men det er blot min personlige holdning. Håber du finder et sætte at lytte på.
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Arne Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

2-mas:
Hvorfor gik du væk fra Magnepan?
Til top Vis Arne Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne Jakobsen

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Lyden var god men ikke lige mig, og så er de jo temmelig dominerende i et rum. Vil dog ikke udelukke at jeg engang vil "vende tilbage", så helt ved siden af er det ikke
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Magnepan er fed til akustisk musik....andre bocelli og lign nils lofgren kate melua erik bibb ja og meget andet i den bløde genre....spiller så fedt der, men synes bestemt de står af når der skal spilles hårdere rock.....der kommer de slet ikke til deres ret som f eks JBL studiemonitors....men det er jo bare min mening...har selv magnepan 3.6....men bruger dem mest om aftenen hvor jeg spiller mere roligt musik...også af hensyn til naboen.....men man kan sagtens dreje på volumen selv om man er 60+ 

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Vil gerne slå et slag for "Maggies", det er fremragende højttalere. Som jeg har skrevet før, der er kun ET aberdabei, de er støm/powerhungrende ad helvede til. De har tæt på samme driftseffekt store som små, så min erfaring er 500 watt i 4 ohm som minimum. Tror de fleste, der "går kolde" på Magnepan, gør det p.g.a. for små forstærkere. Ved godt det lyder sindsygt, at jeg smider 600 watt i mine MG12´er, men det er altså ikke øresønderrivende højt, og det gi´r den frigjorthed/det headroom, som de bare ikke har, når forstærkeren er for lille. (for at sætte det i relief, mine gamle monottrin, LC-Audio Millennium XP med 1000 watt ringkerne i hver, ku´ overhovedet ikke få dem til at spille).
Arne, nu er det "kun" MG12, jeg har. 1.6/1.7 er væsentligt nyere/bedre, men hvis du alligevel er i Århus en week-end og har lyst til en "lytter", så send en PB
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
Magnepan er fed til akustisk musik....andre bocelli og lign nils lofgren kate melua erik bibb ja og meget andet i den bløde genre....spiller så fedt der, men synes bestemt de står af når der skal spilles hårdere rock.....der kommer de slet ikke til deres ret som f eks JBL studiemonitors....men det er jo bare min mening...har selv magnepan 3.6....men bruger dem mest om aftenen hvor jeg spiller mere roligt musik...også af hensyn til naboen.....men man kan sagtens dreje på volumen selv om man er 60+ 

velkommen

Velkommen, smid 1000 watt i hver, og så knald Stevie Ray Vaughn på, de har intet problem med at spille rockmusik

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Arne (trådstarter), overså lige sidste linie i dit første indlæg.
Ja, du er helt på vildspor. Din Naim Unity kan under ingen omstændigheder drive et par Magnepan tilfredsstillende.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
velkommen skrev:

velkommen

Velkommen, smid 1000 watt i hver, og så knald Stevie Ray Vaughn på, de har intet problem med at spille rockmusik

jeg har tidligere haft mere effekt på, eller amps der var større effektmæsigt, der spillede de ikke højere end nu..men nu mere detaljeret.....og rock samt tin pan alley spiller jeg hellere på enten mine jbl 250 ti le eller endda på mine hjemmebyggede westlake sm1....så går barometret i bund med netop det nr

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Kære Arne Jacobsen,

Vær ikke i tvivl om at Magnepan kan levere slagkraftig rytmisk musik under de rette forudsætninger.
Jo - jo mere effekt på forstærkeren, desto mere autoritet spiller de med. Man skal passe meget på ikke at undervurdere dette.
Til et lille lytterum (+/-20m2) kan NaimUnity sikkert være passende med de små Magnepan MMG modeller, men ikke til MG 1.6 !

Til MG1.6 skal du mindst have en 150 watts forstærker med ordenlig strømforsyning (hører du : stor strømforsyning) for at få en
respektabel bass ud af dem. Det er typisk derfor at nogen syntes at Maggies kan lyde lidt anæmiske : for lidt power !

Værre er dog, at du ikke syntes du kan give dem rum bagtil. Alle dipolhøjtalere skal have mindst 1 meter til bag- og sidevæggen,
ellers ryger hele pointen med dipol.
Du får simpelthen tværet den fænomenale dybde og særdeles skarpe 3-dimensionalitet ud, ved at placere dem forkert.

Mvh. L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Arne Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Foreløbig tak for de informative indlæg.

Det kunne lyde som om jeg starter vurderingen ved rummet: Kan jeg give dem luft eller ej.
Forstærkeren kan vel løses ved at punge ud. Jeg har pejlet en Bryston 4BSST² (2x500 W i 4 ohm) som burde være alt rigeligt. Langt over mit budget dog, men på den anden side: Det har alt mit grej været.

Jeg har jo læst om kravene til placering, men er der nogen der har gjort sig erfaringer med "forkerte" placeringer. Er det en væsentlig forringelse, eller?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
Til et lille lytterum (+/-20m2) kan NaimUnity sikkert være passende med de små Magnepan MMG modeller, men ikke til MG 1.6 !

Sandhed med modifikationer=ikke helt korrekt. Driftseffekten er den samme som på de større, membranen flytter til gengæld meget mindre luft p.g.a. sin lille størrelse. Den lyder endnu mere anæmisk med en lille forstærker som den Naim

Arne Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Til Boydk

Tak for invitationen. Jeg vurderer lige situationen, så kan det være at jeg henvender mig.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Arne Jacobsen,

Nuvel, Bryston 4BSST2 er nok et fremragende sluttrin, men mindre kan gøre det. Det vigtige er at der ikke er sparet på
strømforsyningen og at forstærkeren kan levere strøm (Ampere). Typisk er amerikanske forstærkere konstrueret således.

Placeringen er (desværre) meget afgørende for resultatet. Jeg har selv haft både MMG B, MG 1.6 og nu MG3.3 med aktivt delefilter.
Dertil også en del forskellige sluttrin (Kenwood 07 serien, Audio Research og Electrocompaniet) og mine indtryk er helt i sync med
de anbefalinger der findes : meget strøm og masser af plads til væggene.
Selv en voldsom akustisk dæmpning af bagvæggen fører ikke til gode resultater. Det er som om at lydbilledet bliver to-dimensionelt
af den slags, og det er jo nettop rummeligheden der er en af Magnepan´ernes trumfkort.

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Med mindre alle Magnepan modeller har fået rigtige diskant bånd og ikke diskanter lavet på samme måde som bas delen, så er de jo ret lukkede i lyden ved lav aften volume. Det er min erfaring med SMGa modellen. Klart, når der er rigtige diskant bånd, hjælper det ret meget på det.
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

nu skriver du at du ikke har meget plads at give dem..  hvad er ikke meget plads

maggi spiller stort  og spiller stemmer som  ingen andre kan ...

det med at du ikke spiller højt .. tja det komme du nok til, hvis du køber dig et sæt maggiér..  når musikken er sat på, og de dejlige tone komme.. så kan man ikke lade være med at give dem lidt mere strøm, og så lige lidt mere .. for lyden bliver bare større og større.. 

den fordel som er ved maggier er at de, på ingen måde kommer til at lyde presset...  heller ikke når de når deres max og membranen slår i mod front pladen. når det sker lyder det grimt. og så lidt mindre strøm.. så køre det.

Arne Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Til lille_smed

Lyder som om du har eksperimenteret med placeringen. Jeg måler ca.: 40 cm bagtil og 5 cm til siderne. det lyder jo ikke "hi-fi" lovligt, men det er det
som er muligt. Skal jeg begrave tanken og købe et par konventionelle højttalere?

For mig er det ikke ligegyldigt hvordan musikken lyder i vort hjem resten af livet. Så på en måde er det jo en vigtig beslutning.

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Placeringen af Magnepan højtalere, har alt at sige .. hvis ikke man kan give den masser af luft både bagud og til siderne, så skal man glemme alt om dem, kort og godt !!..
Med 40 cm bagud og 5 cm til siderne, vil du få et bedre resultat med en lille billig 2 vejs Dali .. ( For lige at sætte det lidt på spidsen )
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

"....da det jo er en vigtig beslutning" , bør du tage alle gode råd alvorligt. Der er mange meninger at finde på nettet, og de
bedste er at finde på :
audioasylum for planar højtalere

Hvis opstillingen af Magnepan højtalere virkelig var så enkelt og ligetil, så ville de have en dominerende markedsposition.
Det er kun opstillingen og forstærkereffekten der forhindrer dette.

Alle der har hørt Maggies i det rette rum og med rigelig kraft bag, har det svært ved at undsige sig hvor facinerende denne
teknologi lyder.

Dette gælder vel også en Ferrari : fantastisk køreglæde, men kun hvis man kan leve med begrænsningerne.

L.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Arne Jakobsen skrev:
Til lille_smed

Lyder som om du har eksperimenteret med placeringen. Jeg måler ca.: 40 cm bagtil og 5 cm til siderne. det lyder jo ikke "hi-fi" lovligt, men det er det
som er muligt. Skal jeg begrave tanken og købe et par konventionelle højttalere?

For mig er det ikke ligegyldigt hvordan musikken lyder i vort hjem resten af livet. Så på en måde er det jo en vigtig beslutning.

ja det har jeg brugt meget tid  på og er ikke færdig..  da mit rum på ingen måde er optimal til mine 3a.. så har jeg valgt at dæmpe baggrundsstrålingen, men en skum madras... men står halv meter fra siden vægen og 1,2 meter fra bagvæggen..

beskriv dit rum.. og smid et par billeder ind  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes