| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskrete kanaler er ikke noget det høre fortiden til sammen med bl.a. ProLogic og THX, ved godt at THX stadig gå ind for
Diskrete højtaler til bag og siden kanaler (men THX hænge jo også lidt i fortiden), men jeg mene at det høre ikke hjemme i en
high-end hjemmebiograf med bl.a.PCM, DTS-HD Master Audio.
|
| Til top |
|
| |
mfhansen82 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Star Trek.
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad det er du mener. Men diskrete kanaler er da hjertestenen i et hvilket som helst godt biosystem uanset om det er low-end, high-end eller professionelt.
Forklaring.
Matixkanaler er kanaler hvor flere kanaler udregnes fra færre kanaler. Et godt eksempel er det du selv nævner, nemlig Pro Logic systemet, hvor informationerne om surroundkanaler lægges inde i stereosignalet. Altså center og surround afkodes fra to diskrete kanaler.
Diskrete kanaler betyder at hver kanal har sit eget uafhængige lydspor. Det har matrix-kanaler ikke.
Et 5.1 system har 6 diskrete kanaler. Venstre front, center, højre front, højre surround, venstre surround, samt subwoofer.
Et 7.1 system har 8 diskrete kanaler. Udover de førnævnte, findes også venstre og højre bagkanal. Laver man et 7.1 matrix over et 5.1 signal, betyder det at de to bagkanaler afkodes ud fra informationerne i de to surround kanaler. Eksempelvis DTS ES. I Matrix formatet aflæses det sidste signal ud fra informatioerne i de to surround kanaler. På Discrete formatet har den sidste kanal sit eget spor.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger tæt med i denne diskussion, da jeg selv er ved at finde den rigtige surroundløsning for mig selv.
Jeg kører selv p.t. med en opsætning i 9.1, som jeg er ved at eksperimentere en del med. Dog er min HD surround-reciever kun en 7.1 reciever, så jeg veksler mellem front-high højttalere og ekstra baghøjttalere.
Som så mange andre, har jeg en væg bag lytte-sofaen, og har derfor ikke mulighed for at placere baghøjttalere bag lyttepositionen. Det er desværre ofte et kompromis med opsætning af alle de højttalere.
Jeg er ved at eksperimentere en del med dipol vs monopol opsætning til baghøjttalere, og jeg synes indtil videre at den mere diffuse lyd fra dipolerne, er bedst i surround-sammenhæng. Nu er det kun til film jeg benytter setup'et, så det hele skal nok sættes anderledes op i forbindelse med musik.
Selvom jeg gør hvad jeg kan for at samle god surround-info sammen, som i denne tråd, så er der ofte en del uenighed om såvel det tekniske og den praktiske erfaring. Jeg oplever en markant bedre film-oplevelse med flere højttalere end i 5.1 - om det så er 100% korrekt eller ej, mener jeg er mindre vigtigt i film-sammenhæng.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Pyjamas-lama Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
korrekt. Matrix=semi l**t. Diskrete kanaler=mums:-)
Dipol synes jeg er fedest til 5.1 men hvis man har 7.1 kan man sagtens få super fed og semi defus lyd via 5.1 på disk som så
bliver spillet via 7.1
Det værste er dem som bruger dipol til både surround og surround back. F.eks JAMO:-(
Hvis man gør det, kommer man helt sikkert til at få problemer med destruktiv interferens, og evt og noget konstruktiv
interferens.
Dipol til siderne og monopol til sur back=mums
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyjamas-lama skrev:
korrekt. Matrix=semi l**t. Diskrete kanaler=mums:-) Dipol synes jeg er fedest til 5.1 men hvis man har 7.1 kan man sagtens få super fed og semi defus lyd via 5.1 på disk som så bliver spillet via 7.1 Det værste er dem som bruger dipol til både surround og surround back. F.eks JAMO:-( Hvis man gør det, kommer man helt sikkert til at få problemer med destruktiv interferens, og evt og noget konstruktiv interferens.
Dipol til siderne og monopol til sur back=mums |
|
|
Går du så ud fra optimal placering af højttalerne, eller hvordan ser det ud hvis man har bagvæggen helt op af lyttepositionen. Jeg synes bare jeg oplever problemer med monopol til sur back, fordi de er nødt til at sidde næsten lige over hovedet på mig. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må have lov at byde ind med mine erfaringer kommer de her.
Jeg har haft rigtige gode surround oplevelser med 5.1 og med 7.1 ( 7.1 også selv om dette var et mikset 5.1 signal )
Det jeg selv har hørt jeg syntes lød bedst, var med side højttalere der var tripole, altså 1 diskant og en bas/mellemtone der pegede ind mod lytte positionen, og 2 side monteret enheder der sender lyden henholdvis frem langs sidevægen, og tilbage langs vægen, dette skaber både et stort difust lydbillede, samt mulighed for direkte lyd når dette er tiltænkt, i mine øre det bedste fra begge verdner.
Køre man 7.1 skal man blot bruge 2 stk tripole højttalere som de bagerste ( surround back ) surround højttalere, ved tripole højttalere oplevede jeg igen at man fik den difuse rummelige lyd, samtidig med at man også fik en driekte lyd når dette skulle bruges, her tænker jeg på skud, panoreringer, fly over hovedet m.m
Men igen er der som jeg ser det 2 måder at gribe det an på.
1. Vil man have den lyd som er mikset originalt 5.1 ( i de fleste tilfælde ) ja så er der ikke brug for ekstra bagkanaler, og her har jeg oplevet bedst resultat med tripole højttalere placeret på side vægene.
2. Ønsker man at fremtidssikre lidt kan man købe ekstra bag kanaler og sætte op, og så leve med at det i de fleste tilfælde end til nu, er et mikset signal, men på sigt kommer der flere ægte 7.1.Her har jeg også ( i mine øre ) oplevet det bedste ved at have surround back ( altså de bagerste surround kanaler i et 7.1 setup ) som Tripole magen til dem man har på siden, dette giver et super sammenhængende lydbillede, men både stor difus lyd, samt direkte lyd hvor dette er tiltænkt.
Men 9.2 vil jeg nok aldrig komme til at køre.
Det er sjovt hvordan de ny prøver at sælge iden med at man skal have 2 ekstra front effekt højttalere, dette har Yamaha haft stort set altid, de gange jeg har hørt det har jeg ikke oplevet at det var pengene værd.
Blot lige mine erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mulan
Det ene sæt baghøjttalere jeg har, er faktisk også tripol højttalere.
Har utroligt nok ikke prøvet dit forslag med at sætte dem på sidevæggene (har ellers prøvet alle mulige opsætninger), kun som bagsurround. Men det vil jeg prøve.
De to ekstra fronthøjttalere har jeg faktisk oplevet som ret gode i film, hvor der er meget højde i scenerne (de fleste actionfilm i dag...). Men det er meget varieret hvor meget der er mixet til dem, til gengæld kan man nøjes med forholdsvis små (=billige) højttalere til det.
Om det giver mest med ekstra bagsurround eller front-high, kan jeg ikke helt vurdere - variere fra film til film. Derfor kigger jeg så på 9.2 Så skulle jeg få begge dele. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
@Mulan
Har utroligt nok ikke prøvet dit forslag med at sætte dem på sidevæggene (har ellers prøvet alle mulige opsætninger), kun som bagsurround. Men det vil jeg prøve.
De to ekstra fronthøjttalere har jeg faktisk oplevet som ret gode i film, hvor der er meget højde i scenerne (de fleste actionfilm i dag...). Men det er meget varieret hvor meget der er mixet til dem, til gengæld kan man nøjes med forholdsvis små (=billige) højttalere til det.
Om det giver mest med ekstra bagsurround eller front-high, kan jeg ikke helt vurdere - variere fra film til film. Derfor kigger jeg så på 9.2 Så skulle jeg få begge dele.
|
|
|
Har du fået prøvet at placere dem som side højttalere ?
De skal placeres ca lige ud for hvor du sidder, en på hver side.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de største misforståelser inden for surround højttaler placering, er at man tro at bag højtalere skal være på bagvægge, i
en 5.1 opsætning, her korrekt så skal de sidde på sidevægge lidt bag lytter placering og bag højtalere er de sidst to højtalere i
en 7.1 opsætning.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat Mfhansen: "Jeg snakker ganske enkelt om blot at fordele de to surroundkanaler på flere højtalere."
Hvilket præcis er hvad de gør i biografen! I en typisk bifsal sidder der 6 baghøjtalere, to i hver af siderne, to på bagvæggen. Signalet til dem styres af delay (tidsforsinkelse), så hele salen får en god surroundoplevelse. Nu er biografen større end et gennemsnitslytterum, så man vil muligvis godt kunne udnytte at have flere end to baghøjtalere til 5.1, selv uden delay-styringen.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulan skrev:
daniels skrev:
|
@Mulan
Om det giver mest med ekstra bagsurround eller front-high, kan jeg ikke helt vurdere - variere fra film til film. Derfor kigger jeg så på 9.2 Så skulle jeg få begge dele.
|
|
|
Har du fået prøvet at placere dem som side højttalere ?
De skal placeres ca lige ud for hvor du sidder, en på hver side.
|
|
|
Jeg har ikke prøvet det endnu, men det bliver næste forsøg. Jeg har surround-højttalerne siddende på sidevæggene, men det er lige p.t. kun dipol der sidder der. Så har jeg de ekstra surround-back (til 7.1) siddende på bagvæggen som så er tripol. Men jeg skal prøve at bytte rundt på dipolerne og tripolerne. Alle sidder ca. 2 meter oppe. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mfhansen82 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke fået købt et par nye fronter endnu, så jeg kan få smidt de nuværende fronter om bagved som surround højtalere og de nuværende surround'er bliver så baghøjtalere.
Men, mine højtalere sidder på bagvæggen på hver side af sofaen og er vinklet ind imod lytte retningen. Og det giver faktisk en ganske udemærket surroundoplevelse.
@Mollecon
Det er nemlig lige præcis det jeg mener. Men "fordelen" ved at købe en dedikeret +9.2 surroundforstærker er jo netop at man kan indstille delay på kanalerne. Men med mindre man har en gigantstue, så vil forskellen som du skriver, nok ikke være så stor. Selvfølgelig forudsat at de delayindstillinger der er i receiveren/forstærkeren, er indstillet korrekt.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat Mfhansen: "Jeg snakker ganske enkelt om blot at fordele de to surroundkanaler på flere højtalere."
Hvilket præcis er hvad de gør i biografen! I en typisk bifsal sidder der 6 baghøjtalere, to i hver af siderne, to på bagvæggen. Signalet til dem styres af delay (tidsforsinkelse), så hele salen får en god surroundoplevelse. Nu er biografen større end et gennemsnitslytterum, så man vil muligvis godt kunne udnytte at have flere end to baghøjtalere til 5.1, selv uden delay-styringen.
|
|
|
kvaliteten af at lave 5.1 om til 7.1 kommer i så til at hænge på processoren , da det er den der skal simulere de eksta kanaler. her vil jeg påstå at Lexicon er det bedste med deres Logic 7. jeg er selv gået fra et 7.1 system til 5.1...og jeg foretrækker det sidste. jeg brugte/bruger tripole M&K højtalere. hvordan min nye processor takler at mixe til 7.1 ved jeg ikke. den bruger den function der hedder THX Cinema ultra2. jeg vælger dog at køre med 5.1 for fremtiden.
jo flere højtalere desto sværer er det at få dem til at spille sammen. En god test er (hvis man har DVE essentials) at afspille pink noise i to kanaler på en gang, at få lyden til at komme mellem højtaleren UDEN man høre lyden fra højtalerne. det er også en god måde at trimme kanelerne på hvis man af forskellige årsager har nogle dominerende højtalere (læs. nogle med en lysere klang end de andre, eller for tæt pladsere bagkanaler)
håber det giver mening
|
| Til top |
|
| |
mfhansen82 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
mollecon skrev:
|
|
|
kvaliteten af at lave 5.1 om til 7.1 kommer i så til at hænge på processoren , da det er den der skal simulere de eksta kanaler. her vil jeg påstå at Lexicon er det bedste med deres Logic 7. jeg er selv gået fra et 7.1 system til 5.1...og jeg foretrækker det sidste. jeg brugte/bruger tripole M&K højtalere. hvordan min nye processor takler at mixe til 7.1 ved jeg ikke. den bruger den function der hedder THX Cinema ultra2. jeg vælger dog at køre med 5.1 for fremtiden.
jo flere højtalere desto sværer er det at få dem til at spille sammen. En god test er (hvis man har DVE essentials) at afspille pink noise i to kanaler på en gang, at få lyden til at komme mellem højtaleren UDEN man høre lyden fra højtalerne. det er også en god måde at trimme kanelerne på hvis man af forskellige årsager har nogle dominerende højtalere (læs. nogle med en lysere klang end de andre, eller for tæt pladsere bagkanaler)
håber det giver mening
|
|
|
Det giver fuld mening for mig. Det lyder som om du snakker om en slags fase-test (Den der typisk kommer på THX behandlede skiver).
Angående antallet af højtalere, så tror jeg grundlæggende vi er enige, vi snakker bare forbi hinanden. Det lyder som om du henviser til en slags upmixing af kanaler. Altså få et 5.1 mix til at lyde som et 7.1 mix. Det jeg snakker om, og sådan som jeg forstår det, det Mollecon henviser til, er når man gengiver et 5.1 lydspor på flere højtalere.
Mange receivere har jo processorer der kan forsøge at immitere et 5.1 signal og 7.1 signal, ud fra blot stereo. Ligeledes kan de også skabe et matrixbillede af 7.1 lyd ud fra et 5.1 signal. Det er det du henviser til, ikke?
Jeg snakker om når du gengiver et 5.1 mix på et 7.1, 9.2 eller mere system. Det vil sige at signalet bliver dekodet som et 5.1 signal, men blot fordelt ud på flere højtalere. Jeg lavede en tegning på en af de forrige sider til at illustrere hvad jeg tænker på. Altså, ingen matrixberegninger, blot simpel gengivelse af en diskret kanal på flere højtalere.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper!
Faktisk mener jeg selv, at et fornuftigt 5.1 system er alt rigeligt. At fordele de to bagkanaler over flere end to højtalere er så et spørgsmål om smag/behov/økonomi m.v.
|
| Til top |
|
| |
mfhansen82 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror i høj grad det er et spørgsmål om at eksperimentere sig frem. Jeg er selvfølgelig klar over at 4 højtalere til 3000 kr stykket er et dyrt eksperiment, men hvis man ligesom jeg i forvejen skal have nye fronter og derfor har et par satellitter til overs, så kan man prøve at sætte dem op i et 7.1 system og se hvordan det lyder. Det er i alt fald det jeg har tænkt mig. Jeg har i forvejen en 7.1 receiver.
Jeg tror desværre ikke man direkte kan komme med en anbefaling der hedder at til store rum er et 9.2 system godt, men til et mindre rum er 5.1 rigeligt. Det er udelukkende et spørgsmål om smag og lyst. Hvis man mener at ens 3x3m store lokale kan bære et par store fronter og et 9.2 system og det lyder godt, så er det jo det man skal gøre.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
I snakken om tilpasning og antal af højttalere til et lytterum, kommer vi nok ikke uden om den indbyggede rumkorrektion i surround-receivere.
Der er mange der har et næsten religiøst forhold til Audyssay rumkorrektion, som netop skulle kunne skabe en harmoni mellem alle disse højttalere - også i 7.1 til 9.2.
Jeg oplever selv meget store fordele ved denne korrektion, selvom jeg som udgangspunkt gerne vil sørge for at de fysiske rammer er så gode som mulige FØR jeg starter en rumkorrektion.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2011 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels fået testet med højttalerene ( tripole ) placeret på sidevægene ?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulan skrev:
|
daniels fået testet med højttalerene ( tripole ) placeret på sidevægene ?
|
|
|
Ja!  Det er lidt blandet hvad jeg oplever... Det er nemmere at præcist placere lydene i lydbilledet, og de giver alligevel lidt difus lyd, når der sker meget i filmen. I et 5.1 setup kunne det sikkert give en tand mere end med monopol. Jeg har dog ikke monopol højttalere til at teste med. Specielt i store action-scener med masser af lyd fra baghøjttalerne, der giver tripol lidt mere præcision end dipol - samtidig med fornemmelsen af lyd "over det hele". Så i 5.1 setup vil jeg nolk foretrække tripol frem for dipol baghøjttalere, når de er sidemonteret. Men i 7.1 hælder jeg nok mest til at rykke tripol til bagvæggen, og så mangler jeg at teste monopol på sidevæggene. Det tror jeg er bedre til sidevæggene i 7.1 end dipol/tripol. Sikken en masse gode film jeg får set for tiden  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |