Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kobling af TV med steroanlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg håber i kan hjælp mig med at forstå hvordan man bedst kobler mit TV sammen med et stereoanlæg så det kommer til at virke 100% altid og bliver optimalt mht. lyden.

TV'et er et Sony 46" W5500. Det skulle have både phonoudgang og optisk udgang.

Jeg har en Onkyo Avl-5 stereoforstærker med optisk indgang så det vil være muligt at koble den på med optisk kabel. Det skal dog ikke være den da den bruges andet steds så jeg skal købe en ny forstærker under alle omstændigheder.

Jeg bruger min PC nu som afspiller til film via et HDMI kabel mellem PC og TV. Det skal fortsat virke som det gør nu men lyden skal gå gennem TV’et til forstærkeren.

Er det bedst at købe en stereoforstærker uden optisk indgang (Digital til analoge converter), som er de medst amindelige, og bruge phonokabel mellem TV og forstærker? I det tilfælde bruges TV’ets DAC går jeg ud fra. Vil det også virke når jeg afspiller film fra PC?

Eller er det bedst at købe en stereoforstærker med optisk indgang og lade den  konvertere lyden til analog? Vil det virke...måske forstår den ikke nogen slags filmlyd eller der kan være andet teknisk i vejen med den løsning ?

Jeg er helt grøn på dette område så jeg håber i kan hjælpe med at forklare mig hvad der er bedst at gøre. På forhånd tak.

Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har det samme tv,som jeg kører lyden ud over mit anlæg.Jeg bruger de analoge udgange,da jeg heller ikke har digital ind på min forforstærker.Du forbinder det bare med et alm.phono kabel og så går du ind i menuen (home) under "lydindstillinger" og sætter højttaler indstilling til "audio system" og lige nede under sætter du den til "variabel".

Nu kan du bruge din Sony fjernbetjening til at justere volumen op og ned med.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej CARS10.

Se det var en go information du kom med der.

Jeg har ikke nogen phonokabler jeg kan prøve med, med mindre man kan bruge minijack til phono fra TV til forstærker via headphone udgangen?

Til gengæld har min stereoforstærker optisk indgang. Jeg har prøvet at koble den sammen med TV'et nu via optisk kabel. Som standard kommer lyden både ud af TV'et højtalere og stereohøjtalerne. Hvis jeg går ind i lydindstillingerne og ændre det til "audio system" så kommer lyden kun ud af stereohøjtalerne. Umiddelbart syntes jeg at lyden er mere fyldig og stemmerne mere tydelige når både TV'et højtalere og stereohøjtalerne er aktive.

Får du også lyden ud af både TV'et højtalere og stereohøjtalerne hvis du ændrer lydindstillinger til TV-højtalere?

Det med at få Sony fjernbetjeningen til at styre lydstyrken på stereohøjtalerne har jeg ikke kunnet få til at virke selvom jeg har gjort som du skriver. Det er måske fordi jeg bruger optisk kabel mellem tv og forstærker?

Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at lyden kommer ud af stereo ht. hvis den står til tv.ht.og mht.til at styre lyden fra fjernbetjeningen så har jeg kun erfaring med analog out,så jeg ved ikke om den også kan på optisk.

Prøv at låne et phono kabel og prøv som beskrevet.

ps. du har selvfølgelig husket at skrue op for volumen på forstærkeren.

carsten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

ps.

det med mini jack til phono tror jeg er noget bøvl,da du så skal ind i menuen hvergang du vil skrue op og ned.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes