Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: At vende stikket rigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Mit udstyr spiller lige godt, uanset hvilken vej div. stik er sat - bare de er sat i de rigtige huller og der er god kontakt. Det er dejlig let.

Enten må det være fordi det ingen reel betydning har eller fordi mit udstyr er bygget ordentligt, så det er modstandsdygtigt over for den slags. (jo - jeg kan godt høre ) - hvis der altså er noget at være modstandsdygtig overfor.?

Mit eneste kvæk desangående kan være, at der, når jeg spiller på min Phono (MC) kommer et lille blop i højttalerne, når nogen tænder eller slukker noget på samme tavle-gruppe i min bolig - det gør det så uanset hvilken vej stikkene vender i div dåser.

Det undrer mig, ligesom en anden indlægsholder også nævner, at producenter af de fine sager ikke gør opmærksom på sådan noget i brugsvejledningerne - jeg går da ud fra, at de gerne vil opnå, at det udstyr, som man har købt, lyder optimalt - det vil sikkert fremme salget og renommé'et.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Der findes (få) producenter som lige frem har en kontakt på bagsiden til at vende netfasen. Så er du fri for at hive stikket ud og vende det. Et af disse firmaer er Parasound.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Mit udstyr spiller lige godt, uanset hvilken vej div. stik er sat - bare de er sat i de rigtige huller og der er god kontakt. Det er dejlig let.

Enten må det være fordi det ingen reel betydning har eller fordi mit udstyr er bygget ordentligt, så det er modstandsdygtigt over for den slags. (jo - jeg kan godt høre ) - hvis der altså er noget at være modstandsdygtig overfor.?

Mit eneste kvæk desangående kan være, at der, når jeg spiller på min Phono (MC) kommer et lille blop i højttalerne, når nogen tænder eller slukker noget på samme tavle-gruppe i min bolig - det gør det så uanset hvilken vej stikkene vender i div dåser.

Det undrer mig, ligesom en anden indlægsholder også nævner, at producenter af de fine sager ikke gør opmærksom på sådan noget i brugsvejledningerne - jeg går da ud fra, at de gerne vil opnå, at det udstyr, som man har købt, lyder optimalt - det vil sikkert fremme salget og renommé'et.

Vh

Freddy

*marantz bygget ordentlig...selvfølgeli er det det....jeg sov vist, men når det er sagt er jeg self enig at den mindste stelstrøm mellem apparaterne vil give den mindste forstyrrelse. Hvis stelstrømmende er små i forvejen...det er de på noget udstyr...så er der nok kun sporadiske forskelle tilbage som er svære om ikke umulige at erkende. Bare mine 5cent...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

Din phono del er meget følsom og har jo et højt gain. Det kan jo også være dit køleskab, der laver en gnist i tændings øjeblikket. Det sender et signal gennem luften som dine kabler så opfanger, sender ind i phono delen, som så forstærker det. Plus det også går gennem el nettet. 

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Der findes (få) producenter som lige frem har en kontakt på bagsiden til at vende netfasen. Så er du fri for at hive stikket ud og vende det. Et af disse firmaer er Parasound.

Min tidligere Stello DA220 MKII DAC havde også sådan en phase-switch, den sad dog på fronten af enheden.

Jeg prøvede af flere omgange at eksperimentere med det, men det lykkedes mig aldrig at kunne ikke høre forskel.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

Din phono del er meget følsom og har jo et højt gain. Det kan jo også være dit køleskab, der laver en gnist i tændings øjeblikket. Det sender et signal gennem luften som dine kabler så opfanger, sender ind i phono delen, som så forstærker det. Plus det også går gennem el nettet. 

Ja- det er jeg klar over. Phono skal jo "hente" signalet fra et meget lavere gain end liniesign. og naturligt nok må det være her, den kaster "snavs" ud i anlægget. Det er ikke køleskabet. Der er intet at høre i højttalerne, når det går i gang. Køleskabet siddder på en anden gruppe og hvis den vil kaste igennem luften, så gør den det ikke, eller også er mit anlæg og dets opstilling bare immunt overfor netop dette. Det lille "blop" kommer, når der bliver tændt eller rettere slukket, sjovt nok, et eller andet på gruppen. kan sågar være en lampe. Det kan jeg sagtens leve med - det er måske en gang eller to pr. dag.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Så det jeg gør, er, at jeg tager mit digitale multimeter og måler volt a/c mellem en radiator og metallet bag på hhv. min receiver og min dvd (som ikke er koblet sammen). Hvis stikkene vender rigtigt, så vil der være lige meget spænding på begge apparater.

Jeg vil prøve det i eftermiddag, og se om det giver nogen verdens mening

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Apparaterne må ikke være forbundet - men må effektforstærkere være koblet til højttalerne, og skal apparaterne været tændt eller slukket?
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rigtig blive klog på om det er bedst at ens grej er forbundet med eller uden jord. Når jeg ser på Accuphase PS-1210, som er en strømrenser til 80.000,-kr.(se billede) bliver forvirringen total. Den tager strøm ind med jord, og afleverer den uden jord! Endvidere er der så vidt jeg kan se ikke angivet hvad der fasen og nullen ved udgangene.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Indput på en strømrenser er at sammenligne med alt muligt andet og kan derfor have lidt capacitets-betinget fejlstrøm i chassiet...derfor jord.

Hvad udgangene angår er det en helt anden sag...de skal opfattes som værende galvanisk og capacitiv adskilt fra omgivelsene (jord,net) og lider derfor ikke af fejlstrømme. Derfor er jord ikke blandet ind i udgangene...man kunne fristes til at sige...en akkumulator har heller ikke fordel af jord. Der er derfor heller ikke fase og nul i udgangstikkene...man kan faktisk opfatte dem som balancerede (dvs. frit svævende).

mvh

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Jeg kan ikke rigtig blive klog på om det bedst at ens grej er forbundet med eller uden jord. Når jeg ser på Accuphase PS-1210, som er en strømrenser til 80.000,-kr.(se billede) bliver forvirringen total. Den tager strøm ind med jord, og avleverer den uden jord! Endvidere er der så vidt jeg kan se ikke angivet hvad der fasen og nullen ved udgangene.

Såvidt jeg kan se så er de øverste udtag da schuko-stik med jord.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at måle min DVD-afspiller igennem på den omtalte måde. Uanset hvor jeg sætter nålen fra multimeteret på, så er der 0,0 volt. Jeg har prøvet alle phono-stik til både analog og digital udgang med netstikket vendt begge veje?

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

ang psu'en...ja...jord løber igennem hvis den bliver brugt...adskillesen fra nettet er som før nævnt.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Apparaterne må ikke være forbundet - men må effektforstærkere være koblet til højttalerne, og skal apparaterne været tændt eller slukket?
Det er lige meget om det er tændt eller slukket, bare det er sat til stikkontakten og denne er tændt. Højttalerne kan godt være tilsluttet.

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Jeg har lige prøvet at måle min DVD-afspiller igennem på den omtalte måde. Uanset hvor jeg sætter nålen fra multimeteret på, så er der 0,0 volt. Jeg har prøvet alle phono-stik til både analog og digital udgang med netstikket vendt begge veje?

Er du sikker på, at din radiator har jordforbindelse?

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
janils skrev:

Min tidligere Stello DA220 MKII DAC havde også sådan en phase-switch, den sad dog på fronten af enheden.

Jeg prøvede af flere omgange at eksperimentere med det, men det lykkedes mig aldrig at kunne ikke høre forskel.
Den fase omskifter er til + - signalet. Det der hedder den absolutte fase. Det har ikke noget med net fasen at gøre. Mange optagelser, bytter tit om på denne fase og det er nemmere for dig blot af skifte her, istedet for hele tiden at skulle bytte om på signal kablerne. Nogle kan gøre det fjernbetjent.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:
NitroBlast skrev:
Er du sikker på, at din radiator har jordforbindelse?

Hvis man har fjernvarme, så kan jordforbundende radiatorer ikke undgåes.

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Hvis stikkene vender rigtigt, så vil der være lige meget spænding på begge apparater.

Nej, stikkene vender rigtigt der hvor du har den mindste spænding. Der kan godt være stor forskel på din receiver og dvd-afspiller. Der hvor jeg har målt størst forskel er på mit tv.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu, som jeg, har en schuko stikdåse med 4 udtag så vender alt jo rigtigt hele tiden, ikke også?

Fra Schoku stikdåsen har jeg sat en treledet ledning på, med en trebenet stik med "normal dansk jord" og så sat den anden
ende ind i stikdåsen med de fire udtag. Oppe ved stikudtaget ( på væggen) er brun til venstre, blå til højre og jord i midten.

Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Wymax skrev:
Det er lige meget om det er tændt eller slukket, bare det er sat til stikkontakten og denne er tændt. Højttalerne kan godt være tilsluttet.

Merci

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum