Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til parameter på basenhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mim01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med et mindre DIY højttalerprojekt men kunne godt bruge lidt hjælp

Hvis nu man har en basenhed med dobbelt spole f.eks en Cerwin Vega - XL15D. Denne er opgivet til 4+4 ohm - Fs 32 - VAS 240 samt Qts 0,36 - vil Fs/VAS og Qts så "ændre sig" hvis man kun tilslutter den ene spole i enheden?

Mvh - Michael

Til top Vis Mim01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mim01

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Fs og Vas vil være uændret. Qts vil normalt være en smule lavere på en 4 ohms enhed, men jeg er ikke sikker på hvordan det forholder sig på en enhed med dobbelt svingspole. Mit bud er at Qts nok vil være uændret, medmindre du parallelforbinder de 2 svingspoler.

Hvis data er opgivet med begge svingspoler i parallel, eller tilsluttet 2 forstærkere, vil du få et højere Qts ved kun at forbinde den ene svingspole.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Mim01 skrev:
Jeg er igang med et mindre DIY højttalerprojekt men kunne godt bruge lidt hjælp [:)
Hvis nu man har en basenhed med dobbelt spole f.eks en Cerwin Vega - XL15D. Denne er opgivet til 4+4 ohm - Fs 32 -
VAS 240 samt Qts 0,36 - vil Fs/VAS og Qts så "ændre sig" hvis man kun tilslutter den ene spole i enheden?
Mvh - Michael

Hej

Vas og Fs forandre sig ikke !

Der er flere faktor i dette med to svingspoler. Hvis du ikke bruger dem begge så har du ikke den fulde motor styring (som
valget er mellem 1 eller 2 stempler i bilen), som man også kalder BL. Ændres BL kan ikke andet end påvirke Qe og hvis du
ikke kører med 2 forstærker så er valget jo kun mellem serie eller parallel forbinde disse, og i min verden der parallel
forbinder man kun enheder og dermed halvere du din DC impedans som igen ændre Qe.

kan anbefale dig at melde dig ind her http://forum.speakerbuilder.dk/ der sidder sikkert flere der kan svare dig, jeg husker
ikke helt hvordan alle mulige parameter faktisk forandre sig på sådanne en enhed, når man gør et ene eller det andet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes