Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround i nyt hus - for mange tomrør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bo73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kære alle

Jeg er ny i dette forum, og glæder mig til at blive en del af det.

Jeg er ved at bygge hus og ville fra starten tænke de mange de mange kabler ind til et - kommende - surroundanlæg (endelig ). For godt et år siden var jeg en sen aften på nettet for at se, hvor højtalerne skulle placeres. Tomrørene til kabeltrækket er lagt og højtalerledningerne skal trækkes igennem i næste uge + vægdåser sættes op.

Men, men x 800

I dag kan jeg slet ikke forstå, hvorfor det lige er, jeg har trukket så mange rør. Se billedet nedenfor... Jeg har rør til:

2-baghøjtalere, 2 højtalere på siden (90 grader) OG 2 højtalere ca. 60 grader foran (kl. 10 og kl. 14), 2 gulvhøjtalere og så er der en sub + centerhøjtaler.

Kan jeg overhovedet bruge de to tomrør/højtalere i vinklen på ca. 60 grader grader til noget nu eller i fremtiden? Eller skal jeg blot erkende overfor entreprenøren, at jeg vidst ikke har haft helt styr på det, og han kan bare dække hullerne i væggen til igen?

Tænker jeg måske har set sådan noget her, da jeg satte linjerne for tomrørene:

http://www.audyssey.com/technology/dsx.html

:-)

Bo

Til top Vis Bo73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bo73

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Godaften,

Dit billede er meget lille, men umiddelbart kan du da sagtens bruge alle rør.

Det ser ud til at du har forberedt stuen for 9.1-lyd. Nu ved jeg ikke hvor meget grej du har, men jeg har kabler løbende i væggene til 7.1 selvom jeg kun bruger 5.1.

Herunder er et hurtigt billede fra arbejdet stod på, der ER kommet blændplade på, men ellers er det bare almindelige højttaler-terminaler der er brugt.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Syntes da du skal beholde alle rør selv om 9.1/7.1 måske ikke er super aktuelt pt kan det hurtig blive det, og de fleste reciever i dag har flere kanaler end 5.

Din sofa skal dog længere ud fra bagvæggen hvis du skal have rigtig glæde af surround-htérne

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Bo73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej McFrede og Morten

Tak for jeres medspil

Jeg beholder alle rør/dåser i væggene!

McFrede: Det var en utrolig stor hjælp at se dit billede! Jeg har nemlig brugt lang tid på at finde ud af hvordan jeg kunne lave nogle ordentlige stik/overgange i væggen, som ikke ødelagde kvaliteten. De standard DIN stik på fuga dåserne, så bestemt ikke for gode ud. I går ringede jeg til en af de anerkendte forhandlere af stik og ledninger - og kom desværre ikke videre.

Så igen - dit billede har gjort en stor forskel :-) Så vidt jeg kan se, er det sådan nogle her, du har monteret:

http://www.av-connection.dk/Include/ShowPicturePopUp.asp?Pic ID=20287

Er det korrekt?

Morten: Tak - jeg må se om ikke sofaen kan komme lidt længere væk fra væggen ;-)

Mange hilsner

Bo

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jaeh, det ligner dem, men mine er købt på eBay til næsten ingen penge.

Jeg har vist et par enkelte bygge-billeder jeg kan smide op senere hvis jeg husker det.

Billedet ovenfor er indgangene til surround- og bag-kanalerne og her er brugt almindelig 1½-dåser, til udtagene hvor højttalerne er er kun brugt enkelt-dåser.

Bo73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Dåå Ebay. Det skulle jeg have tænkt på - i går... Jeg har lige købt kabler for 6.500 kr.

Af skade bliver man klog, men sjælden rig

Jeg håber du får lejlighed til at smide flere billeder op - spændende at se - og lære - af andres erfaringer.

:-)

Bo

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

kablerne loddes på fligene så tæt på udtaget du kan, derefter går du hen i den anden ende og trækker kablerne så nær udtaget du tør. Herefter skruer du fligene på terminalerne og monterer ind som enhver anden 1½-dåse.

I den anden ende er det straks lidt sværere, du kan jo ikke gå tilbage og trække kablet tæt på udtaget her så der skal arbejdes under trange kår!

Jeg er super glad for at have gjort det, der ligger ikke kabler og flyder langs væggene og lyden går fint igennem. Jeg indrømmer jeg er doven, så jeg har brugt bananstik til alle forbindelser.

Det her er fra mens jeg var i gang.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hvilken diameter har dine tomrør?

De helt små flexrør man kan købe til ingen penge i Bauhaus er stort set værdiløse, da man ikke kan trække nyt kabel
igennem hvis afstanden er mere end tre meter eller der er et lille bøj. Det opdagede jeg selv og har smidt et par hundrede
meter ud...

Jeg har selv sat 5 cm tomrør op i den store stil med forberedelse til for, bagkanaler, tv, projektor, subwoofer og flere
placeringer af hifi. Det er jeg glad for og har allerede måtte trække nye højttalerkabler og skifte et usb-kabel med et
toslink.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

PS: Som alternativ til de fire bananer kan du bruge speak-on stik. Det er meget nemmere og væsentligt billigere.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Hvilken diameter har dine tomrør?

De helt små flexrør man kan købe til ingen penge i Bauhaus er stort set værdiløse, da man ikke kan trække nyt kabel
igennem hvis afstanden er mere end tre meter eller der er et lille bøj. Det opdagede jeg selv og har smidt et par hundrede
meter ud...

Jeg har selv sat 5 cm tomrør op i den store stil med forberedelse til for, bagkanaler, tv, projektor, subwoofer og flere
placeringer af hifi. Det er jeg glad for og har allerede måtte trække nye højttalerkabler og skifte et usb-kabel med et
toslink.

Du mener mindre end de 16mm rør der er standard eller hvad? Jeg trak en søgefjeder igennem standard 16mm flexrør og har et længste træk til en bagkanal på 10+ meter.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ja det skal nok passe at de er 16mm som standard.

Det er sandsynligvis nemmere at trække med murerede vægge - mine er forskalnings med fibergibs. Når trækfjederen
kommer ind i en bøjning skubber den til flexrøret inde i væggen istedet for at bøje.

Bo73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg prøvede, at uploade et billede, som viser tomrørene. Men jeg kan ikke få det til at fylde mindre end 35kb

Men det gode er, at de er ca. 5 cm i diameter - så der skulle være plads nok. Men, men.. jeg vil tro trækrøret bliver mindre/et andet, når det skal op langs væggene.

Nu kommer vi kablerne igennem inden væggene er færdige - så hvis der skulle blive problemer, så kan det løses.

Igen: Superfedt med dine billeder/instruktion. Det er både hifi og konevenligt ;-)

Bo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes