| Forfatter |
|
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Har lige besøgt sitet og det ligner absolut ikke en ringkerne... |
|
|
Ahhr..... Mon ikke du lige skulle kigge igen.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt forsøge at liste plastikken af. Jeg ville starte et sted længst væk fra udtagene, for ikke at komme til at flytte for
meget på dem. Du skal selvfølgelig undgå at komme til at skære i ledningerne med noget skarpt.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok bare en forkert amp jeg kiggede på, trafoen så ret så firkantet ud
http://www.emotiva.com/xpa5.shtm
Inden der pilles ved selve trafoen kan du prøve at efterspænde den med Panduite-strips, altså de der plast spændbånd til ledninger. 3-4 stk. med 3 cm. imellem burde kunne stramme viklingerne ind mod kernen.
Da du er så heldig at have en løs trafo er det bare at stille den på bordet og tilslutte 230V og lytte om det hjælper (Dette forudsætter at du ved hvordan primærviklingerne skal seriekobles samt at du er fortrolig med stærkstrøm)
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trafoen er placeret under et firkantet dække inde i forstærkeren.
Jeg ved ikke, hvordan primærvindingerne skal seriekobles, men har lavet stærkstrømsinstallationer før. Der er to blå ledninger ind til trafoen og en sort - hvordan skal de sættes sammen? Det ville lige præcis være rigtig smart at kunne teste ting på den løse trafo.
Hvis jeg skal prøve med nogle spændebånd, er det så ikke smartere at binde dem "rundt om livet" på trafoen?
|
| Til top |
|
| |
PeterG Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ringkerner kan - som så meget andet, svinge meget i kvalitet.
Jeg har haft mange brumproblemer med div. ringkerner - især store typer (500-1000VA).
Min gamle Threshold effektforstærker brummede ganske hørbart, og jeg måtte skifte den originale transformator til en bedre type. Dengang (for ca. 10 år siden) fik jeg viklet en 500VA ringkernetransformator hos TransElectro oppe i Als. Den kunne jeg lige akkurat høre, hvis jeg lagde øret tæt på forstærkeren.
Det eneste jeg umiddelbart kan forslå er desærre, at du må udskifte den originale transformator med en fra en anden fabrikant. F.eks. kan du prøve at søge efter flg.:
Ulveco
Noratel / Talema
TransElectro
Eller kig på denne hjemmeside: http://www.transformer.dk
Håber at du får løst det irriterende problem.
/ Peter
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere, der siger, at løsningen er at udskifte den med en anden. Jeg ville imidlertid ønske, I ville kommentere de forslag, der ellers har været fremstillet - det lyder som om, I har en viden om, at det ikke fungerer med lak/indstøbning el.l.?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalgard skrev:
Jeg ved ikke, hvordan primærvindingerne skal seriekobles, men har lavet stærkstrømsinstallationer før. Der er to blå ledninger ind til trafoen og en sort - hvordan skal de sættes sammen? Det ville lige præcis være rigtig smart at kunne teste ting på den løse trafo.
Hvis jeg skal prøve med nogle spændebånd, er det så ikke smartere at binde dem "rundt om livet" på trafoen?
|
|
|
Præcist det jeg mente . Husk de skal være i plast.
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalgard skrev:
|
|
|
Man kan lige akuarat se på billedet at trafoen på primær siden består af 2 identiske viklinger, da der står 110 - 0 - 110. Det er 100% sikkert at tilslutningen til lysnettet sker ved det 4-polet stik!!! 2 ledninger til hver halvdel, står der ikke også red-red-red-red neden under?? De 3 ledninger med spadestik er derfor sekundær udtag 2 * 50V, med sort som 0V og de blå forsyning, det står alt sammen på trafoen.
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
*allan* skrev:
| Man kan lige akuarat se p� billedet at trafoen p� prim�r siden best�r af 2 identiske viklinger, da der st�r 110 - 0 - 110. Det er 100% sikkert at tilslutningen til lysnettet sker ved det 4-polet stik!!! 2 ledninger til hver halvdel, st�r der ikke ogs� red-red-red-red neden under?? De 3 ledninger med spadestik er derfor sekund�r udtag 2 * 50V, med sort som 0V og de bl� forsyning, det st�r alt sammen p� trafoen. |
|
|
Rigtigt, der står red-red-red-red. Hvad vil det sige "to ledninger til hver halvdel"?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er de 2 115V viklinger. De skal serieforbindes og VÆRE i fase! Ellers kommer der NUL volt ud af trafoens sekundær viklinger.
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kan jeg vide, hvad der er skal forbindes med hvad, når alle ledningerne er røde?
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige at skrive at det er pænt tåbeligt at primær siden består af 4 identisk farvede leder, man kan nemt måle sig til de 2 viklinger, men hvilke 2 er midter lederne? Trafoen kan faktisk godt brumme hvis det ene sæt viklinger er omvendt tilsluttet  måske har fabrikken styr på det, måske ikke  Desuden burde primær spændingen være 120 - 0 - 120 (altså 240V). Men det er da et forsøg værd at tjekke det  tag et ohmmeter og find de 2 sæt viklinger i stikket, mål på printet eller hvor den anden ende nu befinder sig hvilke 2 ledninger (af de 4) som er lagt sammen. Vend derefter først den ene halvdel og tjek med spænding på om det hjælper, hvis ikke så udfør samme procedure på den anden halvdel  (skal måske lige tilføje at du skal huske at serie koble de 2 primær halvdele til vores netspænding på 230V)
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg gøre det, du skriver, på den trafo, jeg har liggende uden for kabinettet? Hvordan skal det hele i så fald forbindes?
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, det skal forbindes som jeg allerede har beskrevet. Helt klart bør du gøre det på den trafo du har udenfor kabinettet. Eneste problem er bare, at det ikke er sikkert, at den brummer uden belastning på
Du skal måle dig frem til de 2 primærviklinger, herefter finde ud af hvilke 2 ender som er midter enderne (af viklingerne) og samle dem og så tilslutte 230V til yderenderne af viklingerne.
Der kan være mange årsager til brum fra trafoer: DC på lysnettet, "løse" viklinger, dårlig opspænding, forkert tilslutning, defekte dioder i strømforsyninger, defekte ladelytter, osv.
Men som en anden skriver, har du prøvet at fjerne alt mekanisk forbindelse mellem trafo og kabinet. Hvis trafoen brummer lidt fungerer kassen jo som "forstærker" herfor, og lidt brum kan blive til meget brum på den måde...
Hvor i landet bor du? Fornemmer at du måske ikke er helt så "stærk" i emnet
Vh
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er ikke stærk i emnet; mine 26 år har endnu ikke købt mig så mange erfaringer med mellemklasse hifi-udstyr...  Jeg er dog i høj grad en gør-det-selv-type og har svunget en loddekolbe ved mange lejligheder. Og så har jeg en multitester, som jeg *måske* kan finde ud af at bruge  Jeg bor i Århus, hvad der jo er ærgeligt, siden du spørger...
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må komme med et indspark:
Primærsiden (230V) er sandsynligvis de tyndeste ledninger, da spændingen på dem er højere. Uden at vide det, vil jeg tro at det er de 2 blå og den sorte med spadestik. Du vil sandsynligvis kunne se det ved at kikke ind i forstærkeren. Hvis du har et godt digitalt multimeter burde du kunne finde de to af de tre hvor imellem der er den største modstand. Disse to er sandsynligvis 230volt ind. Den sidste bruges så når den skal køre med 110Volt.
På sekundær siden er der sikkert 2 helt separate viklinger, derfor 4 ledninger. To af disse bliver sikkert kortsluttet, enten i stikket eller lige efter. Du burde kunne måle dig frem til dette.
Der står "sikkert", "måske" og "sandsynligvis" lidt for mange gange i ovenstående...
Det ville være bedst at teste med fuld belastning, men det er svært at finde noget der kan belaste en 1000 Watt trafo ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop lige engang...
- Der er tale om et amerikansk produkt. Det er ganske sandsynligt, at producenten af trafo'en ved dette, og derfor kun har hældt nok jern i kernen til 60 HZ. Når du så påtrykker ned med vores 16 % langsommere svingninger, kan du risikere at jernet går i mætning, og derfor begynder at brumme. Hvis det er DERFOR den brummer er der kun den hårde vej - ny trafo.
Mulig kur - hvis du gider og har tid. Du skal bruge en spand gulvlak af typen der selv hærder, ikke UV eller 2-komponent e.l. . Dyppekoger e.l. Spand / opvaskebalje / WhatEver Et par dage - I et skur...
Put vand i en balje, og smid dyppekogeren i Stil spanden med Lak i "vandbadet" Når lakken er varm, putter du trafo'en i. Sørg for, at stik / ledninger ikke "bliver fedtet ind i lak" Lad trafo'en ligge i lakken i lang tid - sikkert 24 timer eller mere Når du tror lakken er trukket helt ind, piller du spanden ud af vandet og lader det køle ned. Når den er kold - vel efter ca. 24 timer, piller du trafo'en ud, og sætter den på noget plastik / i en åben plastikpose e.l. Når den er hærdet - bør den være brumfri.
Grunden til man varmer lakken op, er at den skal blive tyndere når de bliver varm - men vi skal ikke over 100 grader, derfor vandbadet.
Jeg har været nødt til selv at gøre det et par gange med trafo'er der ikke umiddelbart kunne erstattes. Den nemme løsning er selvfølgelig bare og finde nye u-originale der kan passe med spændingerne.
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ BertelB: Det ville jeg også have troet, men etiketten taler et ret tydeligt sprog. Jeg uploader et ordentligt billede af etiketten i morgen. Ved samme lejlighed kigger jeg lidt grundigere inde i forstærkeren og tager måske også et billede af det. Tak for hjælpen i dag, det er alletiders!
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, kom til at se at man faktisk godt kan se lidt af hvad der står på etiketten, og så kan jeg godt se at jeg tog fejl!
|
| Til top |
|
| |
dalgard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jblfan: Tak for det indspark. Er der forresten nogen der ved, hvad det ville koste at erstatte den trafo med en lignende, der passer til den europæiske standard og ikke brummer? Jeg har simpelthen ingen anelse om det. Jeg har dog skrevet til nogle af de firmaer, I har nævnt herinde. Hvis det ikke er så frygtelig dyrt, bliver det nok et let valg at træffe...  Edit: Husk forresten at der er en trafo på højkant til den, der løser problemet!!
|
| Til top |
|
| |