Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Skambud? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Hvorfor er det bare irreterende at have en annonce hvor man skriver bud modtages. Så kommer spørgsmålet " hvad havde du tænkt dig ". Så svarer jeg " du kunne jo prøve at komme med et bud og se om vi kunne blive enige" kartofflen føles varm. Svar igen " du sætter prisen " man sætter en så attraktiv pris som man føler muligt. Køber spørger så pludselig til varen og hvordan den/det lyder. Inderst inde føler jeg det er spild af folks tid. Omvendt spørgeteknik. Først drejer det sig om pris og snakken drejer pludselig over i noget andet, var kunden klar over eller vidste han reelt noget om varen inden han sendte sin mail ? 

Man tilbyder at lytte til varen først og inviterer vedkommende indenfor. Så kommer slutreplikken

Tænker lige over

Heldigvis så køber folk næsten altid når først de er kommet hjem til en (det er min erfaring) Så jeg venter altid med at afkoble tingene til folk har hørt det. Hvis de så ikke ville betale det aftalte beløb eller noget vi begge er tilfredse med, så kan han køre igen. Det er da mest kun spild af hans tid og spildkørsel

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

stefanlindhardt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Har ligeledes oplevet alt for mange useriøse købere på dette site (her menes folk der byder og så alligevel ikke vil købe når budet er accepteret). Det er dårlig stil - fx på ebay havde budet jo bundet og den samme etik burde gælde her.. Der er dog stadig mange seriøse folk i blandt hifi4alls brugere og laver da ofte handler i god tone og med stor seriøsitet. Men prøv at sælge jeres grej på Hifimagasinet eller Audiomarkt - det er ofte lidt mere serisøt og giver en bedre pris. Kunne i øvrigt godt tænke mig et rating system af brugerne på hifi4all som man gør det på Audiomarkt. Det giver tryghed, men også større seriøsitet for dem der virkelig gerne vil.

Samtidigt synes jeg det er svært at fastholde et rimeligt prisniveau på vores brugte produkter og dermed sørge for fornuftige handler/bud, når visse danske forhandlere med deres latterligt lave priser på demo og intradede varer devaluere vore dyrt indkøbte produkter med et trylleslag. Det er jo her kimen til prutte kulturen ligger - er produkterne egentlig det værd som den vejledende udsalgspris giver udtryk for??? Hvis forhandlerne ville være mere stabile i deres priser og lade være med at sælge totalt ud når krisen kradser en smule ville også brugtmarkedet være nemmere gennemskueligt.

Så hvad angår skambud synes jeg ikke det findes og det er et totalt udvandet begreb. Er man provokeret af at få bud på en vare man har sat til salg - så lad være. Vær istedet glad for at du har et produkt der har andres interesse og behold det så selv hvis ikke den budte pris er tilstrækkelig høj. Men hold altid en evt handel i en god tone og husk at det er dig som sælger der har valgt at sælge fra. Så vær beredt på bud - også skambud.  

Til top Vis stefanlindhardt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanlindhardt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

stefanlindhardt skrev:

Men hold altid en evt handel i en god tone og husk at det er dig som sælger der har valgt at sælge fra. Så vær beredt på bud - også skambud.  

Jeg kan til gengæld godt forstå hvis sælger føler at et skambud er så krænkende at en sviner tilbage er tilladelig - for nogle gange føler man sig selv svinet med et skambud.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
stefanlindhardt skrev:

Men hold altid en evt handel i en god tone og husk at det er dig som sælger der har valgt at sælge fra. Så vær beredt på bud - også skambud.  

Jeg kan til gengæld godt forstå hvis sælger føler at et skambud er så krænkende at en sviner tilbage er tilladelig - for nogle gange føler man sig selv svinet med et skambud.

Ja og så er vi tilbage ved start..For hvad forstår du som skambud ? Et tænkt eksempel:Sælger har noget han tror er 8.000 kr værd, men reelt kun er 2500kr værd.... Byder du ham 3.000kr er det et godt bud , men i sælgers øjne ( han tror det er 8.000kr værd ) er det et skambud og mener køber er idiot.

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:
Wymax skrev:
stefanlindhardt skrev:

Ja og så er vi tilbage ved start..For hvad forstår du som skambud ? Et tænkt eksempel:Sælger har noget han tror er 8.000 kr værd, men reelt kun er 2500kr værd.... Byder du ham 3.000kr er det et godt bud , men i sælgers øjne ( han tror det er 8.000kr værd ) er det et skambud og mener køber er idiot.

Så kører jeg den anden vej: Varens værdi er reelt set lidt under halv nypris, men er sat til salg for en fjerdedel - og alligevel underbydes der til en femtedel... Er det et skambud, og hvis ja, hvor groft er det så (er det ok at sælger laver en lille sviner på det eller ej)?

Jeg kan udmærket følge den med at sælger tror det er guld, og så kan man fint forsøge at argumentere overfor sælger at man ikke mener at varen er mere værd. Blot skal man så også acceptere at sælger ikke vil sælge, og stadig holde en ok tone. Problemet er bare at mange gange kommer der ikke andet end "jeg har ikke flere penge i pungen", "min syge moster købte en næsten lignende vare for 20 år siden meget billigere" eller "nu må du sgu tage dig sammen! den er ikke mere end x kr. værd! og jeg kommer og henter den med det samme, jeg er et blødsødent fjols der betaler dig alt for mange penge for den".

For mig er den manglende realitetssans det største issue... At sætte sine egne varer til salg for nærmest over købspris, og så selv ikke vil give mere end en fjerdedel for det man vil købe, helst maks. 1 år gammelt. Går-den-så-går-den mentaliteten... Mange skriver at de synes en handel er et spørgsmål om at prutte, og at skabe en god handel for begge parter - men de prutter sgu ikke hvis der kommer et godtroende fjols og tror at varen er "pengene værd", så sælger de på stedet, og griner mens fjolset bakker ud af indkørslen.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

forleden satte jeg Eiffeltårnet til salg for 300dkr
fik en henvendelse som bad om billeder
spurgte ham hvorfor da alle vel ved hvordan et Eiffeltårn ser ud
og fik svaret
"for at se hvor brugt det er"

næsten samme historik med min Saab cabriolet
satte den til salg for 64.000kr med billeder osv
fik en henvendelse der bad om billeder af gearstangen
jeg svarede knobben var krakkeleret - derfor den lave pris!
og fik svaret
"så er den jo defekt,så ingen interesse"

idag satte jeg et sæt Audio Note 300B rør til salg for 300kr ialt
fik en henvendelse hvor manden spurgte om alder,model osv
jeg svarede beredvilligt og detaljeret
hvorefter manden spurgte efter billeder...
kan man så tillade sig at svare "prøv google"?

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:

idag satte jeg et sæt Audio Note 300B rør til salg for 300kr ialtfik en henvendelse hvor manden spurgte om alder,model osvjeg
svarede beredvilligt og detaljerethvorefter manden spurgte efter billeder...kan man så tillade sig at svare "prøv google"?

Giver det ikke meget god mening, at manden gerne vil se billeder af netop det sæt du sælger og ikke tusindvis af andres på en
Google søgning?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
mesi skrev:

idag satte jeg et sæt Audio Note 300B rør til salg for 300kr ialtfik en henvendelse hvor manden spurgte om alder,model osvjeg
svarede beredvilligt og detaljerethvorefter manden spurgte efter billeder...kan man så tillade sig at svare "prøv google"?

Giver det ikke meget god mening, at manden gerne vil se billeder af netop det sæt du sælger og ikke tusindvis af andres på en
Google søgning?

man kan ikke se forskel på mit sæt og tusindvis af andres tilsvarende!
mener du at kunne?
jeg gider ikke fotografere og sende billeder af et sæt rør til den pris,og forventer da slet ikke andre gør!!

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Sådan et sæt rør kan være ridsede ! 

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

nåh ja

jamen så skulle jeg vel makro-fotografere dem også - sætte dem i en forstærker og fotografere ved variende belysning - affotografere udskrifter fra en EU certificeret rørtester,og dokumentere lødigheden af sounden ved hjælp af mindst 4 uafhængige neutrale uvildige personers udsagn..

hvad er rimeligt at forvente for 300kr? -
at jeg selvfølgelig transporterer dem 350km tur/retur i en til formålet specielt affjedret bil også?
og hvad så når jeg når frem,og den potentielle køber syntes 50kr er mere passende...

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Det nærmer sig skamridning!!!
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Godt skrevet mesi  

Noget andet er , at hvis jeg skal transportere noget , så er det forudbetaling + diesel først. Så undgår man at køber trykker prisen eller bare fortryder købet , når du har kørt de 350km

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Verdenen er kold og ond

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Godt skrevet mesi  

Noget andet er , at hvis jeg skal transportere noget , så er det forudbetaling + diesel først. Så undgår man at sælger trykker prisen eller bare fortryder købet , når du har kørt de 350km

ej jeg ved sgu godt jeg ironiserer for vildt
husker lige det du skriver mht transporten - syntes det lyder helt ok.

"problemet" opstår nemt når sælger forlanger ublu priser i forventning om at blive presset tilsvarende ublu...
jeg sætter priserne som jeg selv ville betale,eller i det mindste personligt finde rimelige
desværre er mit udgangspunkt så lavt,at afslag ikke kommer på tale,samt uendelig palaver om dette eller hint heller ikke burde være et issue

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Verdenen er kold og ond

skift til rør

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
floe skrev:
Verdenen er kold og ond

skift til rør

Kig i hans signatur...
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
mesi skrev:
floe skrev:
Verdenen er kold og ond

skift til rør

Kig i hans signatur...

hmm det er jo pentoder i pushpull....oss en slags rør,meeen the real stuff blir det aldrig!

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:
Wymax skrev:
stefanlindhardt skrev:

Delvist kan jeg godt følge dig. Selvfølgelig skal sælger ikke tro at han kan få overpris for hans ting. Men nu i min givne situation, at byde 100 eller 200,- for et kabel til 1829,- næsten helt nyt, det er nedværdigende overfor sælger, og de folk skulle få lidt realitet ind i hovedet, og indse at deres økonomi eller moral måske ikke strækker.

Det er under lavmålet.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Kan ikke se problemet. I dette tilfælde bliver sælger og køber ikke enige. Dermed ingen handel. Man kan både købe og sælge guld for dyrt. Men man kan også sælge guld for billigt!... Der er intet der er gratis i denne verden. Det koster altid at sælge brugt. Dette er ikke ensbetydende med at man skal sælge til høje fantasipriser, da man som sælger bør være klar over at der er et tab forbundet med videresalg. Thats life. I købers tilfælde er det heller ikke en invitation til at tro at alt er gratis og at sælger bare må- og SKAL sælge til lavestbydende.

Det som det drejer sig om, er realitetssansen hos køber. Men også i høj grad sælger. Det er desværre ikke altid at realitetssansen trives på KSB.... Tværtimod  

Hvis man liiiiige kan presse citronen og p***e modparten af UHHHHHHH det er godt. Og hvis man så oven i købet formår at tage røven på modparten. SÅ er det bare rigtig GODT!!!.... Kan slet ikke sætte mig ind i den form for "Låsby-Svendsen" egoisme og mangel på respekt. Kan ikke siges for tit. Og jeg siger det  igen: Der hører  to til en god handel!!

Men problemet er ikke større i mine øjne. Kan man ikke blive enige, er der ikke basis for handel. Længere er den vel ikke.

Om man vil det eller ej: "Det er ham der har grisen, der bestemmer prisen"  

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes