Forfatter |
|
Thomaslje Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all. Jeg ved der er en masse lyd nørder her inde, jeg har 4 højtaler som jeg skal bruge i et stereo setup, er det så bare at stille højtalerne ved siden af hinanden eller er der en bedre måde at stille det op på, de skal stå i et firkantet rum på ca 20 m2 vil jeg tro, det er gulvhøjtaler alle 4.
Jeg har 2 slags højtaler det ene par er pioneer cs-e700 og det andet er jbl lx 800 mk2, jeg har 4 udgange på min forstærker som er en yamaha ax-350, jeg ved ikke hvordan det er bedst at stille højtalerne så det giver bedst lyd, min ide var at stille dem ved siden af hinanden med 1 pioneer og 1 jbl i hver side. mit rum ser sådan her ud og det er min ide
https://drive.google.com/file/d/0B0EwIdmDQ5mkWE9pbC16R1ZRZGc /view?usp=sharing
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil du opnå med de fire højttalere?
Skal de spille samtidig eller er det fordi du vil have mulighed for at skifte mellem de to forskellige højttalere og dermed to forskellige lyde?
/Jens
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kun sætte et sæt højtaler til din yamaha ax-350, så er du sikker på at det er en yamaha ax-350 du har
Man kan ikke se logi at at bruge to sæt højtaler til stereo, dette ville også kunne give en belastning problem for din forstærker som i sidst end kan enden med af den brænde af.
Og hvis du enlige har to udgange på din yamaha, ville jeg hele købe en god højtale i sted for to dårlige og så bruge de 4 højtaler udgange til at bi-amp denne højtaler.
|
Til top |
|
|
Thomaslje Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. det er mig der har set forkert det er en yamaha Rx-350 jeg har.
Men jeg vil bare tilslutte alle 4 for at få mere lyd, elsker bass og det spiller de pioneer rigtig meget af.
Jeg bør nok kun tilslutte de JBL højtaler eller hvad.
|
Til top |
|
|
Thomaslje Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2014 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomaslje skrev:
Hej. det er mig der har set forkert det er en yamaha Rx-350 jeg har.
Men jeg vil bare tilslutte alle 4 for at få mere lyd, elsker bass og det spiller de pioneer rigtig meget af.
Jeg bør nok kun tilslutte de JBL højtaler eller hvad. |
|
|
se her, den har 4 højtaler udgange.
https://drive.google.com/file/d/0B0EwIdmDQ5mkNEJWcm1md2l0ckU /view?usp=sharing
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god JBL højtaler med en sub. bas gerne en 12 tommer, så få du alt det bas du kan ønsker
Tro ikke at det der den vej du er på vej ud af nu, du skal gå, det ville bare give de problemer og en ringen lyd, og hvis du skifte dine højtaler ud men en bruge eller vælge en af de sæt du har nu og så give den bedste lyd med ikke nok bas, kan en sub. bas værre den løsning du ønsker og nok også den eneste løsning, en brugt JBL Synthesis S2s kunne værre en løsning.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 07 December 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den omtalte JBL Synthesis S2s er hvis nok kun en passive sub., så der skal påregnes en effekt forstærker en god kraftig PA effekt forstærker kan gøre det, eller en sub. bas forstærker som XTZ Sub Amp 1, så er du på vej mod rigtig meget bass
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 08 December 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke koble to sæt højtalere til, og spille på dem samtidigt. Forstærkeren vil ikke bryde sig om det, og du risikerer at brænde den af. Bestem dig i stedet for, hvilket sæt der lyder bedst for dig, og brug det. Det kan du jo benytte de to sæt udgange til, at lave en såkaldt A/B test ml. Pioneer og JBL.
Savner du bas, kan du overveje en aktiv sub, eller én med seperat effektforstærker.
|
Til top |
|
|
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 08 December 2014 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Experimentér alt det du har lyst.
Stil dem ved siden af hinanden, eller i hvert hjørne feks.
Hvis du synes det lyder fedt så er det jo bare fint.
Jeg var selv hos en kammerat som havde to sæt højttalere kørende på en gammel Luxmann forstærker.
Det lød glimrende selv om det egentlig ikke burde!
Det var i et kælderrum som var fyldt med flyttekasser og alskens ting og sager.
Sagen var nok at alle flyttekasserne og rodet virkede som lydabsorbers og diffusere i det lille rum.
Konklusionen på dette er at man kan komme afsted med meget hvis lytterummet ikke ødelægger det med reflektioner, bulderbas mv.
Flere bashøjttalere i et rum udjævner også div. Bas pukler i rummet og gør basgengivelsen mere jævn, så du kan jo prøve at køre med basserne
alene på det ene sæt højttalere, hvis nogen af dem kan bi-wires og placere dem et andet sted i rummet...
Med andre ord, gør lige hvad der passer dig :-)
|
Til top |
|
|