Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Klipsch - Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xeus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej jeg ved ikke det store omkring højtalere + sub. så derfor skriver jeg her.

Jeg har købt dette Klipsch HDT500, og mit spørgsmål er såmænd bare omkring SUBWOOFER'en.     

- Hvorfor er der Left speaker og Right speaker??? De er vel ligegyldige??
- Skal jeg egentlig ikke kun bruge et Subwoofer Y-kabel??
Til top Vis xeus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xeus

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke lade dig forvirre af

Så vidt jeg husker... og det står vist også i manualen.

Så har den 2 forskellige indgange. Den med phono stikkene til højre, er hvis din forstærker har pre-out. Det står simpelthen bag på den. Er den en surround reciver, så står der sub-out. og her skal du blot have et enkelt kabel derfra og ned til din subwoofer, hvor kablet sættes i en af indgangene - og det står i manualen, hvilken af indgangene der er mono-indgangen... ellers prøv dig frem.... en kommer der lyd ud af... og den anden er tavs  Pointen med en sub-udgang på en surround reciever. Er at recieveren har et indbygget filter, som sorterer de høje frekvenser fra, således at din subwoofer kun spiller det dybe. Når du ser film, så er der et dedikeret spor på en dvd-skive (5.1) (5 højttalere og 1 sub)(Dolby Digital og DTS). Dette sub-spor bliver sendt direkte til din sub når du ser film. Når du høre radio eller cd'er. så bruger recieveren automatisk sit indbyggede filter, og frasorterer de dybe toner fra musikken og sender dem til din sub, så dine mindre fronter ikke bliver presset med dyb-bas, som de jo af fysiske grunde ikke kan gengive

Har du derimod en stereo forstærker. Så er der 2 muligheder. Din sub har nogle terminaler. Dem som sidder ca i midten, med klemmer som kan vippes ned og sættes kabler direkte i. Disse er lavet til dem som IKKE har pre-outs på deres forstærker. Du kan nemlig koble din forstærker-udgange direkte til subwooferen. Her kan forstærkeren bare ikke sortere den dybe bas fra din normale højttalere, og du skal derfor til at eksperimentere med at fasedreje din sub 180 grader. Men det er igen noget man skal lege og lytte sig lidt frem til. Hvad der er sandt for nogen... er ikke altid sandheden for andre.... selvom der selvfølgelig eksistere uomtvistelige fysiske/tekniske begrænsninger når det gælder lyd/hifi

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej... ellers læs manualen... der står tit lidt guldkorn der. Glem alt om det der fis med at rigtige mænd ikke læser manualen.. bla bla...... bare kom i gang. Alle svarene er der et eller andet sted

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

xeus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Tak for det lange svar :-). Det forvirrer mig lidt da jeg ikke helt forstår der "subout" som skulle være på min forstærker. Jeg har lige købt mig en surround forstærker Yamaha RX-V767, og derpå er der under pre-out "Subwoofer 1" + "Subwoofer 2". Derudover er der et andet sted endnu en subwoofer-port.

Hvilke subwoofer-porte skal jeg bruge? Tak for det råd med at læse den der manual :). Der står godt nok at der kun skal bruges et phono-stik.

Jeg bliver bare lidt forvirret når de på av-cables.dk skriver:
"Subwoofer kablerne fås i 2 forskellige versioner, den normale version og i en Y kabel version. Y kabel versionen er specielt designet for subwoofer med 2 indgange. Ved at benytte begge indgange på din subwoofer, vil den spille højere og mere kraftigt."

Skal man så vælge:
1. subwooferkabel med 1 phono, som der står i manualen.
2. subwooferkabel med 2 phono (Y-kabel).

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Du skal vælge : 1. subwooferkabel med 1 phono, som der står i manualen 

Edit - Du skal koble den til, på din Receiver via Sub out 1 :)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

xeus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

tak for svar :-)

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Velbekomme 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes