Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brum fra trafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Hvis jeg må komme med et indspark:

Primærsiden (230V) er sandsynligvis de tyndeste ledninger, da spændingen på dem er højere. Uden at vide det, vil jeg tro at det er de 2 blå og den sorte med spadestik. Du vil sandsynligvis kunne se det ved at kikke ind i forstærkeren.  Hvis du har et godt digitalt multimeter burde du kunne finde de to af de tre hvor imellem der er den største modstand. Disse to er sandsynligvis 230volt ind. Den sidste bruges så når den skal køre med 110Volt.

På sekundær siden er der sikkert 2 helt separate viklinger, derfor 4 ledninger. To af disse bliver sikkert kortsluttet, enten i stikket eller lige efter. Du burde kunne måle dig frem til dette.

Der står "sikkert", "måske" og "sandsynligvis" lidt for mange gange i ovenstående...

Det ville være bedst at teste med fuld belastning, men det er svært at finde noget der kan belaste en 1000 Watt trafo ordentligt.

Jeg kan ikke forstå hvorfor noget som allerede er udredt, skal gentages og så forkert endda.

Der står ganske tydeligt på trafoen (se billedet) at 50V 0 50V er BLU BLK BLU, kom nu ind i kampen 

Og Jblfan: Med hensyn til frekvens så er vores 50Hz ikke særlig præcis ved ikke om de 60Hz er det i USA, men igen KIK på trafoen der står 50/60Hz på den, så det kan vi vist også godt udelukke 

Hvis man ikke kan læse/forstå mærke "plader" så burde man ikke udtale sig, da det i værste fald kan betyde afbrændt forstærker eller person skade 

Til tråd starter: Jeg vender tilbage i morgen, måske kan vi finde ud af noget.

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

*allan*, jeg har allerede skrevet at jeg tog fejl.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
*allan*, jeg har allerede skrevet at jeg tog fejl.

Det ser man jo ikke, mens man skriver nyt indlæg

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
@ Jblfan: Tak for det indspark.

Er der forresten nogen der ved, hvad det ville koste at erstatte den trafo med en lignende, der passer til den europæiske standard og ikke brummer? Jeg har simpelthen ingen anelse om det. Jeg har dog skrevet til nogle af de firmaer, I har nævnt herinde.

Hvis det ikke er så frygtelig dyrt, bliver det nok et let valg at træffe...

Edit: Husk forresten at der er en trafo på højkant til den, der løser problemet!!

Der er jo også den mulighed at du finder et firma eller en person, som kan "ordne" den originale trafo. Du har jo 2 men om det bliver dyrer eller billigere, hmm svært at sige.

Men der er altså også lydmæssigt forskel på trafoer, så hvis du er glad for lyden (som kommer ud af højttalerne) nu, er det måske "farligt" for du kan godt forvente en anderledes gengivelse efter trafo skift.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Altså; Du har 4 røde ledninger på en tømmmerflå.. Ej, Mål de 4 røde ledninger ud med et Ohmmeter så du har 2 sæt viklinger på hver ca. 1-2 Ohm.

Derefter forbinder du de 2 røde viklinger i SERIE, dvs. een ledning fra hver vikling lægges i serie med den anden vikling. Nu kan du måle ca. 2-4 Ohm mellem yderpunkterne (altså det dobbelte af før- det bør være muligt at observere selv på et dårligt Ohmmeter) og her skal 230Vac tilsluttes.

Tilslut et AC Voltmeter over de 2 blå ledninger. Da du ikke ved hvad der er viklingsstart på primærviklingerne bliver det her et sats. Tænd for opstillingen i ca. 1 sekund, og observer at du har spænding mellem de blå ledninger. Det er muligt, at du får NUL volt ud på Voltmeteret. Er det tilfældet, skal du omgående slukke for de 230V og bytte om på de 2 røde ledninger i det ene sæt.  Er du heldig har du pludselig eks.v.100Vac.  Herefter kan du måle mellem sort og de blå - her skal du måle 2*50Vac. Så er fasen på plads.

Har du en 3-4A sikring i serie med lysnettet til trafoen er du rimeligt sikret mod bål og brand. Husk at ovennævnte eksperiment er forbundet med livsfare!!!!!

Smid evt. en PB m. tlf.nr, så guider jeg dig derfra.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Altså; Du har 4 røde ledninger på en tømmmerflå.. Ej, Mål de 4 røde ledninger ud med et Ohmmeter så du har 2 sæt viklinger på hver ca. 1-2 Ohm.

Derefter forbinder du de 2 røde viklinger i SERIE, dvs. een ledning fra hver vikling lægges i serie med den anden vikling. Nu kan du måle ca. 2-4 Ohm mellem yderpunkterne (altså det dobbelte af før- det bør være muligt at observere selv på et dårligt Ohmmeter) og her skal 230Vac tilsluttes.

Tilslut et AC Voltmeter over de 2 blå ledninger. Da du ikke ved hvad der er viklingsstart på primærviklingerne bliver det her et sats. Tænd for opstillingen i ca. 1 sekund, og observer at du har spænding mellem de blå ledninger. Det er muligt, at du får NUL volt ud på Voltmeteret. Er det tilfældet, skal du omgående slukke for de 230V og bytte om på de 2 røde ledninger i det ene sæt.  Er du heldig har du pludselig eks.v.100Vac.  Herefter kan du måle mellem sort og de blå - her skal du måle 2*50Vac. Så er fasen på plads.

Har du en 3-4A sikring i serie med lysnettet til trafoen er du rimeligt sikret mod bål og brand. Husk at ovennævnte eksperiment er forbundet med livsfare!!!!!

Det burde ikke betyde en hat, om der er tændt i længere tid... - der komer intet ud af trafo'en - anden end varme og lyde - hvis det er koblet i modfase...

Hæld en gammeldags 100-Watt glødepære i serie med... - Hvis pæren lyser andet end ganske svagt, er det enten forbundet forkert, eller trafoen er ringere end brugbar ( IE jernet går i mætning pga. for lille kerne ( 60HZ )

Aaaerh.... - Så skal man vist være i omegnen af uheldig, dummere end snot, eller dårligt hjerte / dårligt helbred / gammel ...
230 Volt svider da lidt i fingrende, men er sjældent livsfarligt ved sunde unge nørder  ;-))

MEN PAS NU PÅ - HVIS I ARBEJDER I "FREMMEDE VANDE"....

Dem af os der er udlært radiomekaniker, og har arbejdet i beslægtede fag de sidste 25 år kan jo sagtens sidde og smile...

/ JBLfan

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Og Jblfan: Med hensyn til frekvens så er vores 50Hz ikke særlig præcis ved ikke om de 60Hz er det i USA, men igen KIK på trafoen der står 50/60Hz på den, så det kan vi vist også godt udelukke 

Jeg er ked af at sige det - men stik mig en sprit-tusch, så skal jeg gerne skrive 10/100 hz på trafo'en - uden det af den grund bliver sandt. Det er ganske tit set på USA udstyr til hjemme-markedet, at man skriver "hele p***et" selvom der ikke er jern nok i til 50 HZ. Og nu har modellen som sådan vist egentlig ry for dårlige trafo'er...

Høje ringkerner "overkvadratiske" har i øvrigt tiere problemet end "rigtige" ringkerner...

Mhp. Precisionen af vores netfrekvens..:  - Den kan vel ganske teoretisk svinge næsten 0,2-0,3 % lige dele op og ned over døgnet ( Spidsbelastninger / Lav-belastninger ).
  Hvis frekvensen kommer under 49 HZ ( 2% ) pga. belastning, kobler Midtjydske knudepunkt ( Jævnstrømsstationen i Tjele ) de belastede landsdele fra, og lader dem sejle - se blot hvad der sker / skete når kraftværker på sjælland under stormvejr falder ud pga. væltede træer mm. ...

Jylland "hænger på" Norge / Nordtyskland ( Nord-europa ) mens sjælland / ø'erne "hænger på" sverige.

Ved sidste storm - Vel i 2004 eller hvad - husker ikke årstallet så godt, jeg var ude og køre service på forsynings-grid'et, blev sjælland / ø'erne faktisk koblet fra allerede ved 49,4 herz. ... - Så ku vi holde jylland, norge og nordtyskland kørende...

Den "danske" forsyning som er en del af nordeuropæiske forsynings-net er faktisk ganske precis...

JBLfan

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak skal I have! Jeg har lige haft travlt i går og i dag, men vender tilbage i morgen. Jeg lover at bringe alle nye ud*viklinger* () i sagen herinde.
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Du kan måske få en specialfremstillet, jeg har en ordret hos toroidy.pl med specifikationerne

PRI: 230VAC
SEC: 2x35V + 2x12V
1000 VA

Sådan én i den størrelse løber op i godt 1.200 alt inklusive (og tror en trafo efter dine specifikationer ikke vil koste langt derfra), og så er det en "audio grade" version (indkapslet og udmålt).

Helt billigt er det altså ikke, så jeg ville nok forsøge mig med lak og andre krumspring inden.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Prøv som et forsøg at lægge pap rundt om den og spænd et spændebånd rundt om den også og se om ikke det for viklingerne
til at ligge stille.
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

- 2 Styk af dem her....:

http://www.elsupply.dk/?Gid=143&VNr=567.625250

625 VA / 2x50 Volt.

Læg sekundær'erne på hver trafo parallelt. Bevares, de findes osse i 1000VA, men der er ikkke overkvadratiske som den originale, så dem er der sikkert ikke plads til...

JBLfan

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke, jeg har mistet håber, men jeg kan da lige kaste det op i luften:

Er der nogen, der vil byde på de to trafoer, jeg har lige nu? Hvis jeg kunne få skrabet lidt sammen for dem, ville det hjælpe til at finansiere en ny

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
*allan* skrev:

Jeg er ked af at sige det - men stik mig en sprit-tusch, så skal jeg gerne skrive 10/100 hz på trafo'en - uden det af den grund bliver sandt. Det er ganske tit set på USA udstyr til hjemme-markedet, at man skriver "hele p***et" selvom der ikke er jern nok i til 50 HZ. Og nu har modellen som sådan vist egentlig ry for dårlige trafo'er...

Høje ringkerner "overkvadratiske" har i øvrigt tiere problemet end "rigtige" ringkerner...

Mhp. Precisionen af vores netfrekvens..:  - Den kan vel ganske teoretisk svinge næsten 0,2-0,3 % lige dele op og ned over døgnet ( Spidsbelastninger / Lav-belastninger ).
  Hvis frekvensen kommer under 49 HZ ( 2% ) pga. belastning, kobler Midtjydske knudepunkt ( Jævnstrømsstationen i Tjele ) de belastede landsdele fra, og lader dem sejle - se blot hvad der sker / skete når kraftværker på sjælland under stormvejr falder ud pga. væltede træer mm. ...

Jylland "hænger på" Norge / Nordtyskland ( Nord-europa ) mens sjælland / ø'erne "hænger på" sverige.

Ved sidste storm - Vel i 2004 eller hvad - husker ikke årstallet så godt, jeg var ude og køre service på forsynings-grid'et, blev sjælland / ø'erne faktisk koblet fra allerede ved 49,4 herz. ... - Så ku vi holde jylland, norge og nordtyskland kørende...

Den "danske" forsyning som er en del af nordeuropæiske forsynings-net er faktisk ganske precis...

JBLfan

Ej, nu må du sku holde op!!! Hvis "man" ikke skal tro på hvad der står på trafoen, skal vi så alle til at købe specialfremstillede trafoer til vores produkter fra USA???

Du ved jo tydeligvis hvad du snakker om vedr. netfrekvensen, at jeg så har oplevet andet er jo bare mærkeligt

Og med hensyn til din manglende respekt for 230V, (jeg er selv uddannet både elektriker og elektroniktekniker, og har arbejdet henholdsvis 15år og 10år i de respektive fag) og har set en del kollegaer komme alvorlig til skade ved for langvarig "samkvem" med 230V!!! Så at negligere stærkstrøm over for en usagkyndig opfatter jeg som decideret tåbeligt og jeg håber ikke at trådstarter eller andre følger JBLfan's KYNDIGE rådgivning... 

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

I kan tage det helt roligt, jeg er en veluddannet ung mand, og jeg kender godt den spænding, jeg har med at gøre - hvordan man så end kan opgøre faren ved den. Jeg er desuden ikke noget overilet gemyt, men går fornuftigt frem som altid med stærkstrøm

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

dalgard skrev:
I kan tage det helt roligt, jeg er en veluddannet ung mand, og jeg kender godt den spænding, jeg har med at gøre - hvordan man så end kan opgøre faren ved den. Jeg er desuden ikke noget overilet gemyt, men går fornuftigt frem som altid med stærkstrøm

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
Mik112 skrev:

Det burde ikke betyde en hat, om der er tændt i længere tid... - der komer intet ud af trafo'en - anden end varme og lyde - hvis det er koblet i modfase...

Hæld en gammeldags 100-Watt glødepære i serie med... - Hvis pæren lyser andet end ganske svagt, er det enten forbundet forkert, eller trafoen er ringere end brugbar ( IE jernet går i mætning pga. for lille kerne ( 60HZ )

Aaaerh.... - Så skal man vist være i omegnen af uheldig, dummere end snot, eller dårligt hjerte / dårligt helbred / gammel ...
230 Volt svider da lidt i fingrende, men er sjældent livsfarligt ved sunde unge nørder  ;-))

MEN PAS NU PÅ - HVIS I ARBEJDER I "FREMMEDE VANDE"....

Dem af os der er udlært radiomekaniker, og har arbejdet i beslægtede fag de sidste 25 år kan jo sagtens sidde og smile...

/ JBLfan

For min skyld kan du have arbejdet med 230Vac i 100 år... Fakta er; at hænger en person med fase i den ene hånd og Nul eller jord i den anden - så ER det livsfarligt! 

Din kommentar: Dummere end snot eller syg står for din regning... 

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hvem fik trafoen?

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Kære alle,

Jeg har endeligt opgivet af gøre min XPA-5 tavs - udskiftning af trafoen med en ny tilsendt af Emotiva gjorde ingen forskel, ligesom alt det andet, jeg har prøvet. Der er brum fra enheden og brum i højttalerne - det er ikke så meget, og måske er jeg overfølsom her i mit lille rum, men nu vil jeg alligevel prøve at få Emotiva til at tage den tilbage, før jeg forsøger at sælge den (den lyder jo stadig suverænt, det må man give den).

I mellemtiden har jeg fundet på, at jeg gerne vil have et 250W ICEpower-modul til hver af mine fire højttalere. Lyden fra ICEpower er det bedste, jeg har hørt, omend modulerne er absolut nådesløse! Sammen med min nye Parasound Halo C2-pre/pro giver det en helt vild transparens.

(Helt OT kan jeg da lige nævne, at der selvfølgelig også er problemer med alskens (radio-)støj på de balancerede udgange på Halo'en .... mit liv i en nøddeskal!)

Næsten uanset hvad der sker nu, kommer jeg til at have smidt ~5k direkte (værksted, import, tab, forsendelse o.a.) ud ad vinduet ved at have med Emotiva at gøre - men jeg håber selvfølgelig de vil vise sig fra deres bedste side i afslutningen af det her...

Tak for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes