Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tunerfremtid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Kan det betale sig at udskifte en 20 årig tuner, eller er tiden mere til at streame fra internettet eller er der ingen større
kvalitetsfremskridt? Savner egentlig mest en fjernbetjening til tuneren. Er kvaliteten streamet fra internettet ud i hifi-anlægget
ok, eller mp3-kvalitet? F.eks. TDC Play, Last.fm eller grooveshark.com?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Streame fra internettet af både billede og lyd, er nok det man skal satses på hvis man skal være fremtidssikre, da fysisk media
som Blu-ray og CD, og musik fra DVB/FM tuner, nok har en kort levetid, og snart kan alle ens apparater jo streame fra
internettet, det er så ligegylde om det er en DVB/FM tuner, en forstærker, en Blu-ray afspille eller et TV, alle har snart mulighed
som standard at kunne streame fra internettet.

Fordel for pladeselskaber/filmselskaber er at kan styre 100% hvor, hvornår og hvordan at der de udsendte som streame, det
ville igen sige at hvis man ønske at streame film og musik i en anden land, så er det sikke ikke mulige.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

HEJ. Det er jo et rigtigt 100 kr`s spørgsmål. Norge lukker fm ( analogt ) år 2014. I forhold til MEDIA , har jeg den fornemmelse, at det har taget overhånd. Standard + nye standarder + udvidelse - never ending story. Jeg personligt syntes, at FM analogt har den bedste sound,. Derfor behold din tuner, om ikke andet for nostalgi , og alt får en rænessance igen. Pladespilleren døde , og genopstod fra graven. Digital mig her og der , og alt sagt her hos mig er alt digitalt, men FM/dab , skal de ikke tage fra mig. Så vil der komme et gedigent analogt oprør.

mvh Space

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:

HEJ. Det er jo et rigtigt 100 kr`s spørgsmål. Norge lukker fm ( analogt ) år 2014. I forhold til
MEDIA , har jeg den fornemmelse, at det har taget overhånd. Standard + nye standarder + udvidelse - never ending story.
Jeg personligt syntes, at FM analogt har den bedste sound,. Derfor behold din tuner, om ikke andet for nostalgi , og alt får en
rænessance igen. Pladespilleren døde , og genopstod fra graven. Digital mig her og der , og alt sagt her hos mig er alt
digitalt, men FM/dab , skal de ikke tage fra mig. Så vil der komme et gedigent analogt oprør.

mvh Space

Desvære tro jeg ikke at der er en fremtid for DAB/FM tuner, men kun en fremtiden i streamet lyd.

Men det samme sage man om pladspiller, spolebåndoptager og kassebåndopter, der alle har fået en form for rænessance, vi
mangle bare at mono 78 plader og mono tråd båndoptager også få en rænessance, nu når man er komme i det nostalgi
hjørne.

Man et er sikke en DAB/FM tuner, få en meget kort leve til, FM signalet er flere stede ved at blive slukket for, og med DAB
har vi nu fået DAB+, så man skal nok skifte sin DAB tuner tit ud, da de vel kun har en holdbarhed på 5 år, så er der komme
en ny DVB standart.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej StarTrek. Alle de standarder, kan vi snart huske dem ?. Min gamle oldefars rørspille, se den kunne jo formidle . Sikken sound. bare det at få pille ved den, var ens egen fortjeneste ( brændhugning dagen lang / 7 år gammel ). Tiderne har da godtnok svigtet. Næ disse digitale tider, har da virkeligt taget alle med storm. men der var squ da ikke så meget digital over oldefar , når han flåede violinen op fra kassen og fortalte den ene bevægede historie efter den ande, medens han spillede  og klimtede på sin fiol, efterfulgt en sang med de Begede Bællerter anno 1920. Det lyd squ enormt fedt.Der var squ ikke møgen digital producing over den herre.

men hvor var det hyggeligt , nylavet kaffe og boller med rosiner + hjemmelavet smør og nye Rør i Radiofonien

Så var det ligesom der faldt ro over feltet og en sten fra hjertet

mvh Space

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at hvis et medie skal overleve må der være nogle gode grunde til det. Vinyl er nu imo fuldstendigt overlegent
ethvert digitalt format hvis man er ude efter det ypperste i lydgengivelse. Det samme gælder analogt fotografi i mellem og
storformat. Det ypperste dør ikke fordi der vil til en hver tid være nok mennesker der ikke tager til takke med
middelmådighed.

FM i stor skala derimod kommer til at dø, det er jeg stensikker på. Hvis man er die hard FM fan, kan man benytte en af disse
længe efter at DR har slukket for de analoge signaler

http://hugabee.dk/ipod-fm-transmitter-108/tunecast-3-fm-tran smitter-fra-belkin-720.html

Eller så skal nogle entusiaster købe senderudstyret til DR når de skal smide det ud og lave en audiofil lokal radiokanal hvor
der kun benyttes det bedste analoge udstyr til afspilning. Det må være den fedeste ide jeg har haft på længe

Puma   
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Til streaming skal man regne med en månedlig udgift til teleselskabet.
For manges vedkommende til det være omkring kr 4000 pr år.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Kan det betale sig at udskifte en 20 årig tuner, eller er tiden mere til at streame fra internettet eller er der ingen større
kvalitetsfremskridt? Savner egentlig mest en fjernbetjening til tuneren. Er kvaliteten streamet fra internettet ud i hifi-anlægget
ok, eller mp3-kvalitet? F.eks. TDC Play, Last.fm eller grooveshark.com?

Hvis din 20 årige tuner stadig er på dupperne vinder du nok ikke ret meget ved at skifte den ud, selv om nogle stumper er blevet lidt sørgelige, plejer en tuner at holde lydkvaliteten højt.

Selv en tudsegammel Accuphase T-101 kan levee fremragende lyd, og et enormt lydbillede, hvis ellers signalleverandørene kan finde ud af det.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Jeg tror at hvis et medie skal overleve må der være nogle gode grunde til det. Vinyl er nu imo fuldstendigt overlegent
ethvert digitalt format hvis man er ude efter det ypperste i lydgengivelse. Det samme gælder analogt fotografi i mellem og
storformat. Det ypperste dør ikke fordi der vil til en hver tid være nok mennesker der ikke tager til takke med
middelmådighed.

Puma   

Det du skriver omkring digitalt foto, er ikke korrekt. Jeg ved ikke hvad du har prøvet, men prøv at se et digitalt foto på over 40 Mpixel. Faktisk laver vi op til 65 Mpixel.
Det er i mellemformat, og hvis du skal forstørre til storformat posters, er de digitale langt overlegne iforhold til analog foto. Der er simpelthen mere data.
Dog er vi også oppe i et setup på den anden side af 200.000.- og derfor ikke noget den almindelige bruger kommer i nærheden af.

Skal lige understrege, at jeg ikke tjener penge ved dette, jeg sælger ikke kameraudstyr eller lign.

Vedr. vinyl er det vel en smagssag, dog kan det undre at man har sat den latterlige begrænsning i frekvensområdet på digitale medier. 20-20 KHz. Man skulle vel mene at 10-50 Khz var fornuftigt, så er man jo langt forbi hvad den analoge verden kan mønstre fra analoge medier. Jeg ved godt forstærkere bevæger sig fra næsten DC og op til 50 KHz.

Just my 50 C
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Nightpuma skrev:
Jeg tror at hvis et medie skal overleve må der være nogle gode grunde til det. Vinyl er nu imo
fuldstendigt overlegent
middelmådighed.

Puma   
Det du skriver omkring digitalt foto, er ikke korrekt. Jeg ved ikke hvad du har prøvet, men prøv at se et
digitalt foto på over 40 Mpixel. Faktisk laver vi op til 65 Mpixel.Det er i mellemformat, og hvis du skal forstørre til storformat
posters, er de digitale langt overlegne iforhold til analog foto. Der er simpelthen mere data.Dog er vi også oppe i et setup på
den anden side af 200.000.- og derfor ikke noget den almindelige bruger kommer i nærheden af.Skal lige understrege, at
jeg ikke tjener penge ved dette, jeg sælger ikke kameraudstyr eller lign.Vedr. vinyl er det vel en smagssag, dog kan det
undre at man har sat den latterlige begrænsning i frekvensområdet på digitale medier. 20-20 KHz. Man skulle vel mene at
10-50 Khz var fornuftigt, så er man jo langt forbi hvad den analoge verden kan mønstre fra analoge medier. Jeg ved godt
forstærkere bevæger sig fra næsten DC og op til 50 KHz.Just my 50 C

Jeg kom nok til at udtrykke mig lidt uklart. Når jeg taler om analoge medier som film og vinyl, så tænker jeg ikke på antal
pixel eller diverse andre specs. Jeg taler om hvad folk oplever. Der er masser af mennesker der synes digitalt er meget
bedre en analogt enten vi taler om vinyl eller foto. Mit point er at der er nok mennesker der ude som synes at vinyl og film
på sit bedste er bedre end digitalt på sit bedste. Så hvor stort man kan lave et billede er ikke det væsentlige. Det handler om
hvordan man føler sig inden i når man står foran et rigtig godt billede taget i storformat eller får opleve hvordan en top
vinylrigg kan formidle musik. Så jeg tror vi må kalde det subjektivt oplevet kvalitet

Beklager OT.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Entry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det er med digital foto som med analog; det bliver ikke bedre end optiken

Egentlig syntes jeg ikke at streaming fra internettet er en 100 % fremgang og udvikling.

En FM tuner skal bare have en antenne - bor man højt nok kan selv en stueantenne være nok. Og vupti der komer god lyd, bare der er nogle der sender. Der er sgu da smart!

Streaming kræver noget andet udstyr og tilslutning til internettet. Internettet er ikke trådløst - (OK hos en række teleselskaber kan man abbonere på trådløst internet). Kun hjemme i stuen, hvis du ellers har trådløst fra din router i dit hjem. Så der skal indhandles en dims (Sonos eller ??? jeg kender ikke andre mærker) der kan håndtere den digitale kovertering til et analogt signal over i din forstærker. Jeg ser frem til at de forskellige HiFi mærker laver de her digital medie dimser så de er lige så nemme at bruge som en tuner eller en CD - som passer til til anlæg - og de skal findes lige fra entry level hifi til high-end. Det må komme snart. Måske er der her faktisk allerede... Jeg mener der findes flere mid-fi løsninger fra Naim, Linn  og Bladelius - ret mig hvis jeg er gal på den. Men Marantz, Denon, Onkyo, NAD, Cambridge etc. må da have noget på gang så der kommer mere bredde i god lyd når man skal håndtere de streamede medier i et bestående anlæg - uden det behøver at blive så eksotisk.

Det var lige et moderne gammelsurt bøvs herfra

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes