| Forfatter |
|
AlexS Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa..
Jeg har nogle få spørgsmål vedrørende upscaling af DVD jeg godt kunne tænke mig at få besvaret.
Jeg har for nyligt købt en BenQ PE8720 projektor, og har i øjeblikket min Xbox 360 koblet til. Den bruger jeg i øjeblikket til spil og film. Jeg har også en Harman Kardon DVD21, men har dog ikke prøvet at koble der til endnu.
Spørgsmålet er, om det kan betale sig at købe en DVD afspiller der kan upscale min SD-DVDere. Jeg har kigget lidt på Denon 1730.
Men virker upscaling meget godt, er der virkelig forskel, eller kan xboxen bruges, og så måske bare købe HD-add on i stedet (vil naturligvis stadig købe SD, derfor lidt problematisk).
Derudover forstår jeg ikke helt begræbet upscaling. Jeg kan se at flere skriver, at deres skærme også upscaler, hvorfor er det så også en ide at have det i DVDen? Projektoren burde vel også upscale, men hvis jeg ser film via Xbox skriver den bare 576P, men jeg kan forstå at gode DVD-afspillere upscaler til 720P.
Desuden synes jeg at have læst, at hvis man fx kobler en PS2 til projektor, så er det næsten umuligt at spille, da PS2'en vil outputte 480, og dette giver en forskydelse i billede og lyd, da projektoren upscaler, og det fatter jeg simpelthen ikke en skid af  Vil det sige, at man ikke kan forbinde noget til projektoren medmindre det er 720P, og i så fald, hvorfor er der så ikke forsinkelse når jeg ser film via xbox og der står 576P.
Jeg går ud fra, at det er håbløst at tilslutte min H/K DVD21, da den bedste tilslutning fra den er via SCART, og da det ikke kan bruges er det bedste til projektoren S-Video, og dette er vel langt fra den kvalitet som jeg håber på / kan forvente mig af min projektor.
Måske kunne I forklare mig lidt om begrebet, om det er meget vigtigt, og om upscalende DVD ville være bedre en HD-addon til X360'eren (og beholde Xboxen til alm. SD-DVD, som jeg vel stadig vil købe, da HD vel tager en del tid før det bliver normalen?). Sidst vil jeg gerne lige høre, om størstedelen af nye film overhovedet bliver udgivet på HD, eller om det kun er udvalgte titler, synes ikke det virker specielt udbredt endnu.
På forhånd mange tak for hjælpen 
Med venlig hilsen
Alex
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt, at skærm/projektor også opskalerer, men ideen med at få dvden til det er kort og godt, at den oftest er bedre til det. Hvor god din BenQ er til ved jeg ikke, så det er nok noget, du må prøve dig frem til.
Men hvis din projektor er god til det, vil det måske være bedre at sende 576i eller 576p ind i den.
Det med tidsforsinkelsen har jeg aldrig hørt om på dvd-afspillere så det må være et specielt PS2-problem.
Jeg kender ikke Xboxens kvaliteter som dvd-afspiller.
Hvis jeg var dig, ville jeg købe en god dvd-afspiller med opskalering og hdmi, hvis du har mange almindelige dvder og regner med at blive ved med at købe dem. Det kunne fx være en Denon 1930 eller en Oppo 981.
Hvis du har interesse i at købe HD-DVD eller Bluray er det måske bedre at satse på en sådan maskine og så lade den om opskalering af dvder også
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis projektoren upscalerede, burde den så ikke skrive 720P i hjørnet?
Burde den desuden ikke også have en bedre upscaler end en forholdsvis billig DVD-afspiller (med tanke på PE8720erens førpris)?
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm hvis man læser manualen : http://www.projectorcentral.com/pdf/projector_manual_2757.pd f
Så står der her, at den er kompatibel med diverse opløsninger, men at den ved 720P er bedst? (1:1 image reproduction)
Dette betyder vel, at projektoren ikke scalerer billedet, medmindre man ber den om det, men hvordan gør man så det? Eller måske scaler den bare ikke billedet, men viser billedet i det format der bliver sendt til den? Er det ikke normalt at TV / Projektor gør det?
|
| Til top |
|
| |
Angle Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg husker rigtigt, skal man køre med vga overførelse fra Xbox 360 for at kunne opscalere ens DVD'er. Har dog ikke prøvet det, så ved ikke hvor god den er til at opscalere SD... God fornøjelse med det...
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
|
Hmm hvis man læser manualen : http://www.projectorcentral.com/pdf/projector_manual_2757.pd f
Så står der her, at den er kompatibel med diverse opløsninger, men at den ved 720P er bedst? (1:1 image reproduction)
Dette betyder vel, at projektoren ikke scalerer billedet, medmindre man ber den om det, men hvordan gør man så det? Eller måske scaler den bare ikke billedet, men viser billedet i det format der bliver sendt til den? Er det ikke normalt at TV / Projektor gør det?
|
|
|
Nej, den skalerer under alle omstændigheder billedet hvis det ikke allerede er 720p, for ellers kan den ikke vise det.
Du har ret i, at en så fin projektor burde have god skalering, men det må vel afprøves i praksis, da det vist varierer meget fra produkt til produkt. Under alle omstændigheder er det en fordel, at få signalet ind i projektoren digitalt, dvs med hdmi frem for med scart.
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, måske er det bare mig der bliver forvirret af det der 576P nederst nede der står. Det er måske bare hvad der bliver outputtet til den :-) Det er sku da en jungle at finde rundt i. Forresten, kan se du (Vanderlay) foreslår en Denon 1930 eller Oppo 981. Er der står forskel fra 1730 som jeg har kigget på, eller andre forslag i prisklassen et sted under 2000, helst tættere på 1500
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo også bygge eller bruge en eksisterende PC som HTPC. Så kan du lægge dine DVD'er ind i MyMovies og streame dem til din Xbox360 (med transcoding)
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
Okay, måske er det bare mig der bliver forvirret af det der 576P nederst nede der står.
Det er måske bare hvad der bliver outputtet til den :-)
Det er sku da en jungle at finde rundt i.
Forresten, kan se du (Vanderlay) foreslår en Denon 1930 eller Oppo 981.
Er der står forskel fra 1730 som jeg har kigget på, eller andre forslag i prisklassen et sted under 2000, helst tættere på 1500 
|
|
|
Jeg har ikke direkte prøvet nogle af dem, men så vidt jeg kan læse mig til, er Pioneer 696 og Oppo 970 nogle af dem, mange er tilfredse med.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
|
Spørgsmålet er, om det kan betale sig at købe en DVD afspiller der kan upscale min SD-DVDere. Jeg har kigget lidt på Denon 1730.
|
|
|
Du har købt en rimelig fed projektor, og du står nu med et "problem". Skal du gøre brug af projektorens billedebehandling, som i øvrigt er rigtig god, skal du have fat i en DVD-afspiller der kan sende et 576i signal ud via HDMI. Det er de færreste DVD-afspillere der kan det. Den billigste jeg har kendskab til er Denon DVD2930 til knap 7k. Alternativt skal du have fat i en DVD-afspiller, hvis billedebehandling er bedre end den der sidder i PE8720. Gæt selv om prisen for en sådan DVD-afspiller er højere end prisen for Denon DVD1730.
Personligt mener jeg, at Denon DVD1930 er absolut minimum.
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhm nu bliver jeg da forvirret igen Gerdes.
Jeg er godt klar over, at det ene ofte tager det andet med sig (altså hvis man køber noget dyrt, skal man gerne parre det med noget dyrt), men det der er volapyk i mine ører.
Hvorfor mener du jeg skal have en DVD-afspiller der kan sende 576i ud?
Jeg er godt klar over, at skal man have optimalt ud af dyre sager skal det parres med noget i samme klasse, og i dit hoved er 1930 sikkert minimum, men altså, mindre giver vel stadig også et pænt billede.
Men kan du ikke lige forklare hvad du mener, jeg er lidt forvirret.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er, at hvis projektorens egen billedbehandling er god, som Gerdes siger den er (jeg kender den ikke pr førstehånd, men det er sikkert rigtigt), så handler det reelt om at få et så rent - men samtidig digitalt - signal ud af dvd-afspilleren, således at du ikke får skalering og deinterlacing to steder.
576i (eller 480i for NTSC) er det, der ligger på dvd-skiven, så det er ubehandlet, dog stadig påvirket af afspillerens mpeg-dekoder.
Så vidt jeg ved kan man nu godt få billigere afspillere med mulighed for 576i via HDMI, fx mener jeg at både Pioneer 696 og Oppo 970HD tilbyder dette, og de ligger vist omkring de 1500.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
Hvorfor mener du jeg skal have en DVD-afspiller der kan sende 576i ud?
|
|
|
2 af de vigtigste funktioner som billedebehandlingen varetager er de-interlacing og skalering. De-interlacing omdanner det interlaced signal (i) som ligger på DVD-skiven til et progressivt signal (p) som vises på projektoren. Skalering "forhøjer" opløsningen fra 576 linier som ligger på DVD-skiven til 720 som projektoren viser. De-interlacing og skalering skal helst foretages "ordentligt", idet det er i modsat fald giver dårligere billedkvalitet.
Spørgsmålet er så hvor disse 2 funktioner skal udføres. Det simple svar er, der hvor det gøres bedst. Hvis du skal 100 % udnytte den billedebehandling der er i PE8720, skal du sende et 576i signal til projektoren. Hvis du derimod lader disse 2 funktioner ske i DVD-afspilleren by-passer du billedebehandlingen i projektoren, og det er kvaliteten af DVD-afspilleren der bestemmer kvaliteten på projektoren, groft sagt. Så hvis du ikke vil ofre det, som en DVD-afspiller koster med bedre billedebehandling, kan du i stedet købe en DVD-afspiller som sender 576i ud. Jeg har ikke kendskab til alle DVD-afspillere som sender 576i ud via HDMI, men som nævnt er det langt fra alle.
Derfor vil jeg mene, at du er langt bedre stillet med en DVD1930 end med en DVD1730. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
A-ha.
Men ergo, det vil umiddelbart være bedre at købe en Pioneer 696 (som skulle være rimelig okay?) som at gå ud og købe en DVD-afspiller som måske endda på papiret og i tests performer bedre, da scaleren i projektoren klarer jobbet bedre end en semi-priced DVD-afspiller (måske)?.
Eller forstår jeg det rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Så vidt jeg ved kan man nu godt få billigere afspillere med mulighed for 576i via HDMI, fx mener jeg at både Pioneer 696 og Oppo 970HD tilbyder dette, og de ligger vist omkring de 1500.
|
|
|
Jeg må indrømme, at jeg ikke har været nok opdateret på 576i afspillere. De 2 du nævner her skulle sende 576i ud via HDMI. Så Alex, gå blot efter fx Pioneer DV-696. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
AlexS Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay super. Tak for hjælpen indtil videre.
Men bruger projektoren slet ingen tid på at bearbejde billedet? Umiddelbart ville jeg tro det ville tage lidt tid så det kunne komme forskydelse i billede og lyd. Men det er måske overhovedet ikke noget problem?
Virker til at 696eren er mit næste køb ellers :)
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
Okay super. Tak for hjælpen indtil videre. Men bruger projektoren slet ingen tid på at bearbejde billedet? Umiddelbart ville jeg tro det ville tage lidt tid så det kunne komme forskydelse i billede og lyd. Men det er måske overhovedet ikke noget problem? Virker til at 696eren er mit næste køb ellers :) |
|
|
Det har jeg i hvert fald aldrig oplevet. Strengt taget kan der vel opstå sync-problemer i mange systemer, men jeg tror ikke man kan sige, at signalbehandling i projektoren skulle udsætte een specielt for det. Hvis det skulle ske, kan man på nogle surroundreceivere og nogle dvd-afspillere justere dette, altså forsinke lyden en smule.
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexS skrev:
Okay super. Tak for hjælpen indtil videre.
Men bruger projektoren slet ingen tid på at bearbejde billedet? Umiddelbart ville jeg tro det ville tage lidt tid så det kunne komme forskydelse i billede og lyd. Men det er måske overhovedet ikke noget problem?
Virker til at 696eren er mit næste køb ellers :) |
|
|
det er nogle rigtig experter du har på sagen her alex så det jeg kommer med har du måske allerede fået svar på eller ved det allerede.. Da alle LCD skærme og projektorer har en fast opløsning vil ALT hvad du sender til den af signaler blive konverteret (scaleret) til den opløsning projektoren har (i dit tilfælde 720p), og det gælder derfor om at få så mindst scaleringer og de-interlaceringer igennem til projektoren.. så hvis du har lad os sige en rigtig billig DVD afspiller der ikke kan outputte 576i output, skal den først scalere fra 576i (som ligger på DVD'en) ned til det afspilleren maks kan vise i, og derefter sendes til projektoren og de-interlaces, hvorefter den skal foretage endnu en scalering op til 720p. Så jo mindre scaleringer der er nødvændigt jo bedre billedkvalitet.. Som sagt er jeg ikke lige så erfaren med dette som de andre herinde men håber da de retter mig hvis jeg har sagt noget forkert
|
| Til top |
|
| |
Angle Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt, og jeg siger generelt. Der findes klart undtagelser. Så er det bedst at lave alt billedebehandlingen til tidlig i processen som muligt....
|
| Til top |
|
| |