| Forfatter |
|
Wendt Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker at jeg lige vil sparke et spørgsmål ind. Jeg kører med store og tunge (som i ret store og virkelig tunge højtalere se foto) og har valgt at fra koble højtalerne fra gulvet med SD fødder i stedet for spikes. Tænker at massen i højtalerne og SD fødder gør det ud for den afkobling der er gennem spikesene. Hvad siger panelet?

R __________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, når man løfter gulvhøjttalere op fra gulvet de er bygget til at stå på, får man skabt en adskillelse imellem den "spildende" højttaler og gulvet hvilket måske medfører, at lydbilledet nu opfattes som have en klar ramme omk. sig. Nogle opfatter måske det indrammede lydbillede som værende mere rigtigt (i hvert fald i forhold til eget setup) og kan måske kun i mindre grad orholde sig til et billed der formindskes "trinløst-variabelt" efterhånden, ud gennem vægge og ned gennem gulv.
Under alle omstændigheder mener jeg, at hvis man absolut skal have noget imellem gulvhøjttaler og gulv, er din løsning med SD-fødder eller f.eks træklodser bedre end hårde metal-spikes (eller andet hårdt materiale), da det hårde materiale her netop forhindrer vibrationer fra højttaleren i at komme bort. Og lige præcis disse vibrationer (små hurtige svingninger) kan være det der fjerner de fine nuancer fra lydbilledet hvorefter lydbilledet tilbagestår koldt og kynisk og med for lidt bund.
Jeg mener også, hvis absolut man har brug for at "koble" højttalerne til rummet, gøres det med et bedre hørbar resultat, ved at komme noget vægt ovenpå højttalerne, som du også selv har gjort.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo større overflade, der har kontakt med gulvet, jo større er sandsynligheden for overførsel af resonanser. Men omvendt sikrer en stor kontaktflade også større friktion mellem højtaler og gulv. Og afhængig af højtalerens vægt, så kan dette sagtens have samme effekt som spikes... nemlig at højtaleren står fast.
Men er det et blødt plankegulv, flydende parket eller tæppe, så står højtaleren ikke fast! Medmindre at massen er høj, enten via højtaleren i sig selv, eller med flise.
Når højtaleren står fast, så kan basmembranernes masse ikke flytte kabinettet. En membran bliver mange gange tungere, når den sættes i bevægelse, og kan derfor sagtens opnå en masse og energi, som kan skubbe/vibrere i kabinettet. Og er det tale om en let konstruktion, så sker dette meget nemt, og med bulderbas og upræcis mell./diskant til følje.
Så uanset konstruktion, så handler det om, at højtaleren står fast. Og jeg har også oplevet, at nogle hårde gummifødder kan have samme effekt som spikes. Dog er der ingen vej uden om spikes og fliser i lytterummet... ellers pludrer og buldrer det.
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har samme type gulv som på billedet, højttalere som vejer 40 kg stk og jeg bruger SD fødder. Jeg har prøvet spikes og andre ting, men SD fødder fungerer bedst hjemme hos mig. Med spikes var der mere bas, men mere buldrende og upræcis bas og lyd.
Jeg kunne blive fristet af mere bas men jeg blev hurtigt træt af den buldren. Med SD fødder var det en helt anden lyd og først tænkte jeg at det lød sgu da mærkeligt, men efter kort tid, (en dag eller to), fandt jeg ud af at lydbilledet var mere præcist og bassen mere fast/stram. Jeg prøvede så at skifte tilbage igen til spikes men jeg oplevede at lydbilledet væltede, så de røg af igen og SD fødderne har siddet der siden.
Det er min erfaring og jeg føler mig rimelig sikker på at andre har en anden.
God aften Mvh Blackstef
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel skrev: " Så uanset konstruktion, så handler det om, at højtaleren står fast. Og jeg har også oplevet, at nogle hårde gummifødder kan have samme effekt som spikes. Dog er der ingen vej uden om spikes og fliser i lytterummet... ellers pludrer og buldrer det."
Kan tilføje, at 3 hårde plastik eller træklodser ( eller W&M Symbio klodser ) kan få højttaleren til at stå fast, og samtidig undgå at trægulvet synger med i basområdet = ingen resonanser ! Underligt at resultatet er det samme for CD afspiller og forstærkere, jeg har prøvet Symbio under en 50 kg effekt AMP., her var der trods vægten samme resultat !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackstef skrev:
Hej!
Jeg har samme type gulv som på billedet, højttalere som vejer 40 kg stk og jeg bruger SD fødder. Jeg har prøvet spikes og andre ting, men SD fødder fungerer bedst hjemme hos mig. Med spikes var der mere bas, men mere buldrende og upræcis bas og lyd.
|
|
|
Fastmonteret/limet parket, eller flydende parket? Forskellen er himmelvid... Fastmonteret parket vil ofte opføre sig som et plankegulv, og her afkobler SD-fødderne, så vibrationerne ikke går i gulvbrædderne, hvilket vil give bulderbas da hele gulvet spiller med...
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Kan tilføje, at 3 hårde plastik eller træklodser (eller W&M Symbio klodser ) kan få højttaleren til at stå fast, og samtidig undgå at trægulvet synger med i basområdet = ingen resonanser ! Underligt at resultatet er det samme for CD afspiller og forstærkere, jeg har prøvet Symbio under en 50 kg effekt AMP., her var der trods vægten samme resultat !
|
|
|
De "produkter" du beskriver gør det samme som en spike... mindsker overfladekontakten, får højtalerne til at stå fast, og overfører energien gennem et lille punkt, så sandsynligheden for at energien slår tilbage er meget lille.
Så det er ikke spor underligt, at du oplever et lignende resultat.
Som jeg har nævnt tidligere, så er det her ren fysik... der er ikke noget hokus pokus i det. Det handler om, at bryde et resonans-mønster, og at højtalerne står fast.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel.
Vi er begge enige om, at energien må bort fra højttalerne. Og man KAN gøre noget for at koble højttaler til gulv og aflede vibrationer ned gennem
gulvet.
Men ligefrem at gardere sig imod, vibrationerne kommer op igen?
Har man nogen garanti for, de ikke kommer op igen?
Kan de gå ned igennem spikes, kan de vel også gå den anden vej tilbage igen.
Hvis man f.eks forestiller sig et jordskælv under sit hus, er højttalerne så friholdt for rystelser, fordi de står på spikes?
I en hvis grad kunne gummi (som mellemlæg) måske betyde noget.
Men hvis gummi forhindrer rystelser i at komme fra gulv og op i højttaler vil gummi også forhindre vibrationer fra højttaler i at komme i gulv.
Er dagsordenen selv at skabe en lyd man holder af, kan det ene være lige godt som det andet.
Jeg er også af den mening, at skal man benytte spikes, vil de (i hvert fald for en periode), give et langt bedre resultat på træ/parket gulve, end
på støbte betongulve for her vil ingenting hjælpe  , det er bare af afbøde generne med gulvtæpper.
Mine indlæg er ikke ultimative. Bare et udtryk for hvordan jeg opfatter det. (kan sikkert nok rokkes i mine opfattelser)
|
| Til top |
|
| |
Ollii Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske interessant emne med nogle rigtig interessante oplevelser og løsninger.
Jeg har for længe siden smidt en stor beton flise ovenpå en cykelslange der er nok luft i til at løfte de ca. 80 kilo højtaler og flise tilsammen vejer fri af mit gulv. Gulvet er et støbt beton gulv med flydende laminat parket ovenpå.
Denne løsning mener jeg giver det bedste resultat.
Men ud fra jeres oplevelser skal det da vist lige prøves af igen. Det er jo stik modstridende hvad især Mikkel skriver.
Mvh. Ole.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gulvet højttaleren afgør hvad der er bedst. Så er der åbenbart nogle der gerne vil have vibrationerne koblet til gulvet, og lade gulvet spille med. Det
har jeg bestemt ikke haft held med. Jeg bruger eq hvis der mangler lidt af den dybeste bas.
Med en let højttaler med lille areal på gulvtæppe, vil jeg normal koble med spikes, eller benytte en fod der er bredere en højttaleren. Store tunge
højttalere på gulvtæppe fungerer normalt ganske fint uden afkobling, men på trægulv med ujævnheder vil blød afkobling tilpasset højttaleren vægt
være det jeg foretrækker.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ollii skrev:
Ganske interessant emne med nogle rigtig interessante oplevelser og løsninger.
Jeg har for længe siden smidt en stor beton flise ovenpå en cykelslange der er nok luft i til at løfte de ca. 80 kilo højtaler og flise tilsammen vejer fri af mit gulv. Gulvet er et støbt beton gulv med flydende laminat parket ovenpå. Denne løsning mener jeg giver det bedste resultat. Men ud fra jeres oplevelser skal det da vist lige prøves af igen. Det er jo stik modstridende hvad især Mikkel skriver.
Mvh. Ole. |
|
|
Nej, det giver faktisk god mening, for det handler om at bryde et resonans-mønster... betonflise - luft/gummi - træ - beton... på den måde kan vibrationerne ikke vandre videre, da hvert materiale har hver sin egenresonans.
Det er fuldstændig samme princip, man benytter i lyddæmpende vinduer, hvor de to eller tre lag glas har forskellig tykkelse, så lyden ikke kan vandre videre fra lag til lag.
Men en højtaler skal stå fast, hvis lydens præcision skal holdes... og her er en gummislange måske ikke fast nok?!
|
| Til top |
|
| |
Ollii Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mener du som jeg ser det at flisen er at foretrække. Dog ville nogle forsøg med forskellig afkobling mellem flise og gulv være forsøget værd. I princippet kan jeg jo bare skubbe noget under og dernæst lukke luften af ballonnen.. :-)
Så det er jo nemt forsøgt:-)
Det vil jeg arbejde med i aften:-)
Tak for mange gode input hele tråden igennem.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |