Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Torsdagskoncert og Fredagsjazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der skal høre noget P2 i aften

Profilen om Thomas Hass har godt nok været sendt før men som optakt til den efterfølgende live indspilning fra Copenhagen Jazzhouse og årets Jazz Festival - kan det være en god præsentation - Thomas Hass har jo spillet flere genrer - håber han er i "bob"-agtigt humør

Fredags JAzzen starter med det ulidelige program Stardust - kan de da ikke flytte det l**t over til TV2 Charlie eller DK4 - men derefter kl. 20 er der JazzNytt efterfulgt af de to Thomas Hass programmer

Jazzredaktionens ugentlige program, hvor der stilles skarpt på en kunstner, en gruppe, en genre, en epoke, et fænomen, et pladeselskab m.v. Tilrettelæggelse: Anders H. Lund. (Sendt første gang 27. april).
  - i en optagelse fra Copenhagen JazzHouse under årets jazzfestival i København. Præsentation: Ib Skovgaard.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

I aften tror jeg på programmet kl. 22 - flot at de akn trække gode navne til Vordingborg:

Det ugentlige magasinprogram med nyt fra jazzens verden i Danmark og internationalt. Tilrettelæggelse: Peter H. Larsen.
  Jazzredaktionens ugentlige program. Pianisten Thomas Clausen er gæst i studet hos Anders H. Lund.
  En optagelse fra sidste måneds koncert på spillestedet Stars i Vordingborg, hvor den amerikanske saxofonist blev akkompagneret af pianisten Carsten Dahl, bassisten Jesper Lundgaard og trommeslageren Alex Riel. Præsentation: Peter H. Larsen.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg var til Torsdagskoncert i går og oplevede Herbert Blomstedt i fuld vigør...  - En oplevelse som jeg sent glemmer.

Hvis i endnu ikke har lagt planer for i aften, så kan jeg kun anbefale en tur forbi DR Radiosymfoniorkestret, hvor prograsmmet er det samme som i går

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god oplevelse - dejligt med lidt feedback i denne tråd

er det på Rosenørnsallé man kan opleve det i aften og er det som en del af kulturnatten ?

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeps, den gamle fine koncertsal - selv om tilbagemeldingen fra mig kom lidt sent..

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Jeg var til Torsdagskoncert i går og oplevede Herbert Blomstedt i fuld vigør...  - En oplevelse som jeg sent glemmer.

Hvis i endnu ikke har lagt planer for i aften, så kan jeg kun anbefale en tur forbi DR Radiosymfoniorkestret, hvor prograsmmet er det samme som i går

/HC

Schuberts ufuldendte var simpelthen bare så fantastisk godt. Noget af det bedste...
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Det bliver fint for konservatoriet at overtage koncertsalen -( var det egentlig ikke rambøll der kostruerede den i sin tid ?)- jeg er spændt på hvordan det bliver i den nye - det virker lidt fremmedgjort at skulle ud i sådan en helt "ny" by for at høre musik.

Nå jeg må trøste mig med at jeg ikke kunne nå til byen i dag og glæde mig på jeres vegne - monstro jeg ikke har en god indspilning af Schubert ufulendte jeg kan nyde

Jazzen var faktisk også god her til aften - Mariano er vist over 80  - men det forhindre ham ikke i at blæse en gode saxofon :_)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Jeps, den gamle fine koncertsal - selv om tilbagemeldingen fra mig kom lidt sent..

/HC

Jeg nåede det ikke men optog genudsendelsen - han er nu heller ikke tabt bag en vogn den gamle Blomstedt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Torsdagskoncerten - efter pausen bydes på Brahms 4 symfoni - nu har jeg den i ret mange udgave men kender i den ikke så giv den et lyt - det er flot musik - se nederst for et lille wiki citat
20.00 DR Radiosymfoniorkestret 
  Beethoven: Leonore ouverture. Schumann: Klaverkoncert. Solist: Jonathan Biss. Ca. 20.45: I pausen fortæller Thomas Dausgaard om Brahms' 4. Symfoni. Tilrettelæggelse: Peter Filtenborg. Ca. 21.05: Brahms: Symfoni nr. 4. Dirigent: Thomas Dausgaard. (Fra koncert i Radiohusets Koncertsal 8. september)

husk fredag - kl 21 - er turen kommet til Miles Davis

Det ugentlige magasinprogram med nyt fra jazzens verden i Danmark og internationalt. Tilrettelæggelse: Peter H. Larsen.
  En af jazzens største trompetister og stilskabere med en enestående karriere, der strakte sig over næsten 50 år. Jens Jørn Gjedsted tegner et portræt af musikeren, der ca. hvert 10. år redefinerede jazzen og viste nye veje.

The Symphony No. 4 in E minor by Johannes Brahms is the last of his symphonies. It has the opus number 98. It is a lushly romantic, lyric piece and is considered by many to be his magnum opus, along with Ein deutsches Requiem.

Brahms began working on the piece in 1884, just a year after completing his Symphony No. 3, and completed it in 1885. It lasts about forty minutes and is divided into four movements:

1. Allegro non troppo (E minor)
  2. Andante moderato (E minor/E major)
  3. Allegro giocoso (C major)
  4. Allegro energico e passionato (E minor)

It is scored for two flutes (one doubling on piccolo), two oboes, two clarinets, two bassoons, a contrabassoon, four French horns, two trumpets, three trombones, timpani, triangle (third movement only), and strings.

The monumental first movement is Brahms at his most dramatic and passionate, while the contemplative second movement has an air of a requiem. The exuberant and joyful third movement (written last) resounds with triangles. The last movement is notable as a rare example of a symphonic chaconne, which is similar to a passacaglia; Brahms himself referred to it as a chaconne. For the repeating theme, Brahms' adapted the passacaglia theme in the closing movement of Johann Sebastian Bach's cantata, Nach dir, Herr, verlanget mich. The symphony is rich in allusions, most notably to various Beethoven compositions.

The work was given its premiere in Meiningen on October 25, 1885 with Brahms himself conducting. It was well received and has remained popular ever since. The piece had earlier been given to a small private audience in a version for two pianos (one of them played by Brahms). Brahms' friend and biographer Max Kalbeck, reported that the critic Eduard Hanslick, on hearing the first movement in this performance, exclaimed "For this whole movement I had the feeling that I was being given a beating by two incredibly intelligent people." Hanslick later spoke more approvingly of it, however.

Arnold Schoenberg, in his essay Brahms the Progressive, pointed out several thematic relationships in the score, as does Malcolm MacDonald in his biography of the composer. The first half of the passacaglia theme is anticipated in the bass during the coda at an important point of the preceding movement; and the first movement's descending thirds, transposed by a fifth, appear in counterpoint during one of the final variations of the passacaglia.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

I aften kl. 21 kommer der en portrætudsendelse om Gil Evans
Gil Evans var Pianist og orkesterleder og hans samarbejde med Miles Davis havde stor indflydelse på jazzens udvikling - det sker på P2 kl 21 i aften Fredag 26 oktober

I kan læse om Gil Evans her http://en.wikipedia.org/wiki/Gil_Evans

Selvom det ligesom udsendelse om Miles Davis er begrænset hvad man kan nå på en time er det nok et lyt værd - god fornøjelse

og HUSK i har kun FM indtil idioterne omkring Plummer vælger at slukke for masten - så er det for altid DAB-PAP-lyd

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Skal det være Italiens - Pompøst og festligt - så start med GALLA torsdagskoncert

I morgen kl. 20 (med optakt lidt inden) 1 NOVEMBER

DR Radiokoret 75 år. Verdi: Requiem. Barbara Frittoli, sopran. Daniela Barcellona, mezzosopran. Joseph Calleja, tenor. Ferruccio Furlanetto, bas. DR Vokalensemblet. DR Radiokoret. DR Radiosymfoniorkestret. Dirigent: Gianandrea Noseda. Mød i pausen nogle af sangerne i DR Radiokoret, som blev dannet for 75 år siden ved en opførelse af netop Verdis Requiem. (Sendes også søndag 10.00 og 27. december 20.00).

Fredag kan Stan Getz-nybegyndere få deres jazz-trivial-persuit viden opfrisket med Jazzens kl. 21 efterfulgt at en koncert med den danske bassist Anne Mette Iversen

Alt i alt to gode P2 aftener til jer der stafig kan bruge en FM tuner - god fornøjelse

21.00 Jazzens giganter - Stan Getz 
  Tilrettelagt af Jens Jørn Gjedsted. (Sendes også tirsdag kl. 19.00).
  En optagelse fra sidste års jazzfestival i Århus med den danske bassist Anne Mette Iversen og hendes amerikanske gruppe. Præsentation: Peter H. Larsen.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

i morgen freda kl. 21 :
21.00 Jazzens Giganter - John Coltrane 
  - tenorsaxofonisten John Coltrane, der slog igennem som medlem af Miles Davis' kvintet og som fra begyndelsen af 60'erne ledede sin egen banebrydende gruppe, var en af jazzens største stilskabere på sit instrument og hans plader inspirerer stadig unge saxofonister 40 år efter hans død. Tilrettelagt af Jens Jørn Gjerdsted. (Sendes også tirsdag kl. 19.00).
Det skal jeg høre

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at den times livekoncert med Jonas Westergaard efterfølgende kan være spændende.

Jeg plejer at optage hele jazz aftenen på HD i 24/96 og redigere i det bagefter.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej Dolph

hvad er HD 24/96 ?

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 22 November 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hej Dolph

hvad er HD 24/96 ?

Det er en selvstændig Hard Disc optager 24 bit og 96 kHz oversampling.

Altså ikke en PC men selvstændigt hardware i form af et studie med 12 x 16 spor, fantompower, kompression, expansion, panorering, equalizer, effektpalletter, hard disc og CD brænder etc.
Alt dette gøgl kan man bypass så ingen indflydelse det får på optagelsen.
Det er nu meget fedt når man selv spiller musik.
Optageren er balanceret men kan som næsten alt andet balanceret benyttes single ended.

DRadioen udsender alligevel ikke i bedre kvalitet så jeg synes som oftest ikke at det kan svare sig at ofre spolebånd eller kassetbånd på det med mindre det er noget helt særligt de sender.
Desværre....................for lyden kunne have været eminent god på FM hvis DR tog sig sammen.

Fordelen ved den digitale optagelse er redigeringsmulighederne ned til 1/200 sekunds præcision og med klippe-klistre-gem-og-smid-væk funktioner fra spor til spor og fra optagelse til optagelse.

Jeg laver så mine egne CD'er med "The best of jazz aften"

De er fede når man kører langt i bilen............................eller som muzak til opvaksen.

De er også ok til nærlytning og kan ofte sagtens blande sig i klassen af bedste digitale signalkilder.

FM modtages her i hytten på en TPT 3001A.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

er der nogen her som forstår at lytte til FREE JAZZ f.eks de sidste coltrane plader eller p.sanders?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Desværre - pt. går min coltrane samling fra hans første frem til "a love supreme" og "Kulu se mama" - men når 2008 skulle der ikke være nogle huller hvad angår Coltrane

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

så begynder det jo snart med freejazz (fra 1960)

i øvrigt John coltrane Selflessnes på luxus japsercd på amazon.co.uk til kun 11pund MUST HAVE CD

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

KULU SE MAMA oct 1965 er vist det man kalder afdæmpet freejazz

oznerol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2007
Sendt: 14 December 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

21.00 Jazzens giganter - Joe Zawinul 
  Tilrettelæggelse: Jens Jørn Gjedsted. (Sendes også tirsdag kl. 19.00).
  Anden del af koncerten fra udendørsscenen ved Pumpehuset under årets københavnske jazzfestival. Præsentation: Peter H. Larsen.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes