Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny AV-receiver i den tungere ende? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg skal til at investere i en ny AV-receiver/forstærker og har i den forbindelse kig på følgende modeller:

Harman Kardon AVR760

Audiolab 8000AP/X7 (evt. den nye 8200-serie når den kommer)

Yamaha DSP-Z7

Marantz SR7005

Rotel RSX1560

NAD T775HD/785HD

Jeg har haft en Onkyo TX-NR905 tidligere, men da den pludselig ikke ville tænde længere (og den heller ikke kunne repareres) endte jeg med at få pengene igen (sagen stod på i godt 11 måneder før jeg fik mine penge igen! Lang historie!), så Onkyo AV-receivere er jeg færdig med!

Jeg har dog en Onkyo Integra M5890 effektforstærker til at trække basserne i mine fronthøjttalere (og den gør det ret godt!), så jeg får taget en del af belastningen på AV-receiveren på den måde.

Lige pt. har jeg et sæt JBL L7 fronthøjttalere (fra ca. 1996), men planen er at skifte alle mine højttalere ud med noget Klipsch (alternativt tænker jeg også på noget System Audio Explorer eller noget Dynaudio).

Jeg kører pt. bare 5.0 med en Panasonic plasma, men planen på længere sigt er at lave en hjemmebio med full HD-projektor (evt. 3D) og 7.1-lyd. 

Så er der nogle kommentarer til min liste ovenfor? Gode/dårlige erfaringer? Jeg har pt. Harman'en på prøve og synes der er nogle rigtige gode ting ved den og nogle dårlige. Men sådan er det vel for det meste. Overvejer at få Audiolab-sættet på prøve også fra Hififreaks til sammenligning med Harman'en. Er der andre mærker, jeg bør overveje? F.eks. Emotiva?

Jeg vil nok overvejende mest bruge det til film, men da jeg også jævnligt nyder at sidde og høre musik skal receiveren/forstærkeren også have visse audiofile egenskaber i den retning. Min plan er med tiden at opgradere min CD-afspiller og evt. investere i en rimelig pladespiller også.

Lad mig høre hvad i synes.

Mvh

Tommy

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 December 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nok valgt Marantz SR-7005, den har jeg selv i kikkerten, når min NAD skal ha en afløser.
Den skulle nemlig efter sigende lyde godt i stereo også.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 December 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

I surround-kategorien er jeg Marantz tilhænger, da dem jeg har hørt spiller rigtigt godt i stereo til musik. Bruger selv en af
deres billige modeller som stereoforstærker i hverdagen lige pt. og jeg synes ikke der mangler noget.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

kan også anbefale arcam avr 350

Arcam P31
Oppoe bdp-93eu
Audiovector SI6
Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Har bestilt en Marantz SR7005, regner med at den dukker op engang i næste uge. Har egentligt ikke engang hørt den endnu, men har købt den fordi jeg synes Marantz og B&W går godt sammen.

Der er en dansk stortest på elektronikguide.dk (om de er "hifi-kyndige" derinde ved jeg ikke så meget om), hvor de tester  Marantz, Pioneer, Yamaha, Onkyo og H/K i samme prisklasse.

http://elektronik.guide.dk/Forst%C3%A6rker/Marantz/Brugerven lighed/Opl%C3%B8sning/Kvalitet/Hjemme/Kvalitetslyd/Stortest_ Superlyd_i_stereo_og_surround_2223926

Iflg den test mangler Marantz SR7005 lidt musker i forhold til konkurrenterne, men får så til gengæld ros for stereo gengivelsen. 

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Tak for feedback.

Ja, min største bekymring omkring Marantz er netop deres mangel på muskler. Synes også at vægten på 13kg afslører lidt, at der ikke er en voldsom stor strømforsyning i den. Men lydkvaliteten i stereo kan der helt sikkert ikke stilles spørgsmåltegn ved (har bl.a. hørt en af Marantz topmodellerne på et 7.1 setup bestående af Klipsch RF83 etc. for et par år siden i en Hifi/High End butik i Bangkok).

Omkring den Harman AVR760 jeg har på prøve, så har jeg bemærket at de analoge indgange ikke er særlig gode på den. Jeg har en ældre Denon CD-afspiller som kun har analog udgang og den lød ok på min gamle Onkyo TX-NR905, men på Harman'en mangler der virkelig noget ved lyden! Men smider jeg så en CD i min Philips HD-optager, som er koblet til digitalt, så lyder musikken pludselig meget bedre! Så min konklusion er, at med Harman'en, så kan man ikke rigtig bruge de analoge indgange til noget, den kræver digitale tilkoblinger. Men min plan er jo alligevel at skifte til en ny CD-afspiller, som så bare skal tilkobles digitalt.

Har også Arcam i tankerne, men priserne er nok bare lige lidt udenfor mit budget (drømmen er da klart en AVR600!). AVR350 er også ved at være en ældre model, ikke?

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Havde nok selv valgt rotel 1560 eller 1550 + en 2 kanals rb effekt. frem for de andre nævnte. Pioneer Sc-Lx 83 til 16 kilo hos kt-radio kunne være et alternativ.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Ja, Rotel er bestemt også interessant.

Men hvordan lyder 1560 med ICE-forstærkerdelen? Har aldrig hørt den. Synes bare man ofte hører, at digitale forstærkere kan blive lidt kliniske i lyden?

Og hvordan er Rotel med at tilbyde software-opdateringer? Er der nogen der ved, om der kommer en HDMI 1.4a/3D-opdatering til 1560'eren?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Ja ice er meget ærligt og sminker/farver ikke indspilningerne på nogen måde, og som altid, skal man gøre op med sig selv, hvad man vil..

Du skal nok lytte på den hjemme før du kan sige om det er noget. Klasse d forstærkere er meget afslørende med kvaliteten på de komponenter den spiller sammen med, og indspilngerne skal helst være gode.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Ville helt sikkert vælge én af de store Yamaha recievere - alternativt en Arcam.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder til både at være godt og skidt med klasse D forstærkere.

Ja, Yamaha er også med i overvejelserne, de lyder godt. Jeg synes bare at deres GUI ligner noget fra en Commodore 64 og deres fjernbetjeninger er ringe i finish'en (synes det ligner fjernbetjeningen fra et Prosonic-tv).

Er begyndt at tænke på en helt anden løsning:

En Marantz AV7005 AV-processor kombineret med en Emotiva XPA-5. Synes at Marantz er lækkert at se på og kvalitet/finish er også i top (og de har alle nye features, funktioner og formater). Og problemet med de manglende muskler i deres AV-receivere/forstærkere vil jo så være løst med kombinationen af AV7005 og Emotiva'en. :-)

Kunne så evt. engang i fremtiden (hvis Emotiva'en imponerer) udskifte min Onkyo M5890 med en Emotiva XPA-2.

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Du skal overveje Pioneer lx 82 eller 83 hvis du skal ønsker 3D, jeg har bruget lx81  sammen med lx91 som signalgiver....der mangler ikke noget og bruger du pioneer hele vejen igennem så slipper du også for Jitter

jeg har brugt mit i 1,5 år i stuen det virker bare

systemet farver ikke lyden men spiller det der er på om det er DVD DB eller CD 

men skal jeg virklig lytte så har jeg eget værelse til 2 kanal

Henrik

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Sendt: 04 December 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

avr 350 er ikke så gammel igen, og den spiller stadig kanon. kan self ikke de nye formater, men da den har 7.1 analog input kan du bare lade din afspiller dekode lyden.

Arcam P31
Oppoe bdp-93eu
Audiovector SI6
Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 December 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

hvad er dit buget til dette.
Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 December 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hvem der dog bare stod i din situation  , jeg er ikke i tvivl om at næste gang jeg skal opgradere min egen hjemme bio bliver det med lexicon og miller & kreisel, jeg har hørt det et par gange og i mine øre går de 2 ting vildt godt sammen og er i verdensklasse til hjemme bio. Men det er dyrt.

Den "lille" model er dog stadig en super fed reciver og efter min mening helt på højde med de tunge drenge fra mange andre producenter.

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1566

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=173246

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Darwin: Ja, jeg har aldrig rigtig haft fidus til Pioneer's receivere, men måske de nye med ICE-power kan være interessante (har dog aldrig været vild med deres design). Men jeg skulle måske høre LX-83'eren hos KT Radio?

Benny: Tror hellere jeg vil satse på en nyere model. Ved godt at min PS3 dekoder lyden alligevel, men måske jeg en dag investerer i en BD-afspiller som ikke dekoder lyden, så er det rart at være dækket ind. Iøvrigt bør jeg nævne, at jeg også spiller en del musik over netværk/server, så jeg vil meget gerne have noget grej med netværksopkobling til (hvis jeg skal sidde og lytte, så er det dog CD!). Men det er dog ikke altafgørende, at der er netværk indbygget. Og så vil jeg gerne bruge min AV-receiver/processor som mediecenter for huset med opsætning af flere lydzoner styret fra den (og her synes jeg at Harman's ABUS-system er ret genialt, da det bl.a. kan udvides til det antal zoner man ønsker).

Hifi is fun: Hvis jeg kan holde mig under ca. 18k, tror jeg det vil være bedst.  Men det er vel altid et spørgsmål om, hvor man får mest for pengene, om det så koster 12k eller 18k betyder mindre for mig. Bare det er "det rigtige" produkt for mig.

LilleNørd: Ja, kender udmærket godt Lexicon og M&K. Lexicon RV-5 er jo nærmest luksusudgaven af den Harman Kardon AVR760 jeg har på prøve pt. Men det er nok over mit budget.  

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 07 December 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

Ja, det lyder til både at være godt og skidt med klasse D forstærkere.

Ja, Yamaha er også med i overvejelserne, de lyder godt. Jeg synes bare at deres GUI ligner noget fra en Commodore 64 og deres fjernbetjeninger er ringe i finish'en (synes det ligner fjernbetjeningen fra et Prosonic-tv).

Er begyndt at tænke på en helt anden løsning:

En Marantz AV7005 AV-processor kombineret med en Emotiva XPA-5. Synes at Marantz er lækkert at se på og kvalitet/finish er også i top (og de har alle nye features, funktioner og formater). Og problemet med de manglende muskler i deres AV-receivere/forstærkere vil jo så være løst med kombinationen af AV7005 og Emotiva'en. :-)

Kunne så evt. engang i fremtiden (hvis Emotiva'en imponerer) udskifte min Onkyo M5890 med en Emotiva XPA-2.

her begynder du at tænke rigtig:  der er interesant kombo men marantz og emotiva...men der er også andre procesore du kan kigger på

hvis du vælger procesor + effekt førsterker løsning så er du vesentlig bedere stilet næste gang du vil opgradere... med købet af emotiva så får du messe fornuftig wat til OK pris...og dem kan du bruger igen og igen i mange år ...næste gang du skal opgradere så er der kun lexicon tilbage

procesor kan du bruge et par år og så skifte igen...

jeg har selv haft recivere i den tunge ende men da jeg skiftede til procesor/effekt kombo kune jeg pludslig konstatere hvor lidt strøm og  wat kommer  ud fra dem ...(og der er lige gyldig hvilke mærke du vælger)

alle recivere har sine gode sider mange smarte funktioner og inputs og mangler i form ef wat ...og der er en kompromi ...når vi snaker alt i en løsning ...

PS; hvad har du af højttelere ?

------------------------------------------------------------ ----------------------

M&K 150 system ,Lexicon,Velodyne DD,Panasonic,Benq,Nord Ost,Sonos og så et par andre små dimser :)

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Sonny73: Ja, jeg kan netop også se fordelene i en processor/effekt-løsning. Men om man udskifter en receiver til ca. 15k eller en processor til ca. 15k hvert 2. - 3. år for at få de nyeste formater, funktioner etc., er vel næsten det samme. Fordelene er vel bl.a. mere i, at man kan få noget mere power. Og så kan jeg måske med tiden prøve en digital effektforstærker også. Og endelig er det vel en fordel at adskille de finere kredsløb i en processor fra de mere strømstærke kredsløb i effektforstærkeren.

Mht. den Marantz AV7005, så synes jeg bare den virker til at give meget valuta for pengene (bl.a. muligheden for at køre med balancerede XLR-koblinger imellem den og effektblokken). Lexicon er nok lige en prisklasse eller to højere.

Du har nok ret i, at de færreste receivere kan matche et processor/effekt-setup mht. power.

Jeg har pt. JBL L7 fronthøjttalere og bare noget Gale-center og Jamo-dipoler til surround. Men min plan er at udskifte det med tiden til Klipsch (tænker RF-83 til front, RC-62 til center og 4 stk. RS-62 til surround) og så selv bygge en subwoofer (vil have den under en sofa, det bliver noget med 2 stk. 12 tommer).

Mine L7'ere:

http://lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1992 -l-series.htm 

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 07 December 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

nu nævner du klipch , hvis du har den i overvejelser så vil jeg klar anbefele dig at læser om de her højtelere

http://www.klipsch.com/na-en/products/thx-ultra2-overview/

• KL-650-THX LCRs
  • KL-525-THX LCRs
  • KS-525-THX surrounds 
  • du kan evt starte med 650 eller 525 som fronter og købe baghøjtelere fra en anden lidt biligere serie...  når vi snaker klipsch så er der noget af der bedste de har lavet til film brug , i USA bliver de brugt som referance...de kan købes i tyskland til sedeles interesente priser...der er en af får højtelere jeg garne vil prøver ved siden af mine M&K  for at selv lave lyte test..

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/satellite/klipsc h-thx-ultra2

CosworthDriver
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

He he, ja, kender godt deres THX-højttalere. De kan helt sikkert sætte gang i en hjemmebio!  Har dog stadig til gode at høre dem.

De er nok bare lidt over mit budget og så vil jeg også gerne have noget som er godt til stereobrug. Der er THX-sættet jo mere "bio-orienteret".

Men hørte et setup til Hifi og surroundmessen i Kbh i november i år bestående af Klipsch Palladium P39F som fronter og P37F som baghøjttalere, trukket af nogle store Elektrokompagniet effektforstærkere. Det var en fornøjelse!

Side af 2 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes