| Forfatter |
|
panduro Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par diy baghøjtalere i 25mm finsk birkefiner der originalt blev olieret med en mørk interiør olie.
er nu ved at have nogle nye fronter færdige der skal lakeres og vil gerne have baghøjtalerne til at have samme finish.
da olie jo trækker langt ned i træet kan man vel ikke få maling/lak til at binde på overfladen :(.
hvad kan jeg gøre for at få en overflade som malingen kan binde på?
mvh panduro
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville spørge en fagm/k, i en malerforetning. Jeg tror nok, at du vil kunne male dem, evt. med lidt slibning først.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. vender lige tilbage imorgen. Spørg evt. Allanowich.
carsten
|
| Til top |
|
| |
panduro Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarende, det vil jeg gøre.
cars10 det ville jeg sætte pris på, ekstra info er altid rigtig godt.
mvh panduro
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du maler med oliemaling er der vel ikke noget problem
|
| Til top |
|
| |
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slibning hjælper ikke det store på en olieret overflade. Det bedste er nok at rense med Trip Trap Trærens. Rens og lade træet tørre helt op. Flere gange. Det har jeg selv haft held med.
Nu skriver du ”25 mm finer”. Jeg går ud fra at du mener 25 mm massiv. Det er ikke noget problem, men hvis der er tale om finer, kan den løsne sig hvis den bliver meget fugtig.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
At male på en olieret træflade, selv med alkyd olie maling, kan i visse tilfælde godt give gulnede gennemslag med tiden og evt lidt krakelering i fladen. Nogen gange sker det og andre gange ikke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
At male på en olieret træflade, selv med alkyd olie maling, kan i visse tilfælde godt give gulnede gennemslag med tiden og evt lidt krakelering i
fladen. Nogen gange sker det og andre gange ikke.  |
|
|
Jeg har flere gange malet på olieret træ med linoliemaling. Dog aldrig på finer.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver ikke, hvilken type interiørolie, der er tale om. Det kan være et linoliebaseret produkt, men fx Junckers laver en urethanbaseret interiørolie. Hvis du overfladesliber den, kan du vist nok lakere ovenpå med en urethanbaseret lak (båd-/skibslak), men hør lige farvehandleren først.
Og til Gela: Det hedder finsk birkefinér, da det er opbygget af sammenlimede lag af finér. Det giver en særdeles formstabil og stærk plade, der desuden har den store fordel, at den kan fomes (fx dampbøjes). Det har altså intet med massivtræ at gøre.
Og den skal nærmest ligge i vand (eller udsættes for fugt) over meget lang tid, førend den begynder at falde fra hinanden. Så der er ingen risiko ved at lakere birkefinér.Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at afrense overfladen med rensebenzin til al olien er fjernet. Derefter sliber du træet og grunder det med en alkyd grundmaling. Hvis du skal have en helt glat overflade, kommer du ikke udenom et par gange fuldspartling.
carsten
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
HåndSlib med mellemgroft sandpapir og gi den en gang hæftegrunder, så holder det
__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
Herbie Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det ikke nemmere at smutte forbi nærmeste industrilakerer/autolakerer, og spørge hvad du skulle betale for at få dem sprøjtet. Olie og maling kan godt opfører sig underligt sammen.
/Mads
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
allanowich skrev:
At male på en olieret træflade, selv med alkyd olie maling, kan i visse tilfælde godt give gulnede gennemslag med tiden og evt lidt krakelering i fladen. Nogen gange sker det og andre gange ikke.  |
|
|
Jeg har flere gange malet på olieret træ med linoliemaling. Dog aldrig på finer. |
|
|
Ok. Men nu du lige nævner linolie maling kan jeg da lige sige, at jeg synes det er ret lækkert at male med. Havde en opgave i et malerfirma, hvor alle fag i et hus i Fiolstrædet skulle males med dette. Alle vinduer skulle have brændt malingen af først og så have grundings olie først. Det foregik dog på værkstedet for alle rammernes vedkommende. 4 i hver. Der var immervæk mange.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
panduro Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarende, er dog blevet lidt forvirret nu he he.
olien er en triptrap mahogny olie, ved ikke hvad den er "lavet" på og bøtten er smidt ud.
jeg prøver at rense den med trærens, lade den "søbe" lid, skure godt og grundigt. lade tørre helt og så forfra.
efterfølgende slibning og så grunder.
mvh bent
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
| hvis du maler med oliemaling er der vel ikke noget problem |
|
|
Haha, dagens vits.
Ud over det så er det vandalisme at male HT´ere. De bliver værdiløse efter sådan en behandling.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
klypstefan skrev:
| hvis du maler med oliemaling er der vel ikke noget problem |
|
|
Haha, dagens vits.
Ud over det så er det vandalisme at male HT´ere. De bliver værdiløse efter sådan en behandling. |
|
|
vi sgu enige. trådstarter nævner selv maling.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
panduro skrev:
olien er en triptrap mahogny olie, ved ikke hvad den er "lavet" på og bøtten er smidt ud.
jeg prøver at rense den med trærens, lade den "søbe" lid, skure godt og grundigt. lade tørre helt og så forfra.
mvh bent |
|
|
Du er på rette vej, men prøv med et opløsning middel der fjerner olien først.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
panduro skrev:
mvh bent |
|
|
Du kan da bare tjekke Trip Traps hjemmeside og deres samling af produktdatablade, hvis du vil skaffe dig oplysningerne http://www.triptrapwoodcare.dk/content/produktdatablade
De har sågar en teknisk afdeling, du kan ringe til. De vil sikkert gerne give råd og vejledning, hvis du spørger til, hvad du skal gøre, hvis du vil male en (Trip Trap) oliebehandlet overflade.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
panduro Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2012 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
værdiløse, nej nu må du/i da lige, værdien ligger jo i lyden! resten er blot noget man gør for at gå fra no-waf til very little waf...
havde tænkt mig at lakere med autolak, så ingen trip trap, men tak for linket, tjekker lige om de har nogle gode råd.
mvh panduro
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 Marts 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
panduro skrev:
værdiløse, nej nu må du/i da lige, værdien ligger jo i lyden! resten er blot noget man gør for at gå fra no-waf til very little waf...
havde tænkt mig at lakere med autolak, så ingen trip trap, men tak for linket, tjekker lige om de har nogle gode råd.
mvh panduro
|
|
|
Jeg har da vist aldrig nævnt, at du skal male med Trip Trap? Du skrev, du havde smidt bøtten med Trip Traps mahogniolie ud og dermed også produktoplysningerne. Så det var sådan set blot en hjælp til at finde produktoplysningerne for derigennem at blive klogere på, hvilken behandling, der skal til, hvis du ønsker at male/lakere overfladen.
Du skal huske at læse dine egne indlæg, så du véd, hvad der bliver svaret på 
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |