ChristianJ Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået og tænkt på at købe en Dali Ikon 8.
Har fortiden en Dali Zensor 7, som jeg er rigtig tilfreds med. Bortset at jeg gerne vil have en tak mere bas endnu. Bassen må også gerne gå lidt dybere.
Det vil jeg så mene en Ikon 8 skulle give. Jeg har fx hørt en Lektor 8, Zensor 7 og Ikon 6 oppe ad hinanden, og der vil jeg sige, at den ekstra basmængde i Lektoren var helt tilfredsstillende (men ellers synes jeg Zensor'eren lyder bedre). Ikon 8'eren burde vel give en basmængde ala Lektor 8'eren eller måske endnu mere, da enhederne og kabinetterne er lige store, og den højere kvalitet kan jo ikke gøre basmængden mindre.
Udover det vil kvaliteten selvfølgelig blive bedre på alle områder. Det vigtige er, at "lyd-stilen" på Zensor 7'eren rammer præcist det jeg kan lide (i hvertfald det tætteste på af alle de højttalere jeg har hørt), og det samme gjorde Ikon 6'eren, bortset fra at jeg godt kunne høre at fx mellemtonen var lidt bedre endnu.
Men... Jeg kom til at gå og tænke på om jeg ikke bare skulle snuppe en endnu bedre Mentor 8, hvis den kom på brugtmarkedet til en fin pris, og det er den nu.
Men det jeg er i tvivl nu, er om det egentlig kan betale sig for mig, at give de ekstra penge, når jeg ikke er mere lydnørd end jeg er. Fx synes jeg at Zensor 7'eren lyder rigtig godt (ville bare beholde den, hvis den havde lidt mere bas endnu), og det er en ret billig højttaler. Dog kan jeg godt høre at Concept 8'eren lyder klart ringere end Zensoren og Ikon'en. Det er i hvertfald sådan, jeg hører det.
Men jeg har rigeligt med penge for tiden, og en dyr højttaler kan jo kun give en endnu bedre højttaler, jeg bliver glad for i mange år. Om jeg så kun synes, det er en begrænset forbedring. Men når det er så er købt på brugtmarkedet er det ikke forfærdelig mange penge alligevel. Og så kommer jeg også til at tænke på, hvad jeg har brugt og kommer til at bruge på det guitar/bas udstyr jeg har (spiller både guitar og bas), for at få det helt "rigtige". Så er det her jo bare ligesom at købe en ekstra guitar, og når jeg så hører så meget musik som jeg gør.
Noget, der skal tilføjes: folk kommer med kommentarer som: "køb en mindre højttaler med mindre bas, for så bliver kvaliteten højere". Det lyder som om mange folk mener, at meget/en vis mængde bas ikke er noget vigtigt. Men det er det altså for mig. Det er et must, før jeg føler, jeg har fundet det helt rigtige. Som jeg skrev foroven: basmængden fra en Lektor 8 er helt tilpas for mig. Så kan i se, hvor det ligger henne af.
Det jeg er i tvivl om nu er så:
Kan det betale sig for mig, at give de ekstra 10.000 for en Mentor 8, i stedet for en Ikon 8, når jeg ikke total lyd-nørd. Jeg er ikke en af dem, der kan høre en stor forskel, hvis der er bare den mindste forskel i lyden. Jeg vil ikke give ekstra penge for noget, jeg synes er små detaljer. Eller er der virkelig en betydelig forskel på dem, selv for rimelig "normale" mennesker?
Når man så begynder, at skulle give så mange penge for ting, burde man næsten gå ind i nogle store hifi-forretninger, og høre alle de forskellige mærker og modeller, så man ikke giver mange penge for noget, hvor man kunne have fået noget endnu bedre. Men det gider jeg simpelthen ikke. Jeg synes Dali rammer den lyd jeg kan lide rigtig godt (iforhold til fx B&W, JBL, Infinity Kappa, System Audio, Audio Vector, Epicure, Martin Logan), burde det så ikke være godt nok, at tage sådan nogle Mentor 8'ere uden at lytte til 10 andre først eller er det en dum idé?
Så:
Ville i mene, det kan betale sig for mig at købe Mentor'en i stedet i den situation jeg er i? Der behøver ikke være en mega forskel, men nok til at jeg selv føler det er bedre.
Hvor stor forskel vil i sige, der er på kvalitetsniveaut på Ikon og Mentor?
Kan jeg regne med, at den har cirka ligeså meget bas (eller mere) iforhold til fx Lektor 8'eren? Og gælder det også Ikon 8?
Skridtet fra Ikon til Mentor, kan man sammenligne det med skridtet fra Zensor til Ikon? Eller vil i mene det er større eller mindre?
Kan jeg regne med, at Mentor 8'eren er i samme boldgade som de Dali højttalere jeg har hørt (lektor, zensor, ikon) i lydarten udover det højere kvalitetsniveau, eller er de så anderledes, at det er et must at have hørt dem først, for at kunne være sikker på, at jeg er tilfreds med dem?
Ville blive meget glad for noget viden og råd, der kan gøre mig sikker på hvad jeg skal gøre, så på forhånd tak. :)
EDIT: Ekstra spørgsmål: Bor på et kollegie, hvor folk er ligeglade med om man spiller højt, men kommer snart til at flytte i lejlighed, hvor man ikke kan, så jeg kommer til at lytte skiftevis på lav og moderat volume. Får man så stadigt noget ordenligt ud af en bedre højttaler? Det vil man da, ik? Har hørt at en bedre højttaler som Mentoren ikke behøver at blive spillet så meget til før lyden bliver god.
|
ChristianJ Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører folk sige Mentoren er meget lys i lyden.
Er det noget man skal være bange for?
Altså jeg har hørt Ikon'en, som også bliver kaldt lys, men synes ikke jeg følte det var FOR lyst.
Hvordan er den i forhold til Ikon på det punkt? Det samme eller "værre"?
Og i forhold til Zensor'eren som jeg har? Jeg tolkede bare Ikon'ens mellemtone som mere "klar".
Det er måske det folk bare kalder "lysere"?
Jeg er nok mere til den mere åbne, og måske også lidt lyse lyd, Dali tit har, når jeg har sammenlignet med fx B&W,
så jeg er ikke så bange for det, men ville være fedt, hvis nogen kunne be- eller afkræfte det, jeg spurgte om foroven.
|