Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Få værdi for dine penge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Denne tråd er da ved at være nomineret til årets sjoveste og mest underholdende

Det er da rigtigt lykkedes Jonas, at få bragt nogle provokerende enøjede synspunkter til torvs. Jeg vil da fortsætte med at følge med, grine lidt i skægget og nyde en gammel vinylskive afspillet via mit rørsetup tilslutte et par Klipsch horn

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
"Min erfaring er at der findes mange transistor løsninger der lyder godt
men et klart kendetegn er at de HIFI producenter som går mere op i de
musikalske kvaliteter altså mærker som Arcam, densen, Rega, Exposure,
Naim Cyrus ingen af disse benytter rør og det skyldes at rør ikke er en
holdbar løsning på mange punkter f.eks. det ikke formår at spille musik
og dynamik i samme grad som andre og nyerer løsninger."man kan jo kun udtale sig i det omfang erfaringerne rækker til - enkelte udtaler sig dog en hel del længere...de af dig nævnte producenter har med dine ord altså sat fx kondo til vægs på omtalte parametre!!ja undskyld jeg trækker på smilebåndet det er ikke nemt at diskutere uden fælles referencer - dvs vi taler simpelthen ikke ud fra samme vidensgrundlag og erfaringerglæd dig over at have en masse tilgode indenfor rørbaseret hifi - det kan kun gå fremad

Ja tingene skal gå fremad men jeg har nu lyttet til mega meget rør gennem tiden i flere forskellige sammenhænge og derfor er min holdning ja noget rør kan da godt lyde godt men værdi for pengene nej da jeg mener man kan få andre komponenter billigere der spiller med højere musikalske kvaliteter.

Har lige lyttet til et lille Rega anlæg ved ikke helt hvad det koster men under 15.000kr og bare her skal der virkelig nogle seriøse rør-bamser til for at være med her.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
hullevad skrev:
Aldrig har jeg da hørt magen til vrøvl! Rør slides? Ja, men jeg har på 10 år skiftet 2 småsignal rør. Pris kr. 300,- og jeg kunne gøre det selv. Jeg skulle ikke betale en reservedels udskifter kr.600/1/2 time for det (+moms) + dyre reservedele.En god pu. holder nemt 2000 timer og den kan jeg også skifte selv. En DVD til 10kkr er efter 3 år højst 2kkr værd og så trænger den nok snart til en ny laser, pris kr. 1500,-Jeg var i mine unge dage for 35 år siden ansat som højttaler konstruktør, jeg ved godt hvad man får for pengene når man køber færdig højttalere. En gros stumpe prisen ganges op med en faktor 5-7.Vi almindelige dødelige kan ikke købe enheder til 500-1000stk pris ej heller kabinetter eller delefiltre.Men der findes mange selvbyg projekter (bla. Troels Gravesens) der giver meget bedre valuta for pengene end alle færdig højttalere. Hans Prelude kan direkte sammenlignes med en tilsvarende Wilson der koster kr. 170.000/sæt. Jeg vil påstå at Troels konstruktion er bedre og enhederne lige så. Byggepris 25kkr! ALT incl.

Hej Jeg tror ikke jeg har hørt troels højtaler men er det rigtigt du kan bygge dem til 25.000kr så byg da 100 og de må let kunne sælges til 50.000kr når de lyder bedre en en købe højtaler til 170.000kr det vil være sikre penge i banken ca. 2.500.000kr hvorfor gør du så ikke det? nok fordi det ikke passer helt    Jonas, husk der er nogle der gerne vil have sovs om munen og smøt på bægge sider af brødet hver dag, det glæmer du vist, fordig et anlæg koster 1mile er det ikke ensbetydning med det lyder godt og kan spille musik

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jonas, hvis din intention er at lave en købsguide til begyndere udi Hi-Fi synes jeg du skulle udelade dine personlige præferencer, for så er det jo ikke længere en neutral guide, men snarere dine meninger forklædt som en vejledning.

Du kan jo ikke vide på forhånd om en given person vil synes at vinyl og rør er det bedste eller det værste de har oplevet, og hvis de følger dine anvisninger finder de i alt fald ikke ud af det.

/Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

tillykke så sparer du jo en bunke penge

min mor er sørme osse glad for sit alt-i-et anlæg,og stiller bare ikke højere krav -
hun kan heller ikke høre den store forskel!

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Er der EN ting der ikke bliver diskuteret her, så er det da hvordan man FÅR MEST VÆRDI FOR SINE PENGE

Kunne man ikke prøve at komme med sine egne holdninger til hvordan man får mest værdi for sine penge?
Så kan man jo argumentere for at det er ved at købe rør eller vinyl, hvis det er det man syntes.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Ja tingene skal gå fremad men jeg har nu lyttet til mega meget rør gennem tiden i flere forskellige sammenhænge og derfor er min holdning ja noget rør kan da godt lyde godt men værdi for pengene nej da jeg mener man kan få andre komponenter billigere der spiller med højere musikalske kvaliteter.
ja, det er synd at rør skal koste så meget, det vil jeg give dig ret i, der vise ting i hifi der ikke burde koste det det gør, men der er lige en ting du glemmer angående med rør ting i dag og det er at stort set alle nye rør forstærker er præsset til det ydereste for få så mange wat ud af den derfor slides de op for tid og så er mange proppet med dårlig komponendter ( kiniser modeller ) og der er sku også mange transister der ikke lyder godt, det er bare pling plang hør det fine detaljer ( vis der er ) og så er resten fy føj
Har lige lyttet til et lille Rega anlæg ved ikke helt hvad det koster men under 15.000kr og bare her skal der virkelig nogle seriøse rør-bamser til for at være med her. Rega spiller da pænt og så heller ikke mere

Angående selv byg skulle du tag og begynde selv så vi du komme på andre tanker, unge mand

Hilsen Jonas Bojer

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Er der EN ting der ikke bliver diskuteret her, så er det da hvordan man FÅR MEST VÆRDI FOR SINE PENGE

Kunne man ikke prøve at komme med sine egne holdninger til hvordan man får mest værdi for sine penge?
Så kan man jo argumentere for at det er ved at købe rør eller vinyl, hvis det er det man syntes.

Mvh. l´Blundt

det gør man ved at finde nogle simple gode opbyged ting hvor man kan udskifte komponendter der af en ringe lyd og komme bedre vel lydende komponender ind, der kan man spare mange penge og få en kanon lyd til fornuftig kroner, eller selv ved at lave det meste selv eller det hele og har man en god tålmodighed så når man langt med lyden

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

det springende punkt her er formuleringen "mest værdi for sine penge"

hvilket betyder at det er en yderst personlig preference - hvilket igen betyder at vi aldrig finder fælles konsensus,da vi alle vægter vidt forskelligt i både begrebet lyd og bunken af penge..

intet er da nemmere end at foreslå en nad 3020 og et sæt snell K med en flacwalkman,som helt sikkert spiller fintfint for mindre bemidlede..

men at afskrive hjørnesten i hifi på forhånd er da kun en provokation som er sjov at reagere på

en gammel ven tog hele stigen fra nad 3020 over snell K med en thorens 321/rega/dynavector - henover et monster,til en dynaco sta35 (el84 pushpullert) som måske manglede monsterets faste bund,men til gengæld spillede langt mere musikalsk - dynacoen blev skiftet til en audio innovation serie 800 integreret,som igen blev afløst af en audio-classic pl519 - som fandt sin overmand i en 2a3

idag hvor manden har frie hænder mht økonomien står der et sæt horn drevet af en singleended 811A - et valg alene ud fra lyden af den kombo
som et kuriosum skal jeg nævne han har en naim nait samt en trend amp stående på det gamle børneværelse - og ingen af dem kan han holde ud at høre på,hverken der eller i stuen.
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:

1. Gør dig dine behov klart før du køber.
2. Køb kvalitet, der ikke skal skiftes ud med det samme.
3. vælg højttalere der passer til det rum, de skal spille i.
4. Køb højttalerkabler med stort tværsnit hvor de er billigst. Vælg standardsignalkabler.
5. Overvej netværksHDD + streaming fra starten, hvis du satser på CD - i stedet for en CD-afspiller.

ad 2: jeg har skiftet meget grej ud fordi jeg købte for billigt. Til gengæld havde jeg kassettebåndoptager i 26 år fordi jeg
startede med en kvalitetsmaskine.
ad 3: du behøver ikke 2 x 12" basser til 18m2. Et lille rum kan tryklades med små enheder.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jonas.

Det med som du siger at LP'er er slidt efter 10 afspillinger passer simpelthen ikke.Det må være noget du har drømt.

Jeg har LP'er som snart er 40 år gamle,og de fejler altså ikke noget,tværtimod er de blevet mere og mere støjsvage efterhånden som jeg har fået bedre pick up'er.(bruger idag en Asaka fra dit ynglings mærke)

Jeg er ked af at sige det men jeg tror det er grebet ud  af luften,og ikke noget der bygger på dine egne erfaringer.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jazzman: Mon ikke du kunne have skkrevet det i dit tidligere indlæg, istedet for det du rent faktisk skrev?
Det du skriver er jo lige så meget dine holdninger til hifi, som det Jonas har skrevet er hans.

NHJ4: Nu er det jo ikke mig der har brug for at få det af vide. Men hvor mange af indlæggende her i tråden handler ikke mere om det Jonas har skrevet og at han tager fejl, og selv har det forkerte grej, end de handler om hvordan man får mest værdi for sine penge.
Det er jo fint nok at være uenig i at lp og rør er forældede teknologier, men det behøver alle indlæg jo ikke udelukkende at handle om. Man kunne istedet give sine små fif til at få mest muligt ud af pengene.

Det andet her er jo altså pænt børnehave-agtigt, at alle overfalder en person fordi han vover at lave en tråd. Kan man ikke skrive om det tråden handler om, på en pæn måde, så kan man da i det mindste undlade at poste i tråden.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

l´blundt: vi diskuterer mest værdi for pengene, og du efterlyste mit bud. Jo, jeg kunne da godt have startet med at skrive det,
men nu startede jeg med at skrive hvad Jonas oplagt tog fejl af. Det er ikke et holdningsspørgsmål, om elektrostater er
farvede. Det er heller ikke et holdningsspørgsmål, hvorvidt plader slides ved 10 afspilninger. I forhold til den stil, Jonas lægger
for dagen, var min kommentar meget modereret.

Hvad er det jeg skriver - udover kabelrådet - som du mener er subjektivt? At købe 1 x kvalitet i stedet for 5 x skrammel til
samme pris? At tænke over hvad man har brug for inden man køber?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

mest vellyd for pengene = b&o

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:
mest vellyd for pengene = b&o

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

et par nye B&O højtalere må være fuld valuta for pengene, hvis man følger tråd-starters råd.

De fåes ikke som diy-projekt og indeholder hverken rør eller grammofoner.

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hej
Hvis du skal ud og have nyt HIFI-anlæg vil jeg da gerne hjælpe med nogle af mine erfaringer således du får mest værdi for
dine skatte behæftede kroner.
1) Det bedste du kan gøre efter min mening er først at bestemme dig for hvor mange penge du vil bruge. Herefter er det
min klare holdning at du skal kontakte og besøge alle de HIFI-butikker du kender for at høre om hvad anlæg de mener giver
mest valuta for dine penge. Herefter skal du låne grejet med hjem, sidde for dig selv og bestemme hvilken anlæg du vil
have. På denne måde får du butikkens erfaring med hjem samt du selv vælger hvad der er bedst i dine øre.
Der er nogle faldgrupper.
a) Jo mere tid en forhandler bruger på at fortælle eksotiske historier f.eks. om at materialerne benyttes til rumfart eller
fortælle om linearitet jo større chance er der for at det bliver salgs gas og ikke noget med musik at gøre og værdi for
pengene. Det er jo musik der skal evalueres og derfor er det musik der skal lyttes.
b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da
glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions
timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her
mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt
højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske
kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er
ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode
produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt.
c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks.
HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden
rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så
det er kun i starten det lyder godt.
Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT

Hilsen Jonas Bojer

Jeg vil give Jonas ret i ptk.1 plus det med slid, men alt sides jo i større eller mindre grad. Resten vil jeg kalde subjektive
vurderinger
Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Og så gik der personfnidder i denne tråd lige så, og indlæg er blevet slettet!

Tråden lukkes, og oprettes der nye tråde i protest eller lign., så vil de blive slettet med det samme, og trådstarteren vil få sin adgang lukket.

Test ikke min vilje... den er solid som granit!!!!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes