|
Min nuværende surroundreceiver som jeg nødig vil skille mig af med, har ikke HDMI-indgang
men kan alligevel godt få overført de nye HD-lydformater, da denne har analog 7.1 indgang. Du kan nemt bruge din 7.1 indgang for overførslen af de nye formater til din receiver de surround receivere og forstærkere som forhandles lige nu har godt nok en HDMI indgange men de kan ikke behandle de nye lydformater.
Mit spørgsmål er så om der ikke vil ske et lydmæssigt kvalitetstab i forhold til overførsel via HDMI – noget må der vel gå tabt gennem de analoge kabler i forhold til HDMI, eller hvad?? Det kan godt være at noget går tabt ved analog overførsel af signalet, men får man måske meget ud af at overføre et komprimeret signal ad digitale veje dvs. ved brug af HDMI ??
Den analoge lyd jeg vil modtage fra DVDHD/Blueray-afspilleren, er det kun i 5.1 (som fx fra Toshiba HD XE1), eller er der/kommer der afspillere på markedet med ”ægte” 7.1 analog udgang, altså 8 separate kanaler, og understøttes dette af filmene? Jeg mener der findes BR-afspillere med 7.1 udgange, jeg kan ikke lige huske hvilket.
Er det på længere sigt ikke meningen at signalkonverteringen skal ske i receiveren (ligesom i dag), og ikke kun være muligt i HD-afspilleren? Det ved jeg ikke. |