Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Buchardt vs Scansonic MB-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2015 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil noget nyt!

Har levet lykkeligt med et sæt Harbeth SHL5 i nogle år. Men pgra af forskellige omstændigheder og lidt trang til at prøve noget nyt vil jeg størrelsesmæssigt downsize.

Jeg har kig på de hypede Buchardt og Scansonic MB-1. Er der nogen der kan sige noget om dem og nogen der evt har hørt begge dem begge? Det sparsomme der er at læse om begge modeller er mest en lovprisning af at "så små æsker kan levere så meget bas"....den sædvanlige svade vi har hørt på i mange år når der er blevet testet kompakthøjtalere. Men hvordan er deres lydsignatur ellers? Jeg er vant til Harbeth pragtfulde måde at formidle musik på.....mellemtone i verdensklasse. Kan jeg mon overhovedet leve med andet.

Og lad nu være med bare at skrive "Du skal ud at lytte til dem"! Det ved jeg jo godt.....men derfor vil jeg da alligevel gerne høre erfaringer :-)

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 April 2015 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Buchardt S200 i direkte sammenligning med Scansonic MB1, og er ikke et sekund i tvivl om jeg ville vælge MB1'eren af de to. Var vildt imponeret af diskanten i MB1!

Vi var 4 mand der testede MB1, Buchardt S200 og Linn Majik 109 over en aften, og der var bred enighed om at MB1 var den bedste af de 3. Buchardt skuffede, og fik ikke meget spilletid, i forhold til de 2 andre. Det kan selvfølgelig være et spørgsmål om det øvrige setup, omgivelser og ørerne der lytter, men det var vores oplevelse. Brug det om du vil :)

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 April 2015 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Glemte lige; diskanten i MB-1 har ikke meget spredning, så det er lidt en "ego-højttaler", der krævet at man sidder pænt meget lige i sweetspot for at få den optimale oplevelse.

Jeg har desværre aldrig haft muligheden for at få hørt SHL5, så kan ikke sammenligne lyden med dem.

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2015 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Kan godt forstille mig at diskanten imponerede. Jeg har haft flere Aurum Cantus med deres store G1 diskantbånd og de kunne spille diskant så
englene sang med med....uden den mindste for form hård eller ubehagelig diskant. Bånd har jo ry for at have et lille sweetspot....men jeg synes
faktisk ikke det var slemt med dem. Men tak for at høre om sammenligningen og resultatet overrasker mig ikke :-)

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt MB-1, men har hørt både S200 og S300 hjemme ved mig selv, og jeg vil bare tilføje at man ikke skal afskrive S300 fordi man har
hørt S200. Det er 2 ret forskellige højtalere, som også spiller forskelligt.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Kan du sige lidt om den forskel Wega?

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2015 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jamen netop diskanten synes jeg var væsentlig bedre på S300, højere opløst og præcis. Lydbilledet var mere tydeligt og stod skarpere.
I modsatte ende af frekvensområde, så rækker S300 også lige en tand dybere end S200, hvilket jo kan være en ret afgørende faktor hvis man ikke
vil have koblet en subwoofer på.
Det er lidt svært for mig at beskrive forskellen så meget, da jeg ikke lyttede til S200 så lang tid, da S300 gjorde et noget bedre første hånds indtryk.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 16 April 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Har hørt scansonic storebroren, og det kunne virkelig levere bas fra de små enheder, ikke helt grunddyb bas, men den var virkelig imponerende, skulle ikke undre mig de små stander gør det ret så godt også :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes