| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy Sand skrev:
Den ser da egentlig ikke så grim ud  Og smart med sådan noget funktionalitet. Hvordan lyder sådan en fætter? Er den stærk nok til store gulvhøjttalere?
|
|
|
SA-XR50 kan ikke de specielle funktioner, her skal du op i de nyere modeller.
Lyden er glimrende, men jeg bruger den ikke til et decideret klassisk hifi system (selvom det er ganske fine enheder, men jeg lytter ikke hifi mere, men musik).
Den lyder bedst på de digitale indgange idet den kan transformere PCM direkte til PWM. Mao. en DA konverter er helt overfløding. Teknikken er købt hos Tact af Panasonic.
Den kan sagten trække en gulvhøjttaler med to 6" enheder, men hvordan den har det med helt store tungtdrevne højtalere ved jeg ikke.
Sammenlignet med en Cambridge azur640 er der meget mere kontrol og hug i bassen. Stereoperspektiv og dybde går jeg ikke op i for tiden (barn på 11 mdr. og en uegnet stue)
Til 400 kr. er det mit absolut bedste hifi køb.
|
| Til top |
|
| |
Tommy Sand Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis man er så heldig at finde noget billigt men godt, som dækker ens behov, så er den jo hjemme! Tillykke med det gode køb  Mht min kommentar om digital lyd (det er nok sevet ind hos folk, at jeg ikke aner meget om det), så tror jeg nok, folk ved hvad jeg mener, når jeg skriver at det er "relativt nyt". Der vil altid være få undtagelser fra reglen, men jeg tror da nok, vi alle kan være enige om at digital lyd er markant nyere end analog lyd. Dermed relativt nyt.
|
| Til top |
|
| |
Tommy Sand Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Den kan sagten trække en gulvhøjttaler med to 6" enheder, men hvordan den har det med helt store tungtdrevne højtalere ved jeg ikke. |
|
|
Jeg synes, mine Sonus Faber er det mest fantastiske, jeg har set indenfor højttalere. Og noget af det mest fantastiske jeg har hørt! Derfor ændres konfigurationen i mit anlæg "jævnligt", men højttalerne skifter jeg nok aldrig ud. Og her er tale om gulvhøjttalere med 2*6 (okay, 6,5). Men alligevel havde en tidligere Thule PA100 svært ved at hamle op med dem. Nu er jeg af omveje endt på en Thule IA150B, og indtil videre jeg er helt pjattet med lyden. Thule lyder altså skønt i mine ører. Hvordan mon digital lyd sammenligner sig med sådan noget?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klasse D er jo per definition analoge i udgangstrinnet, om end det arbejder efter andre principper end klasse AB.
Der hvor det digitale kommer ind er i skabelsen af PWM signalet, der skal føde PWM trinnet.
Der findes populært to hovedgrene i klasse D (princippet bag heder PWM= Pulse With Modulation)
1: Den digitalt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden digitalt, og en CD med digitalt output kan tilsluttes direkte uden forringende DA konverter.
2: Analogt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden analogt.
Langt de fleste klasse D forstærkere er af type 2 - dvs. 100% analoge.
Af type 1 kan nævnes Tact, Lyngdorf, Panasonic, Sharp
Hvad der er bedst er der naturligvis ikke enighed om.
|
| Til top |
|
| |
Tommy Sand Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hvad der er bedst er der naturligvis ikke enighed om. |
|
|
Og det bliver der nok aldrig  Tak for info, der blev jeg en smule klogere!
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Klasse D er jo per definition analoge i udgangstrinnet, om end det arbejder efter andre principper end klasse AB.
Der hvor det digitale kommer ind er i skabelsen af PWM signalet, der skal føde PWM trinnet.
Der findes populært to hovedgrene i klasse D (princippet bag heder PWM= Pulse With Modulation)
1: Den digitalt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden digitalt, og en CD med digitalt output kan tilsluttes direkte uden forringende DA konverter.
2: Analogt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden analogt.
Langt de fleste klasse D forstærkere er af type 2 - dvs. 100% analoge.
Af type 1 kan nævnes Tact, Lyngdorf, Panasonic, Sharp
Hvad der er bedst er der naturligvis ikke enighed om.
|
|
|
Nej, type 1 er faktisk "digital" i udgangstrinnet også, fordi switch transistorerne ikke kan skifte kontinuert i tid, men til veldefinerede tidspunkter fastlagt af den clock udgangstrinnet kører med. PWM signalet der driver udgangs switch transistorerne har med andre ord ikke uendelig tidsopløsning, hvilket en analog klasse D løsning har (type 2).
Jeg kan personligt bedre li at betegne type 1 som en "fuld-digital forstærker", og reservere klasse-D betegnelsen til de analoge PWM forstærkere.
Lyngdorfs TDA-modeller er iøvrigt "fuld-digitale", mens SDA-modellerne er analoge klasse-D forstærkere. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
|
Nej, type 1 er faktisk "digital" i udgangstrinnet også, fordi switch transistorerne ikke kan skifte kontinuert i tid, men til veldefinerede tidspunkter fastlagt af den clock udgangstrinnet kører med. PWM signalet der driver udgangs switch transistorerne har med andre ord ikke uendelig tidsopløsning, hvilket en analog klasse D løsning har (type 2).
|
|
|
Det er der så ikke enighed om blandt de virkelige eksperter. Jeg har set diskussioner mellem uddannede eksperter, og der hvor uenigheden starter, er i definitionen af hvad et digitalt signal er.
Nogle mener man skal kunne definere en "word", andre mener ikke dette er nødvendigt for at definere et digitalt signal.
Langt de fleste eksperter (jeg har læst om) har dog den holding at PWM trinnet aldrig kan være digitalt.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg skal ikke udråbe mig selv til "virkelig ekspert", men i min verden er et digitalt signal defineret som diskret i amplitude (0 eller 1 for eksempel) OG i tid (kan kun skifte amplitude med bestemte tidsintervaller).
__________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Pusling Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
| OK, jeg skal ikke udråbe mig selv til "virkelig ekspert", men i min verden er et digitalt signal defineret som diskret i amplitude (0 eller 1 for eksempel) OG i tid (kan kun skifte amplitude med bestemte tidsintervaller). |
|
|
Uenigheden bestod i om man skulle kunne 0 og 1 sammen til et "word". Det kan man ikke PWM udgangstrin.
Jeg er heller ikke på nogen måde ekspert, jeg har bare læst meget om det. Noget jeg heller ikke finder logisk er at et digitalt signal kan konverteres til analog med en spole.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
| OK, jeg skal ikke udråbe mig selv til "virkelig ekspert", men i min verden er et digitalt signal defineret som diskret i amplitude (0 eller 1 for eksempel) OG i tid (kan kun skifte amplitude med bestemte tidsintervaller). |
|
|
så er alle PWM trin digitale, de har alle en endelig tidsopløsning, selv 100Ghz indiumphosphid teknologi har en endelig tidsopløsning __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
musifix skrev:
|
|
så er alle PWM trin digitale, de har alle en endelig tidsopløsning, selv 100Ghz indiumphosphid teknologi har en endelig tidsopløsning
|
|
|
Vel er de ej, det har intet at gøre med båndbredden i de halvledere der benyttes, men derimod det faktum at i en fuld-digital forstærker er signalet samplet i tid (diskret i tid), og skifter kun amplitude med endelig opløsning, sat af den sample-rate systemet kører (og ved hvilken DSP'en regner). Sådan er det ikke i en analog PWM forstærker, her er tidsopløsningen principielt uendeligt fin (=analog) __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
musifix skrev:
|
|
Uenigheden bestod i om man skulle kunne 0 og 1 sammen til et "word". Det kan man ikke PWM udgangstrin.
Jeg er heller ikke på nogen måde ekspert, jeg har bare læst meget om det. Noget jeg heller ikke finder logisk er at et digitalt signal kan konverteres til analog med en spole.
|
|
|
Jeg har nu også læst en del om emnet Jeg kan ikke helt følge problematikken omkring word / ikke-word?
Nu er signaler jo dybest set blot spændinger og strømme der eksisterer i kredsløb. Om vi kalder dem "analoge" eller "digitale" er de elektriske komponenter ligeglade med - og det spolen "gør" ved et "digitalt" signal er at fjerne højfrekvent støj som er indlejret i signalet, og som skyldes at det har været behandlet digitalt. Så signalet bliver ikke konverteret fra digitalt til analogt af spolen som sådan, men snarere "renset" for unødvendig information om den digitale signalbehandling der er sket. Det rensede, "analoge" signal har ikke bedre tidsopløsning end det digitale udgangspunkt. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
du glemmer vist asynkron digital teknik,og der er ikke en uendelig fin tidsopløsning.
iøvrigt er der også en sampling clock. __________________ /Brian
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
|
du glemmer vist asynkron digital teknik,og der er ikke en uendelig fin tidsopløsning.
iøvrigt er der også en sampling clock.
|
|
|
Hvad er asynkron digital teknik? __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er event styret altså en ændring på en af en indgangene giver et nyt resultat på udgangene uden der er et clock signal, det er alt det der sker i en cpu mellem 2 clk flanker.
__________________ /Brian
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår ikke lige sammenhængen her? __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes iøvrigt det er mere interresant at kigge på modulation form og feedback typer end analog eller digital indgang når det kommer til classD
__________________ /Brian
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
| jeg synes iøvrigt det er mere interresant at kigge på modulation form og feedback typer end analog eller digital indgang når det kommer til classD |
|
|
Det tekniske interessere mig som nørd, men når alt kommer til alt, vælger jeg efter lyden.
Der er som regel fortalere for flere tekniske afarter, så hvem har ret?
|
| Til top |
|
| |