Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Analog/digital HD-lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg går som så mange andre og gør mig en masse overvejelser om anskaffelse af fladskærm, og har derfor et par spørgsmål omkring lydoverførsel af DTS HD/Dolby TrueHD fra HD-DVD/Blueray-afspiller til surroundreceiver, som jeg ikke umiddelbart har kunne finde et konkret svar på vha. søgefunktionen.

Min nuværende surroundreceiver som jeg nødig vil skille mig af med, har ikke HDMI-indgang

men kan alligevel godt få overført de nye HD-lydformater, da denne har analog 7.1 indgang.

Mit spørgsmål er så om der ikke vil ske et lydmæssigt kvalitetstab i forhold til overførsel via HDMI – noget må der vel gå tabt gennem de analoge kabler i forhold til HDMI, eller hvad??

Den analoge lyd jeg vil modtage fra DVDHD/Blueray-afspilleren, er det kun i 5.1 (som fx fra Toshiba HD XE1), eller er der/kommer der afspillere på markedet med ”ægte” 7.1 analog udgang, altså 8 separate kanaler, og understøttes dette af filmene?

Er det på længere sigt ikke meningen at signalkonverteringen skal ske i receiveren (ligesom i dag), og ikke kun være muligt i HD-afspilleren?

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Dego skrev:

Min nuværende surroundreceiver som jeg nødig vil skille mig af med, har ikke HDMI-indgang

men kan alligevel godt få overført de nye HD-lydformater, da denne har analog 7.1 indgang. Du kan nemt bruge din 7.1 indgang for overførslen af de nye formater til din receiver de surround receivere og forstærkere som forhandles lige nu har godt nok en HDMI indgange men de kan ikke behandle de nye lydformater.

Mit spørgsmål er så om der ikke vil ske et lydmæssigt kvalitetstab i forhold til overførsel via HDMI – noget må der vel gå tabt gennem de analoge kabler i forhold til HDMI, eller hvad?? Det kan godt være at noget går tabt ved analog overførsel af signalet, men får man måske meget ud af at overføre et komprimeret signal ad digitale veje dvs. ved brug af HDMI  ??

Den analoge lyd jeg vil modtage fra DVDHD/Blueray-afspilleren, er det kun i 5.1 (som fx fra Toshiba HD XE1), eller er der/kommer der afspillere på markedet med ”ægte” 7.1 analog udgang, altså 8 separate kanaler, og understøttes dette af filmene? Jeg mener der findes BR-afspillere med 7.1 udgange, jeg kan ikke lige huske hvilket.

Er det på længere sigt ikke meningen at signalkonverteringen skal ske i receiveren (ligesom i dag), og ikke kun være muligt i HD-afspilleren? Det ved jeg ikke.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Keyvan: Når lyden er lagret digitalt på skiven, overføres den jo perfekt gennem HDMI, så der går ik noget tabt der. Det kan der uden problemer gennem den analoge vej.

Hvor meget kommer helt an på de analoge komponenter og kablerne.

Dego: Så vidt jeg forstår, er båndbredden de nye formater skal bruge, for stor til koaxial. Det er den derimod ikke med HDMI. Recieverne skal nok kunne dekode codec'ne efterhånden som de udstyres med HDMI 1.3

Denon har allerede lavet dette, her i en reciver:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=784561

Video interviews med Denon om HDMI 1.3 og deres recievere inkl deres "separates", der ser voldgrumme ud (2. link):

http://www.audioholics.com/ces/Denon.html

http://www.audioholics.com/ces/Denon2.html

http://www.audioholics.com/ces/Denon3.html

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene som gjorde mig lidt klogere.

Problemet for mig – og sikkert en del andre – er jo at man risikerer at blive tvunget til at udskifte alt sit grej indenfor kort tid igen, da HD tv jo stort set ikke udsendes endnu, og for at få en smule glæde af sit nye tv’s høje opløsning bliver man jo nærmest nødt til at anskaffe en HD-afspiller samtidig med tv’et, og dermed pensioneres dvd-spilleren jo.

Alene ovenstående er dyrt nok i anskaffelse, men hvis jeg har forstået det rigtigt er samtlige surroundreceivere på markedet i dag jo nærmest allerede teknisk forældet, uanset om de har HDMI eller ej, for hvis det i løbet af kort tid vælter ind med nye receivere med nye lydformater ”må” mange jo straks opgradere til dette!

Min nuværende dvdafspiller kan håndtere sacd, dog har jeg aldrig prøvet det, men iflg. mange er det en noget bedre lydkvalitet end alm. cd, men lyden overføres jo netop analogt her, og ikke digitalt så måske er der alligevel håb for at tabet i analoge kabler af høj kvalitet alligevel ikke vil være stort nok til at retfærdiggøre at surroundreceiveren også skal udskiftes bare pga. HDMI er kommet.

Spørgsmålet er så hvor stor forskel der (i mit tilfælde) vil være på at beholde min nuværende receiver monteret med analoge kabler, holdt op imod at anskaffe en af de nye receivere med HDMI 1.3? og de nye indbyggede lydformater. Det kommer selvfølgelig an på hvilken model og prisklasse man sammenligner med til den tid, men måske vil forskellen være så lille at det ikke er pengene værd, det vil jeg håbe, for ellers kan man jo blive ved og ved!

Kan man i øvrigt ikke få monteret en HDMI-indgang (som på en pc) – altså et slags indstikskort, eller er det helt godnat?

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

Keyvan: Når lyden er lagret digitalt på skiven, overføres den jo perfekt gennem HDMI Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om den kan overføres perfekt gennem HDMI, men et komprimeret digital signal overført gennem HDMI er nu heller ikke noget at robe hurra for, så der går ik noget tabt der. Det kan der uden problemer gennem den analoge vej.

Hvor meget kommer helt an på de analoge komponenter og kablerne. Hvis man skal tro på min ører så har overførslen af analog signal ved SACD har givet bedre resultat end gennem iLink. (Nu kan man ikke helt sammenligne iLink med HDMI men alligevel) Kan jeg så sige at der går noget tabt ved digital overførslen af signalet gennem iLink ? (Hvis vi vel og mærke stoler på min ører og antager at analog overførsel gav det bedste resultat).

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes