| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg downloadede en række 15 sekunders lyde i frekvensområdet fra 10 til 150. Det brugte jeg til at indstille lydstyrke og dele-frekvens på mit system og nu lyder det bare fantastisk. Jeg har efterfølgende finindstillet, blandet andet skruet en lille smule mere op for sub'en. Du kan afspille to frekvenser, mener det er hhv. ved 50 hz og 150 hz. Jeg mindes at en 70hz lyd kan bruges til at stille på fasen. Du skal blot afspille lyden og så stille fasen så den lyder højest.
Først afspiller du 150hz lyden, med subben slukkes/skruet ned. Derefter afspiller du 50hz lyden og skruer op for subben, indtil de to lyde er nogenlunde ens. Nu har du indstillet lydstyrken og piller ikke mere ved den. Nu stiller du så dele-frekvensen (cross-over) på din receiver helt ned (min kan min gå ned til 40 hz). Det betyder at alt over 40hz bliver sendt til resten af systemet.
Herefter kører du alle lydene igennem fra 10 til 150hz. Hver gang du støder på en frekvens som lyder markant lavere end resten, skruer du en smule op for cross-over. Sådan bliver du ved, indtil alle frekvenserne lyder lige højt.
Af personlig erfaring kan jeg sige at jeg aldrig fik mit system til at spille 100% lige højt på alle frekvenser. Der er visse frekvenser hvor lydtrykket dykker gevaldigt, men jeg tror så det skyldes destruktiv intereferens ift. rummet og andre ting. Alt i alt fik denne indstilling mit system til at lyde rigtig godt.
Her er linket: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm
|