Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Newbie musikelsker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ottodm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2015
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all. Jeg håber I vil kunne give mig et par råd på højtalerområdet, da jeg er ret grøn. :)
Jeg skal købe et par højtalere til hifi-brug. Jeg har i forvejen fået en Denon CEOL Piccolo N4 som forstærker i gave.
Jeg er musik-elsker, så jeg vil gerne have de lyder godt (er blevet lidt træt af mit pc-højtalersæt, som ikke har megen klarhed i
lyden :)). Jeg lytter oftest musik ved lavere lydniveauer, og det er alle genrer. Budgettet er nok max 10k.

Jeg har været i Hifi-klubben og lyttet på nogle højtalere. Af de højtalere jeg hørte, synes jeg Dali Ikon Mk2 gulvhøjtalerne
(3.699,-/stk) lød bedst - de havde klarhed, dybde og var ikke skarpe i toppen som de andre, jeg lyttede på. Jeg blev også
foreslået B&W 685 S2 kompakthøjtaler (2.399,-/stk), men jeg synes Dali-højtalerne lød bedre, specielt i toppen. Jeg lyttede også
på et sæt System Audio Saxo 1 Active i en anden butik, men de sagde mig ikke så meget ift. de andre to.

Synes I, jeg bare skal gå efter de højtalere, jeg fandt lød bedst i Hifi-klubben? Eller skal jeg ud og lytte på andre, i andre
butikker (man kan måske få mere for pengene andre steder, osv.)?
Ekspedienten snakkede om, at Dali-højtalerne ikke passede helt med min forstærker, uden jeg rigtig kan huske hvorfor. Har I en
mening om dette?
Kan jeg overhovedet få en ordentlig stor hifi-lyd med min lille forstærker? :)

Mvh. Otto
Til top Vis ottodm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ottodm

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart finde et par gode brugte. Hvis du er villig til at slippe 7000kr for et brugt sæt, kommer du ret så langt sammenlignet
med de sæt du har haft kig på.

Inden du køber- hvor stort et rum har du? Hvorhenne skal højttalerne stå i rummet? og hvor sidder du i forhold til højttalerne?
Rummet er altafgørende når du skal have højttalere ind. Rum akustikken kan ødelægge en ellers så fin højttaler, som lyder godt i
butikken og omvendt kan du sætte en højttaler ind derhjemme som du ikke synes godt om i butikken.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

ottodm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2015
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Jeg ville klart finde et par gode brugte. Hvis du er villig til at slippe 7000kr for et brugt sæt, kommer du ret
så langt sammenlignet
med de sæt du har haft kig på.

Inden du køber- hvor stort et rum har du? Hvorhenne skal højttalerne stå i rummet? og hvor sidder du i forhold til højttalerne?
Rummet er altafgørende når du skal have højttalere ind. Rum akustikken kan ødelægge en ellers så fin højttaler, som lyder godt i
butikken og omvendt kan du sætte en højttaler ind derhjemme som du ikke synes godt om i butikken.

Ok, tak for svar. Hvordan finder jeg et par gode brugte, når jeg ikke kender så meget til højtalerne eller har hørt dem? Undskyld
min uvidenhed :)
Mit rum er 14-15 km2. Jeg har tænkt, de skal stå i et hjørne og spille ind i rummet. Jeg sidder vel en 2-4 m fra højtalerne. Det
er et rum med en seng.
Jeg står dog og skal flytte indenfor det næste halve år, men rummet bliver nok en smule større. Hvad skal jeg have i tankerne
mht. det?
Vh. Otto
Til top Vis ottodm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ottodm

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Dem her er rigtig fede, og til den pris syntes jeg at det er et scoop.
Overvejer selv at købe dem, som andet sæt højtalere.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=288473

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Ser lige din forstærker nu, den kan nok ikke trække dem.   

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå et sæt monitor audio bx2 fra tapeconnection en fremragene lille højtaler som er mere end god nok til den til din forstærker
http://tapeconnection.dk/product/monitor-audio-bronze-bx2-42 55/

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter på, at ekspedienten i hifi-klubben hentydede til, at din forstærker muligvis var for svag til at trække Dali Ikonerne. Mange hifi højtalere er i praksis ret effektkrævende, uanset pris.

Det hjælper selvfølgelig, at du ikke er så krævende m.h.t. lydtryk - på den anden side kan en bedre lyd sagtens betyde, at du får lyst til at lytte ved lidt højere niveauer, end du nu har vænnet dig til. Og, 'stor lyd' kræver trods alt et vist lydtryk .

Jeg synes, at du skal få prøvelyttet så meget, som du kan komme af sted med, før du beslutter dig. Ideen om at købe brugt er ikke i sig selv dårlig, men da du er uerfaren i denne business, mener jeg, at et prøvelyt bør være minimumskrav, før du køber, brugt eller ej.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2015 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Skal de stå i et hjørne, så vær opmærksom på at bassen vil forstærkes en del db.
En bagudvendt basport er nok ikke sagen så.
Find evt en standerhøjttaler med frontvendt port. Giv dem gerne lidt plads omkring sig
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes