Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 05:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 August 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået og tænkt på at købe en Dali Ikon 8.

Har fortiden en Dali Zensor 7, som jeg er rigtig tilfreds med. Bortset at jeg gerne vil have en tak mere bas endnu. Bassen må også gerne gå lidt dybere.

Det vil jeg så mene en Ikon 8 skulle give. Jeg har fx hørt en Lektor 8, Zensor 7 og Ikon 6 oppe ad hinanden, og der vil jeg sige, at den ekstra basmængde i Lektoren var helt tilfredsstillende (men ellers synes jeg Zensor'eren lyder bedre). Ikon 8'eren burde vel give en basmængde ala Lektor 8'eren eller måske endnu mere, da enhederne og kabinetterne er lige store, og den højere kvalitet kan jo ikke gøre basmængden mindre.

Udover det vil kvaliteten selvfølgelig blive bedre på alle områder. Det vigtige er, at "lyd-stilen" på Zensor 7'eren rammer præcist det jeg kan lide (i hvertfald det tætteste på af alle de højttalere jeg har hørt), og det samme gjorde Ikon 6'eren, bortset fra at jeg godt kunne høre at fx mellemtonen var lidt bedre endnu.

Men... Jeg kom til at gå og tænke på om jeg ikke bare skulle snuppe en endnu bedre Mentor 8, hvis den kom på brugtmarkedet til en fin pris, og det er den nu.

Men det jeg er i tvivl nu, er om det egentlig kan betale sig for mig, at give de ekstra penge, når jeg ikke er mere lydnørd end jeg er. Fx synes jeg at Zensor 7'eren lyder rigtig godt (ville bare beholde den, hvis den havde lidt mere bas endnu), og det er en ret billig højttaler. Dog kan jeg godt høre at Concept 8'eren lyder klart ringere end Zensoren og Ikon'en. Det er i hvertfald sådan, jeg hører det.

Men jeg har rigeligt med penge for tiden, og en dyr højttaler kan jo kun give en endnu bedre højttaler, jeg bliver glad for i mange år. Om jeg så kun synes, det er en begrænset forbedring. Men når det er så er købt på brugtmarkedet er det ikke forfærdelig mange penge alligevel. Og så kommer jeg også til at tænke på, hvad jeg har brugt og kommer til at bruge på det guitar/bas udstyr jeg har (spiller både guitar og bas), for at få det helt "rigtige". Så er det her jo bare ligesom at købe en ekstra guitar, og når jeg så hører så meget musik som jeg gør.

Noget, der skal tilføjes: folk kommer med kommentarer som: "køb en mindre højttaler med mindre bas, for så bliver kvaliteten højere". Det lyder som om mange folk mener, at meget/en vis mængde bas ikke er noget vigtigt. Men det er det altså for mig. Det er et must, før jeg føler, jeg har fundet det helt rigtige. Som jeg skrev foroven: basmængden fra en Lektor 8 er helt tilpas for mig. Så kan i se, hvor det ligger henne af.

Det jeg er i tvivl om nu er så:

Kan det betale sig for mig, at give de ekstra 10.000 for en Mentor 8, i stedet for en Ikon 8, når jeg ikke total lyd-nørd. Jeg er ikke en af dem, der kan høre en stor forskel, hvis der er bare den mindste forskel i lyden. Jeg vil ikke give ekstra penge for noget, jeg synes er små detaljer. Eller er der virkelig en betydelig forskel på dem, selv for rimelig "normale" mennesker?

Når man så begynder, at skulle give så mange penge for ting, burde man næsten gå ind i nogle store hifi-forretninger, og høre alle de forskellige mærker og modeller, så man ikke giver mange penge for noget, hvor man kunne have fået noget endnu bedre. Men det gider jeg simpelthen ikke. Jeg synes Dali rammer den lyd jeg kan lide rigtig godt (iforhold til fx B&W, JBL, Infinity Kappa, System Audio, Audio Vector, Epicure, Martin Logan), burde det så ikke være godt nok, at tage sådan nogle Mentor 8'ere uden at lytte til 10 andre først eller er det en dum idé?

Så:

Ville i mene, det kan betale sig for mig at købe Mentor'en i stedet i den situation jeg er i? Der behøver ikke være en mega forskel, men nok til at jeg selv føler det er bedre.

Hvor stor forskel vil i sige, der er på kvalitetsniveaut på Ikon og Mentor?

Kan jeg regne med, at den har cirka ligeså meget bas (eller mere) iforhold til fx Lektor 8'eren? Og gælder det også Ikon 8?

Skridtet fra Ikon til Mentor, kan man sammenligne det med skridtet fra Zensor til Ikon? Eller vil i mene det er større eller mindre?

Kan jeg regne med, at Mentor 8'eren er i samme boldgade som de Dali højttalere jeg har hørt (lektor, zensor, ikon) i lydarten udover det højere kvalitetsniveau, eller er de så anderledes, at det er et must at have hørt dem først, for at kunne være sikker på, at jeg er tilfreds med dem?

Ville blive meget glad for noget viden og råd, der kan gøre mig sikker på hvad jeg skal gøre, så på forhånd tak. :)

EDIT: Ekstra spørgsmål: Bor på et kollegie, hvor folk er ligeglade med om man spiller højt, men kommer snart til at flytte i lejlighed, hvor man ikke kan, så jeg kommer til at lytte skiftevis på lav og moderat volume. Får man så stadigt noget ordenligt ud af en bedre højttaler? Det vil man da, ik? Har hørt at en bedre højttaler som Mentoren ikke behøver at blive spillet så meget til før lyden bliver god.

Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ

Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2013
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 August 2014 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej Christian!

Nu kan jeg jo starte med at opremse hvilke højttalere jeg er vant til at leve med: Dali Mentor 1, Dali Mentor 5 og Dali Phantom
indbygningshøjttalere, Dali Lektor 8 og Dynaudio Excite x16. hvis du virkelig vil opgradere, så syntes jeg helt klart at du skal købe
de brugte mentor 8. jeg er ikke selv dali mand , men hvis du er glad for lyden så behøver du vel ikke at lede videre. fordi der er
virkelig en KÆMPE forskel i kvaliteten på ikon og mentor serien. det bliver også beskrevet i testen fra jyllands-posten her:

Test Ikon 8 v. Mentor 8

Mvh
Lukas
Til top Vis Lukas2711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas2711

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg hører folk sige Mentoren er meget lys i lyden.

Er det noget man skal være bange for?

Altså jeg har hørt Ikon'en, som også bliver kaldt lys, men synes ikke jeg følte det var FOR lyst.
Hvordan er den i forhold til Ikon på det punkt? Det samme eller "værre"?

Og i forhold til Zensor'eren som jeg har? Jeg tolkede bare Ikon'ens mellemtone som mere "klar".
Det er måske det folk bare kalder "lysere"?

Jeg er nok mere til den mere åbne, og måske også lidt lyse lyd, Dali tit har, når jeg har sammenlignet med fx B&W,
så jeg er ikke så bange for det, men ville være fedt, hvis nogen kunne be- eller afkræfte det, jeg spurgte om foroven.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2014 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hvorfor køber du ikke bare en subwoofer, f.eks
Dali Sub E 12 F

Dali zensor 1 er også rimelig lys i det og med en slank bas er den lidt tynd i det, en zensor 7 vil være lidt bedre (zensor 3 har
den bass zensor 1 mangler, men ikke på samme måde som en subwoofer).

En subwoofer er bare sagen, den levere den mængde bas men også dybde som små til mellem store højtaler mangler

Hvilken forstærker har du?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke have en subwoofer. Bassen fra en sub lyder anderledes (end gulvhøjtalerens basenhed) og jeg vil ikke have den lyd. Og forestiller mig det kommer til at mudre, hvis jeg sætter den sammen med en højttaler, der har en vis mængde bas i forvejen som min Zensor 7.

Jeg har en Nad C 350.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det et spørgsmål om at justere subwooferen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2014 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

ChristianJ:

Subben skal jo strække bassen længere ned, ikke ligge oven i bassen fra hoved højttaleren.  

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Man kan godt justere en sub, så den kun spiller frekvenserne under de laveste frekvenser fra den anden højttaler?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Evt sådan en til subwooferen http://www.av-connection.dk/?
PGr=6206&ML=1581

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Man kan godt justere en sub, så den kun spiller frekvenserne under de laveste frekvenser fra den anden højttaler?
Ja, det kan man. Men det afhænger dog af den sub man vælger og de højttalere og deres egen evne til at gå dybt. Men ellers kræver det jo at du også afskærer hoved højttalerne ned ad til og lader subben overtage dette område. Lader du en større højttaler med tilpas gode evner i det dybeste område arbejde uberørt og så lader en sub lægge til nedefter, så bliver det ikke godt og så bliver det, det du helst vil undgå. 

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2014 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Der er stor forskel på Mentor og de mindre serier fra Dali. Grundlyden og filosofien er den samme, men Mentor giver mere af det hele - meget mere.
Diskanten er mere troværdig med super opløsning og bassen er dybere, strammere og mere defineret. Det vigtigste er at lydbilledet vokser - specielt i
dybden. Derudover er mellemtonen mere troværdig med mere krop og virker mere lineær med mindre egenlyd.

Dog har Mentor 8 som sådan ikke "mere" bas. Den kan spillere dybere og mere præcist. Du får en meget bedre bas.

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Der er stor forskel på Mentor og de mindre serier fra Dali. Grundlyden og filosofien er den samme, men Mentor giver mere af det hele - meget mere.
Diskanten er mere troværdig med super opløsning og bassen er dybere, strammere og mere defineret. Det vigtigste er at lydbilledet vokser - specielt i
dybden. Derudover er mellemtonen mere troværdig med mere krop og virker mere lineær med mindre egenlyd.

Dog har Mentor 8 som sådan ikke "mere" bas. Den kan spillere dybere og mere præcist. Du får en meget bedre bas.

Lyder godt.

Altså mere bas i forhold til hvilken af dem jeg har nævnt? Der skal være mere bas end Ikon 6 og Zensor 7, men en basmængde på niveau med Lektor 8 er tilpas.

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2014 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Monitor audio silver 10 kunne måske være en mulighed. God til prisen og går rimelig dybt (30 hz).

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 November 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hej Christian J.
Ja, de folk som påstår at basfattig højtalere gavner kvaliteten,
er vel gerne de folk som ikke selv har så meget bas, og over for sig selv ikke tør erkende de har nogle L....højtalere.
Jeg genkender dit synspunkt omk. subwoofer.
Skal side-panelet først køre igennem wooferens filter, for at afskæres, er dette blot en yderligere omvej og højner ikke lydkvaliteten.
Find og køb i første omgang nogle højtalere, der spiller al den bas du måtte ønske.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 November 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Ps.
Det værste med seperate subwoofere er, at de kan være svære at integrere i lydbilledet på en måde, hvor du ikke "hører" dem.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes