anders3408 skrev:
er der nogen der kan regne lidt mere på et kvartbølgehorn med den bass ? var det noget ? jeg har
flere gange overvejet sådanne højtaler men har aldrig haft den rigtige enhed der kunne klare det område . de skriver i deres
papire til denne bas : http://www.dasaudio.com/DOCUMENTOS_D/HOJAS%20TECNICAS/COMPON ENTES/TE_18G_00.PDF at
den passer godt til horn kabinetter med lave frekvenser |
|
|
Din enhed
Et kvartbølgehorn til den type højttaler er faktisk ikke så svært at lave, * hvis dit rum er breder end det er højt så kan du
også lægge højttaleren ned, men husk at enhed og horn port skal være i et hjørne og kasse skal være trekantet for at være
så stabil som muligt. Kassen skal have et real indvendig på samme areal som din bas enhed. Hornmunding skal være
samme real som membran på din enhed, afstemning sker ved at du måler den bas resonans top der vil være med din enhed
og du dæmper denne resonans top til det bliver det halve. (i spænding eller ohm)
Bølgelængde = 344 / Fs
Kvartbølge = Bølgelængde / 4
eller Kvartbølge = (344 / Fs ) / 4
Hvis du har et rum der er lidt mere end 2.7 m bred, så kan du afstemme dit horn til 32 Hz i en boks.
Enten skal højttaleren stå i hjørnet eller ligge på gulvet mellem to hjørner f.eks. bagved dit HIFI anlæg eller et andet sted i
rummet der passer bedst.
Ved hjørne placering sætter højden af dit rum en grænse for din afstemning. Og det er tror jeg "ingen eller lille mening" at
afstemme til andet end din højttaleres Fs dvs egenresonans!
En trekantet bas kabinet er fordi det er stabil, Placering i hjørnet er for at udnytte rummet som et horn, da du skal forstille
dig at når kassen står i hjørnet eller ligger på gulvet op mod hjørnet så bruger du hele rummet som et horn munding, og
først da giver det hele mening, rent akustisk.
Kassen skal om muligt spændes fast til vægen eller gulvet da dit rum på den måde bliver til et horn.
Kassen skal dæmpes så der er en ensartet luft modstand mellem enhed og port munding.
Forpladen skal evt være i dobbelt træ tykkelse, så den ikke udstråler den mindste egenlyd, da den bliver ret stor i sit fulde
areal.
Den fysiske udforming gør at hvis man integrerer det pænt så kan man næsten ikke se at der stå et bas horn i hjørnet eller
ligger et bas horn på gulvet. Laves det rigtig så har man ikke flere bas problemer, og man skal kun bruge tid på front
systemet, som jo i sig selv også er problemer nok.
Et eks ses her
på det jeg mener, hvor min ide så bare er kun en bas i den ene end og port i den anden
Men HUSK sådanne basser skal bare ikke ha lov til at spille over 90 Hz, ja måske ikke mere end 70-80 Hz, som siden fra
visaton også hentyder til! (18 - 75 hz i deres konstruktion) som sikkert
ikke er en PA enhed.
Der står at det er en Transmissionline og det er jo sandt nok, fordi en Transmissionline og et kvartbølgehorn har rigtig
meget tilfælles, bare ikke måden man udformer og dæmper kanalen mellem enhed og port.
Alle andre former for horn til bas er en joke, da de både er for små og de skralder og larmer og skal stå langt væk fra
vægen for ikke at lave mere lydskade end godt er.
Hvis man tvivler så kunne man evt afprøve det med et horn og en billig bas enhed,
som f.eks. 8" - 10" som der findes masser af til små penge.
Der er andre her inden der har lavet det i en normal 4 kantet hjørne kasse, og tror de er godt tilfreds når de først har fundet
de rette delefrekvenser og niveau over for resten af udstyret.
Og mange mener at der skal to til og det kræver så at man har to hjørner eller to steder disse horn kan ligge i rummet på
(mener jeg) symmetrisk måde, men det er så bare min forståelse af bas, men det er jo også rigtig nok i det frekvens
område som med din enhed bliver knap 1 oktav, der tror jeg ikke man kan hører hvorfra bassen kommer. Så ja en burde
være nok hvis den laves med en 18" bas
Venligst DAO
PS hvis du vil lave foldede horn så er beregninge og form noget helt andet.
Kvartbølge bruger man også til antenner fordi ingen har plads til en fuldbølge antenne i sin have, når man er HF radio
amatør. And by the way, næsten alt inden for audio stammer fra militær forskning inden for radio teknik. (filter osv)
Som Man jo siger når det regner på præsten så drypper det på degnen, og det er hifi livet i en nødeskal.