Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Til jer med surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber at nogle af Jer surround-eksperter kan svare på.

Jeg har et rent 2.1  stereo system bestående af et sæt Meridian aktive højttalere, en Meridian sub, Weiss Minerva DAC samt Squeezebox Touch.

Systemet spiller p***efedt, og har kostet mig rigtig mange penge. Jeg er fuldt ud tilfreds når der lyttes til musik, men jeg savner lidt når der skal ses blu-ray/HD-film og spilles PS3.

Det mest irriterende er, at dialogen i filmene er hamrende lav i forhold til alt andet. Dvs at hvis jeg skruer op for at bedre kunne høre dialogen, ja så lyder alt andet som eksplosioner og musik 10x højere.

Er det fordi lydsporet er mixet til 5.1/7.1? Mit system er jo kun 2-kanals og der kan jo logisk nok ikke dekodes hverken DTS eller DD. Det må vel betyde at det originale lydspor på 5.1/7.1 bliver downmixet til 2.0 stereo, og så må mine to fronthøjttalere "deles" om dialogen...eller?

Jeg søger ikke en erstatning for mit stereo-setup, og jeg ønsker heller ikke en separat 5.1 surroundløsning med dertilhørende SS-receiver og 500m ledning. Nej, jeg søger bare en enkel supplering, som kan løse mine nuværende problemer.

Men hvis min antagelse er korrekt, vil en soundbar à la Yamaha YSP-2200 med DTS/DD dekoder (og som også kan spytte DTS & DD HD ud) løse mine problemer?   

Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Pita skrev:
Hej

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber at nogle af Jer surround-eksperter kan svare på.

Jeg har et rent 2.1  stereo system bestående af et sæt Meridian aktive højttalere, en Meridian sub, Weiss Minerva DAC samt Squeezebox Touch.

Systemet spiller p***efedt, og har kostet mig rigtig mange penge. Jeg er fuldt ud tilfreds når der lyttes til musik, men jeg savner lidt når der skal ses blu-ray/HD-film og spilles PS3.

Det mest irriterende er, at dialogen i filmene er hamrende lav i forhold til alt andet. Dvs at hvis jeg skruer op for at bedre kunne høre dialogen, ja så lyder alt andet som eksplosioner og musik 10x højere.

Er det fordi lydsporet er mixet til 5.1/7.1? Mit system er jo kun 2-kanals og der kan jo logisk nok ikke dekodes hverken DTS eller DD. Det må vel betyde at det originale lydspor på 5.1/7.1 bliver downmixet til 2.0 stereo, og så må mine to fronthøjttalere "deles" om dialogen...eller?

Jeg søger ikke en erstatning for mit stereo-setup, og jeg ønsker heller ikke en separat 5.1 surroundløsning med dertilhørende SS-receiver og 500m ledning. Nej, jeg søger bare en enkel supplering, som kan løse mine nuværende problemer.

Men hvis min antagelse er korrekt, vil en soundbar à la Yamaha YSP-2200 med DTS/DD dekoder (og som også kan spytte DTS & DD HD ud) løse mine problemer?   

På blu ray film ligger der et 2 kanals spor i PCM som du helt sikkert benytter dig af lige nu.

Grunden til at eksplosioner lyder højt når stemmer er normale er fordi det også er sådan i virkeligheden:) .. Det er meningen at høje lyde skal være høje når du ser film.

HELDIGVIS har dynamisk kompression ikke ramt film-verdenen. Man ser ved musik at alt skal være lige højt.. Derfor er der ingen fede trommeslag og andre lyde, da de bliver dæmpet imens de små toner forstærkes.

Jeg håber ALDRIG der kommer kompression på blu ray!

Det du skal gøre er, at købe en receiver til film, og så sætte night mode på. Så bliver der skruet op for det lave og ned for det høje:)

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har også en PS3 som jeg ser blu-ray med. Jeg bruger en alm. gammel NAD stereo forstærker med to højtalere.
Jeg har ikke problemer med lyden.
I min PS3 har jeg slået alle former for 'forbedringer' fra. Både for lyd og billede.
Hvordan er indstillingerne på din PS3?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Mange film kommer med et rent stereo lydspor som man kan vælge i filmens menu - har du prøvet det?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Mange film kommer med et rent stereo lydspor som man kan v�lge i filmens menu - har du pr�vet det?

Jeg ejer ikke en eneste blu-ray skive med 2.0 lyd. Jeg tror ærlig talt ikke det er særlig udbredt.
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Næsten alle film kommer med et 2 kanals pcm spor.

Der ligger ikke kun ét lydspor på en blu ray

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Fundet ud af noget?:)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes