Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Skambud? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
hitachi skrev:

Ja og så er vi tilbage ved start..For hvad forstår du som skambud ? Et tænkt eksempel:Sælger har noget han tror er 8.000 kr værd, men reelt kun er 2500kr værd.... Byder du ham 3.000kr er det et godt bud , men i sælgers øjne ( han tror det er 8.000kr værd ) er det et skambud og mener køber er idiot.

Kan ikke se problemet. I dette tilfælde bliver sælger og køber ikke enige. Dermed ingen handel. Man kan både købe og sælge guld for dyrt. Men man kan også sælge guld for billigt!... Der er intet der er gratis i denne verden. Det koster altid at sælge brugt. Dette er ikke ensbetydende med at man skal sælge til høje fantasipriser, da man som sælger bør være klar over at der er et tab forbundet med videresalg. Thats life. I købers tilfælde er det heller ikke en invitation til at tro at alt er gratis og at sælger bare må- og SKAL sælge til lavestbydende.

Det som det drejer sig om, er realitetssansen hos køber. Men også i høj grad sælger. Det er desværre ikke altid at realitetssansen trives på KSB.... Tværtimod  

Hvis man liiiiige kan presse citronen og p***e modparten af UHHHHHHH det er godt. Og hvis man så oven i købet formår at tage røven på modparten. SÅ er det bare rigtig GODT!!!.... Kan slet ikke sætte mig ind i den form for "Låsby-Svendsen" egoisme og mangel på respekt. Kan ikke siges for tit. Og jeg siger det  igen: Der hører  to til en god handel!!

Men problemet er ikke større i mine øjne. Kan man ikke blive enige, er der ikke basis for handel. Længere er den vel ikke.

Om man vil det eller ej: "Det er ham der har grisen, der bestemmer prisen"  

Det handler i høj grad om moral og realitetetssans Holberg 

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Der findes også de typer som udelukkende handler og underbyder for så at købe til billigst mulig pris og så derefter sælge videre udelukkende med hurtig fortjeneste for øje. Det må folk selvfølgelig selvom og man kan i princippet være ligeglad, men ser hellere en handel hvor køber viser oprigtig ejerglæde

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Tør nu øjnene !

I burde i stedet bruge noget af alt jeres indespærrede harme på den danske dagligvarehandel og dens måde at køre tilbud på, og måske er det de samme mekanismer der kører her på KSB ?

Er en nypris den sælger har givet, eller er det listeprisen da den første gang var i butikken ?

Mvh. (det er vigtigt at huske disse tre bogstaver hvis ikke man vil træde nogen over tæerne )

Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Tør nu øjnene !

I burde i stedet bruge noget af alt jeres indespærrede harme på den danske dagligvarehandel og dens måde at køre tilbud på, og måske er det de samme mekanismer der kører her på KSB ?

Er en nypris den sælger har givet, eller er det listeprisen da den første gang var i butikken ?

Mvh. (det er vigtigt at huske disse tre bogstaver hvis ikke man vil træde nogen over tæerne )

Øjnene er helt tørre

Nej, synes egentlig at tråden her rammer et ømt punkt om vores til tider umoralske måde at handle på. Der er ingen som er hellige, men vi må gerne vise lidt etik og moral.

Hvad dagligevare handlen gør er jo ikke problemstillingen i denne tråd. Det er vist et emne som hører til hos forbruger styrelsen. 

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej Pingel

Mine øjne er i øvrigt også helt tørre  

Vi kan forholde os til mange ting. Nu er det bare sådan at tråden omhandler KSB. Det er vel fint nok at forholde sig kritisk og diskutere hvordan man oplever, det at handle og sælge på KSB. KSB er desuden forumrelateret da det er en del af hifi4all. 

Dagligvarehandlen er derimod ikke en del af dette forum. Tror vi skal holde fokus på det inden vi sammenligner og blander for mange temaer ind i denne tråd. Når det er sagt afpejler KSB i høj grad den enkeltes moral. Derfor kan man selvfølgelig drage paralleler til det øvrige samfund og den virkelighed der omgiver os.

Der er helt sikkert andre problemstilliger vi kan tage stilling til- og tager stilling til, når vi ikke er på hifi4all. Ja, der er ligeledes større problemer i samfundet og ude i den store verden end det som opleves på KSB. Og sådan kan vi blive ved. Efter min mening har de bare ikke den store relevans på et hifi forum.  

.   

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Fair nok, men jeg synes nu at sammenligningen er helt okay...

Udgangspunktet må vel være at vi alle er voksne mennesker, og at vi er i stand til at vurdere hvad en vare skal koste når vi køber. Det kan vi gøre ved hjælp af internettet, hvor man vi kan finde nyprisen på et produkt og sammenligne den med alder, stand og hvad ved jeg. Det kræver lidt arbejde og tid, men det er en del af prisen når man handler udenom forhandlernettet. Det samme gør sig gældende når man er sælger: det foregår privat og derfor må man belave sig på at få mails og forespørgelser der ikke udmønter sig i et salg - det er en del af prisen for at slippe for moms og hvad ved jeg...

Ud fra dette, er det vel op til sælger at sætte den pris han vil, og så kan man arbejde ud fra det. Er prisen for høj, så lad være med at købe l**tet.

Hvor det kan være lidt tricky, er de situationer hvor folk ikke er særligt erfarne - det er især unge jeg tænker på; jeg har selv brugt flere tusinde kroner på kabler, som jeg med tiden fandt ud af ikke havde haft nogen synderlig effekt osv. Man er mere tilbøjelig til at hoppe på førprisen og diverse hype når man ikke har noget at sammenligne med, men sådan er det jo også udenfor KSB.

Til slut vil jeg da lige komme med den påstand, at vi vel alle (både som sælger og som køber) ønsker at gøre en god handel - og med det syn på sagen er det svært at gøre begge parter helt tilfredse

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Der findes en bestemt person-type vi kunne kalde "Ultra-Krejleren" som er kendetegnet ved at være besat af at gøre gode handler, en god handel er for Ultra-Krejleren ikke at købe noget til en fornuftig/realistisk pris, men snarere at købe noget til en vanvittig lav pris.

Ultra-Krejleren vil altid forsøge at underbyde, og dermed irritere folk der har sat noget til salg ud fra en grundig overvejelse af pris og marked.

Ultra-Krejleren benytter oftest de mest besynderlige argumenter i forsøg på at få en pris ned, som fx.: "Jamen det apperat du sælger har jeg set til ½ pris af hvad du forlanger for 5 år siden, desværre kom jeg 3 minutter for sent til at købe det."

Ultra-Krejleren vil ofte efter der er aftalt pris i telefonen prøve at presse prisen yderligere når han møder op på din adresse.

Ultra-Krejleren vil gerne stå op kl. 5 om morgenen for at være den første til at ringe på en annonce i Den Blå Avis eller lignende.

Ultra-Krejleren køber ofte ting han slet ikke har brug for, bare han kan gøre en god handel.

Ovenstående person-type findes inden for alle kategorier af køb/salg og er irriterende fordi de er med til at mudre et fornuftigt brugtmarked for seriøse personer.

Ovenstående skal læses humoristisk 

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Til slut vil jeg da lige komme med den påstand, at vi vel alle (både som sælger og som køber) ønsker at gøre en god handel - og med det syn på sagen er det svært at gøre begge parter helt tilfredse

Jeg vil mene at man kan lave en god handel for begge parter. Det er desværre ikke en kunst alle evner i egoismens tegn. I en forhandlingssituation er det et spørgsmål om villigheden til kompromiser. Dvs. at man finder et fælles og rimeligt fodslag for begge parter. Det gælder altså ikke om absolut, at skulle vinde en priskkrig. Det er KSB, ikke en slagmark. Det kræver at man har empati, respekterer og lytter til modparten. At man frem for alt er realistisk og seriøs i den givne forhandlingssituation. Gælder såvel køber som sælger. Der hører to til en vals.

Ville ønske at nogle ville lægge Låsby-Svendsen mentaliteten på hylden og bruge den dertil indrettede på øverste etage. Dvs. at man ikke kun er ude på at voldtage modpartens pengepung fordi det nu engang er en syg sport man har tillagt sig. Jeg gider personligt ikke synge runde-sang med den slags personer. Nogle gange har jeg sågar haft indtryk af at henvendelser er baseret på ren og skær tidsfordriv. Hvis jeg fornemmer at modparten prøver at fornærme mig med at prøve at tage røven på mig og presse priser ned over mig. Så lukker jeg af. Det er ok at forhandle, men det er også et spørgsmål hvordan man gør det. Der er ingen kunst og stolthed i at tage røven på folk. Tværtimod!... Man skal også kunne gennemskue hvornår nok er nok. Take it or leave it.  

Er man derimod konstuktiv, reel og villig til dialog. Så er der basis for et slutresultat. Kan da ske at man ikke kan finde kompromisset. Der kan være mange årsager. Så bliver der bare ingen handel. Derfor kan man jo godt være lige gode venner for det og tale fornuftigt til hinanden. Men der er nogle, der skyder med skarpt og ligefrem bliver ubehagelige hvis man siger, at man ikke kan imødese deres bud. Det er selvfølglig også let at svine folk til når man sidder bag en skærm... Hvad sker der lige

Nogle gange minder en handel på KSB om sænke-salgskib uden reelt indhold og realitetssans.  Derfor lukker jeg hurtigt af for den slags "handler". Gider ganske enkelt ikke spilde min tid på det. Det gælder jo ikke om at den ene skal slå sig på lårene af grin. Det er den moral (eller mangel på samme) jeg indimellem møder på KSB og syntes er belastende i ny og næ.

I krejler øjemed vil jeg dog give Pingel ret i, at det er svært at stille begge parter tilfredse. Der er heldigvis mange seriøse. Men der er ganske enkelt også en del af de belastende "Ultra-Krejlere" og "Låsby-Svendsen" typer derude

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Skal vi nu ikke forlade al den snak og moral og etik, det her handler om hårde varer og kolde kontanter.

Udgangspunktet er vel, som en anden også har skrevet, at begge parter gerne vil gøre en god handel, det vil sige, sælge dyrt/købe billigt.

Det er s.. da rart at gøre en god handel, og modsat, ØV, at miste en masse penge.

I det øjeblik varen forlader butikken, har den mistet ca. 1/3 af prisen, og så går det ellers ned ad bakke, med mindre der er tale om noget specielt eller pt. hot.

Det er vel også stort set altid købers marked. Når sælger har bestemt sig for at sælge, vil han selvfølgelig gerne sælge hurtigst muligt og er derfor åben for afslag. En vare kan jo være til salg i flere måneder, selvom prisen er høj, rimelig eller lav. Man kan vel sige det meget firkantet, at varen er det værd, som den kan sælges for.

Vil man handle på KSB, DBA og andre steder, er man nødt til at acceptere spillets regler.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Stig skrev:

Der findes en bestemt person-type vi kunne kalde "Ultra-Krejleren" som er kendetegnet ved at være besat af at gøre gode handler, en god handel er for Ultra-Krejleren ikke at købe noget til en fornuftig/realistisk pris, men snarere at købe noget til en vanvittig lav pris.

Ultra-Krejleren vil altid forsøge at underbyde, og dermed irritere folk der har sat noget til salg ud fra en grundig overvejelse af pris og marked.

Ultra-Krejleren benytter oftest de mest besynderlige argumenter i forsøg på at få en pris ned, som fx.: "Jamen det apperat du sælger har jeg set til ½ pris af hvad du forlanger for 5 år siden, desværre kom jeg 3 minutter for sent til at købe det."

Ultra-Krejleren vil ofte efter der er aftalt pris i telefonen prøve at presse prisen yderligere når han møder op på din adresse.

Ultra-Krejleren vil gerne stå op kl. 5 om morgenen for at være den første til at ringe på en annonce i Den Blå Avis eller lignende.

Ultra-Krejleren køber ofte ting han slet ikke har brug for, bare han kan gøre en god handel.

Ovenstående person-type findes inden for alle kategorier af køb/salg og er irriterende fordi de er med til at mudre et fornuftigt brugtmarked for seriøse personer.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
Stig skrev:

Absolut ikke en mand som man står i kø for at handle med

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

jeg har også et bidrag til denne disskution

jeg bød tidligere på en pro-jekt genie 1 pladespiller, den stod brugt til en pris af 2500k, det skal lige nævnes at den sprit neyes koster i butikken 2695kr med PU....

her kommer så en direkte beskrivelse af min kommunikation med sælger

MIG:Hej, har du kvittering på afspilleren?

SÆLGER: nej det har jeg ikke...

MIG: original embellage og manual?

SÆLGER: nej det har jeg ikke...

MIG: okay, jamen så byder jeg 800kr

SÆLGER: hvis du skal være så p***e useiøs, så kan du bare p***e et andet sted hen.

MIG: Jamen, jeg kan for så vidt ikke vide om den er stjålet når du hverken har kvitt, emb, eller manual til den, som jeg kunne få stillet som en "garanti" , samt der ingen garanti er på spilleren

SÆLGER: jamen til en ny er der heller ikke riaa med..

MIG:(tænker: jamen der stod jo ikke riaa inkluderet i annoncen) jamen jeg er ikke interesseret i den riaa

MIG: nå men hvad er dit kontrabud så?

SÆLGER: intet svar

MIG: nå men hvis du mener det er så seriøst og den RIGTIGE pris for din pladespiller, hvirfor sætter du den så ikke på hifi4all's marked, som er et bedre sted at sælge den

JEG mener jo at den pris er rimelig, for en brugt pladespiller, uden kvitt manual embellage og brugt pickup.......

samt jeg var da åben overfor at han kunne komme med et kontrabud, men nej

hans løsning på dette var at slette annoncen

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

DERIMOD

har jeg lige handlet et sæt højttalerkabler i aftes

de stod til 1400kr, jeg skrev til manden

hvad siger du til 1200kr og du sender til mig?

kort efter fik jeg en besked at det accepterede han, havde han stadig ville have 1400 for dem, jamen så havde jeg sgu købt dem alligevel, prisen var egentlig fin nok, men lidt handler er man jo

så jeg glæder mig til at modtage mine kabler her en af dagene  

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Kære Ronnie

Du behøver ikke at byde ind næste gang jeg har noget til salg...

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Kære Ronnie

Du behøver ikke at byde ind næste gang jeg har noget til salg...

pingel, det gør jeg muligvis hvis det er noget som jeg har interesse i, jeg gider ikke spilde nogens tid på annoncer, hvis jeg ikke er interesseret.

men jeg er så sikker på at prisen du ville sætte var rimelig

problemet ligger jo i at en projekt genie1 bliver solgt brugt for 12-1800 med kvittering og det hele, derfor afspejlede prisen jeg bød også dette

desuden stod annoncen som en BUD annonce

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:

MIG: Jamen, jeg kan for så vidt ikke vide om den er stjålet når du hverken har kvitt, emb, eller manual til den, som jeg kunne få stillet som en "garanti" , samt der ingen garanti er på spilleren

For det første kan jeg sagtens følge at uden RIAA var den helt klart overprissat.

For det andet kan jeg godt følge at uden kvittering og emballage er der måske et par hundrede kroner at hente (manglende garanti afspejler jo alderen og skulle dermed allerede gerne være gengivet i prisen).

Men jeg forstår SLET ikke hvordan du så kan argumentere for at du ikke ved om den er stjålet og at prisen skal afspejle dette... Ville du købe en stjålen vare bare den er billig nok?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Ronnie B. R. skrev:

For det første kan jeg sagtens følge at uden RIAA var den helt klart overprissat.

For det andet kan jeg godt følge at uden kvittering og emballage er der måske et par hundrede kroner at hente (manglende garanti afspejler jo alderen og skulle dermed allerede gerne være gengivet i prisen).

Men jeg forstår SLET ikke hvordan du så kan argumentere for at du ikke ved om den er stjålet og at prisen skal afspejle dette... Ville du købe en stjålen vare bare den er billig nok?

nej jeg ville ikke købe en stjålen ting ALDRIG I LIVET, men måske han kunne fremskaffe en kvittering på hvor den var købt fra, så ville jeg også give mere for den, forsåvidste man også hvor gammel den var

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Prøv at sætte noget til salg i DBA og vedlæg telefonnummer. Så virker det her hifimarked pludselig ret sobert :)

vH pH
Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
Prøv at sætte noget til salg i DBA og vedlæg telefonnummer. Så virker det her hifimarked pludselig ret sobert :)

vH pH

Det er ikke engang løgn... Krejlerne boltrer sig der

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Heldigvis så står jeg som regel aldrig og SKAL sælge varerne. Derfor venter jeg gerne til den givne interesserede køber henvender sig.

Plejer at sælge mine ting inden jeg køber det nye. På den måde kan du nyde dine ting, uden egentlig at bekymre dig om at SKULLE sælge til en slik.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes