Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Upscaling af DVD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Stod i samme båd op til julen og valgte en Sony DVP NS76 med 720p upscaling over HDMI. Jeg var også interesseret i Denon 1930 samt Pioneers 696, men Denons billigere modeller bruger Faroudjas chip til billedbehandlingen og de er kendte for macroblocking i mørke områder i visse situationer. Ingen af de andre har dette problem. Sony'en blev valgt over Pioneer da jeg læste at der kunne være udfald med lange kabellængder med Pioneeren (signalet er ikke stærkt nok) - jeg bruger et 15m HDMI-HDMI kabel. Ellers bliver 696'eren rost på diverse forums for billedkvaliteten. Oppos maskiner er også ganske fine til prisen, men det er vigigt at vælge den model der kan behandle et PAL signal korrekt når man bor i en R2 PAL region.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hvad hvis nu man som mig er så uheldig at have et 768p fjernsyn? jeg har som jeg ser det ikke nogle muligheder for at fodre min skærm med et særlig godt signal... fra min HD-DVD afspiller ville den først skulle scalere billedet ned til 720p eller 1080i derefter sende signalet, deinterlace det og derefter scalere det op til 768p igen.. så sådan som jeg ser det er der ingen vej uden om 2 scaleringer, hvorimod hvis jeg havde en 720p skærm ville det være 1 scalering jeg kunne nøjes med...
Til top Vis mdpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mdpedersen

AlexS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen til alle, specielt Vanderlay og Gerdes. Meget informativt, og absolut en super hjælp til en der ikke ved så meget

Tror jeg går efter 696 så snart pengene er der, og så HD-Addon til Xboxen lidt senere.

Endnu engang tusind tak for hjælpen..
Til top Vis AlexS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AlexS

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
hvad hvis nu man som mig er så uheldig at have et 768p fjernsyn?

Nu er vi med fladskræm ikke særlig uheldige . Sådan er vilkårene for fladskærme, men det gør ikke nødvendigvis fladskærme til dårlige tv. Men du da ret i at langt de fleste DVD-afspillere ikke kan sende et 768P signal ud, og at der kræver 2 gange skalering med mindre man kan sende 576i til tv'et. Nogle få og lettere dyre DVD-afspillere kan out-putte 768P. Men det stiller omvendt jo bare krav til billedebehandlingen i tv'et. Hvis du ikke er utilfreds med billedekvaliteten på din fladskærm, bør du ikke bekrymre dig mere om skalering mv.

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

mdpedersen skrev:
hvad hvis nu man som mig er så uheldig at have et 768p fjernsyn?

Nu er vi med fladskræm ikke særlig uheldige . Sådan er vilkårene for fladskærme, men det gør ikke nødvendigvis fladskærme til dårlige tv. Men du da ret i at langt de fleste DVD-afspillere ikke kan sende et 768P signal ud, og at der kræver 2 gange skalering med mindre man kan sende 576i til tv'et. Nogle få og lettere dyre DVD-afspillere kan out-putte 768P. Men det stiller omvendt jo bare krav til billedebehandlingen i tv'et. Hvis du ikke er utilfreds med billedekvaliteten på din fladskærm, bør du ikke bekrymre dig mere om skalering mv.

det er osse bare teknisk snak.. min fladskærm har et perfekt billede både på HD DVD og DVD.. :) det er osse et fjernsyn jeg har købt til de første par år her indtil teknologien er mere udviklet, så investerer jeg nok både et større og bedre skærm/projektor, der både kan køre mindst 72hz og har 1080p opløsning

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

jeg har faktisk et lille problem jeg gerne vil ha hjælp med.. har lige fået min nye Toshiba HD-E1 ind af døren og den er pragtfuld, men når jeg sætter en almindelig DVD i og prøver at sætte afspilleren til 576i siger TV'et bare "no signal" som om den ikke kan modtage det signal, selvom der står i manualen til TV'et at det sagtens kan modtage et 576i signal... sætter jeg den derimod over på 576p er der ingen problemer.. grunden til jeg vil køre 576i og ikke p er for at se hvor godt et arbejde TV'et gør med de-interlacing og scaling.. nogle ideer?

-Mark Pedersen

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:

har lige fået min nye Toshiba HD-E1 ind af døren og den er pragtfuld, men når jeg sætter en almindelig DVD i og prøver at sætte afspilleren til 576i siger TV'et bare "no signal" som om den ikke kan modtage det signal, selvom der står i manualen til TV'et at det sagtens kan modtage et 576i signal...

Hvilket tv har du, og hvordan er HD-E1 forbundet med tv'et?

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

forbundet via HDMI og fjernsynet er et Alfaview 32# LCD Deluxe fjernsyn..

tænkte på hvis man (som der bliver sagt i denne tråd) skal hen og betale 1500kr+ for en afspiller der sender et 576p eller 576i signal ud, hvad for et signal sender en billig l**te afspiller til 200kr så ud? 480p/i?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Det tyder på, at manualen til tvet ikke taler helt sandt i givet fald.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke du behøver være bekymret for at gå glip af en masse, da jeg godt vil vædde med, at din Toshiba har bedre billedbehandling end Alfaview-skærmen.

Når der blev anbefalet det omvendte ovenfor var det vel at mærke en billigere dvd-afspiller kombineret med en projektor, der oprindeligt har kostet omkring 50.000.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:

forbundet via HDMI og fjernsynet er et Alfaview 32# LCD Deluxe fjernsyn..

Gætter på dit Alfaview ikke kan modtage et 576i signal. Det er der flere fladskærme der ikke kan. Mit tidligere Samsung R72 kunne ikke. Mit nuværende Pioneer 427XD kan.

480i/p refererer i øvrigt til NTSC (reg. 1 DVD-skiver), som er standarden i USA, hvor vi i det meste af Europa bruger PAL (576 linier)

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Det tyder på, at manualen til tvet ikke taler helt sandt i givet fald.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke du behøver være bekymret for at gå glip af en masse, da jeg godt vil vædde med, at din Toshiba har bedre billedbehandling end Alfaview-skærmen.

Når der blev anbefalet det omvendte ovenfor var det vel at mærke en billigere dvd-afspiller kombineret med en projektor, der oprindeligt har kostet omkring 50.000.

men det er jo lige det der er problemet.. den eneste måde jeg undgår 2 skaleringer på er at sætte signalet på DVD afspilleren til 576p.. hvis jeg sætter den til 720p eller 1080i skal den jo igennem følgende: fra skiven(hvis vi antager det er en almindelig PAL DVD) konverteres fra 576i -->1080i, sendes til fjernsynet hvorefter den endnu en gang skal konvertere signalet fra 1080i til 768i og derefter de-interlace det...

hvis jeg sætter det til 576 på afspilleren med det samme, undgår jeg det ene led, i det den så vil se sådan her ud.. fra skiven 576i-->768p i skærmen.. altså kun 1 skaling... dette kan faktisk osse ses en smule på skærmen.. men ikke meget...

btw, er de-interlacing noget der osse foregår i scaleren? eller er det en process for sig selv? 

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det er to forskellige processer, dvs hvis du sender 576p sker deinterlacing i afspilleren og skalering i skærmen.

Under alle omstændigheder er det vel bare med at flippe rundt mellem indstillingerne og se, hvad der ser bedst ud?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Det er to forskellige processer, dvs hvis du sender 576p sker deinterlacing i afspilleren og skalering i skærmen.

Under alle omstændigheder er det vel bare med at flippe rundt mellem indstillingerne og se, hvad der ser bedst ud?

hehe ja, men jeg har desværre altid været en teknik freak, så vil også gerne kunne forstå det tekniske bag processen.. men lyder det ikke rigtig nok sådan som jeg forklarede det ovenfor? 

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

jeg kunne nemlig også godt tænke mig at se om det er en bedre billedbehandling der er i afspilleren end i mit TV men har desværre ikke mulighed for dette, da den som sagt altid vil foretage en form for billedbehandling i mit TV fra whatever opløsning til 768p :/

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes