Emne: NAD3020...hvorfor? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
ja sikkert og heldigt for dem der har en 3020 og kan nøjes med den effekt - hvorfor skulle man også kunne lave noget i dag der er bedre end en 20 watt amp der er 15 år gammel ?
Næh, jeg gik igang med det her projekt for ca 1 år siden - udelukkende for at bruge penge og tid på at lave en amp på 200 kg, der til sidst ville spille meget dårligere end en NAD 3020.
Men skal vi så ikk bare lade den ligge der ? Min forstærker spiller pragtfuldt til mit behov og i min opsætning kan jeg DESVÆRRE ikke spille med en NAD 3020 da den ikke kan leve op til MINE krav.
og der er jo ikk nogen grund til at lave en "kamp" - for som jeg kan se, er i alle jo helt klar over at min amp får tæv af den 3020 - på trods af at i INTET aner om min amp og med SIKKERHED ALDRIG har hørt noget der bare ligner.
Elektronikken består af trafo ind + 2 x transistorer + trafo ud - udover strømforsygningen (den store trafo+lytter) - så det der kommer ind kommer også ud - og ikke mere.
Ingen emittermodstande eller korrektionskredsløb til at rette op på de fejl der er i en alm. amp.
Men, lad os holde os ved at den 3020 er betydeligt bedre end min og så skal dem der har en 3020´er da bare være glad for det - jeg er glad for min Zeus.
Jeg kunne skrive meget om en 3020´er kontra min effekt, da JEG som den eneste, HAR hørt begge (har selv haft 8-10 stk 3020´ere + 2 310´ere gennem tiderne) - men det kan jo være lidt lige meget - er der ET ENESTE punkt hvor den 3020´er gør sig godt - så er den jo en klar vinder - bare ikke i mit setup.
KURT - hvorfor har du en GRAVITY ????? En 3020´er kan jo alt ????
|
|
|
Så må Kurt Biker jo bruge 2 stk 3020 når det skal være 4kanals
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
ja sikkert og heldigt for dem der har en 3020 og kan nøjes med den effekt - hvorfor skulle man også kunne lave noget i dag der er bedre end en 20 watt amp der er 15 år gammel ?
Næh, jeg gik igang med det her projekt for ca 1 år siden - udelukkende for at bruge penge og tid på at lave en amp på 200 kg, der til sidst ville spille meget dårligere end en NAD 3020. Lyder da som en fremragende idé.
Men skal vi så ikk bare lade den ligge der ? Min forstærker spiller pragtfuldt til mit behov og i min opsætning kan jeg DESVÆRRE ikke spille med en NAD 3020 da den ikke kan leve op til MINE krav. Ja det er noget af en vildbasse sådan en 3020.
og der er jo ikk nogen grund til at lave en "kamp" - for som jeg kan se, er i alle jo helt klar over at min amp får tæv af den 3020 - på trods af at i INTET aner om min amp og med SIKKERHED ALDRIG har hørt noget der bare ligner. Amp cruncheren slår til igen igen
Elektronikken består af trafo ind + 2 x transistorer + trafo ud - udover strømforsygningen (den store trafo+lytter) - så det der kommer ind kommer også ud - og ikke mere. Er der trafo i udgangen på den, eller har jeg misforstået noget??? I givet fald bliver den da kørt til monsterhak af 3020.
Ingen emittermodstande eller korrektionskredsløb til at rette op på de fejl der er i en alm. amp. Men er der trafo i udgangen?
Men, lad os holde os ved at den 3020 er betydeligt bedre end min og så skal dem der har en 3020´er da bare være glad for det - jeg er glad for min Zeus. Nice! Men var det egentlig ikke nemmere og billigere at brokoble en 30-20 3020ére i stedet
Jeg kunne skrive meget om en 3020´er kontra min effekt, da JEG som den eneste, HAR hørt begge (har selv haft 8-10 stk 3020´ere + 2 310´ere gennem tiderne) - men det kan jo være lidt lige meget - er der ET ENESTE punkt hvor den 3020´er gør sig godt - så er den jo en klar vinder - bare ikke i mit setup.
KURT - hvorfor har du en GRAVITY ????? En 3020´er kan jo alt ???? Jeg tror der er noget du har misforstået. Hele trådens mening og ånd er, at der ikke er ret meget på hifi markedet d.d. som dengang, der overhovedet er forsvarligt lavet. det være sig billigt eller dyrt udstyr. Det meste burde aldrig have været konciperet. 3020 har en fornuftig poweramp iboende, den lader sig ikke klemme på same måde, som snart sagt hvad som helst. Men det gør min Gravity faktisk heller ikke. Sammenligner man 3020 med monsteret, så er der mange procenter dynamisk forvrængning til forskel. Og det skal der vel osse være. Men det er også helt tydeligt, at lyden fra 3020 har utroligt mange rigtige elementer i sig. dens klangballance er faktisk rimelig neutral, dens dynamisk formåen er simpethen stadig bjergtagende, og stillet overfor ofte langt større amps, klarer den dynamiske udladninger overlegent. Den kan tilmed ofte udmanøvrere langt dyrere forstærkere på 3D, og som et sidste punkt, så er den da et superhit til prisen.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er trafo i udgangen, men parrallelt med ht - så det du sikkert tænker på (som med rør), siden du skriver sådan - at lyden kører IGENNEM den, gør den HELDIGVIS ikke.
Jeg HAR prøvet at brokoble en 3020´er (2 stk selvfølgelig), men det blir det ikke til en forstærker efter min smag, af.
Men min amp slår simpelthen bagpladen af din Gravity Og 3020´er - nej den er fin den 3020´er og jeg kan godt gi dig ret i at den har en fin ballance og er pænt dynamisk, det samme gælder til en hvis grad en NAD 3080 (dog ringere klang), men der er altså et stykke vej til den af min - i MIT setup.
Vi prøvede f.eks en Crown PT2.1 her - som jo er rost til skyerne ag flere af brugerne - og den lukkede toppen totalt sammen.
Men er hifi da ikk bare en skøn hobby ?
Det er med vilje min amp er så stor, for så regner jeg med at nogle folk vil pille den "lille" trafo i og putte mig ned i forstærkerkassen og en tur i jorden, når tid kommer, hehehe
HER HVILER ****** KØRTE SIN SIDSTE TUR I SIN EGEN AMP !!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
Ja der er trafo i udgangen, men parrallelt med ht - så det du sikkert tænker på (som med rør), siden du skriver sådan - at lyden kører IGENNEM den, gør den HELDIGVIS ikke. Det må du vist hellere beskrive lidt nærmere. Jeg fatter 0,dut og en bjælde af det.
Jeg HAR prøvet at brokoble en 3020´er (2 stk selvfølgelig), men det blir det ikke til en forstærker efter min smag, af.
Men min amp slår simpelthen bagpladen af din Gravity Og 3020´er - nej den er fin den 3020´er og jeg kan godt gi dig ret i at den har en fin ballance og er pænt dynamisk, det samme gælder til en hvis grad en NAD 3080 (dog ringere klang), men der er altså et stykke vej til den af min - i MIT setup.
Vi prøvede f.eks en Crown PT2.1 her - som jo er rost til skyerne ag flere af brugerne - og den lukkede toppen totalt sammen.
Men er hifi da ikk bare en skøn hobby ?
Det er med vilje min amp er så stor, for så regner jeg med at nogle folk vil pille den "lille" trafo i og putte mig ned i forstærkerkassen og en tur i jorden, når tid kommer, hehehe
HER HVILER ****** KØRTE SIN SIDSTE TUR I SIN EGEN AMP !!!! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja en trafo parallelt med højttaleren, hvad skal det gøre godt for??
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men det var jo det jeg skrev: INGEN af jer har hørt noget der bare ligner !!! Og derfor kan det jo være svært at forstå at de fleste ved at den 3020´er med sikkerhed vil vinde 
KURT har fået lidt at læse om, mht min amp - og hvordan og hvorfor trafoen sidder SÅDAN - men det er egentligt meget simpelt
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvorfor sidder den så sådan??
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke den store haj ud i elektronik, men umiddelbart vil en trafo parallet på højttalerterminaler virke som filter og med trafo i indgangen har man et "dobbelt" filter eller mere korrekt et båndpass filter.
Har dog kun set dette beskrevet med noget højfrekvens halløj, hvor man var interesseret i båndpass filtreringen af en eller anden grund.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg er ikke den store haj ud i elektronik, men umiddelbart vil en trafo parallet på højttalerterminaler virke som filter og med trafo i indgangen har man et "dobbelt" filter eller mere korrekt et båndpass filter.
Har dog kun set dette beskrevet med noget højfrekvens halløj, hvor man var interesseret i båndpass filtreringen af en eller anden grund.
|
|
|
En spole med jernkerne parallelt med højttaleren har jeg meget svært ved at se formålet med
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set hvad dette kan gøre.... En af gutterne havde samlet filteret til sine DIY-højtalere forkert, og det betød at der sad en spole paralellt over terminalerne... Han opdagede det først efter flere år, og nu er mysteriet løst omkring alle de forstærkere han har brændt af.
Husk på, at en spole kortslutter ved lave frekvenser!!
At du har set det i noget HF-elektronik er IKKE ensbetydende med, at man kan overføre det til en audioforstærker. Den er IKKE beregnet til den slags belastninger, og en spole opfører sig markant anderledes ved audiofrekvenser, og ved HF.
Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen: Drop nu Jeres hjemmefilosofier!!! Hvis I ikke ved noget om elektronik, så undlad at komme med disse til tider meget bøvede forslag til ting der helt sikkert kan forbedre Jeres anlæg... Det kan det ikke!! I kan sikkert høre en forskel, men den vil i langt de fleste tilfælde være meget negativ... Men det har folk svært ved at erkende, når de selv har fundet på "tweaket"!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke en dyt forstand på det, og det har ikke noget med lommefilosofier at gøre, men simpel taktik. Jeg håbede på at min åbenlyse uvidenhed fik "skrueselv" til at fare i tastaturet og beskrive meningen med trafoerne
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke Tweak ?
Nu spiller jeg på den forstærker HVER dag og nu er det ikke BARE en spole parrellelt med udgangen - der er et midtpunktsudtag på som går til nul på strømforsygningen.
Inden du ber folk om at droppe hjemmefilosofierne, bør du nok se lidt på hvad der KAN lade sig gøre !
Og hvis du er SÅ dygtig til elektronik, så FATTER jeg ikk at du ikke har stødt på noget der ligner det jeg spiller på HVER DAG !
Jeg ku såment nemt sende et link, da det IKKE er en hjemmestrikket løsning, men et forstærkerdiagram hvor jeg "bare" har meget større strømforsygning (150 kg trafo + 2 x 500.000 uF) med en højere spænding og større UDGANGSTRAFOER (spænding/watt), for at få højere udgangseffekt - - men linket må i selv lede efter, da det HELT sikkert vil blive manet i jorden, af skide smarte elektronikfolk - som ved ALT.
Lad nu alt det ligge - den spiller FREMRAGENDE - her !!! Men er jo allerede slået af en NAD 3020 - og det er så det.
For at undgå ballade med div folk, stopper jeg med at diskutere det her, nu
Led selv efter diagrammet, snak/skriv om det - jeg kigger på fra side linien, men blander mig ikke længere.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam ledt efter diagrammet, og fandt kun et ubrugeligt diagram til noget HF forstærker (eneste link var at de to trafoer).
Det her er et forum, hvor der udveksles erfaringer, men nogle vil åbenbart ikke dele.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Hvilke Tweak ?
Nu spiller jeg på den forstærker HVER dag og nu er det ikke BARE
en spole parrellelt med udgangen - der er et midtpunktsudtag på
som går til nul på strømforsygningen.
Inden du ber folk om at droppe hjemmefilosofierne, bør du nok se
lidt på hvad der KAN lade sig gøre !
Og hvis du er SÅ dygtig til elektronik, så FATTER jeg ikk at du
ikke har stødt på noget der ligner det jeg spiller på HVER DAG !
Jeg ku såment nemt sende et link, da det IKKE er en
hjemmestrikket løsning, men et forstærkerdiagram hvor jeg "bare"
har meget større strømforsygning (150 kg trafo + 2 x 500.000 uF)
med en højere spænding og større UDGANGSTRAFOER (spænding/
watt), for at få højere udgangseffekt - - men linket må i selv lede
efter, da det HELT sikkert vil blive manet i jorden, af skide smarte
elektronikfolk - som ved ALT.
Lad nu alt det ligge - den spiller FREMRAGENDE - her !!! Men er jo
allerede slået af en NAD 3020 - og det er så det.
For at undgå ballade med div folk, stopper jeg med at diskutere
det her, nu
Led selv efter diagrammet, snak/skriv om det - jeg kigger på fra
side linien, men blander mig ikke længere. |
|
|
Jeg forstår ikke du altid skal være så hemlighedsfuld, hvis din AMP er
så god, skulle man sku da tro at du ville være lykkelig hvis
andre også kunne opleve den glæde du gør ved den, men det er du
måske for egoistisk og smålig til at ville dele med os andre HiFi
spader  spænd nu hjælmen og kom lidt ind i kampen .
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
kim olsen skrev:
|
nå kurt koben, så skal den lille grimme nazidåse fra østen vist snart have tæv?
jeg er ved at finde tid i kalenderen til at gæste århus med en 40 år gammel amerikaner, hele to lyttere på hver 13,700, og et grimt Amcron skilt foran.
du er naturligvis velkommen til at forlade smilets by og komme til odense (de skøre borgmestres by) med den lille sag, og gæste verdens grimmeste lytterum
der vil blive serveret whisky, alt fra Tamdhu til Linkwood, og skal der ørles har genboen et sæt jamo 707.
|
|
|
3020 er næsten overstadig efter at gøre måsen varm på det gamle lig.
When do we see you in Smiling Town |
|
|
Prøver lige her,
Har fulgt med i denne 3020 historie og mener den er rigtig god, det jeg kom til at tænke på var at et eller andet sted i denne historie mener nogen at der ikke er for meget effekt i en 3020i, jeg har selv en og jeg har også en NAD3220PE også en 2*20w men med NAD´s powerenvelope som giver den et ekstra spark når der skal bruges mange watt og jeg kan tydeligt høre at der er meget mere effekt i en 3220PE end i 3020i,
Det jeg vil ind på er at hvis de er bygget ens,(jeg kender ikke til forstærker byg) så ville den 3220PE jo levere væsentligt mere effekt end 3020i.
Har bare lagt mærke til at den 3220PE ikke er blevet nævnt, men det kan jo også godt være at det er fordi den ikke er i lyd kvalitet med 3020i eller er opbygget på en hel anden måde.
Poul-erik
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg husker godt 3020 og senere kom 3020i, uden at det tro den hverken NOS eller indsprøjtning. Når snakken går på en "stiv" strømforsyning, så handler det jo om forstærkeren skal forsætte med leverer strøm, også selv om den belastes hårdt med skiftende modstand osv. Jeg kan huske de test jeg lavede dengang gav mig et indtryk af det var en god "no nonsence" forstærker som gav reelt hifi til dem som ikke havde råd til mere end den kostede dengang. Jeg mindes også at strømforsyningen sagten kunne gå kold under hård belastning, jeg mindes især at lytterne kunne tappes når det gik vildt for sig i bassområdet. Jeg tror nok jeg ville smide nogle lidt større friske lytter i den såfremt den skal kunne leverer lidt mere. Jeg har ikke større forstand for kredsløb design, men det er også mit indtryk at de typer apparater ikke er fantastiske gode at modifiserer.
Iøvrigt vil jeg tro hvis forstærkeren lyder bedre med et HF-filter, så er det fordi den er tilbøjlig til at få i selvsving uden for det hørebare område. Det er sådan set ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, men det kunne også være apparatet er megt øm overfor hvilken signalkilde den har. Med andre ord, så vil den sikkert forstærke DC fra signalkilden såfremt signalkilden sender lidt DC ud.
Cheers. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan læse om hvorfor NAD har beskåret henholdsvis lav- og højfrekvens væk uden for det hørbare område her:
http://207.228.230.231/info/NAD_3020s20.pdf
Det er simpelthen for at bruge de watt der er til rådighed i det hørbare område, og undgå at dræne forstærkeren for effekt, så den når klippegrænsen tidligere end den bør.
Den er så stabilt konstrueret at den trækker Quad ELS57 uden at gå op i røg.
Tag en kigger på Quad ELS57's impedanskurve, så ved du at den lille NAD er stabil i strømforsyningen, og solid i udgangstransistorerne (der er dimensioneret som på en 60w forstærker).
ELS57'erens impedanskurve ser du her:

Mere info om ELS her:
http://www.quadesl.com/quad_main.shtml
Over 10.000 Hz går mange transistorforstærkere i selvsving, hvis de belastes hårdt, grundet den høje modkobling man tit ser i transistorkonstruktioner. Transistorforstærkere vil helst belastes hårdt ved lave frekvenser, og lugter grimt hvis de går i selvsving.
Mange transistorforstærkere af den rigtig dyre slags, har kun klaret få sekunder med en ELS57, før de begyndte at lugte brændt.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg kan da i nogen grad gengende det du skriver Spencer. Det er ingen hemlighed at Quad kræver en stiv forstærker, og jeg har prøvet med feks. ældre B&W 801/802 serie 80 kombinationer hvor impedanskurven kan ligner Quad´s som du fint har fundet. Det skal sige at de er de færreste integrede forstærker som kan løfte opgaven. Men det er for mig at se enormt centralt at forstærkere kan leverer f.eks. dobbelt effekt i den halvebelastning, og endnu mere spændende når de belastes i praksis af levende ht. som varierer efter freq. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine B&W har vel næppe ry for at aflive forstærkere på under 5 sek. ?
Quad ELS57 belaster forstærkeren som en stor kondensator, og trækker spænding og strøm i absolut giftige fasevinkler, kraftigt forskudt i tid.
Impedansen ved 15 kHz er omkring 2 Ohm, og det i sig selv er skidt på mange transistorforstærkere.
Udover at tåle 2 Ohms belastning, kan 3020'eren også levere brugbart musiksignal under den belastning, og uden at lyde presset.
De små kondensatorer den har, er desuden hurtigere end mange større kondensatorer, og er tilpasset forstærkens hastighed generelt.
Man kan ikke skifte lytterne, og så tro at resten af konstruktionen vil give bedre performance, da den er designet til netop de lytter den bruger.
Dog kan de lytter der har været brugt igennem tiderne, være tørret en smule ud. Min gamle 3020A virker dog stadig fint, trods mere end 20 år på bagen.
Man måtte bruge andre kemikalier i produktionen af elektronik dengang end man må idag, og reglerne for arbejdsmiljø er strammet kraftigt siden.
Derfor vil det næppe være muligt at producere noget lignende idag, hvis de nuværende regler skal overholdes.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt der! Det er med stor fornøjelse, at jeg har læst de sidste indlæg i dennher marathon tråd, som bestemt har bragt undertegnede mange fornøjelige momenter. Hvad der præcist gør 3020 til 3020 er måske nok lidt svært at sætte den præcise adresse på, idet NAD nok havde forfulgt princippet yderligere om de selv vidste lige hvad der gjorde det. Det er det ikke min opfattelse, at de 100% har gjort, selvom de har leveret en pæn stribe fornuftige amps til mere end rimelige priser gennem tiderne. Ang. betragtningerne omkring 3020 som en stabil forstærker er jeg helt enig, den er både strømstærk i en "virkelig" belastning og tilmed behageligt fri for snavs. Den kan sagtens køre ELSérne Den oprindelige B&W801 var rigtig giftig også. Den havde en frekvensgang så ret som et skud, men det hele var opnået vha. filterteknik, hvilket ikke lige gør livet nemt for en amp - også den kan en 3020 tumle på fornem vis. Gennem tråden har mange rost 3020, mens andre kalder den for latterligheden i egen person forklædt som forstærker. Min personlige mening er, at mindre end nogle få procent af alle de amps, der er på markedet d.d. vil kunne stå distancen overfor en 3020 med 25 år på bagsmækken, blot den ikke er defekt. Kun effektdelen holder vand, men den tåler til gengæld at blive kombineret med selv meget nøgternt grej, uden at falde igennem. Mange har været her forbi og oplevet det på eget øre. Og den jeg har, er endda noget fra at være den bedste der er lavet, 3020A og den oprindelige er at foretrække fremfor 3020I i mit univers. Helt sikkert er det, at 3020 introducerede nogle gennemsunde konstruktionsprincipper til HIFI, som mange senere har glemt igen, hvilket Otala´s teoremer også efterhånden er blevet. Nu om dage er det f.eks. slet ikke ualmindeligt at finde 120dB modkobling i forstærkerkredsløbene på linelevel omkring opamps. Og det er endda at finde i langt det meste High End gear. Man antager vel efterhånden at ethvert indgangstrin, kabel, højttaler er en rent ohmsk belastning, der aldrig vil kunne finde på at sende energi tilbage igen  .
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|