Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Torsdagskoncert og Fredagsjazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 August 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Ny lille klumme med remindere om god musik på P2 for de af jer der endnu nyder at lytte til FM primært med fokus på de Klassiske Torsdagskoncerter og den gode Fredags Jazz på DR P2

Tjek ind i tråden en gang i mellem eller meld jer til at få en mail når der er nyt!

Her vil også være plads til efterfølgende at koimme med minianmeldelser og links og henvisninger til hvor man kan gå på opdagelse efter mere

Torsdags Koncert kl. 20 den 23

Fra Berwaldhallen, Stockholm. Carl Nielsen: Violinkoncert. Solist: Nikolaj Znaider. Pause ca. 20.40: Om Østersøfestivalen, Berwaldhallen og DR Radiosymfoniorkestret på rejse. Ca. 21.00 Bruckner: Symfoni nr. 4. DR Radiosymfoniorkestret. Dirigent: Marek Janowski. (EBU Sommerfestival).

Nikolaj Znaider er en meget bagavet musiker så der lurer en god oplevelse!

Fredags Jazz

Tord Gustavsen Trio - en optagelse fra 2006
Jeg har hans seneste CD og den er indet mindret en helt enorm god jeg glæder mig - har jeg ikke tid "live" bliver den hentet ned på magnetbånd på Studer A710

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder her og lytter til slutningen af Tord Gustavsens Trio - hele tre anlæg i huset er indstillet på P2 - en Pioneer reciever, en Luxman Tuner og en Revox Tuner sørger for at jeg ikke går glip af noget uanset hvor jeg bevæger mig hen - Denne selvstartede tråd om torsdagskoncerter og fredags jazz vil ligge ud med at giver Tord Gustavson Trio   ud af seks mulige - han er ubetinget det tætteste man kommer Keith Jarret når Keith er i sit mest melodiske hjørne. Havde jeg været til koncerten havde jeg klappet til mindst en time efter bandet var gået hjem! Bevægende smukt

Hensigten med denne tråd er ikke at skrive om hver Torsdags Koncert og Fredagsjazz men at sætte fokus på når der er noget godt i vente - og følge kort op

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 August 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b.

Du får   ud af seks mulige for initiativet i denne tråd og din ihærdighed for at fremhæve gode radioudsendelse.

Var de lidt kvikke på DR gav de dig straks fri licens; nogen bedre fortaler for kvalitetradio skal man lede længe efter. TAK.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Torsdag d. 30

Har man lyst til  at vide lidt mere om Begrebet "Promonadekoncert" som vi herhjemme bedst kender fra den årlige tv- transmission fra den "sidste promonadekoncert - Last night at the proms" så sender dr P2 torsdag den 30 aug. kl. 20.30 direkte fra london:

20.30 Koncert fra London

- direkte fra Royal Albert Hall. Honegger: Symfoni nr. 3. Ca. 21.00 The Proms. Hør om fænomenet promenadekoncerter - en af verdens mest traditionsrige og populære klassiske koncertserier. Tilrettelæggelse: Nina Ørum. Ca. 21.20 Beethoven: Symfoni nr. 9. Krassimira Stoyanova, sopran. Lioba Braun, mezzosopran. Michael Schade, tenor. Michael Volle, bas. Bayerns Radiosymfoniorkester. Dirigent: Mariss Jansons. (EBU Sommerfestival).

Tidligere på samme aften er der kl. 19 jazztime med optagelser fra Aarhus Jazz festival - det er jo så ikke til at vide hvad da dr P2 ikke har skrevet yderligere men det kan jo være der gemmer sig en god musik oplevelse

Fredag er lidt forvirret fordi aftenens jazz program afbrydes med klassisk midt i det hele -:

kl. 20 er der Jazz:
Italiensk Duo med trompet og Piano - liveoptagelse fra 2006 - den bliver midt bedste bud på en jazzoplevelse d. 31 - det senere program kl. 21.10 mahattan uge 33 kan jo ende lidt sludrevorent men det kan da også være at der siver lidt ny musik og viden til os fra ugen der gik

kl. 20.25 er der klassisk
Den klassiske direkte transmission fra århus er sikkert ikke så tosset hvis man kan sadle om fra og til jazz med lidt stravinsky i pausen

20.00 Jazztimen Live 
  Italiensk duojazz med trompetisten Enrico Rava og pianisten Stefano Bollani fra Jazz Baltica 2006. Præsentation: Jens Jørn Gjedsted.
  - direkte fra Musikhuset, Århus: Stravinskys Le sacre du Printemps. DR Radiosymfoniorkestret. Dirigent: Thomas Dausgaard.
  - løst og fast fra New York i ugen, hvor trommeslageren Max Roach døde. Tilrettelæggelse: Jens Jørn Gjedsted.

Alt i alt er det ikke to wauw wauw dage på P2 med single malt potentiale men dog af en sådan kvalitet at den gamle dampradio vil kunne stå for et par timers uderholdning i selskab med en god bog og en dejlig kande te.

Skal jeg optage noget bliver det Enrico Rava og Stefano Bollani

MeN man kan jo også lytte til den anden side af øresund hvor man ikke har brugt radiopengene til at overbebygge amager:

Fredag 31.8 kl 22.00-24.00
P2 Live: Club Jazz
med Pierre Martin
På scen: Euroradio Jazz Season – Vertigo Quintet och sångerskan Lenka Dusilova.
Oskar Török, trumpet,  Marcel Barta, sopransax och basklarinett,  Vojtech Prochazka, piano, Rastislav Uhrik, kontrabas och Daniel Soltis, trummor.
Gästsolist: Lenka Dusilova, sång.
Konsert 1/5, Tjeckiska radions konsertsal, Karlin, Tjeckien
Höstens första Club Jazz beger sig till Tjeckien och tjeckiska radions konsertsal och bjuder på en inspelning av Vertigo quintet lenka dusilova
lenka dusilova
med gästartist, sångerskan Lenka Dusilova. Nu med Pierre Martin som programledare.
Vertigo quintet bildades  2002 och repertoaren består av kompositioner av de fem medlemmarna: Marcel Bárta, basklarinett och alt- och sopransaxofon, Vojtech Procházka, piano, Oskar Török, trumpet, Rastislav Uhrík, kontrabas och Daniel Šoltis, trummor.vertiga
vertiga

2005 korades deras första album till årets bästa jazzskiva av den Tjeckiska akademien för populärmusik och på gruppens andra album finns sångerskan Lenka Dusilova med som gästartist.
Lenka Dusilova är en av frontfigurerna i Prags musikliv och har röstats fram som bästa kvinnliga sångare av det tjeckiska musiktidningen Report varje år sedan 2000. Hon rör sig mellan pop, folk-rock och jazz och hennes professionella karriär som sångerska började redan vid 13 års ålder i barnkören Bambini di Praga.  Med Prag som bas turnerar hon flitigt över hela världen med både sitt tjeckicka och sitt amerikanska band.
Fredagens konsert med Vertigo quintet och Lenka Dusilova rymmer både eftertänksamma och explosiva möten mellan sex av Tjeckiens unga och starka musiker i gränslandet mellan genrer.
Lördag 1.9 kl 22.0-24.00     
Senare sändning ma.a. direktsändning av Östersjöfestivalen

P2 Live: Jazz i Svaben, del 3
Ulf Wakenius Quartet
Ulf Wakenius, gitarr, Jan Lundgren,piano, Hans Backenroth, bas, Jocke Ekberg, trummor
Jonas Kullhammar Quartett
Jonas Kullhammar, tenorsax, Torbjörn, Gulz piano, Torbjörn Zettberg, bas, Jonas Holgersson, trummor
Konsert 25-26/7, Bruksstallet, Svaben
Sent i lördagskväll satte vi punkt för sommaren i Jazzradion live från den 20 och sista upplagan av Jazz i Svaben, Svabensverk, Ovanåkers kommun. För att säga det kort och enkelt. Man satte punkt med en klang och jubelföreställning.karta
karta

Den här veckan tisdag och lördag skördar vi frukterna med 4 timmar livejazz från festivalen. I tisdagens P2 Live möter vi årets Christer Boustedt stipendiat Håkan Lewin som i mångt och mycket påminner om Christer Boustedt. De kände varandra väl och faktum är att Håkan Lewin var ständig jonas
jonas
vikarie för både Christer och den andre altsaxen i Gugge Hedrenius Storband, Wåge Finér innan så småningom blev ordinarie. Dessutom har han stark koppling till Jazz i Svaben. Han var den saxofonist som öppnade den första festivalen med en solofanfar 1988. Det har varit en tradition sedan dess så det var kanske följdriktigt att inte bara ulf
ulf
fick jubileumsstipendiet utan också sätta punkt för den sista Jazz i Svabenfestivalen. I tisdagens P2 Live hör vi Håkan Lewin med organisten Johannes Landgren. Viktoria Tolstoy, Svante Thuresson med Clas Cronas Trio och sätter punkt med Magnus Lindgrens kvartett. På  lördag blir det musik med Ulf Wakenius Tribute to Oscar och Jonas Kullhammar kvartett. Dessutom har vi en joker som kan dyka upp där man minst anar Sandviken Big Band.

Jazz i Svaben startade för tjugo år sedan som en hyllning och åminnelse av Christer Boustedt och har genom åren rönt stor uppskattning och etablerat sig som festival och begrepp i jazzkretsar och bland svensk jazzelit. För många Sveriges enda renodlade jazzfestival. Årets upplaga av Jazz i Svaben blev den sista med nuvarande namn och utformning. Om det blir en fortsättning är skrivet i stjärnorna. Det kan också bli en helt annorlunda festival. Musik Gävleborg och Ovanåkers Kommun festivalens arrangörer,producenter och finasiärer har lämnat fältet öppet för diskussioner om hur en framtida jazzfestival skulle kunde se. Alla åsikter, önskemål, drivkrafter och engagemang efterfrågas och tillvaratas. Adressen hittar man på festivalens hemsida.

www.jazzisvaben.se

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

... så må vi jo til at høre radio igen!

Kanon indlæg/tråd

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Fed idé! Jeg skal da have en mail!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Italiensk duojazz med trompetisten Enrico Rava og pianisten Stefano Bollani fra Jazz Baltica --- ja det var RIGTIG dejligt, begavet jazz der desværre var så kort en oplevelse  at jeg ikke vil vove mig ud i at uddele hjerter, men jeg må indrømme at jeg skal forrest i billetkøen hvis duoen gæster danmark!! - og humor havde de - som intro til et af numrene fortalte de om alle de viderstyggelige jazz priser de fik - om hæslige og tunge skulpturer de måtte betale overvægt for i flyverne for at bringe hjem og hvordan de alle havnede hos svigermor hvis lejlighed var begyndt at ligne et kitch-rædsels-kabinet - men fornyelig havde de (omsider ?) modtaget en større jazz pris hvor der fulgte en sum penge og havde derfor skrevet et nummer som hed (frit oversat) "Lykken ved at modtage en Jazz pris der udbetales i Kontanter"  ----- Det er da god distance til rygklapperi og for de skal de have  og  for musikken som jeg håber vi snart kan komme til at høre i DK.
(skulle de have gæstet Danmark og er der nogen der har hørt dem live - kom endelig med indput - også hvis i evt har dem på cd/plade) 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

OBS nu er det vist tid til MAX ROACH !!!!!!!!!!!!!! signing off, and on to FM DR P2 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Verden er OND OND - best som man kommer i Jazz Radio Humør kviterer t**serne på DR med at skifte over til et radiospil - en f..... monolog i en overgearet uinteressant politisk korrekt fremførelse - sh*t de skulle have prygl ( arj nu er jeg ikke tolerant og ikke fair der skal være plads til alle - men øv en nedtur at gå fra god jazz til det)  ... jeg fik faktisk et chock fordi jeg sad og arbejdede denne fredag aften med hovedtelefoner på og lige var gået efter en kop mocca - og glad og fornøjet indsnusende kaffe bønnerne atter satte hørebøfferne på og så - mein got - på med en plade i en fart

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Her lidt om Torsdagens jax efterfuglt af Klassisk Torsdagskoncert "Sæsonåbning" - Fredagen byder på et mindeprogram om den danske Arnvid Meyer og kl. 22 på et program med jazz/blues guitaristen (og snageren) James Blood Ulmer som jeg glæder mig til - Jeg har klippet links ind fra wiki og et link til nekrologen i Herald Tribune for Arnvid Meyer

Er der nogen der har lyst til at krydre tråden med kommentarer til musikken enten før eller efter er de meget velkomne

Som trøst for sparerunderne på dr kan man da glæde sig over at Svensk Radio har fået  ny jazz-vært og fortsætter med deres  Club Jazz (ved godt det kan knibe vest på i landet med svensk radio men de har også netradio)

19.00 Jazztimen Live - med Nils Landgren
      En optagelse fra Kulturens Hus i Luleå.
Præsentation: Anders H. Lund.
    19.55 Optakt til Torsdagskoncerten
      - med gæster og reportage.
Værter: Peter Filtenborg og Esben Tange.

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Nils_Landgren_(musician)

20.00 Torsdagskoncert - Sæsonåbning
      - direkte fra Radiohusets Koncertsal. Beethoven: Leonore ouverture nr. 3. Per Nørgård: Bratschkoncert. Solist: Tabea Zimmermann. Ca. 20.35 Pause. Mød Per Nørgård og hør Thomas Dausgaard fortælle om Brahms. Ca. 20.55 Brahms: Symfoni nr. 4. DR Radiosymfoniorkestret. Dirigent: Thomas Dausgaard.

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Tabea_Zimmermann

20.00 Jazz Nyt
      Det ugentlige magasinprogram med nyt fra jazzens verden i Danmark og internationalt.
Tilrettelæggelse: Ib Skovgaard.

21.00 Jazzprofilen: Arnvid Meyer
      - et krydsfelt i dansk jazz. Jens Jørn Gjedsted mindes Arnvid Meyer, som døde for nylig - 80 år gammel.
Herald Tribune nekrolog: http://www.iht.com/articles/ap/2007/08/31/arts/EU-A-E-MUS-De nmark-Obit-Meyer.php

22.00 Jazz Live - med James Blood Ulmer
      - i en optagelse fra Willisau Jazzfestival 2006.
Præsentation: Ib Skovgaard.
wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/James_Blood_Ulmer

Club Jazz

P2 Live: Club Jazz med Pierre Martin sänds fredagar i P2 med start 31 augusti
kl. 22.00.

Norrländske mångsysslaren Pierre Martin är ny programledare för Club Jazz. Pierre Martin började göra program i källaren redan som 12-åring uppe i Umeå. Ett par år senare kom han till Sveriges Radio, till en början mest av nyfikenhet på alla knappar och sladdar. Fredag 31 augusti 2007 började han sitt drömjobb som programledare för P2:s Club Jazz.

Pierre Martinto: Mattias Ahlm/SR
Pierre Martin. Foto: Mattias Ahlm/SR

Om Pierre Martin
Det var musikintresset som ledde 34-årige Pierre Martin till Sveriges Radio och Jazzradion. Han har dock inte alltid varit radiomakare till yrket. Med en bakgrund som frilansande skribent, fotograf och under ett tiotal år även forskare i molekylärbiologi kan han beskrivas som en riktig mångsysslare.

- Men jag har alltid varit intresserad av ljud och radion är det perfekta mediet! Jag har mitt drömjobb där jag får arbeta med musik och dessutom träffa personerna bakom musiken, säger Pierre Martin.

Pierre Martin har tidigare kunnat höras i bland annat P2:s magasinsprogram Jazzit och som programledare på Sveriges Radio Västerbotten.

Om programmet Club Jazz
I Club Jazz får ny, spännande svensk och internationell jazz en plats på Sveriges största livescen för musik - P2 Live. I höstens program med Pierre Martin kommer den levande musiken att ta stor plats, men det kommer även att
finnas utrymme för många spännande musikaliska möten med artisterna bakom konserterna. Själv har Pierre ett gränslöst förhållningssätt till musiken.

- Jazzen är så bred och det fina med den är att det är omöjligt att definiera jazzen som en genre. Det finns gemensamma nämnare, men jag är ingen jazzpolis som pekar på vad som hör hemma inom konceptet, säger Pierre Martin.

Höstens första Club Jazz beger sig till Tjeckien och bjuder på en konsert med Vertigo quintet och gästartisten Lenka Dusilova. Konserten rymmer både eftertänksamma och explosiva möten mellan sex av Tjeckiens unga och starka
musiker i gränslandet mellan genrer.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

De to førstse Klassiske plader jeg fik som knægt var Bethovens Violinkoncert  og Brahms 4 symfoni. Som det sker så ofte søger vi nogle af vore første musikoplevelser igen og igen og således forholde det sig med disse to værker - jeg må have mindst 6 forskellige opførelser på plade af Brahms 4 symfoni og derfor var det med en god interesse at jeg tunede ind på Torsdgskoncerten - den sidste torsdagskoncert i den gamle koncertsal for at høre Brahms.

Først blev min tollerence udfordret ved at de forud spillede Per Nørgård - og som en herre fra publikum bagefter udtalte "at det var "spændende" at blive tvunget til at lytte til noget man ellers ville slukke for" så lod jeg mig også tvinge til dette stykke moderne klassisk musik. Det fortrød jeg ikke for det lykkedes at komme lidt ind under huden og opnå en eller anden form for indsigt i komponistens intentioner - meeeeen jeg må nok alligevel indrømme at jeg er til den "traditionelle" klassiske musik

Tilbage til Brahms - den bliver gensudsendt på søndag kl. 10 - og har DR ikke komprimeret den yderligere inden - så lyt - det var for mig med (en stor tyk streg under at jeg er ganske novice udi den klassiske musik) en meget flot opførelse af et værk jeg for en gangs skyld kan sige jeg kender til bevidstløshed.

Det er svært at helt sætte ord på men jeg er sikker på at mine andre indspilninger skulle være på nogle dobbelt så store plader for at få alt den saft og kraft med som denne opførsel bød på.

Seks lodrette hjerter til Radiosymfoniorkestret dirigeret af Thomas Dausgaard for denne meget flotte afsked til det gamle radiohus - ærgeligt at en genudsendelse ikke betyder at man kan smutte ind på Rosenørnsallé på søndag og høre det live en gang til for sidste gang i den gamle sal - nu vil jeg glæde mig til at tænde for P2 på sødag kl. 10 og kan kun opfordre de der ikke nåede det i dag at gøre det samme

oznerol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Lige nu : Jazzprofilen og et glas 16årig Lagavulin - et godt redigeret program om Arnvid Meyer og hele hans store berøringsflade

om lidt k. 22.00 Jazz Live - med James Blood Ulmer

Nøjes med det ene glas - re-linker 300 billeder  så man må jo holde tungen lige  i munden

ps.  fik Sketches of Spain med hjem fra tp til 49,95 - ikke Miles Davis'  bedste men klart en plads i pladehyllen værd - ups dette var ikke om radio

edit ps. nej der er ikke kommet en ny single malt bruger på hifi4all - blot min bærbare pc profil oznerol - hilsen r-l-b
Til top Vis oznerol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oznerol

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Fik ikke lige opdateret med denne torsdag den 13 septembers radiofoniske jazz - men lige ny spiller Yellow Jackets - optaget under Jazz Copenhagen Festival - de er jo altid et lyt værd -

Torsdags koncerten kl. 20  er et "lille comback" for Barbara Bonney i Haydns Skabelse:

Barbara Bonney vender, efter 2 års fravær fra verdens scener, tilbage til Radiohusets Koncertsal og til rollen i Haydns ’Skabelsen’, der i første omgang var tiltænkt hende.

For 2 år siden overvældede Barbara Bonney publikum i Radiohusets Koncertsal med fortolkninger af Griegs sange og sopranpartiet fra Brahms’ Ein deutsches Requiem. Efterfølgende valgte orkester- og korchef Per Erik Veng at engagere hende igen, denne gang som Ærkeenglen Uriel i Haydns ’Skabelsen’ ved en opførelse i 2007. Men en personlig krise satte en foreløbig stopper for hendes imponerende karriereforløb, hvorfor hun forsvandt fra den musikalske stjernehimmel i en lang periode.

Men da hendes erstatning som Uriel, sopranen og nybagt mor, Ekaterina Siurina var nødt til at melde fra onsdag aften, en uge inden koncerten, valgte Per Erik Veng at genoptage kontakten til den elskede stjernesopran Barbara Bonney, der for nylig har genoptaget karrieren. ”Hun sagde til min overraskelse og store glæde ’ja’ til at synge sopranpartiet ved Torsdags- og Fredagskoncerterne og jeg glæder mig overordentligt meget over, at hun er tilbage på koncertscenen i fornemste form”, udtaler en begejstret Per Erik Veng.

Der kan endnu købes billetter til koncerterne, så der er stadig mulighed for at udnytte denne enestående chance for at høre Barbara Bonney på en dansk scene.

Verden genskabes i Radiohusets Koncertsal
Ved Torsdags- og Fredagskoncerten 13. og 14. september stiller DR desuden i stærkeste musikalske opstilling med DR Radiosymfoniorkestret, DR Vokalensemblet og DR Radiokoret, når Radiohusets Koncertsal danner rammen om to opførelser af Haydns værk. Begivenhedernes gang i værket er lagt i munden på de tre ærkeengle: Gabriel, Uriel og Raphael, sunget af solisterne Werner Güra, Johan Reuter og altså Barbara Bonney. Der er endnu billetter til begge koncerter.

Morgendagens Jazz program lyder således

Det ugentlige magasinprogram med nyt fra jazzens verden i Danmark og internationalt. Tilrettelæggelse: Peter H. Larsen.
  - et musikalsk signalement af en tilfældig uge i New York - tilrettelagt af Jens Jørn Gjedsted.
  En optagelse fra Voxhall under årets jazzfestival i Århus. Præsentation: Peter H. Larsen.

ps. Jeg vælger ikke at omtale Stardust kl. 19 fordi det som regel er nogle virkelige bovlamme ønsker folk kommer med

husk at du, hvis du misser Torsdagskoncerten kan genhøre den søndag kl. 10 - -Torsdagskoncerten en god måde også for "nye" at for en smag på klassisk musik

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Læs mere om fredagens sene jazz artist:

http://www.tomaszstanko.com/Tomasz_Stanko_The_Jazz_Trumpeter _and_Composer.html

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

For pokker da en god tråd ! Dejligt at det med ét handler om musik igen. Men så skal jeg jo til at have en tuner + antenne... Oh no  Ellers skal jeg lytte på min Kloss radio og det er nok ikke lige sagen i længden 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Mirland: Du kan indtil du får dig en fm tuner lytte til det over nettet - ikke epokegørende kvalitet men ....  heldigvis kan man købe en hæderlig tuner brugt for et par hundrede kr og en "ledningsantenne" for en halvtredser - eller hoppe på vintage vognen med en rigtig power receiver fra 70erne  - selvom det nok ikke passer så godt sammen med de nye ACT
Jeg har forresten også et rigtigt godt indtryk af den service man får hos Poul - omend det endnu kun er blevet til et enkelt sæt studio hovedtelefoner.

Jeg klippede lige et billede fra din hjemmeside ind i tråden - nu vi lige har hørt Haydns "Skabelsen" synes dit "Doré og Blake - inspirerede" billede passende

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jamen, jeg er da beæret  Mine billeder er generelt lige præcis inspirerede af den slags stemninger. Godt set !

Med hensyn til tuner så tror jeg, at jeg bliver nødt til at få mig god en (evt. en sansui fra 70erne). Jeg har en ældre Sony digital tuner stående, men den kan ikke trække nok ned hos os (bor lige op ad en skov).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

I min utrættelige søgen efter en eksistens berettigelse for Danmarks radio  fik jeg gravet denne lille ½-times musik frem i dag som jeg vil give et lyt i aften søndag kl. 1830 Claus Johansen præsenterer fransk barokmusik spillet af studerende ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. (Fra koncert 21. marts).

Der sker ofte noget positivt anderledes men ikke nødvendigvis bedre - når musikken som her leveres af yngre og mindre rutinerede krafter.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Som i måske har læst i en anden tråd er Joe (birdland/weather report) Zawinul død sidste uge

SR jazz radio har et portræt program om ham tirsdag samt en masse andet god jazz i kan læse om neden for

- kan jeres antenne ikke nå de svenske radiobølger kan i tage den ned via nettet omend i begrænset kvalitet

(og ja - til jer der ikke er vant til svensk er deres stavning måske lidt sjov som fx Tisdag - men bær over med de stakler,  de havde i mange år en diktator der hed palme og de kan jo heller ikke vinde en fodboldkamp uden at få hjælp fra de danske tilskuere)

Jazzradions sändningar
18.9 - 23.9 2007

Tisdag 18.9 P6 89,6 kl 15.00-16.00
Stardust
Klassisk jazz med Frans Sjöström
Från söndagen

Tisdag 18.9 kl 19.30-21.30
P2 Live: Joe Zawinul  In memoriam.
bild zak
zawinul

Joe Zawinul en av den moderna jazzens centralgestalter avled i Wien den 11 september. Han blev 75 år I P2 Live speglar vi hans musik på skivor och live med Zawinul Syndicate 24/5 2004 på Birdland, Wien .

”Från Birdland till Birdland”
Det var en gång Birdland i New York som lockade Joe Zawinul att flytta dit i slutet av 50-talet.

bild hans punz
bild hans punz
”Birdland i New York var känt som “the Jazz Corner of the World”. Det fanns flera klubbar men ingen med den nivån. På Birdland spelade de bästa musikerna och bästa banden. Duke Ellington och Count Basie,  Miles Davis, Dizzy Gillespie, Cannonball Adderley, Ella Fitzgerald, Dinah Washington, den här klubben hade allt. För mig var det här den viktigaste platsen i mitt liv.”

Vägen dit gick via ett Berklee stipendium. Han blev ganska raskt en del av jazzscenen i USA. Via Maynard  Ferguson och Dianah Washington blev det stora genonbrottet hos just Cannonball Adderly 1961och så småningom hos Miles Davis. Faktum är att Miles ville faktiskt sno den kaxige österrikaren från Cannonball redan i början av 60-talet men Joe avböjde. Han tyckte inte att tiden var riktigt mogen. Förmodligen trivdes han ganska gott hos bröderna Adderley som var det absolut hetaste bandet i USA i början av 60-talet. Dom hade
t o m toppat Billboards försäljningslistor och deras jordnära musik var succé i nästan alla läger.
Tiden för Miles Davis blev mogen i slutet av 60-talet när Miles börjat orientera sig bort från traditionell modern jazz mot en musik med både fri form- och rockattityd. Joe Zawinul hade redan anammat den nya tidens förtjusning för elektroniska utrrycksmedlen. Med tiden skulle han utveckla det till ett nästan oöverträffat mästerskap med en skog av synthesizers och andra elektroniska tillsatser. I slutet av 60-talet var det fortfarande ganska rudimentärt, mest Fender Rhodes. Men har var redan då en mästerlig låtskrivare och kompositör. Det hade han visat redan hos Cannonball Adderley. Det handlade inte bara om ”Mercy,Mercy, Mercy”, Zawinuls första hit, han bidrog med massor av musik.
Hos Miles Davis blev musikskapandet lite mer revolutionärt och förmodligen spelade Zawinul en avgörande roll för succén med de två banbrytande albumen ”In A Silent Way” och ”Bitches Brew”.
Tiden hos Miles i skarven 60-70 tal kom att fungera som  tändvätska för de som deltog. Trumslagaren Tony Williams var kanske den förste som drog och skapade eget i form av ”Lifetime” med gitarristen John McLaughlin. Men han följdes av Herbie Hancock, Chick Corea och framförallt av Wayne Shorter och Joe Zawinul som tillsammans skapade rockjazz gruppen Weather Report 1970. En grupp som dom båda enligt en artikel i Down Beat menade skulle fungera som en väderleksrapport över vart jazzen var på väg. Kaxigt, men inte heller helt fel och två av den moderna jazzens stora kompositörer i samma grupp. Gruppen tappade visserligen musikalisk styrfart mot slutet men under de 15 år Weather Report fanns levererade man massor av väderleksrapporter både live och i form av 17 album.
Från början var musiken en något mildare dekokt än ”Bitches Brew” men vartefter blev det mindre revolutionärt och
rock n’ roll och mer ett avstamp för det som idag kallas worldmusic. Den mest berömda låten är tveklöst Zawinuls ”Birdland” som var med på deras 1977 album ”Heavy Weather”. Den fungerar än idag. Den har alla de typiska zawinuldragen. En lekfull melodi och en kaxig groove som suger in nästan vem som helst och ett rytmiskt driv som är lite av en signatur. Den är kanske unik också på ett annat sätt. Den har lyckats med konstycket att erövra en Grammy i  tre olika decennier. Förutom i original version på 70 talet så  har både Quincy Jones och Manhattan Transfer fått var sin. Ifjol hade P1 programmet  “Kropp och Själ” Birdland som signatur. Hälsosam musik!
När Wayne Shorter lämnade Weather Report 1985 var det lätt att se och höra att han bestämt sig för att gå en helt annan väg. Weather Report hade helt enkelt blivit Joe Zawinuls  projekt. Och han fortsatte på den inslagna vägen med Zawinul Syndicate som efter par år av viss skuggboxning hittade sin egen karaktär med allt tydligare fokus på att vara en ny och unik worldmusic. Ett band som fortsatte att turnera flitigt fram till Zawinuls död. När han togs in på Wilhelmine kliniken i Wien för att behandla sin hudcancer härom veckan var det ett avbrott i en turné med en inställd konsert i Paris. Zawinul Syndicate var aktuella för en konsert i Göteborg i  november.

2004 bestämde sig Joe Zawinul att flytta hem till Wien även om han även fortsättningsvis skulle bo i New York också. När han flyttade hem skapade han sitt eget eleganta Birdland i källaren på nybyggda Hilton Hotel mitt i Wien. Det blev en jazzklubb utan anspråk på att bli ”The Jazz Corner of the World”, snarare då ett slags värdig motsvarighet med fokus på det intressantaste, inom både dagens jazz och ”world music”. En mötesplats för både unga talanger och stjärnor och dessutom med ambitionen att starta nya musikaliska projekt och möten med österrikiska musiker. joe zawinul
joe zawinul

I kvällen P2 Live försöker vi spegla delar av ett ovanligt intensivt musikerliv via musik på skiva och live med Zawinul Syndicate från 2004. Den konsert som invigde Birdland i Wien den 26 maj 2005.
Om man vill, Zawinul hade gått varvet runt. ”A Circle in the round”. Nu är det varvet helt fullbordat. 

Tisdag 18.9 kl 21.30-22.30
J@zzit                                                         
med Lars-Göran Ulander.
Sänds även på onsdag kl 12.30
monica z
monica z

Veckans J@zzit uppmärksammar att Monica Zetterlund skulle ha blivit 70 år den 20 september. Vi hör Monica själv med bl a Bill Evans men också via ombud. monica b bild eva stackelberg
monica b bild eva stackelberg
Gäst är Monica Borrfors som det senaste året gett sin tribut till Monica genom att tolka   Monica Z’s musik på sitt sätt. Vi hörde henne live från Jazz i Svaben för några veckor sedan. Här får hon berätta om sitt förhållande till Monica Z och sin egen musik.kristian brinkbild a alm
kristian brink bild a alm

I veckans Jazzit möter vi också årets vinnare i den nordiska jazzgruppstävlingen Nordic Jazz Comets. Tävlingen avgjordes i Mariehamn på Åland i lördags. För första gången med en svensk vinnare saxofonisten Kristian Brink Kvartett.

Jazzit är både info- och entertainment  och direktsänt med öppen e-post! Jazzit@sr.se. Det går också att skicka fax: 08-784 16 98 eller vanliga brev till: Jazzradion, 906 15 Umeå. 

Onsdag 19..9 kl 12.30-13.30
J@zzit                                                       
med Lars-Göran Ulander.
Från tisdagen

Fredag 21.9 kl 22.00-24.00
P2 Live: Club Jazz
med Pierre Martin
På scen: Don Byron Quintet på Stockholm Jazz Festival 2007
Dean Bowman, sång, Don Byron, tenorsaxofon, klaviatur och sång, David Gilmore, gitarr,
George Colligan, orgel och keyboard, Brad Jones, bas och Rodney Holmes, trummor.
Konsert 17/7, Fasching, Stockholm

I fredagens Club Jazz möter Pierre Martin den musikaliska renässansmannen Don Byron. Han berättar i intervjun med Club Jazz om sina många spridda projekt, sin ständiga nyfikenhet på nya musikstilar och om den stora gjädjen i att undervisa. don byron
don byron
Don Byron mest känd för sitt äventyrliga klarinett- och basklarinettspel, men i konserten från Jazzklubb Fasching under årets Stockholm Jazz festival 2007 koncentrerar Byron sig på tenorsaxofonen i sitt hyllningsprojekt till saxofonisten, sångaren och soul/R&B legenden Junior Walker. Konsertstoffet bygger på Don Byrons
skiva på Blue Note 2006, Do the Boomerang , där han utforskar Junior Walkers musik. Med sig har han karismatiske sångaren Dean Bowman, även han en genrelös artist som utforskar musikaliska skrymslen förutsättningslöst. Han är också med i David ‘Fuze’ Fiuczynskis Screaming Headless Torsos och på skivor med Uri Caine. David Gilmore, gitarr ej att förväxla med rockgitarristen med samma namn är en mångkunnig herre som studerat saxofon för Joe Lovano, piano för Jim McNeely. Han har samarbetat med Wayne Shorter.  

Ur Faschings program har vi saxat:  ”Don Byron har länge varit en röst med enastående bredd som sträcker sig vida över det musikaliska sammanhanget. Hans strävan att alltid undersöka nya traditioner har givit honom omdömet ”a sound above genre.” Som klarinettist, kompositör, arrangör och samhällskritiker så omdefinierar han alla genrer som han har givit sig på, oavsett om det är klassisk musik, salsa, hip-hop, funk, rhythm & blues, klezmer, eller någon jazzstil som swing eller bop. Ända sedan han blev utnämnd till ”Jazz Artist of the Year” av Down Beat 1992 blir han ofta av kritiker omnämnd som den bästa av alla klarinettister. Byron föddes I Bronx och exponerades tidigt för musik genom hans föräldrar som spelade bas och piano. Redan tidigt lärde han sig uppskatta symfonimusik och balletter och spenderade timmar med att lyssna på Dizzy Gillespie, Miles Davis och Machito inspelningar. Han började studerade klassisk klarinett men spelade och arrangerade salsa vid sidan av skolan. Senare fördjupade han sina studier med George Russell på New England Conservatory of Music. 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

På Torsddag spilles de tre sidste symfonier af Sibelius - den finske komponist mange af os husker fra kontrapunk-quizens dage og ikke mindst fra satire programmer der gjorde grin med netop kontrapunkt og i særdeleshed det finske holds evne til at foreslå Sibelius som komponist uanset om det var Vivaldi, Mozart eller Wagner der var det rigtige svar. ( til de yngre læsere - jeg er ikke sikker på at i er gået glip af noget - den gang DRs havde monopol så man virkeligt nogle mærkelige programmer - måske ville jeg havde jeg set kontrapunkt i dag fået en del mere ud af det.

Anyway kort efter Sibelius skrev den 7 symfoni i midten af 1920erene stoppede han med at komponere indtil sin død i 57 .. ærgeligt  på sin vis men på den anden side er det beundringsværdigt når en kunstner formår at stoppe mens legen er god- og de tre symfonier som spilles på Torsdag er i den grad høreværdige kompositioner.

Om Thomas Dausgaard så har formået at tilføre noget nyt til opførelsen - (det er han jo en gang i mellem mand for) - må tiden vise - er jeg i nærheden af min Tuner på Torsdag skal den da have et lyt

Fra DRs program som aldrig fråser med information:
- direkte fra Radiohusets Koncertsal på 50-års-dagen for Sibelius's død. Sibelius: Symfoni nr. 5. Ca. 20.30: Kom i pausen med til Sibelius's hjem Ainola i Finland. Ca. 20.50: Sibelius: Symfoni nr. 6 og 7. DR Radiosymfoniorkestret. Dirigent: Thomas Dausgaard. (Sendes også søndag 10.00).

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes