Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tråden har været lidt dødt i flere måneder. Prøver lige med en ny vinkel:

- hvad bruger I allesammen af 220V afbryder? Ingen?

Når nu folk køber skifter sikringer, sikringsbokse, kunne det jo være at nogle havde forsøgt sig med det.

jeg har selv dels overvejet:

- en overdimensioneret afbryder på f.eks. 63A ... så burde der da være mindre kontaktmodstand

eller et fjernstyret relæ:

- en "kontaktor" / overdragelsesrelæ. Fordelen er at der er meget lav kontaktmodstand. Ulempen er, at styrestrømmen løbende vist konstant skal være tændt - med støj og ekstra strømforbrug til følge.

- et kiprelæ (jeg kan ikke finde mere end 16A). Fordelen er, at der kun skal bruges strøm, når det skal tændes/slukkes (dvs. ingen støj). Men jeg ved ikke hvor god kontaktmodstanden er ...

Andre der har tænkt/handlet i samme baner?

Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 08 April 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

tagerlige denne gamle tråd op igen, jeg er ikke så stærk i strøm, men er det rigtigt forstået at man har 3 faser ind i huset som man kan bruge "som man vil", jeg er ved at bygge hus og tænkte om man ikke kan bruge en hel fase til sit hifi, dvs kun hifigruppen på en fase alene????

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

tagerlige denne gamle tråd op igen, jeg er ikke så stærk i strøm, men er det rigtigt forstået at man har 3 faser ind i huset som man kan bruge "som man vil", jeg er ved at bygge hus og tænkte om man ikke kan bruge en hel fase til sit hifi, dvs kun hifigruppen på en fase alene????

Tommy

Det kunne du i teorien godt. Men i praksis bliver det lidt svært da nogle brugsgenstande bruger alle 3 faser for at fungere. Nu til dags er det næsten altid kun komfurer og ovne der kører på 3 faser. Før i tiden (-10år) kørte vaskemaskiner og tørretumblere også på 3 faser, men det blev forpurret nede i EU som ville have en enhedsstandard. Så nu køre de fleste vaske/tørre maskiner kun på en fase. Det er så tilgengæld skyld  i at en kogevask som før tog 50 min. nu tager 2,5 time, fordi der er meget mindre effekt til rådighed på 'en fase. (nå det sidste var lidt off topic)

Et andet problem du løber ind i er, at der findes visse el-tekniske krav om at en el-installation skal deles op ligeligt fordelt på de 3 faser, for ikke at belaste elnettet skævt.

Det bedste du kan gøre er nok at sørge for at dit lytterum sidder på en anden fase som dit køkken/bryggers. På den måde er diverse maskiner og kølekompressorer ikke på den samme forsyning, som dit anlæg.

håber det var til lidt hjælp.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

men en kogesektion som er slukket støjer vel heller ikke???? det samme gælder vel opvaskemaskiner osv hvis de ikke køre; det er velkun køleskabet som støjer eller hvordan???

Nu hvor jeg skal lave ALT el fra bunden til huset hvad er så det bedste at gøre?!?!?; Det er et hus på kun 80KVM så det er jo et lille hus uden så mange eletrisitet osv.

Hvad med fase 1 køkkenmaskiner, fase 2 belysning, fase 3 hifi, lyder det helt åndsvagt???

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke helt åndsvagt

Du skal bare have i tankerne at diverse køkkenmaskiner og hårde hvidevarer bruger en del strøm. Så hvis de alle sidder på samme fase, kan du komme ud for at sikringerne springer hvis du bruger flere apparater samtidigt. F.eks. tørretumbler og en støvsuger. De 2 apparater er f.eks. nok til at brænde en 10 Amp sikring over, hvis de kører på samme fase.

Du bør nok fordele de "tunge" apparater på de 2 første faser, og så have hifi og noget almindelig belysning på 3 fase. En almindelig gløde pære støjer ikke, det er bare en ohmsk belastning.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Denzel4u
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007
Sendt: 08 April 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Synes det lyder som en fin ide. Ville lige give dig mine erfaringer med, da jeg inspireret af netop denne tråd har tænkt og "gjort" lidt i samme dur.

Jeg har trukket hel ny el i min lejlgihed og har sat min ovn på sin egen fase, men da jeg sjældent har ovnen kørende samtidig med anlægget, kører mine effektblokke også på samme fase via et 2.5 kvadrat kabel med en "hifisikring, et såkaldt klangmodul.

Resten af anlægget kører på en anden fase med almindeligt 1.5 kvadrat kabel og almindelig sikring, denne fase betjener også 4 stikkontakter der ligger langs væggen hvor anlægget står. Der er sat lidt lamper til disse stikkontakter som jeg eventuelt kan slukke når jeg hører musik. Resten af lejligheden kører så på den sidste fase.

Dertil har jeg et netstøjsfilter og en Pure Power strømrenser og bruger strømkabler fra Furutech.

Hvordan var resultatet så? Det gjorde en del at få flyttet effektblokke og anlægget på et par "stille" sikringsgrupper, hifisikringen gjorde bestemt også noget, begge dele gav bedre perspektiv og mere sort baggrund.
Furutech powerkablerne gjorde også en forskel som beskrevet ovenfor, bare i endnu mere udtalt grad.
2.5 kvadratkablet er jeg ikke helt overbevist om gjorde den store forskel, men better safe than sorry.
Den største forskel var dog Pure Power enheden, de andre tiltag vil jeg betegne som mere eller mindre effektive tweaks, hvor Pure Power enheden virkeligt gjorde en forskel i størrelsesordenen at rykke anlægget en klasse op. Bassen blev hørbart forbedret, meget bedre kontrol og mere "tryk" på. Perspektiv og kontrol blev i det hele taget forbedret over hele toneområdet. Et interessant eksperiment jeg ikke har gjort, kunne være om Pure Power enheden gør de andre tweaks overflødige, jeg hælder lidt mod at det godt kunne forholde sig sådan.

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget.
Mvh
Til top Vis Denzel4u's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denzel4u

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Jo tak, jeg vil iøvrigt køre et supra lorad 2,5kvm kabel fra gruppen til kontakterne, har supra kabler på alle mine enheder, også mine martin logans.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

findes der nogle lækre 220v stik med dansk jord, altså 3 benet, erved at flytte fra sverige tilbage til danmark,men her bruger vi jo schuko, nuskaljeg jo finde nogle danske stik men ved ik om der overhovedet findes nogle "lækre" 220v stik med dansk jord????

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Whistler skrev:
Joch skrev:

Er det bare mig, men jeg kan ikke lade hver med at grine...

ER du sikker på du har set ordentlig efter ude i dit el-skab du har 4 ledninger ind 3 faser og en nul. det er alt, om du så hopper op og ned vil alle stik blive forbundet til dem, så derfor vil du aldrig have en sikringsgruppe for sig selv, det eneste du får ud af det er at du kan trækkee 10A, eller 13 alt efter hvad du har siddende. men det vigtigst DU VIL STADIGVÆK FOR LIGE MEGET STØJ IND! og jeg kan virkelig godt se at de 10 sidste meter ude fra kræftværket/alle transformatorene kan gøre ret meget ved dette. Men nu er det jo så heldig at forstærkerens strømforsyninger og som sådan set alle andre vigtigt strømforsyninger kompensere for støj, enten ved hjælp af switch mode power supply eller ved traditionel power supply.  Det jeg til gengæld godt kan følge er at man ikke skal have kabel rod, da det kan lave rimelig stor og avanceret lav/høj/bånd/stopbånd filtere!

Vil selv mene jeg har rimelig styr på det lidt mere tekniske, da jeg er ved at uddanne mig til elektronik ingeniør...

God lyd til alle, med eller uden sindsyg dyre strøm kabler

Hvis du kigger tilbage i tiden, til de gode gammel dage hvor vi havde EDB maskiner der bruget hvad et hus bruger af strøm, så opfandt nogle flinke mennesker det vi idag kender som EDB strøm, konceptet med dengang med EDB strøm var at man bruget skærmet kabler, samt de havde deres helt egen dedikeret fase, jeg tror det er her myten kommer fra, idag er de skærmet kabler skrottede, og det emd separate faser holder man så stadig fast i men det er mere fordi man forsøger at sikre sig at imod strøm afbrydelser.

Jeg er enig med dig i at der er lidt for meget "jeg tror jeg kan høre forskel" i det her med den separate fase, jeg vil også mene at der er nogle mennesker herinde som burde læse på det tekniske asspekt i hvad støj egenlig er, når man generalt snakker switch mode supplys, så snakker man ikke støj udfra dem via netledningen, men derimod støj fra printet i sig selv, her snakker vi alle revner etc i chassiet, en god power vil også uden problemer dæmpe eventuelle ting fra nettede med over 80dB, dvs. at det ligger langt under støj gulvet i rummet.

Til jer der "tror I måske kan høre forskel": Lad endelig være med at ofre tid og penge på strøm-tweaks, for I har jo åbenbart allerede besluttet jer for, at der ingen forskel er.

Undertegnede er ikke én af dem der tror han kan høre forskel, men én af dem der ganske enkelt konstaterede en forskel - og afgjort til det bedre. Og vær nu rar at droppe dine elektoingeniørstudier ifm HiFi - de to ting har ikke meget med hinanden at gøre, udover at et anlæg bruger komponenter og strøm, som en elektoingeniør (måske) beskæftiger sig med. Dermed sagt, at elektoingeniører har ligeså lidt eller meget at skulle have sagt om HiFi som enhver anden person, elektro dit eller dat.

I teknikere har allesammen den samme fejl: Kan det ikke måles, eksisterer det ikke, eller også er det bare noget hokus-pokus.

En separat elgruppe med jord til anlægget alene er simpelthen et must, hvis man har et godt anlæg. Og hvorfor tror du at folk kun har 3 faser og en nul ledning i målerskabet? Jeg har noget mere, så jeg kan benytte den ene gruppe + jord KUN til anlægget.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Whistler skrev:
Joch skrev:

Er det bare mig, men jeg kan ikke lade hver med at grine...

ER du sikker på du har set ordentlig efter ude i dit el-skab du har 4 ledninger ind 3 faser og en nul. det er alt, om du så hopper op og ned vil alle stik blive forbundet til dem, så derfor vil du aldrig have en sikringsgruppe for sig selv, det eneste du får ud af det er at du kan trækkee 10A, eller 13 alt efter hvad du har siddende. men det vigtigst DU VIL STADIGVÆK FOR LIGE MEGET STØJ IND! og jeg kan virkelig godt se at de 10 sidste meter ude fra kræftværket/alle transformatorene kan gøre ret meget ved dette. Men nu er det jo så heldig at forstærkerens strømforsyninger og som sådan set alle andre vigtigt strømforsyninger kompensere for støj, enten ved hjælp af switch mode power supply eller ved traditionel power supply.  Det jeg til gengæld godt kan følge er at man ikke skal have kabel rod, da det kan lave rimelig stor og avanceret lav/høj/bånd/stopbånd filtere!

Vil selv mene jeg har rimelig styr på det lidt mere tekniske, da jeg er ved at uddanne mig til elektronik ingeniør...

God lyd til alle, med eller uden sindsyg dyre strøm kabler

Hvis du kigger tilbage i tiden, til de gode gammel dage hvor vi havde EDB maskiner der bruget hvad et hus bruger af strøm, så opfandt nogle flinke mennesker det vi idag kender som EDB strøm, konceptet med dengang med EDB strøm var at man bruget skærmet kabler, samt de havde deres helt egen dedikeret fase, jeg tror det er her myten kommer fra, idag er de skærmet kabler skrottede, og det emd separate faser holder man så stadig fast i men det er mere fordi man forsøger at sikre sig at imod strøm afbrydelser.

Jeg er enig med dig i at der er lidt for meget "jeg tror jeg kan høre forskel" i det her med den separate fase, jeg vil også mene at der er nogle mennesker herinde som burde læse på det tekniske asspekt i hvad støj egenlig er, når man generalt snakker switch mode supplys, så snakker man ikke støj udfra dem via netledningen, men derimod støj fra printet i sig selv, her snakker vi alle revner etc i chassiet, en god power vil også uden problemer dæmpe eventuelle ting fra nettede med over 80dB, dvs. at det ligger langt under støj gulvet i rummet.

Til jer der "tror I måske kan høre forskel": Lad endelig være med at ofre tid og penge på strøm-tweaks, for I har jo åbenbart allerede besluttet jer for, at der ingen forskel er.

Undertegnede er ikke én af dem der tror han kan høre forskel, men én af dem der ganske enkelt konstaterede en forskel - og afgjort til det bedre. Og vær nu rar at droppe dine elektoingeniørstudier ifm HiFi - de to ting har ikke meget med hinanden at gøre, udover at et anlæg bruger komponenter og strøm, som en elektoingeniør (måske) beskæftiger sig med. Dermed sagt, at elektoingeniører har ligeså lidt eller meget at skulle have sagt om HiFi som enhver anden person, elektro dit eller dat.

I teknikere har allesammen den samme fejl: Kan det ikke måles, eksisterer det ikke, eller også er det bare noget hokus-pokus.

En separat elgruppe med jord til anlægget alene er simpelthen et must, hvis man har et godt anlæg. Og hvorfor tror du at folk kun har 3 faser og en nul ledning i målerskabet? Jeg har noget mere, så jeg kan benytte den ene gruppe + jord KUN til anlægget.

Helt nøjagtig hvordan vil du forklare hvordan din ekstra sikringsgruppe virker? Vil du få dine naboer der er koblet til efter stjernetransformatoren ude i vejen til at slukke deres apparater på den fase du bruger til dit Hi-Fi hvor gang du skal lytte? De er jo koblet til samme leder og der ligger altså samme støjkomponenter på!

I øvrigt tror jeg slet ikke du har så meget imod ingeniørviden når du lige tænker på hvem der designer kredsløbene i de apparater du lytter til !

Jeg vil dog medgive at en jordforbindelse ofte kan give et nyttigt bidrag til lyden, men det er der altså også et naturligt belæg for.

pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Citér:
Helt nøjagtig hvordan vil du forklare hvordan din ekstra sikringsgruppe virker? Vil du få dine naboer der er koblet til efter stjernetransformatoren ude i vejen til at slukke deres apparater på den fase du bruger til dit Hi-Fi hvor gang du skal lytte? De er jo koblet til samme leder og der ligger altså samme støjkomponenter på!

Jeg gad godt også høre lidt om teorierne bag ... det må vel høre sammen med, hvordan elektrisk støj/transienter forplanter sig - og dør ud! - i de forskellige ledninger, transformatorer etc... Hvis det virker, det med at tage en hel fase bare til HIFI, kunne det måske være fordi, at man dermed har sorteret de "tætteste" støjkilder væk - nemlig ens egne?!

Er der forresten nogen der ved, hvordan man kan måle støjniveauet på de 3 faser (L1, L2, L3), der går ind i huset? Så kunne man jo vælge den der er mest støjsvag ...

Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

pedefede skrev:

Citér:

Jeg gad godt også høre lidt om teorierne bag ... det må vel høre sammen med, hvordan elektrisk støj/transienter forplanter sig - og dør ud! - i de forskellige ledninger, transformatorer etc... Hvis det virker, det med at tage en hel fase bare til HIFI, kunne det måske være fordi, at man dermed har sorteret de "tætteste" støjkilder væk - nemlig ens egne?!

Er der forresten nogen der ved, hvordan man kan måle støjniveauet på de 3 faser (L1, L2, L3), der går ind i huset? Så kunne man jo vælge den der er mest støjsvag ...

Det er let nok at måle. Du sætter blot et oscilloscop på mellem nul og hhv. {L1, L2, L3}. Eventuelt med en Ohmsk modstand på.

Du vil så opdage at du vil måle det samme på hvad af de tre faser i hver af de tre huse.

Jeg vil dog medgive at det er en god idé med en ekstra sikringsgruppe til sit Hi-Fi hvis man har store Kl. A-forstærkere eller lign. der trækker store strømmængder. Så undgår man at brænde sikringerne hvis hushjælpen kommer til at sætte støvsugeren i en forkert stikkontakt. Men det er en helt praktisk årsag.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

men en kogesektion som er slukket støjer vel heller ikke???? det samme gælder vel opvaskemaskiner osv hvis de ikke køre; det er velkun køleskabet som støjer eller hvordan???

Nu hvor jeg skal lave ALT el fra bunden til huset hvad er så det bedste at gøre?!?!?; Det er et hus på kun 80KVM så det er jo et lille hus uden så mange eletrisitet osv.

Hvad med fase 1 køkkenmaskiner, fase 2 belysning, fase 3 hifi, lyder det helt åndsvagt???

Tommy

Hej

Hvis de 3 faser kommer fra samme sikring guppe med 3 sikringer og man spitter den ud til 3 enkelte faser, har jeg fået forklaret af flere elektrikere at dette er en meget dårlig idé når det gælder f.eks. hifi anlæg.

Begrundelsen er at, HVIS nul'en ryger til en af faserne vil elektroniken få nul´en fra en af de andre faser, og man vil med stor sansynlighed brænde alle ens komponenter af som sidder på denne gruppe. Muligvis ikke den helt rigtige forklaring, men skaderne skulle være uungålige:-(

Jeg kan desværre ikke huske den helt nøjagtige forklaring, da el ikke er min stærke side.

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Tommy21 skrev:

Tommy

Hej

Hvis de 3 faser kommer fra samme sikring guppe med 3 sikringer og man spitter den ud til 3 enkelte faser, har jeg fået forklaret af flere elektrikere at dette er en meget dårlig idé når det gælder f.eks. hifi anlæg.

Begrundelsen er at, HVIS nul'en ryger til en af faserne vil elektroniken få nul´en fra en af de andre faser, og man vil med stor sansynlighed brænde alle ens komponenter af som sidder på denne gruppe. Muligvis ikke den helt rigtige forklaring, men skaderne skulle være uungålige:-(

Jeg kan desværre ikke huske den helt nøjagtige forklaring, da el ikke er min stærke side.

mvh Michael

Nul er altså det samme i hele huset (og naboerne i øvrigt også). Der skal desuden en overspænding til for at få et apparat til at brænde af. Dette vil nok højst slå sikringen i selve apparatet. Et apparat brænder som regel kun hvis der opstår en intern opvarmning.

Der er ikke noget galt i at oprette en ekstra sikringsgruppe til sit anlæg (strømmen vil i alle tilfælde komme fra en af de tre faser der kommer ind i huset), men at gøre det for at udelukke støj er helt forkert. En eneste fordel kunne være at man så har et helt ubelastet kabel hen til sit udstyr. Så hvis man alligevel er ved at renovere koster de ekstra meter kabel + nogle ekstra stikkontakter jo ikke meget. Så slipper man også for at have en masse stikdåser liggende og flyde. Især hvis man er overbevist om at den bedre halvdel ikke pludeselig synes at der skal ommøbleres så udstyret kommer væk fra den nye gruppe :)

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
mhansen skrev:
Tommy21 skrev:

Tommy

Hej

mvh Michael

Nul er altså det samme i hele huset (og naboerne i øvrigt også). Der skal desuden en overspænding til for at få et apparat til at brænde af. Dette vil nok højst slå sikringen i selve apparatet. Et apparat brænder som regel kun hvis der opstår en intern opvarmning.

Der er ikke noget galt i at oprette en ekstra sikringsgruppe til sit anlæg (strømmen vil i alle tilfælde komme fra en af de tre faser der kommer ind i huset), men at gøre det for at udelukke støj er helt forkert. En eneste fordel kunne være at man så har et helt ubelastet kabel hen til sit udstyr. Så hvis man alligevel er ved at renovere koster de ekstra meter kabel + nogle ekstra stikkontakter jo ikke meget. Så slipper man også for at have en masse stikdåser liggende og flyde. Især hvis man er overbevist om at den bedre halvdel ikke pludeselig synes at der skal ommøbleres så udstyret kommer væk fra den nye gruppe :)

Nu er kan jeg detsværre ikke tale så meget med om hvorfor det er en dårlig idé at bruge en af faserne fra et tidligere 380 volts sikrings gruppe til sit anlæg, eller anden dyr elektronik, men forklaringen jeg fik var ikke til at tage fejl af. Skal gerne prøve at få en mere detaljeret forklaring.

Bare så vi ikke taler forbi hinanden, så er det HVIS nul'en skulle ryge det ikke er så smart. Er godt klar der kun en én nul ind til huset..

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Der er kun tilsluttet nul og fase til et apparat, så selv hvis nul skulle forsvinde og en eller to andre faser skulle komme i kontakt med den første fase kan der ikke ske noget med apparatet. Strømmen skal løbe igennem apparatet for at det kan blive farligt.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det har sådan set heller ikke noget med at gøre om den ene eller den anden fase rører ved hinanden. Hvis nullen forsvinder på en 3faset gruppe, så vil det neutrale referencepunkt være i luften (hvis ledningen er knækket) Der induceres en falsk spænding på nullederen. Nærmere teknisk forklaring med at luften omkring nullederen bliver ioniseret vil jeg ikke ind på da jeg ikke kan forklare det ordentlig.

så hvis spændingen der induceres bare er 30V, ja så er spændingsforskellen fase til krybenul  nu på 260-270V. Så brænder emhætte, video, FLADSKÆRMEN ja alle 230V apperater der er sat til altså af.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Når nu folk vælger at have en fase kun til hifi, hvordan kan det så være at det hvergang bliver meget bedre?
Der findes jo kun de 3 faser og den fase man har valgt kunne 6 naboer jo bruge til f.eks computer, lysstofrør og lign. som alle er ting der støjer fælt tilbage på nettet.

Har nogle af jer prøvet at høre forskel på de 3 faser man har i hjemmet ?
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

jeg tror det er fordi der ikke er andre apparater ,i ens husholdning der tapper strøm fra den gruppe ,og derved også skal have strøm fra forsyningsledningen til anlæget ,gruppen er jo forbundet med et tykt hovedkabel i vejen ,der kommer ind i huset via et andet tykt kabel,mit anlæg er direkte forbundet til det tykke hoved kabel på den måde ,via 1,5 kvadrat kabel m jord direkte træk fra udtaget ude ved måleren ,hvilket giver forstærker kredsløbene mere strøm ,da de ikke skal dele strøm med nogen

næsten alt i mit anlæg er oprindeligt konstrueret til at køre med tre stik med jord

hvis de er konstrueret til at være jordede så er det nok en god ide at give dem en jord forbindelse

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Det har sådan set heller ikke noget med at gøre om den ene eller den anden fase rører ved hinanden. Hvis nullen forsvinder på en 3faset gruppe, så vil det neutrale referencepunkt være i luften (hvis ledningen er knækket) Der induceres en falsk spænding på nullederen. Nærmere teknisk forklaring med at luften omkring nullederen bliver ioniseret vil jeg ikke ind på da jeg ikke kan forklare det ordentlig.

så hvis spændingen der induceres bare er 30V, ja så er spændingsforskellen fase til krybenul  nu på 260-270V. Så brænder emhætte, video, FLADSKÆRMEN ja alle 230V apperater der er sat til altså af.

Men der skal stadig være strøm igennem apparatet for at det kan brænde af - og den strøm skal altså være større end kredsløbet kan klare. Det kan ikke bare opstå ved en induceret spænding. Og luft er nu altså en af de bedre isolatorer, så forklaringen med at strømmen skulle gå fra fase igennem apparatet og vælge luft som stel kan jeg ikke følge.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes