| Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså er det de 10 % som står på siden af kondensatoren? For den forstærker jeg bruger til at afspille musikken har allerede 10
% forvrængning ved maks. volumen. Det er en forstærker fra ebay til 40 kr. Så jeg tror ikke det bliver et spørgsmål om
forvrængning fra denne kondensator
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så ved jeg det!
Men efter du nu ved hvad projektet i sidste ende skal blive til, vil du så stadig fraråde mig at købe de MDL kondensatorer?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 April 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe kondensatoren har den rigtige værdi, er kvaliteten nok ret underordnet - det er jo ikke high-end hifi vi taler om her. Det gælder da især, når den kun er en parallelkomponent til bas/mellemenheden. Diskantenheden (piezo) er ikke relevant i denne sammenhæng.
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, mollecon. Det er et svar jeg kan bruge til noget. Jeg har muligvis fundet en gut der kan sælge mig komponenter
for en slik. Så nu bliver filtret rigtig rigtig billigt
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg kontakt til en fyr der hedder Jens Gregersen. Han har tidligere arbejdet med Steen Duelund og havde i sin kælder et
lille lager med forskellige spoler og kondensatorer. Fik alt dette for 50 kr.  Spolerne er fra Wicon og kondensatorerne er
nogle russiske PIO kondensatorer med en værdi på 4 uF. Jeg sætter 2 af dem i parallel og får således 8 uF.
Det sjove ved disse kondensatorer (som man måske også kan ane ved det æstetiske) er at de skulle være fra russiske tanks.
Jens fortalte mig at nogle folk ikke har brudt sig om disse kondensatorer i metal-casing og derfor har fjernet metallet og
erstattet det at træ for at får bedre lyd.
Anyways... Her komponenterne  Nu må jeg se om det bliver vellykket.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ik' dårligt. Det skal nok komme til at funge... Gamle sovjetiske komponenter er konstrueret til at klare en atomkrig, så mon ikke de osse klarer dig?
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spolerne har forresten en RDC på ca. 0,24 Ohm ved de nuværende 1,35mH og er viklet med Ø1,1 mm smeltelak-tråd.
Kondensatorerne er fra en større forhandler på E-Bay der gør meget i koldkrigskomponenter. Det er en PIO-type, altså
alufolie/papir/mineralsk voks - viklet forholdsvis fladt. Hvor er det mon lige man har hørt om dette ellers?;o)
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den sidste tid har jeg bygget når jeg lige har haft tid. Der er åbenbart gået et eller andet galt og jeg er kommet til at
brænde en forstærker af (højst sandsynligt i hvert fald). Det gør ikke så meget for den var ret billig. Det irriterer mig mere
at jeg ikke rigtig kan se hvad der er galt med mit setup. Jeg har vedlagt 2 billeder, et taget af mit delefilter og en paint
tegning af diagram.
Umiddelbart tror jeg det er en kortslutning så forstærkeren har fået tæt på 0 ohm i belastning. Forstærkeren gav et lille
smæld, hvorefter jeg straks fjernede den 12 V strømforsyning (blybatteri) - et par sekunder efter lugtede der lidt af brændt
elektronik.
Er der noget jeg har gjort galt? Jeg har bare loddet komponenterne sammen som set på tegningen og billedet. Der har ikke
været noget i serie med diskanten (piezo) - den har bare været i parallel med alt det andet som det også er vist.
Det sorte i bunden er bare byggefugemasse brugt som lim.
@Jens
Kan man koble disse kondensatorer op mod hinanden som jeg har gjort? Det var mit indtryk at bipolare elektrolytter kunne
vendes som det passede én... Der er i hvert fald ingen +/- anmærkninger på dem.
Jeg er helt sikker på at det ikke var forstærkeren der bare havde en løs forbindelse. Jeg testede den med andre højttalere
lige inden jeg besluttede mig for at koble den til dette delefilter. Hjæælp
Billeder:
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
slættet
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er stadig ikke et højpas+lavpas filter men altså KUN lavpasfilter. Jeg har så at sige ingen svingspole diskant, men en piezo.
Plus at delefiltret er ment som et 2. ordens filter på min tegning.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 23 April 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag evt. komponenterne med ud på DTU og få dem målt igennem. Jeg kan ved grød ikke se noget galt i din opstilling..
Mvh. Jens/Modifix . der er blevet for gammel til små nervøse forstærkere på klasse D-basis..
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2012 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet burde vel egentlig ligge i kondensatorerne, ikke? Jeg mener... Spolerne er rimelig hårdføre?
Lige et andet spørgsmål: Hvor langt skal spolerne være fra bassens magnet? Spolernes selvinduktion bliver ved forstyrret af
den, tænker jeg?
Nu da jeg ikke har det stærkeste udstyr herhjemme kan jeg vel også bare lave et 1. ordens filter med kun spolen i series i
første omgang og se om det lyder okay?
Men det er da betrykkende nok at jeg koblet det hele korrekt sammen.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 23 April 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet ligger nok i, at en klasse D forstærker ikke kan tåle den kapacitive belastning fra piezo-diskanten, når der samtidig
ikke er en ohmsk belastning ved de høje frekvenser. Derfor kan forstærkeren gå i selvsving. Prøv at kigge i databladet til
forstærkeren. Frekvensgangen for en klasse D forstærker er meget afhængig af belastningen ved de høje frekvenser.
Piezo-diskanten virker som en kortslutning af forstærkeren ved meget høje frekvenser, hvor klasse D forstærkerens
bærefrekvens ligger.
Problemet kan muligvis klares med nogle modstande i serie med piezo-diskanterne, som dog samtidig vil dæmpe diskanten.
Personligt ville jeg nok vælge nogle billige diskantdomer i stedet for piezo-diskanterne. De giver også en væsentlig bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spændende indlæg, needam! Tak for det.
Jeg skulle mene at piezo'en bliver set af forstærkeren som en kapacitans. Men jeg har tidligere brugt piezo'er uden
modstand i serie med samme type forstærker som jeg har brugt denne gang (TA2024 chip modellen)... Ja jeg testede endda
udelukkende piezo'erne med den selv samme forstærker uden andre ting forbundet - kun 1 piezo til hver kanal. Ingen
problemer.
Umiddelbart kan jeg bare ikke se andre muligheder end at det skulle være de kondensatorer der sidder i parallel med
bassen der er skyld i problemet. Har ikke lige haft tid til at teste kun med spolen i serie med bassen endnu, men det er jeg
overbevist om virker.
Det er lidt specielt når man bruger piezo'er i stedet for andre diskanter og jeg tror mere og mere jeg lærer at man skal
passe på når man har med dem at gøre.
Jeg er ikke interesseret i dome diskanter til dette projekt, da det skal bruges udendørs og bare spille op til fest eller være
baggrundsmusik.
Egentlig troede jeg da også at modstande i serie med piezo'er ikke dæmpede lydtrykket, men snarere ville fungere som et
indsnævret frekvenspas opadtil.
(PS - forstærkeren kom uden datablad. Den har trods alt kun kostet 37 kroner på eBay  ).
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 24 April 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret i at modstanden i serie vil virke som et lavpasfilter, men afskæringsfrekvensen afhænger af modstandens værdi.
Der skulle ikke være noget i vejen for at sætte en 4-8 ohms modstand i serie med diskanten. Skal man dæmpe den skal man
sætte en lille kondensator i serie.
Det burde være let at måle om der er en kortslutning i dit filter ved kondensatorerne. Det er den eneste anden mulighed jeg
kan forestille mig.
Jeg samlede engang en Zappulse forstærker for en ven. Da vi skulle teste den begyndte det at ryge fra en modstand i den ene
forstærker. Det viste sig at han havde tilsluttet højttalerkablet på en måde så det kortsluttede i den ene kanal. Da
kortslutningen blev fjernet virkede forstærkeren fint.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, er piezoernes impedans så høj i deres arbejdsområde, at en modstand på f.eks. 5 Ohm næppe vil dæmpe niveauet hørbart.
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt har jeg brugt en 2W metalfilm modstand som delefilter til piezoen på ca. 33-50 ohm. Det har fungeret fint og ikke rigtig
dæmpet de høje frekvenser alt for meget. Så vidt jeg kan forstå er det også kun 2-3% af forstærkerens effekt der bliver afsat i
piezo'erne. Ved ikke lige om de procenter passer helt præcis - det skulle i hvert fald være meget lidt.
Men ja, det eneste jeg kan forestille mig er at der er en form for kortslutning i kondensatorerne et sted. Jeg tror jeg vil prøve at
fjerne dem og forsøge mig med et 1. ordens filter når jeg lige får tid.
Mange tak for hjælpen nesdam, Jens og mollecon  Den er meget værdsat!
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 24 April 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|