Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brum fra trafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

... Det eneste, du skal gøre, er at fjerne den brummelyd, der kommer fra den. Trafoen er fra en Emotiva XPA-5.

Det her er historien bag: Jeg købte en XPA-5 og fik den sendt til Danmark, men følte mig meget generet i mit stille lytterum af den svage mekaniske brummen fra trafoen. Emotivas svar var at sende mig en ny trafo og nogle dæmpende gummiskiver, som nu er blevet installeret (hos Radio og Tv Værkstedet på Trøjborg i Århus, hvor reparatøren var enig med mig i, at brummet er uacceptabelt), MEN den har samme problem. Jeg har sat et DC filter ind, men til ingen nytte.

Altså har jeg en helt ny trafo til overs, som ikke fejler andet end at den brummer lidt rigeligt, og den udlodder jeg hermed til den, der ved hjælp af lak eller andre remedier kan få min anden trafo til at være stille - dvs. så jeg ikke er generet af den på tre-fire meters afstand.

Nogen med erfaring, der kan hjælpe mig?? Jeg er ved at blive tosset af den brummelyd.
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Lyder som en rigtig god byttehandel. Er dog ked af at høre dårligt om Emotiva, da deres produkter hidtil har lydt så lovende.
Følger lige med her.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
... Det eneste, du skal gøre, er at fjerne den brummelyd, der kommer fra den. Trafoen er fra en Emotiva XPA-5.

Det her er historien bag: Jeg købte en XPA-5 og fik den sendt til Danmark, men følte mig meget generet i mit stille lytterum af den svage mekaniske brummen fra trafoen. Emotivas svar var at sende mig en ny trafo og nogle dæmpende gummiskiver, som nu er blevet installeret (hos Radio og Tv Værkstedet på Trøjborg i Århus, hvor reparatøren var enig med mig i, at brummet er uacceptabelt), MEN den har samme problem. Jeg har sat et DC filter ind, men til ingen nytte.

Altså har jeg en helt ny trafo til overs, som ikke fejler andet end at den brummer lidt rigeligt, og den udlodder jeg hermed til den, der ved hjælp af lak eller andre remedier kan få min anden trafo til at være stille - dvs. så jeg ikke er generet af den på tre-fire meters afstand.

Nogen med erfaring, der kan hjælpe mig?? Jeg er ved at blive tosset af den brummelyd.

Jeg har ikke brug for trafoen, men jeg kan give dig denne oplysning:
Før i tiden, løste man nogle gange sådanne problemer, ved at varme trafoen op og dyppe den i opvarmet trafo lak, så lakken trængte ind mellem vindingerne. (En ret giftig omgang)Når trafoen var kølet af, og lakken var tør - så brummede den ikke mere.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en trafo du har, men overnævnte "reparation" kan ikke lade sig gøre på alle typer af  transformatorer, som eks. ringkerner, da disse er omviklet med plast. 

Prøv at skrive til et trafo firma, som f.eks. Kohsel eller JG transformere - og hør om de kan hjælpe dig.
Kohsel: http://kohsel.dk/
JG transformere: http://jgtransformer.dk/
Nordtek: http://transformer.dk/
Overgaard transormers: http://transformere.com/

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo noget i den stil, der skal ske med den. Men jeg kan ikke gøre det selv. Hvis man giver det et forsøg, og den går i stykker, så har jeg jo en ekstra, men så mister man sin bonustrafo ;)

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Man piller bare plasten af ! Det har jeg gjort i flere tilfælde og fik dem støbt ind i et pertinax rør hos DCA. Det er ganske
simpelt. Nogle gange må man jo også tilpasse spændingerne ved at vikle af.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Check lige disse tråde:
http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=amps& action=display&thread=13790

http://www.dtvforum.info/index.php?showtopic=92190

Der er åbenbart flere der oplever brum på XPA-5
En google søgning Emotiva XPA-5 hum transformer  - giver flere hits.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Man piller bare plasten af ! Det har jeg gjort i flere tilfælde og fik dem støbt ind i et pertinax rør hos DCA. Det er ganske
simpelt. Nogle gange må man jo også tilpasse spændingerne ved at vikle af.

Det er helt korrekt. Men det kan så blive en større operation, med fare for beskadigelse af vindinger. På nogle trafoer er det plast isolationen, som ligger mellem vindingerne, som er "ført videre", og viklet om som ydre isolation. (Håber i forstår min kryptiske formulering  ).
Men det er da helt klart en måde at gøre det på.

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg fik denne effektforstærker allerede først i januar - mit første rigtig seriøse stykke udstyr (det er hårdt at være studerende OG lydentusiast) - og siden har jeg været på en meget trist søgen efter en løsning. Jeg har haft forstærkeren i brug i en time i alt, hvor den ganske vist lød fantastisk, men hvor de helt stille passager beskæmmedes af brummelyden.

Jeg har naturligvis læst alt, hvad jeg kunne finde på nettet om Emotiva, forstærkerbrum osv. Har læst de tråde der fandtes i Emotivas forum, og fandt endda selv ud af at lave et DC filter, som selvfølgelig ikke hjalp det mindste.

Emotivas kundeservice er typisk amerikansk - høfligheden og optimismen kender ingen grænser, men i virkeligheden slår man i en dyne. De holdt først fast i, at der var DC på lysnettet, men da jeg henviste til reparatøren indvilgede de i at sende en ny trafo.

Jeg kan ikke sende forstærkeren retur, det er for dyrt - men jeg kan heller ikke leve med brummet. Altså ligger jeg inde med en ekstremt dyr 40 kilos fodskammel, hvilket ikke underligt gør mig ret trist at tænke på.

Det er en ringgkerne-trafo og der er sort krympeplast omkring den, men jeg ved ikke, om der er plastik mellem hvert lag af vindinger. Det lyder ikke så sandsynligt...

Jeg bor i Århus og enhver hjælp til en hifi-nybegynder, der har smidt 6.000 kr. ud ad vinduet, vil blive taget meget vel imod - og altså med en helt ny 1.200 W ringkernetrafo som bonus! :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

1. bud

Andet bud kunne være defekte kondensatorer i strømforsyningen.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, hvad defekte kondensatorer ville gøre ved ringkernetrafoen, men der er ingen tvivl at lyden kommer fra selve vindingerne.

Før jeg fik reparatøren til at udskifte trafoen, forsøgte jeg selv med at stramme og løsne opspændingen af kernen, men uden resultat.

Jeg ved at der går tre ledninger ind i trafoen - to med fase og en med nul. Min ringe forstand siger mig, at den er bygget op sådan, fordi man så kan vælge at give den to gange 115 V eller én gange 230 V. Der er en lille lysdiode på bagsiden af forstærkeren, som angiver hvilken spænding man benytter, så det burde ikke være et problem.

Umiddelbart lyder lak som den bedste løsning, da støjen er mekanisk og der derfor må være noget, der vibrerer et sted inde i trafoen. Det er også den mest radikale løsning

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hvis der er mekanisk brum, og iøvrigt ikke skader, så må det være muligt at dæmpe sig ud af det. F.eks. med blygummiplader viklet omkring?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Lige nu er der monteret de to dæmpende gummiskiver, jeg fik tilsendt fra Emotiva. De sidder på indersiden af holderen bag det tynde skumlag, der var på skiverne fra begyndelsen.

Teknikeren hos Emotiva sagde noget i stil med "we've had very good results with these", men jeg er bange for, det var rent øregas, for selvfølgelig gjorde de ingen forskel. Det er den type hårdt, sort gummi, man finder som isolering mange steder med høj spænding.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Man kan bruge "Kontakt 70" til at fjerne hyletoner i højfrekvente spoler, men om det har nogen videre effekt på en kæmpe net
transformatorer ved jeg ikke, men det var måske et forsøg værd, det skader sandsynligvis ikke at prøve:

http://pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=3031
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
Lige nu er der monteret de to dæmpende gummiskiver, jeg fik tilsendt fra Emotiva. De sidder på indersiden
af holderen bag det tynde skumlag, der var på skiverne fra begyndelsen.Teknikeren hos Emotiva sagde noget i stil med "we've
had very good results with these", men jeg er bange for, det var rent øregas, for selvfølgelig gjorde de ingen forskel. Det er
den type hårdt, sort gummi, man finder som isolering mange steder med høj spænding.

Hvor meget siger den hvis den bare ligger løst i forstærkeren uden bolt igennem
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

@ bantan: Det er et godt spørgsmål! Så skal jeg jo til selv at have fingrene i den... Tør jeg nu det... Har ganske vist erfaring med elektronik, men vil meget nødig ødelægge den her.

@ BertelB: Hvordan forestiller du dig, det skal påføres, sådan noget "Kontakt 70"? Bare hældes ned mellem vindingerne? Det kommer nok ikke så langt med mindre det er meget tyndtflydende (og trafoen evt. er varmet op)...

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg forestiller mig at du bare sprøjter det ind, det er utrolig godt til selv at trænge ind i alle kroge og hjørner. Men gør det uden
for, det er ret giftigt.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Se f.eks: http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/plastik_70.htm
Hvor de skriver: "Fastholder vibrerende komponenter."

Du kan prøve at kontakte steensen.dk, det er vist dem der forhandler i Danmark.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Prøv at løsne trafo-skruen ca. 5 omdrejninger så trafoen er løs - og lyt om det hjælper. Hvis ikke, kan du prøve at dreje/rotere trafoen 20 til 30 grader venste og højre om - forudsat ledningerne er lange nok. Hjælper dette ikke, er der nok kun indstøbningsmetoden i rør tilbage. Hvor stor er udvendig diameter på trafoen?

Edit. Har lige besøgt sitet og det ligner absolut ikke en ringkerne... sorry. Anyway skal man ikke sprøjte K-60 eller andet spray ind mellem trafoviklinger da det kan ændre isolationsgodkendelsen

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at løsne skruen tidligere uden resultat; nu er jeg i gang med at tage den helt ud af kabinettet for at høre forskellen. Diameteren er ca. 15 cm og den vejer mindst et halvt ton. Har vedhæftet et billede af den løse trafo, jeg har i overskud.

Hvilket site har du besøgt og hvad ligner ikke en ringkerne? :)

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at pille det plastik af, der sidder rundt om trafoen - er der noget særligt, jeg skal være opmærksom på? Formålet er at finde ud af, om der sidder plastik mellem de enkelte lag af vindinger, hvilket ville umuliggøre løsningen med lak.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes