Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround forstærker - god til musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djdeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej derude. Efter lang tid søgen på nettet uden rigtigt at blive klogere, spørger jeg til råds herinde.

Jeg har et ældre setup af blandet hi-fi som jeg lytter musik på, samt surround under film.

Jeg bruger computeren til at spille bluray film og musik cder.

Det består af:
et sæt Dali 7 som front
2 kanals. NAD 2200 - effektforstærker + NAD forforstærker
2 mindre Sony baghøjtalere og en lille 2 kanals JBL forstærker.

Min snart 20 år gamle NAD er ved at være træt, og har desværre lidt skavanker. Jeg overvejer nu at skifte forstærkerne ud med en surround forstærker (evt. en brugt med et par år på bagen).

Mit spørgsmål lyder:
Hvordan er stereo-delen (musik) på mellemklasse (nypris 5-10000,-) surroundforstærkere.
Jeg er kun på udkig efter Yamaha, NAD og Harman Kardon - da det er disse mærker jeg blevet anbefalet. Er der noget i vil anbefale mig. Må gerne være brugt. Er lidt skeptisk da jeg lytter mere til musik, end jeg ser film.
Til top Vis djdeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djdeep

djdeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2011
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på de her to brugt. Er det helt i skoven?

Harman Kardon avr 335

NAD T753 v2

Til top Vis djdeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djdeep

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skiftede selv fra NAD 1100/NAD 2200 til NAD 747.

NAD 747 har mindre effekt også i stereo, men der skal jo også en del til at følge 2200 :-)

Som surround er den helt suveræn, men den spiller ikke lige så godt i stereo. Det siger jo også næsten sig selv, da det jo er 7 effekttrin i stedet for 2 + en masse dekodere og en tuner. Jeg synes dog at den er ok i stereo sammen med mine Dali 6006. Hvis du vil have samme lyd som i det gamle sæt slipper du ikke med 10.000.- uanset mærke.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at man skal over 10kkr, især ikke brugt. Så lige at der var en der solgte en marantz 8500 til 3500...
Du skal lede efter et ordentligt lokum af en ældre model fra de mærker du nævner, bare den kan modtage lyd over hdmi er du også rimeligt fremtidssikret.

mvh. Per.
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Onkyo TX-NR 808, og bladrer du lidt mere, så TX-NR 5008 som er blandt markedets 2 bedste recievere.
Onkyo leverer varen i musikgengivelsen. Har en 906 som spiller forrygende godt.
Tidligere prøvet: Marantz SR 8002 ingen kræfter og dårlig betjening, Rotel RSP- 1570 og RMB 1575 lyder anstrengt og klinisk
ved høje lydtryk og effekt slår pludselig fra (3,2 ohm går mine højtt. ned på, som mange andre).
Onkyo'en leverer 400 watt i 3 ohm ved stereo og det med 4 kanaler (bi-Amping) på fronterne.
THX Ultra 2 kommer ikke af sig selv.
Til top Vis VECTRA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VECTRA

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

http://www.preissuchmaschine.de/in-Hifi-Baustein/AV-Receiver /Onkyo-TX-NR5007.html

Her kan du faktisk få TX-NR 5007 til 10 kilo

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Er selv pt ude og lytte en del til surround reciever i klassen op til 10 kilo, syntes helt klart onkyo tx-nr 808 er den bedste jeg har hørt i stereo. Ellers har denon avr 1911 overrasked med en pris på lidt over 3000 for man rigtig meget god lyd i stereo, men det kræve man har ret effektive hter.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Marantz sr5005 receiver og synes den klarer musik bedre end man kunne frygte i pure direct. Min erfaring - og det
er også hvad andre skriver herinde - er at surround ikke kommer i nærheden af stereo til samme pris lydmæssigt. Men synes
Marantz lyder mere behageligt til musik end det Denon og Onkyo jeg har hørt.

Når du bruger en computer som kilde er lyden jo ikke fantastisk fra starten så der er grænser for hvor meget du taber ved at
bruge en surround receiver fremfor stereogrej så jeg tror egentlig du kan få et fint resultat med en surround receiver. Hvis du
har en plan om senere at opgradere til noget stereo med bedre lyd + en DAC vil jeg foreslå at du vælger en receiver med pre-
out til fronterne. Så har du mulighed for nat opgradere til noget bedre stereo senere og lade stereoforstærkeren trække
fronterne til film.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
Jeg har en Marantz sr5005 receiver og synes den klarer musik bedre end man kunne frygte i pure
direct. Min erfaring - og det
er også hvad andre skriver herinde - er at surround ikke kommer i nærheden af stereo til samme pris lydmæssigt. Men
synes
Marantz lyder mere behageligt til musik end det Denon og Onkyo jeg har hørt.

Når du bruger en computer som kilde er lyden jo ikke fantastisk fra starten så der er grænser for hvor meget du taber ved
at
bruge en surround receiver fremfor stereogrej så jeg tror egentlig du kan få et fint resultat med en surround receiver. Hvis
du
har en plan om senere at opgradere til noget stereo med bedre lyd + en DAC vil jeg foreslå at du vælger en receiver med
pre-
out til fronterne. Så har du mulighed for nat opgradere til noget bedre stereo senere og lade stereoforstærkeren trække
fronterne til film.

Jeg har haft Marantz i adskillige år også SR-14. Så skulle der prøves noget nyt. Onkyo. Det lyder bare bedre. Marantz har
skulderwatt, mærkelig betjening der er unødvendig bøvlet. Undrer mig over hvad du har sammenlignet med??
Men det er mulighvis ikke i et high end surroundopsæt.

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

[URL=http://www.hifishop24.de/hifishop24.storefront/de/produ ct.php?
MerchantID=psm&product_sku=0415301091&epp=GZoiotGMOw/07uk3C4
ubZYdczqzBCfHKQ8oeUzyBhAwv0ViiXKrNhQOXGMyeT
dFJe18y/Uhmj6N%2Bs%2BpbG6Ga%2Bg%3D%3D]

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke få til at virke, men det er en Onkyo 808 til 5300 kr. ny med 2 års fuld garanti.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

VECTRA skrev:

Jeg har haft Marantz i adskillige år også SR-14. Så skulle der prøves noget nyt. Onkyo. Det lyder bare bedre. Marantz har
skulderwatt, mærkelig betjening der er unødvendig bøvlet. Undrer mig over hvad du har sammenlignet med??

Kan ikke huske Onkyo modellen men den hører til i den billigere ende. Det er nok ikke helt løgn med skulderwattene. Det er så
bare ikke det vigtigste for mig da jeg har et mindre lytterum. Husker Onkyoen som lidt mere kraftfuld men også med mindre
dybde i lyden og ikke så god diskant. Men OK jeg har det ikke i helt frisk erindring og det var med andre højttalere i et andet
rum, så sammenligningen er måske ikke så meget værd. Her taler vi stereo musik. Tror måske jeg ville foretrække Onkyoen til
film.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

hej

http://www.dba.dk/harman-kardon-surroundsyste/id-70951738/

denne harman kardon .. syntes jeg gør det meget godt .. jeg har den selv .. og jeg er meget tilfreds .. den har meget over skud .. selv om den kun er på 75 watt .. det skal du ikke lad dig snyde af ..

benterling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

hejsa har en yamaha dsp z9 til salg hvis det har din interesse , du kan læse om den her :

http://yamaha-online.de/products.php?lang=d&country=& ;idcat1=1&idcat2=28&idcat3=42&idprod=1090&ar chivset=1&newsset=0

Til top Vis benterling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benterling

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
VECTRA skrev:

Kan ikke huske Onkyo modellen men den hører til i den billigere ende. Det er nok ikke helt løgn med skulderwattene. Det er

bare ikke det vigtigste for mig da jeg har et mindre lytterum. Husker Onkyoen som lidt mere kraftfuld men også med mindre
dybde i lyden og ikke så god diskant. Men OK jeg har det ikke i helt frisk erindring og det var med andre højttalere i et andet
rum, så sammenligningen er måske ikke så meget værd. Her taler vi stereo musik. Tror måske jeg ville foretrække
Onkyoen til
film.

Ja men jeg har det helt frisk i erindring. Det er prøvet hjemme hos mig. Marantz SR-8002 faldt igennem på alle punkter,
også stereo, og dem var ikke så lækker i lyden som Onkyo TX-NR 906. Rotel heller ikke. På papiret har Rotel 500 watt i 4
ohm (det nye digitale effekttrin 5 kanals), hvor Onkyo har 400 watt i 3 ohm.
Rotel er også skulderwatt, det slog fra langt fra hvor Onkyoen bare kunne skrues endnu mere op i stereo uden at lyde
presset overhovedet. Marantz delte surroundsæt 8003 er også prøvet i direkte sammenlignen med Onkyo 906.
Det er bare ikke pengene værd, og diskantområdet var heller ikke silkelækkert som Onkyo 906.
Det var et udgangspunkt at jeg ville have det bedst lydende op til 40000 kr. Og det var suverænt Onkyo selvom den kun
kostede 15000 kr.
Den nye 5008 som er den nye afløser for 906 koster 19000 kr idag.
Så formodninger og tro er lidt andet end at have testet en bunke hjemme hos sig selv. Bøvlet ja, men en øjenåbner.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes