Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til delefilter - hvilket ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej, Hvis du er helt sikker på at der ikke er mere i de passive filtrer og alligevel vil ny investere så mener jeg også at aktiv deling er det rigtige, lad os antage at kabinetter og strømforsyning er på plads så er det kun delefiltrene der skal kigges på.

1. MiniDSP MiniDSP kan købes til rimelige priser hos AVshop.no der ud over skal der bruges et stykke software til at indstille delefrekvens og dæmpning af diskanten 2 way Crossover application din musik kilde forbindes til de to Phonostik i den ene side, og dine fire forstærker indgange til de fire udgange på den anden side.
Meget enkelt og DSP'en kan et par triks mere.

2. Behringer CX2310 kunne vel egentlig få strøm fra en lille Vekselretter (findes mindre og billigere) Men jeg tror det vil bruge for meget strøm, på den anden side ser det jo smart ud med alle de knapper!

3. Et forsøg med bi-amp ville ikke koste meget men kræver at du skal skære i delefiltrenes kobber baner, det kan give mulighed for noget ekstra lydtryk, men hvis du har spillet hele ugen på en batteri opladning er det nok ikke nødvendigt.

Du bør have en køleplade på Tripad chippen og evt en lysdiode på ben 5 så du kan se om forstærkeren slår fra pga. over belastning, lysdioden kan du evt. hente i en aflagt stationær PC, det er "harddisk aktivitet" eller "tænd", kølepladen kunne være et stykke aluminiums plade.
Du skal også lige unde dig selv at prøve at spille uden diskanter. altså hele frekvensområdet ind i bassen uden filtrer.
Hvor stor en sikring har du egent lig foran forstærkeren?

Jeg ville vælge MiniDSP, hvis det går helt skævt kan den altid afsættes uden store tab.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

har snakket med kjeldsen og tror jeg køber sådan en miniDSP - den anden der med alle knapperne bliver for indviklet - og kommer med sådan en transformator ting til at tage for meget strøm! Jeg kan se at man kan få miniDSP med og uden kabinet ? hvad er at foretrække ? der er jo lidt støv på roskilde ? men der bliver også fandens varmt - så kan den også slå fra ?

Fejlen sidste med med at forstærker blev alt for varm var jo noget skidt :) Jeg var inde i brink electric og købe nogle køleriller til at kliske på :) Har dog nogle der er endnu større fra min gamle computer ? måske de skal bruges for at være på den sikre side ? Sidste år havde vi en håndholdt blæser som kølede den ned - har en blæser også fra en gammel computer - ville det være en ide at sætte den på ? så man kunne tænde den efter behov ?

Har en 20 amp sikring :)
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at det er det rigtige med MiniDSP, det vil blive alt for bekosteligt at skulle strte på et nyt passivt filter.

Når du skal købe MiniDSP'en så gør det hos AVshop det bliver billigere end at få sendt fra hongkong hvor der kommer skat, fragt, told og ekspedition oveni. Derimod kan du købe software 2-way advanced på MiniDSP's hjemmeside det er lige til men programmet koster 10$.

At der ikke er kasse omkring tror jeg ikke betyder så meget, du har jo heller ikke forstærkeren i kabinet. Det er selfølgelig viktigt at beskytte mod Varme, Vand og Støv. god ide med PC køleren og blæser, hvis man ville kunne man jo putte al elektronikken i en lukket kasse og så bruge en heatpipe køler til at få varmen ud.

Jeg ved ikke om du vil fortsætte med et stort kabinet, men prøv alligevel at sikre systemet mod fejl tilslutninger, foreksempel:
At man ikke må kunne bytte om på plus og minus på batterierne, måske et cigartænder stik eller anhænger ku hjælpe. 
At filter og forsærker ikke kan få byttet om på høj og lav frekevens, f-eks lod nogle RCA stik på forstærkeren.
At Højttalere ikke kan forbindes forkert brug evt. Speakon 4 polet stik Stik Dåse

Jeg tror du er på rette vej, husk at tage billeder undervejs, Mvh Peter

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Super jeg bestiller sådan en MiniDSP hjem og håber på at den kommer inden påske - hvor hele projektet starter :) Jeg tager billeder undervejs - og kommer højest sandsynligt med mange flere spørgsmåls hah :D

Du nævner cigarettænder og anhænger ? hvordan ville det kunne hjælpe ? RCA stikkende ville være en kæmpe fordel - det samme ville speakon stik - men er ikke den store ekspert på området ? og har svært ved at se hvordan man lige skulle kunne det ? er det lige til ? eller kræver det større ekspertise ? :)

Du nævnte at vores bass/mellemtone kunne gå hen og blive et problem - da basmembranen er koblet fleksibelt til svingspolen? hvad betyder dette ? gør det at vi ikke får se meget bass ? eller hvori ligger problemet ? har du evt en enhed som du ville mene var bedre ? og kunne anbefale ? :)

Endnu engang tusind tak for svar :)

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte med Cigar eller anhænger stik, er at det værste der kan ske for dit system er at du får tilsluttet batteriet forkert altså plus til minus, det er nemlig ikke al elektronik der kan tåle det, jeg har ikke tjek på om dit kan. Under alle omstændig hedder vil det vær godt at sikre sig, og det er også nemmere i kampens hede. Bare tænk over det.

Til batterier er det bedste nok alligevel Anderson SB men stikkene er ikke kodet for spænding andet end med farve. Rød=24V, Gul=12V så der kan man også lave fejl, men måske ikke så nemt som med krokodille næb direkte på batteriet.
Alternativ kunne være PowerPole det er enkelt stik som kan skydes sammen og give den kombination man ønsker.

Jeg tro ikke at du skal bekymre dig om din dobbelt membran Eminence Beta12LTA men viser det sig at den bliver et problem er der masser af andre muligheder, jeg tror bare ikke at det er værd at tænke på at skifte dem ud nu.
Men for at være forudseende er det altid smart at lave baffelen, altså pladen hvori højttalerenhederne monteres, så den kan udskiftes, uden at hele kabinettet skal laves om.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 04 April 2012 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:
Det jeg tænkte med Cigar eller anhænger stik, er at det værste der kan ske for dit system er at du får tilsluttet batteriet forkert altså plus til minus, det er nemlig ikke al elektronik der kan tåle

Det er der faktisk ikke ret meget der kan tåle,  det problem klaret nemt med en kraftig diode og en sikring :)

Forkert polaritet og PAFFFF sikringen ryger til himmels

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ja okay :) mit største problem pt er min AUX kabel - som er enormt hjemme fusket - men fandt aldrig et stik sidste år der kunne gå ned over de 8 pins :(

Jeg har kigget meget på dette
som ser utrolig organiseret ud ? eller er det bare mig :) Min forstærker er klart mit største problem da det bare er "huller" man stikker et kabel ind i og så strammer en skrue - Det falder nemt ud og er ikke optimalt ! Derfor ville sådan et RCA stik være helt perfekt - men jeg ved bare ikke hvordan man skulle kunne sætte sådan et på - uden også at have et kabinet til min forstærker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes