| Forfatter |
|
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg har indtil nu været den lykkelige ejer af et sæt Dynaudio Audience 52 SE højttalere
Dynaudio Audience 52 SE er en Speciel Edition af Audience 52, og har faktisk ikke så meget tilfælles med denne højttaler (udover kabinettet).
SE modellen er bestykket med Dynaudio's Esotec diskantenhed, og mellemtone/basenheden er taget direkte fra Contour 1,3 mk. II.
Herudover er der et andet delefilter end i den ordinære Audience 52 model.
Jeg har været rigtig glad for denne højttaler, den har bl.a. en helt utrolig basgengivelse.
En aften var jeg så på besøg hos en kammerat, der havde fået et sæt Dali Mentor Menuet SE højttalere.
Disse højttalere spillede på en Rega Brio R forstærker, og kilden var en pladespiller Thorens TD 320 mk. III monteret med en Ortofon 2M Blue.
Det lød helt fantastisk, og det var som om, at stemmer ligesom kom mere frem i lydbilledet, end jeg er vant til.
Jeg tog herefter til Hi-Fi klubben, hvor jeg fik demonstreret Dali Mentor Menuet SE. Her var lyden også fremragende, men jeg ønskede
også at høre Dali Rubicon 2, eftersom jeg måske syntes, at der manglede lidt bas i Mentor Menuet SE.
Jeg blev helt blæst væk af disse Rubicon 2 højttalere. De har bunden, som jeg har i Audience 52 SE, og samtidigt kommer stemmerne
dejligt frem i lydbilledet ligesom på Mentor Menuet SE.
Jeg er aldrig på nogen måde blevet lyttetræt af mine Audience 52 SE, men måske kan man blive det af Dali-højttalerne, fordi at
stemmer mv. ligger længere fremme i lydbilledet?
Er der nogen, der har nogen meninger om Dali Rubicon 2 vs Dynaudio Audience 52 SE?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali Rubicon 2 har en af de mest støjfrie og livagtige stemmegengivelser jeg har hørt i prisklassen hvis de får en god varmtklingende forstærker.
Jeg har ikke hørt dine Dynaudio desværre, men hør om du ikke kan låne et sæt Rubicon med hjem til test.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thuekay.
Jeg har en pladespiller Thorens TD 2001 monteret med pickuppen Denon DL 103-R, Project Tube Box rør-RIAA samt
en PrimaLuna PL 2 rørforstærker.
Vil du mene, at disse enheder vil passe godt til Dali Rubicon 2?
Tak for ideen med at låne højttalerne med hjem på prøve. Det vil jeg gøre, når jeg er lidt mere sikker på, at jeg eventuelt
vil købe dem.
Mvh.
Vinylfan.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt nogle af dine komponenter så det skal jeg ikke kunne sige.
Det er fremtagende højttalere så hør dem hjemme først så du kan høre hvordan de opfører sig i dit rum med dit anlæg.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også at det kan hænger sammen med at den PrimaLuna ikke har kræfter nok til dine Dynaudio med 86db følsomhed skal de sikkert have los
i xxxxx før der sker noget, Det ville ikke være første gang man har hørt det om Dynaudio
Det kan være at Rubicon'en er lettere at have med at gøre for forstærkeren
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej The Real Wiz.
Jeg har tænkt det samme, for den tids Dynaudio'er skulle vist have omkring 100 watt, før det lød at noget.
Min rørforstærker er på 2 x 40 watt, men nogle hifi-ekspedienter siger, at 40 rør-watt svarer til 100 transistor-watt.
Om det er rigtigt, ved jeg ikke.
Er der andre, der har meninger om dette?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha den hifi bacille...
Nå, men begge højttalere er 4 Ohm, Dynaudio er 86 db og Rubicon er 87 db... Så jeg vil anbefale dig at låne dem hjem... Snarest muligt... Så dit
oprørte indre kan få ro... For de skal spille op mod hinanden, hjemme ved dig.... For at du kan tage stilling
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at du skal prøve Rubicon hjemme.
Men jeg syntes også du skulle prøve en anden forstærker på dine Dynaudio
det kunne være de ville overraske dig med lidt mere kræft bag ved dem
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktøren.
Ja, det er en dyr bacille. Tak for godt råd.
Hej The Real Wiz.
Hvilken forstærker vil du foreslå?
Jeg har selv tænkt på Pioneer A-70. Men den er måske heller ikke kraftig nok?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2015 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Pioneer er på 90 watt i 4 ohm den er nok lige lille nok.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
| Den Pioneer er på 90 watt i 4 ohm den er nok lige lille nok. |
|
|
Lille nok til hvad? Det er en kompakt-højttaler - ikke en festival-løsning. Den kan snildt gå på f.eks. Rubicon og lignende højttalere.
Pioneer A-70 er desværre temmelig overset, men den er aldeles velspillende og virkeligt godt skruet sammen, og det er nu en gang ikke kun watt,
det kommer an på i det store puslespil. Den er kraftigt dimensioneret med stor strømforsyning og en virkelig velopløst klasse-D forstærker, og den
kan presses temmeligt meget før den hoster. Jeg har en god bekendt der har spillet med den længe, og den har overrasket mange gange med en
del forskellige højttalere smidt på. Generelt høster den roser alle steder og er bestemt et lyt værd. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var til Dynaudio'en jeg tænkte på
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Pioneer A-70 virker spændende og overset  Begge højttalere, ud fra specifikationerne, er næsten lige "trælse" at trække... Men igen, prøv
det... Man kan blive hamrende positivt overrasket... Og de fleste der hører musik, hjemme, kommer sjældent, måske aldrig? Helt ud i perifirien.... Af
komponenternes ydeevne... Vi bliver jo ældre
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har også et par Dynaudio Audience 42 højttalere og disse kræver virkelig sin forstærker for at lyde godt.
Jeg har prøvet Audience 42 højttalerne på en Luxman 2x50 watt forstærker, og det lød ikke godt, og jeg har også
prøvet dem på Rega Brio R 2x50 watt forstærkeren, og det lød heller ikke godt, men når jeg sætter dem til min
PrimaLuna ProLouge 2 2x40 watt rørforstærker, så spiller de helt fantastisk. Jeg konkluderer derfor, at min rørforstærker
sandsynligvis har nok strøm til at trække enten Dali Rubicon 2 eller Dynaudio Audience 52 SE.
Jeg har også fået demonstreret Pioneer A-70 forstærkeren hos Topsound på Østerbrogade. Kilden var en Rega RP3 og
højttalerne var Dynaudio Focus 160. Denne sammensætning spillede rigtig godt, og forstærkeren have intet besvær
med at trække Focus 160. Ekspedienten var dog utrolig seriøs og ærlig, og han mente, at jeg var bedre stillet med min
rørforstærker, fordi at god lyd kræver meget strøm. Så det var virkelig god seriøs vejledning, jeg fik her.
Men nu er det altså bare, at jeg har hørt disse Dali Rubicon 2, og som jeg hører det, kommer stemmer bedre frem på
denne højttaler (end på mine Audience 52 SE), og det er som om, at lydbilledet kommer tættere på. De er vel det, som
man kaldet mere up-front. Men denne spillestil, kan måske også bevirke, at man på et eller andet tidspunkt bliver
lyttetræt. Med mine Audience 52 SE bliver jeg aldrig lyttetræt (jeg har hele tiden lyst til at sætte en ny LP på pladespilleren),
men på den anden side er de måske lidt for tilbagetrukne.
Er der nogen, der har nogen meninger om, eller nogen erfaringer med, om man bliver lyttetræt af Rubicon 2, fordi at de
måske er lidt for lyse?
Nå, men jeg drager i hvert fald til Hi-Fi Klubben i morgen, så må vi se, hvad det ender med.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Rubicon 2 - god bund ja men noget pågående opefter. Ikke lige min kop te men jeg er også fan af Dynaudio. Har et sæt gamle contour 1.
Hvis jeg skulle købe nyt i den prisklasse her, ville jeg helt sikkert også give Scansonic MB-1 et lyt (designet af manden bag Raidho). Skulle være
fantastiske til prisen (12 k for et sæt.).
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 03 Maj 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov husker galt - Rubicon 2 er den eneste i serien der ikke har hybrid-diskant. Lyder i mine øre bedst. Hybrid diskanten er for meget "in your face" for
mig.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Allerførst tusind tak for alle jeres gode svar.
Det hele er endt med, at jeg har anskaffet mig et sæt Dali Rubicon 2 højttalere.
De passer perfekt til mit anlæg. Lyden er utrolig homogen, og stemmer kommer fantastisk ud af højttalerne.
Der er et stort bredde- og dybdeperspektiv. Mine LP-plader har fået mange flere detaljer. Jeg glæder mig til at
høre alle mine plader
Det der undrer mig mest, er at min CD-afspiller Lyngdorf CD-1 nu lyder meget mere varmtklingende, og lyden
fra mine CD-plader er virkelig kommet op på et højt niveau. Jeg troede slet ikke, at CD-mediet kunne lyde så
godt. Er der nogen, der har en forklaring på det?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jag tror det er samspillet mellem din PrimaLuna og Rubicon.
Forstærkeren har simpelthen nemmere ved at trække dem og så lyde den nedre da den ikke skal arbejde så hårdt
tillykke med den nye god lyd __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
der skulle stå bedre og ikke nedre __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2015 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej The Real Wiz.
Tak.
Du har nok ret i, at Dali Rubicon 2 ikke er så svære at trække.
Jeg hørte dem i HiFi-klubben første gang på en kraftig Cambridge effektforstærker, og anden gang på en lille
2x30 watt forstærker, og det lød overbevisende begge gange.
Men det er jo kun godt, at Rubicon'erne ikke er så svære at trække, så er der flere, der kan få glæde af dem
Det er sjovt, mange af mine plader har fået en helt anden sound med mange flere detaljer.
Jeg vil også prøve at eksperimentere med opstillingen af højttalerne. Dali-højttalerne skal åbenbart ikke vinkles
hen mod lytteren (sweetspot), men skal placeres parallelt med hinanden (nøjagtigt vinkelret på bagvæggen, dog
med en afstand på minimum 20 cm til bagvæggen).
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |