Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Argon 7450A USB eller 3.5 minijack (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
argememnon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2015
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et sæt lækre aktive Argon højttalere til min PC. Og der er en række tilslutningsmuligheder på højttalere. Der er 3 analoge indgange.
RCA Minijack og TRS. Der er også en digital USB indgang. HiFi-klubbens råd var at bruge USB indgangen da det ville give den bedste lyd....

Nu har HiFi-klubben ikke adgang til specs på mit lydkort. Men det kan smide 192 kHz i 24 bit over disken.

7450A højtalernes indbyggede "lydkort" kan kun smide 48 kHz i 16 bit over disken.

De 2 indgange giver temmeligt forskelligt lydbillede. USB-indgangen giver en mere klar vokal, men instrumenterne mangler klang og bund.

Når jeg bruger 3.5 minijack bliver lyden mere sprød, men vokalen bliver ikke helt så klar.

Nu er opfattelsen af lyd jo subjektiv. Men hvis man kigger på de rene tal, så er 192 kHz i 24 bit vel at foretrække frem for 48 kHz i 16 bit? Også
selvom det er analog fremfor digitalt?
Til top Vis argememnon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af argememnon

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter på at de bruger en analog forstærker direkte fra det analoge input. Hvis det er tilfældet, ville jeg vælge at bruge det eksterne lydkort.

Hvis de bruger en ADC for at få et analogt input gjort digitalt er det en anden sag. Men det tvivler jeg på. Det giver kun mening, hvis der er en DSP i.

På de højtalere er bitrate og samplerate nok ligegyldig. Især da der er tale om upsampling. Den musik der ligger på en cd er 16bit 44,1kHz så alt
derover er bare ekstra 0'er og gætværk fra din DAC.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

argememnon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Der sidder en D/A converter i højttalerne http://www.argonaudio.com/wp-content/uploads/2013/12/7450A-7 460A-DK-19-11-2013A5format.pdf

Derudover så er der selvfølgelig også mindre støj på det digitale signal end det analoge.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

argememnon skrev:
Der sidder en D/A converter i højttalerne http://www.argonaudio.com/wp-content/uploads/2013/12/7450A-7 460A-DK-19-
11-2013A5format.pdf Derudover så er der selvfølgelig også mindre støj på det digitale signal end det analoge.

Ja i overførslen. Men hvis den eksterne DAC har et signal/støjforhold der er 20 dB højere end den indbyggede DAC's så betyder 1 meter phonokabel
mindre.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

argememnon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
argememnon skrev:
Der sidder en D/A converter i højttalerne http://www.argonaudio.com/wp-
content/uploads/2013/12/7450A-7 460A-DK-19-
11-2013A5format.pdf Derudover så er der selvfølgelig også mindre støj på det digitale signal end det analoge.

Ja i overførslen. Men hvis den eksterne DAC har et signal/støjforhold der er 20 dB højere end den indbyggede DAC's så betyder 1 meter phonokabel
mindre.

Okay...

Men forstår jeg dig rigtigt, når du anbefaler USB forbindelsen?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

argememnon skrev:

Nu er opfattelsen af lyd jo subjektiv. Men hvis man kigger på de rene tal, så er 192 kHz i 24 bit vel at foretrække frem for 48 kHz i 16 bit?

Teori er en ting praksis ofte noget andet. Du har ret men kvaliteten af komponenterne og strømforsyning m.m. har også noget at sige.

Da du jo tilsyneladende har mulighed for begge valg, ville jeg lade din opfattelse af lyd være afgørende.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes