Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er min subwoofer stået af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 December 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude i min lokale sony forhandler i går (Sony center i Friis, Aalborg), og han kunne ikke rigtigt regne ud hvad
der var galt - han kom med samme fejlmelding som jeg havde regnet med, enten var det forstærkerens sub-indgang der
var gået, eller så var det subben. Så spurgte jeg ham, om han mente det kunne betale sig at få anlægget repareret, hvilket
han sagde jeg selv skulle overveje, men det ville nok minimum koste 1500 kr, og når anlægget er gammelt..... i kender
proceduren.

Han sagde så, at de snart ville få følgende på tilbud: http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-speaker/ht-as5 og
http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dh81 0 , (så vidt jeg kan se, så er det disse to).
De ville på et tidspunkt komme på tilbud til 4000 kr i alt, hvilket jo er meget billigt! - Men er der nogle af jer, der ud fra
specifikationer osv. kan fortælle mig, hvorvidt det ville være en god investering eller ej?

Jeg har også overvejet, hvorvidt jeg stadig vil have surround, for jeg har tænkt over, at jeg faktisk ikke ser så mange film
mere, og derfor overvejer jeg, om jeg bare skal investere pengene i et godt stereoanlæg.

Er der nogle der kunne hjælpe mig med at finde det rigtige og bedste udstyr til pengene?
Jeg har jo måske stadigvæk min receiver, da jeg ikke tror det er den der er i stykker - kan i udfra specifikationerne på den,
se om den vil have tilstrækkelig kraft til at trække det, for ellers kan jeg måske sælge den til min far.

Det er denne receiver der er tale om : http://www.sony.dk/product/hcs-cinema-surround-kit/ht-ddw890 :)

På forhånd tak.
Til top Vis LasseH.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LasseH.

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2010 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Og lige en anden ting: Jeg har en MacBook Unibody (i er sikkert ligeglad med modellen), men den har audioindgang, hvor der
både er Jackstik indgang og optiskindgang i samme indgang, og jeg har været vant til at koble et Jackstik til og fra.

Jeg har hørt, at jeg vil få meget bedre lyd ved at køre det igennem optisk kabel, er det et sådant kabel jeg skal bruge?:
http://www.av-
cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/miniplug_toslink/op tisk_miniplug_toslink_digital_kabel_2_m_2800_da.html

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det er jo altid sjovt at købe nyt grej, men jeg ville nu også lige undersøge om der ikke bare er gået en sikring i subwooferen.

Har du kigget på bagsiden af sub'en? måske skal du skrue en metalplade af?

Find ud af om sikringen er gået før du køber nyt...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Winkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 December 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

LasseH. skrev:
Winkel skrev:

Hej Lasse,

Nu kender jeg ikke anlaegget men jeg kunne forstille mig din aktive sub har en plate-amp siddende bag paa, de har
somregel en lille fin-sikring siddende, jeg har proevet at en gammel jamo sub gav et knald i lyden og saa troede jeg den var
faerdig, jeg pillede plate ampen af og saa fin sikringen var smeltet satte en ny i og havde igen en fungerende sub

Har du faaet testet med et andet kabel?

Haaber du finder ud af det, det er bare ikke det samme at se film uden bulder, og jeg kan se din sub deler ved 150Hz saa
der kommer til at mangle en del.

Hej Winkel.
Hvad er en plate-amp? og hvor kan jeg købe de fin-sikringer henne? Kan du evt. sende et link til et billede af en sådan plate-
amp?

- Nej, jeg har endnu ikke fået prøvet med et andet kabel, har ikke lige noget liggende desværre, og har haft travlt med
julegavekøbene :(.
- Det håber jeg virkelig også og nej, det er virkelig ikke det samme! Jeg ved ikke hvad det skal sige, at subben deler ved
150 Hz, kan du forklare mig hvad det betyder? Der er ikke meget bas i mine meget kompakte højttalere, så subben mangler
rigtig meget - anlægget er faktisk næsten ubrugeligt lige nu!

En plate amp er den metal plade der sidder paa din subwoofer hvor du kan stille lydstyrke og taende og slukke, saette kabler til osv.. der er ingen vej uden om, find en skruetraekker saa du kan komme ind og kigge sikringerne. HUSK at pille alle kabler af inden du aabner den! Skulle det vaere fin-sikringen er det hoejst sandsynligt til at faa en ny paa en tankstation.

Dine kompakt hoejttalere kan ikke spille ret dybe toner, derfor har du din sub til at tage over ved toner fra 150Hz og nedefter(alle bas lyde). Saa med den faste deling i dit systme kommer der ingen toner under 150Hz ud af dine kompakt hoejttalere derfor den noget fesne oplevelse

Til top Vis Winkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winkel

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Det er jo altid sjovt at købe nyt grej, men jeg ville nu også lige undersøge om der ikke bare er gået en
sikring i subwooferen.

Har du kigget på bagsiden af sub'en? måske skal du skrue en metalplade af?

Find ud af om sikringen er gået før du køber nyt...

Ja, det har du ret i. Det vil jeg lige tjekke når jeg engang i dag kommer hjem. Skal der sidde en sikring i subwooferen?

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Winkel skrev:
LasseH. skrev:
Winkel skrev:

Hej Lasse,

Nu kender jeg ikke anlaegget men jeg kunne forstille mig din aktive sub har en plate-amp siddende bag paa, de har
somregel en lille fin-sikring siddende, jeg har proevet at en gammel jamo sub gav et knald i lyden og saa troede jeg den var
faerdig, jeg pillede plate ampen af og saa fin sikringen var smeltet satte en ny i og havde igen en fungerende sub

Har du faaet testet med et andet kabel?

Haaber du finder ud af det, det er bare ikke det samme at se film uden bulder, og jeg kan se din sub deler ved 150Hz saa
der kommer til at mangle en del.

Hej Winkel. Hvad er en plate-amp? og hvor kan jeg købe de fin-sikringer henne? Kan du evt. sende et link til et
billede af en sådan plate- amp? - Nej, jeg har endnu ikke fået prøvet med et andet kabel, har ikke lige noget liggende
desværre, og har haft travlt med julegavekøbene :(. - Det håber jeg virkelig også og nej, det er virkelig ikke det samme!
Jeg ved ikke hvad det skal sige, at subben deler ved 150 Hz, kan du forklare mig hvad det betyder? Der er ikke meget bas i
mine meget kompakte højttalere, så subben mangler rigtig meget - anlægget er faktisk næsten ubrugeligt lige nu!

En plate amp er den metal plade der sidder paa din subwoofer hvor du kan stille lydstyrke og taende og slukke, saette
kabler til osv.. der er ingen vej uden om, find en skruetraekker saa du kan komme ind og kigge sikringerne. HUSK at pille
alle kabler af inden du aabner den! Skulle det vaere fin-sikringen er det hoejst sandsynligt til at faa en ny paa en tankstation.

Dine kompakt hoejttalere kan ikke spille ret dybe toner, derfor har du din sub til at tage over ved toner fra 150Hz og
nedefter(alle bas lyde). Saa med den faste deling i dit systme kommer der ingen toner under 150Hz ud af dine kompakt
hoejttalere derfor den noget fesne oplevelse

Jeg får sikringen tjekket når jeg engang er hjemme igen. Okay, men havde nu heller ikke regnet med, at der ville komme
bas ud af dem ;).

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Har fundet ud af, at det er disse højttalere der er med i tilbuddet: http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-speaker/sa-
vs130h sammen med recieveren: http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dh81 0 der er på tilbud i sony
center til 4000 kr.

Er det et sæt der er værd at investere i, hvis det viser sig, at det ikke er sikringen?? :)

Eller vil det være bedre givet ud, at jeg investerer i nogle bedre højttalere + evt. subwoofer for de penge, og så benytter mig af
den receiver jeg har nu, nu tænker jeg på at køre med stereo setup i stedet for.

Vil den receiver jeg har nu, kunne være tilstrækkelig hvis jeg eksempelvis købte nogle højttalere i hifiklubben?:)

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Sidder lige med elgiganten kataloget, og der er der et sæt Pureacoustics Supernova5F fronthøjttalere på tilbud til 1499,- ,
hvordan er de højttalere?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hifi-komponenter/h ojttaler/SUPERNOVA5F/pure-acoustics-front-hojttalere

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i dag haft bagbeklædningen skruet af min subwoofer og jeg fandt også sikringen - men så vidt jeg kunne se, så var
der intet galt med sikringen, den "tynde" streng i midten var stadig intakt og jeg har desværre i dag ikke lige mulighed for at
købe en ny, jeg kunne teste med. Men jeg tog nogle billeder, som jeg håber i vil se på:

http://img214.imageshack.us/gal.php?g=dsc00062vh.jpg

Og jeg har nu også testet subwooferen med en andet kabel, men intet skete.
Så jeg er bange for, at det er indgangen i min receiver der er i stykker, er der nogen måde jeg kan teste det på? :)

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Har du et kabel med mini-jack i den ene ende og phono stik i den anden? for så burde du i princippet kunne bruge feks en mp3-afspiller til at teste om der kan komme lyd af subwooferen (start med næsten helt skruet ned på mp3-afspilleren og skru så stille og roligt op ad). Gjorde jeg selv da jeg havde en sub som viste sig at være defekt.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
Har du et kabel med mini-jack i den ene ende og phono stik i den anden? for så burde du i princippet kunne
bruge feks en mp3-afspiller til at teste om der kan komme lyd af subwooferen (start med næsten helt skruet ned på mp3-
afspilleren og skru så stille og roligt op ad). Gjorde jeg selv da jeg havde en sub som viste sig at være defekt.

Jeg har et kabel med rød og hvid udgang i den ene ende og mini-jack stik i den anden :). - Kan jeg bruge det?

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

LasseH. skrev:
db89 skrev:
Har du et kabel med mini-jack i den ene ende og phono stik i den anden? for så burde du i princippet kunne
bruge feks en mp3-afspiller til at teste om der kan komme lyd af subwooferen (start med næsten helt skruet ned på mp3-
afspilleren og skru så stille og roligt op ad). Gjorde jeg selv da jeg havde en sub som viste sig at være defekt.

Jeg har et kabel med rød og hvid udgang i den ene ende og mini-jack stik i den anden :). - Kan jeg bruge det?

Ja, det kan du.
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det har jeg lige gjort - og der virkede subwooferen :). Ved ikke om jeg skal grine eller græde :).

- Så må det vel være indgangen i receiveren den er gal med, eller hvad?

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Er det noget jeg kan gøre noget ved selv, eller skal receiveren til reparation - for i så fald vil det jo højest sandsynligt blive
ret
dyrt for mig?:).

Derfor har jeg tænkt på at købe ny receiver eller helt nyt anlæg - og i sony center er der lige nu en receiver +
komplet 5.1
højttalerpakke på tilbud til 4000 ,- :

Højttalere: http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-speaker/sa-vs130h - ca. 3000 kr.

Receiver:   http://www.sony.dk/product/hcs-ho me-cinema-receiver/str-dh81 0 - 4000 kr.

Hvad mener i om dette anlæg, er det pengene værd?

Har dog også overvejet, om jeg skal købe en stereo forstærker + højttalere, da jeg ikke længere ved hvor meget jeg
har at
bruge surroundanlægget til, da jeg for det meste kun hører musik - har i noget i kan anbefale mig i ca. samme prisklasse?:)

LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Kan det være en sikring i receiveren der er stået af? Nogle der har et bud på det? :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes