Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Holdbarhed på dyrt hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og spekulerer på, hvilken forventning der er til holdbarheden på hifi. Jeg har selv haft den forventning at apparater til ca 20 kilo og op samt tilbehør, kunne holde adskillelige årtier. Men fx har jeg nogle norske kabler som indeholder blå olie de er otte år gamle, noget af olien er forsvundet så der nu er luft, hvor der før var olie de kostede i sin tid 4500 kr for en meter. Er den slags på sin plads eller hvad?  

Mvh

Rasmus

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Avs. Ja jeg må jo desværre sige.. at jeg har oplevet dyre ting kradse af inden for garatien... og billigt skrammel, som holder i mange mange år.

Men det er jo i sidste nok mere noget med at bare fordi noget er dyrt... så er det ikke ensbetydende med at pengene er bruge hovedsageligt på holdbarhed. Måske var processen bare dyr og besværlig.

Men det lyder skummelt at noget så simpelt som kabler, ikke kan holde mere end 8 år. Problemet er nok bare at 8 år er lang tid. Og det er få ting som har så lang garanti. Desuden bliver meget testet ved at stresse det i kort tid. og herefter gange op.

F.eks er der også meget elektronik, især forstærkere, hvor det kan betale sig at skifte elektrolytter efter ca 5-10 år. Og det er simpelthen måden de er lavet på. De tørre ud.. og mister deres evne til at opretholde deres kapacitet.

Men kable med olie i.... det lyder også lige mystisk nok. Jeg siger ikke at det ikke virker. Bare min personlige mening at 4500 kr per meter..... er mange penge. Og kan da godt forstå du ærger dig. Men hold da op, du må have noget fuldstændigt vanvittigt dyrt udstyr, som du bruger disse kabler til.

Undskyld... dette skal endelig ikke afstedkomme endnu en ny kabelsnak!!!!!!!!

Det korte svar (for sent ) chancen er der altid for at noget går i stykker... og er garantien udløbet... ja så er det jo bare ærgeligt.

Kan du rent faktisk hører at olien er forsvundet... eller har du bare fået en uventet plet på gulvet??

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig ikke i orden - men det viser vel bare, at man ikke nødvendigvis får bedre kvalitet, fordi man betaler mere - og at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke lagt mærkt til det, andet end det kosmetiske. Dog bruger jeg dem heller ikke så meget da de sidder mellem båndoptager og forstærker, de lyder ikke specielt fantastisk. Jeg tror jeg i sin tid blev forblændet af den positive omtale og så var de flotte.

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornylig købt en ny cdmaskine der er prissat til 40.000 kr jeg fik den lidt billigere. Den er der strips i så gad vide hvor længe de holder, men den lyder godt. 

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for flere år siden en NAD silverline 500I cd afspiller til ca 13.000 kr i klubben. Den var spritny og spillede kun i 3 dage. så sagde det "bling" og så var den død. Jeg var fuldstændig mundlam og aldeles tosset. Anede dårligt nok hvilket ben jeg skulle stå på. Mine surt tjente penge... arg.

Men heldigvis var det blot nogle tosser hos NAD, som havde proppet en "hurtig" sikring i kassen... istedet for en "træg".

Jeg slap med skrækken.... men for dælen... noget så simpelt som en sikring burde da være til at håndtere.

Og ydermere lød selve skuffen som en dvd afspiller til 250 kr fra bilka. Men heldigvis var den tyst som graven når den først spillede. Og den lød virkelig dejligt.

Kvalitet er noget mystisk noget... og også meget variabelt i forhold til hvad den enkelt kunde har af forventninger.

Men jeg kan kun sige.... vær kritisk..... når du først har betalt... så bliver det hele bare lidt sværere    Men åh... jeg kender så godt den følelse af iver efter at flå kassen op og få sat det sidste nye gear til det eksisterende lyd-alter. Og så er det jo nok at man er lidt hurtig med plastic kortet en gang imellem 

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

G'dav Raincoat

Du skal ikke være trist over, at der er kommet luft ind til lederen i kablet. Luft har helt sikkert en lavere dielektrisk modstand end den blå olie.  (ku ik la' vær)

Jeg kan sagtens følge dig ang. holdbarhed på dyrt grej. I min Vaic var der fx. en modstand monteret fra fabrikken, som var underdimentioneret og det afstedkom, at den var ved at futte noget af printet af. Ikke smart af en +50k forstærker, eller for den sags skyld nogen anden.

Mvh Thor

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at det afhænger lidt af hvorfor dimsen er dyr. Hvis den er dyr, fordi det er sidste nye nyopfundne og dermed ikke særligt gennemprøvede teknologi, så kan man ikke forvente flere årtiers levetid (omend 10 år er et rimeligt krav for en hvilken som helst stump elektronik). Hvis den er dyr, fordi en gennemprøvet teknologi er udført i exceptionel kvalitet, så skal man forlange rigtigt mange års levetid.

Det er ikke ensbetydende med at man altid FÅR det, men det er dét jeg mener man med rimelighed kan forlange.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Generelt kan man sige at digitale medier IKKE er særligt holdbare. Det er rædselsfuldt dyrt at reparere på, reservedele har fabrikanter kun på lager i kort tid og med de timepriser værkstederne tager kan det næppe betale sig andet end at sige at det er til lossepladsen.
 Så hellere putte pengene i analog.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Generelt kan man sige at digitale medier IKKE er særligt holdbare. Det er rædselsfuldt dyrt at reparere på, reservedele har fabrikanter kun på lager i kort tid og med de timepriser værkstederne tager kan det næppe betale sig andet end at sige at det er til lossepladsen.
 Så hellere putte pengene i analog.

Ja, for pickupper er næsten gratis og slides ikke, drivremme holder evigt og motorer, lejer og den slags er på lager masser af steder. Til gengæld ved alle at cdrom drev til at rippe cd samlingen med kun bliver dyrere og mere sjældne for hvert år der går... Næh, vent...
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Enig med Otto J. Men der hvor tingene bliver mere kompliceret, er der sikkert også en større fare for fejl.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Der er ingen gyldne regler hvad kvalitet kontra pris angår, og det gælder vel i alle brancher.

Min kæreste købte en nederdel til 4k, som nærmest ikke var konstrueret til at have på.

En af mine kammerater købte en AlienWare PC da vi gik på gymnasiet til 25k. Den brændte sammen efter 2mdr almindelig brug.

Jeg har oplevet forstærkere/cd-afspillere fra anerkendte mærker som ML, JR, Krell stå af på under 1-2år under normale forholde.

Jeg siger ikke, at man lige så godt kan købe billigt grej og tøj m.m., men bare fordi tingene er dyre, er det ikke ens betydning med at det er bygget til at holde bedre end billigere alternativer. 
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Synes ikke det er slemt med hifi, men taler vi om biler og motorcykler så står det slemt til, og for det meste slipper de uden om, også med tøj.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Synes slet ikke der er en sammenhæng. Synes man skal forlange der producenten giver udtryk for.

Eksempelvis står der i Classé brochure at du køber en forstærker for livet. Så skal den også holde 50 år minumum.

Ellers er 10 år vel en meget god rettesnor?

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Peugeot og Citroen er jo ikke holdt op med at lave biler.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Peugeot og Citroen er jo ikke holdt op med at lave biler.

Nej men de risikerer vel også olie spild ligesom Raincoats kabler

r

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Holdbarhed af biler kan man læse i ADAC driftsstopstatistikker, ud fra hvilke man skal købe Porsche.

Kan man med hifi konkludere noget? Tag nu forstærkere: I har valget mellem tre kandidater:
En englænder, Naim
En japaner, Sony
En kineser, Jungson

Hvilken en tiltror i den bedste holdbarhed? Jeg gætter på 2-1-3 men har ingen ide om det passer.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Holdbarhed af biler kan man læse i ADAC driftsstopstatistikker, ud fra hvilke man skal købe Porsche.

Kan man med hifi konkludere noget? Tag nu forstærkere: I har valget mellem tre kandidater:
En englænder, Naim
En japaner, Sony
En kineser, Jungson

Hvilken en tiltror i den bedste holdbarhed? Jeg gætter på 2-1-3 men har ingen ide om det passer.

Jeg holder på Sony.

Nu har jeg to vener der laver udstyr en af dem laver meget dyrt udstyr fra hele tyskland og den anden herhjemme, og ser tit hvad der kommer ind og udfra det ved hvad jeg skal holde mig fra.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Har en omkring 20 år gammel denonforstærker. Den er blevet spillet på næsten hver dag (indtil den for ½ år siden blev afløst) og den har fået rigtig mange prygl. Og der har aldrig været fejl på den :)

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Jensimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2010
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

hullevad skrev:
Generelt kan man sige at digitale medier IKKE er særligt holdbare. Det er rædselsfuldt dyrt at reparere
på, reservedele har fabrikanter kun på lager i kort tid og med de timepriser værkstederne tager kan det næppe betale sig
andet end at sige at det er til lossepladsen. Så hellere putte pengene i analog.
Ja, for pickupper er næsten gratis og slides ikke, drivremme holder evigt og motorer, lejer og den slags er på lager
masser af steder. Til gengæld ved alle at cdrom drev til at rippe cd samlingen med kun bliver dyrere og mere sjældne for
hvert år der går... Næh, vent...

Nu er en CD-ROM nok ikke det første de fleste brugere herinde tænker på når der bliver sagt digital. Tråden handler om dyrt
hifi, så lad os holde den der.

Har du nogensinde prøvet at finde en ny laser til en CD-afspiller som var top-klasse for 20 år siden? Nej vel..

Jeg har tilgengæld ingen problemer med at finde en drivrem til en 40 år gammel thorens pladespiller - og den koster næsten
ingenting. En ny pickup er selvsagt heler ikke et problem - og såkan jeg selv udføre udskiftningen næsten uanset hvor
teknisk ubegavet jeg måtte være.

CD skiver har vist sig ikke atholde evigt. Digitalt råd er sat ind i relativt store mængder af arkiv materiale allerede. Brændte
CD skiver holder vel ikke meget mere end 5 år.

Til gengæld tror jeg at mange brugere herinde stadig har stor glæde af vinyl skiver fra 20'erne.
Til top Vis Jensimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensimand

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes