| Forfatter |
|
JK-68 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 254
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
er ny i hifi verdenen og savner et sted hvor man kan læse hvad alle de forskellige hifi dele gør, og kan forbedre, som feks
hvad bruger man en effektforstærker til .og hvad er en rør forstærker godt for :)
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JK-68 skrev:
Hej
er ny i hifi verdenen og savner et sted hvor man kan læse hvad alle de forskellige hifi dele gør, og kan forbedre, som feks
hvad bruger man en effektforstærker til .og hvad er en rør forstærker godt for :) |
|
|
En Rør-forstærker gør ikke noget godt for lyden men den lyser fint og varmer en del. Rør-forstærkere er en gammel teknik der ikke kan hamle op med den nye teknologi.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at skændes om rør versus transistorer (vi ved jo godt at rør duer) så kunne man jo henvise til denne tråd og tilføre noget fornuftigt i den;
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56638&P N=1
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JK, velkommen til. Hvis du ser bort fra deres snak om rør er godt eller skidt, så er ovenstående link en ganske god tråd at læse. Derudover er der en ordbog her på siden: http://www.hifi4all.dk/ordbogen/ der kan sætte dig ind i de basale dele og betegnelser. Den er nok ikke helt fyldestgørende, men kan måske hjælpe dig videre. Hvis du allerede ved præcist hvad du vil have mere information om, så er google nok din ven. I hvert fald til at finde den indledende information. __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas du skal ikke tage de tæsk alene jeg lægger gerne mine brede skuldre til dine ord også. kunne ikke skrive min oplevelse med det bedre end du har gjordt.....
så nu får jeg nok osse tæsk...men kom bare an!!!!! ....rør
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærlig gutter...det er for dårlig at lave denne tråd om til en rør versus transistor tråd...både rør og transistorer kan lyde godt.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vil jeg sige til JK-68 at der fines ingen dumme spørsmål, men husk man lære så længe man lever
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JK-68, Tag på biblioteket og lån "The Complete Guide to High-End Audio" af Robert Harley (kan lånes som fjernlån på alle biblioteker) eller køb den nyeste udgave på Amazon (koster under 250 kr) - den bog giver en rigtig god basal indføring i HiFi-verdenen. Så slippe du også for at skulle dissekere partsindlæg for og imod rørforstærkere etc  mvh Prinds
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej JK-68
Du kan også prøve at støve gamle Hifi&Elektronik magasiner op. Her er der gode letlæselige emner, som forklares helt nede på jorden uden at blive alt for tekniske. Ofte kan de findes i bikse for brugte bøger.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også være heldig at finde de gamle hi-fi årbøger fra midt 70'erne. De indeholdt alle sammen nogle gode beskrivelse af alt lige fra enkeltledernes placering i stik, til en gennemgang af, hvad de enkelte dele af et anlæg gør/bruges til.
Det næste du skal lære er, at næst efter religioner, så er dette noget af det mest religiøse, du kan beskæftige dig med - men det er allerede tydeliggjort.
Man starte typisk enten fordi man bliver forelsket i dímserne eller fordi man gerne vil have en bedre reproduktion af musik. I bedste fald begge dele, men det er set, at det er dimserne som trækker.
Vigtigst af alt er, at du udvikler din egen menig om lyd. Der er som sådan ikke noget der hedder dårlig lyd eller god lyd - men lyd som du kan lide den. Om det er et sæt Cervin Vega, B&W, Martin Logan, Mårten eller 100'vis af andre muligheder er ligegyldigt, bar du syntes det lyder godt.
Det er ikke et forum eller en forhandler der skal bestemme, hvad du syntes.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4926
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Der er ryddet ud med bred skovl i denne tråd. Off Topic og personladede indlæg er slettet.
Tilbage til emnet!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4926
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så skulle der ryddes ud igen!
Er du i tvivl, så læs retningslinjerne inden du ytrer dig i forummet!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3897
Gentagne overtrædelser medfører evt. permanent udelukkelse !!!!
Dette behøver man ikke at prøve af, for det virker ret effektivt !!!!
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du jo kan læse JK 68 så er der ingen dumme spørgsmål, men der er altid nogle der skal komme med dumme kommentarer. ( nævner ingen navne )
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
JK-68 skrev:
Hej
er ny i hifi verdenen og savner et sted hvor man kan læse hvad alle de forskellige hifi dele gør, og kan forbedre, som feks hvad bruger man en effektforstærker til .og hvad er en rør forstærker godt for :) |
|
|
En Rør-forstærker gør ikke noget godt for lyden men den lyser fint og varmer en del. Rør-forstærkere er en gammel teknik der ikke kan hamle op med den nye teknologi.
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Nu er der blevet ryddet op i denne tråd. Men Jonas, det er nedladende at skrive dette overfor en ny hifi interesseret der netop spørger efter et sted at blive klogere. Og du infører ikke just manden i noget dybere end et surt bøvs om rørforstærkere. Det kan du med din enorme erfaring gøre bedre. Med andre ord, så opfordrer jeg dig til at svare novicer som den oplyste du faktisk er indenfor hifi.
Håber du kan gribe den - jeg ønsker at gå efter bolden og håber ikke du syntes jeg tacklede dig for hårdt 
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Entry skrev:
Jonas bojer skrev:
JK-68 skrev:
| Hej er ny i hifi verdenen og savner et sted hvor man kan læse hvad alle de forskellige hifi dele gør, og kan forbedre, som feks hvad bruger man en effektforstærker til .og hvad er en rør forstærker godt for :) |
|
|
En Rør-forstærker gør ikke noget godt for lyden men den lyser fint og varmer en del. Rør-forstærkere er en gammel teknik der ikke kan hamle op med den nye teknologi. Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Nu er der blevet ryddet op i denne tråd. Men Jonas, det er nedladende at skrive dette overfor en ny hifi interesseret der netop spørger efter et sted at blive klogere. Og du infører ikke just manden i noget dybere end et surt bøvs om rørforstærkere. Det kan du med din enorme erfaring gøre bedre. Med andre ord, så opfordrer jeg dig til at svare novicer som den oplyste du faktisk er indenfor hifi.
Håber du kan gribe den - jeg ønsker at gå efter bolden og håber ikke du syntes jeg tacklede dig for hårdt  |
|
|
Hej Jeg prøver bare at svare efter min overbevisning på hans spørgsmål på hvad rør er godt for og jeg mener ikke det er godt for andet en det giver lidt varme og lyser fint.
Hvis man kigger på de mærker som står for den musikalske og dynamiske linje, REGA, DENSEN, LINN, NAIM, Cyrus, Arcam og exposure (dem jeg har lyttet) så bruger ingen af disse rør. Dette er der en grund til og det er fordi RØR de farver lyden for meget og det musikalske + dynamikken forsvinder.
En anden STOR negativ ting ved rør er at de kun lyder godt de første 50 timer herefter går det stødt ned af bakke og dette er også et faktum. det er jo derfor der skal skiftes rør. Men rør er da hyggelige det syntes jeg også men ikke noget jeg vil anbefale en NY i HIFI verden.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JK-68
Jeg syntes du skal beslutte mellem 2 ting først.
1) Vil du bygge HIFI og er det derfor du spørger? selvbyg eller medbyg vil jeg ikke anbefale da det giver den mindste valuta for pengene overhovdet. Du skal kun selvbygge fordi du syntes det er hyggeligt og ikke har andet at tage dig til, men gør det ikke hvis du vil have valuta eller mest mulig musik for pengene.
2) Du skal ud og købe noget grej og det er derfor du spørger? Så vil jeg anbefale dig at gøre op med hvor mange penge du vil bruge på forhånd f.eks. 20.000kr. Så er mit råd at find alle de butikker hvor du kan låne udstyre med hjem og får hver af butikkerne til at sammensætte det bedste anlæg de kan for de 20.000kr. Du kan så siddde derhjemme med forskellige anlæg til 20.000kr og herefter vælger du at købe det anlæg som du syntes gav dig mest valuta for pengene. Du kan altså ikke læse dig til denne erfaring den skal altså lyttes.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jonas, kan bare ikke lade være  Skal prøve og være lidt mere konstruktiv, så jeg ikke bliver "udraderet" af Mikkel igen  (no hard feelings, Mikkel). Jeg synes, du skærer over en meget bred kam. Et faktum er, at den mest lineære, forstærkende komponent stadig er en triode, aldrig overgået af andre. 50 timer, måske med meget hårdt spændte udgangsrør i klasse A+, småsignalrør i riaa, forforstærkere m.m. kører flere tusinde timer unden nogen form for lyddegenerering. Rør farver ikke lyden mere end at forskellen på transistorer også farver lyden, det gør derimod udenomskomponenter i form af kondensatorer, modstande og specielt dårlige udgangstransformatorer, men sådan er det også i "solid state" verden, dårlig konstruktion = dårlig lyd. Og så til det subjektive, min egen opfattelse af nogle af de mærker, du nævner er, at de hælder til den kølige og lidt kliniske side og er i min verden langt fra den analoge, varme lyd, som jeg holder af, sådan er vores øre forskellige, og heldigvis for det. Til sidst skal du ha´ ret i én ting, jeg ville heller aldrig anbefale en nybegynder rørgrej  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Hey Jonas, kan bare ikke lade være Skal prøve og være lidt mere konstruktiv, så jeg ikke bliver "udraderet" af Mikkel igen (no hard feelings, Mikkel). Jeg synes, du skærer over en meget bred kam. Et faktum er, at den mest lineære, forstærkende komponent stadig er en triode, aldrig overgået af andre. 50 timer, måske med meget hårdt spændte udgangsrør i klasse A+, småsignalrør i riaa, forforstærkere m.m. kører flere tusinde timer unden nogen form for lyddegenerering. Rør farver ikke lyden mere end at forskellen på transistorer også farver lyden, det gør derimod udenomskomponenter i form af kondensatorer, modstande og specielt dårlige udgangstransformatorer, men sådan er det også i "solid state" verden, dårlig konstruktion = dårlig lyd. Og så til det subjektive, min egen opfattelse af nogle af de mærker, du nævner er, at de hælder til den kølige og lidt kliniske side og er i min verden langt fra den analoge, varme lyd, som jeg holder af, sådan er vores øre forskellige, og heldigvis for det. Til sidst skal du ha´ ret i én ting, jeg ville heller aldrig anbefale en nybegynder rørgrej |
|
|
Hej
Du skriver "Et faktum er, at den mest lineære, forstærkende komponent stadig er en triode" dette ved jeg ikke noget om.
Jeg er slut bruger og jeg lytter ikke til "salgsgas" jeg lytter bare til slut resultatet hvilket jeg også enbefaler ham den nye gut.
Om noget er lineært er bare en parameter af mange. Typisk efter min mening gør mange af de producenter som ikke formår at lave musikalske setups dette at de fokucere på det der er lettest at måle på nemlig linearitet. De gør det jo nok kun fordi de ikke formår det bedre. Der er jo INGEN sensor på musikkonservatoriet der lytter efter hvor liniær en elev spiller de evaulere kun på de musikalske egenskaber og kvaliteter.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 22 Februar 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 Februar 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas, jeg kritiserer heller ikke dit mål, din sidste 20.000,- kroners guide var præcis det JK-68 efterlyste (tror jeg da) , det er dine postulater om at rør farver lyden, holder kun i 50 timer m.m. som jeg finder useriøse, og lineært spillende musisk udøver, så snakker vi æbler og pærer. Vil egentlig ikke ordkløve, men med en næsten 40 årig uddannelse i branchen, og brændende musiklytter siden jeg var 15, har jeg lyttet til alt hvad jeg dengang havde råd til (ikke så meget at prale af) , har jeg svært ved at ignorere postulater af den art, specielt i en tråd, hvor en nybegynder søger gode råd. Mener at mulighederne skal være åbne, og som du selv så rigtigt pointerede, det bedste er at lytte til hvad ens egne ører fortæller.
Hopper af her, og håber ikke du følte det som et angreb/nedladende eller andet. Det var i hvert fald ikke hensigten.   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |