Det perfekte kabel
findes nok ikke, men noget der kommer tæt på er dette
Inden for antenne teknik findes der en måde at transportere >HF signaler på der kaldes "Goubau line" eller "G-line", den
består at en tråd/kabel, altså ingen skærm bare en tråd man trækker fra et punkt til et andet i en lige linje! f.eks ned fra/op
til et bjerg hvor man ikke ønsker noget signal tab.
Kabel knæk skal ske i store buer ellers forsvinder signalet ud i intetheden.
A G-line is a type of waveguide, rather than a wire in an electric circuit.
Afsender er en tråd med en tragt som kobler til luften/æteren (yes kan det hvad man vil, modtager er en tråd og en tragt
der genskaber signalet igen.
Goubau_line
Kabelføring
Billed lånt her fra
Med et forsvinder debatten om der bruges den ene eller den anden kerne mellem inderleder og skærm, tab blive lige meget
(næsten) og med et fatter "jeg i det mindste ikke" hvad der skal til for at transportere et signal
Føler der er mange guruer der mener de har fundet de vise sten, og jeg betvivler ikke at de kan høre forskellen mellem det
ene eller det andet kabel, men faktuelt så er meget af det nu nok en tro sag eller i mit objektiv overtro.
Men yes det virker vel kun på HF og højre op i frekvenserne, i det mindste blive dimensionerne meget store ved LF, men om
det er prøvet på LF ved jeg ikke.
Måske ikke så meget med HIFI at gøre, men ville da lige dele denne ejendommelige egenskab på en kabelføring.
En god HIFI dag til alle
opfinderne af denne fysiske effekt hedder George J. E. Goubau og opfandt det i 50erne