Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: brum problem LØST (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

en anden ting er så din måde at svare en hjælpende hånd på ...læs tråden før du blander dig ...2. gang du skriver sådan til mig ...istedet for at bruge energi på at gøre mig dummere end jeg ner for selv at vinde ku du måske bruge 2 min på at kigge første tegning igen ....forfra ...
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 December 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
en anden ting er så din måde at svare en hjælpende hånd på ...læs tråden før du blander dig ...2.
gang
du skriver sådan til mig ...istedet for at bruge energi på at gøre mig dummere end jeg ner for selv at vinde ku du måske
bruge
2 min på at kigge første tegning igen ....forfra ...

Det er da altid god latin at læse om emnet før man skriver

Jamen jeg synes du forvirrer mere end godt er og jeg kan desværre ikke bruge dine råd til noget.

Jeg har selv arbejdet med elektronik i over 20 år og bygget de første 30 forstærkere uden brum og derfor denne tråd da det
virker meget underligt.

Du be´r mig bygge det på en måde som det allerede er bygget på (hvis man kigger i tråden)
Der er prøvet en del og det har spillet hver gang, bare med brum (ikke højt men det skal ikke være der)
Du snakker om kortslutninger som ingen kan se og som i langt de fleste tilfælde koster en sikring eller mere.
Her er der ikke sket noget.

Kunne du i det mindste så ikke vise hvor den kortslutning skulle være ?

Så meget behøver jeg nu ikke kigge på den tegning, jeg har skam selv lavet den

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

du har lavet 2 seperate plus nul minus forsyninger og koblet disse 2 SEPERATE forsyningers nul sammen ....det vil kræve en 100% nøjagtig forsyning identisk på begge sider for ikke at kortslutte i en eller anden grad ....
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

altså ved at koble som du gør med 2 broer på der hver skal skabe et nulpunkt som du bagefter kobler sammen ...dette gør du jo ikke på den sidste version hvor du rigtigt nok skaber plus nul minus ...ps nul på primær bær også ha samme værdi som nul på sekundærsidern i begge trin og forsyninger 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
du har lavet 2 seperate plus nul minus forsyninger og koblet disse 2 SEPERATE forsyningers nul sammen
....det vil kræve en 100% nøjagtig forsyning identisk på begge sider for ikke at kortslutte i en eller anden grad ....

Jamen de kommer jo fra samme trafo så mon ikke de er 100% ens ?

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

ja samme trafo ...men ikke samme lytter vel og du skabte jo nul på lytterne uden nogen forbindelse til nul på trafo eller uden at skabe fælles nul mellem ensretter og lytter 

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

men hvor stor er trafoen og har du brugt softstart ?? kan godt være hårdt for broerne uden ..(personlig erfaring) he he

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
ja samme trafo ...men ikke samme lytter vel og du skabte jo nul på lytterne uden nogen forbindelse til
nul på trafo eller uden at skabe fælles nul mellem ensretter og lytter 

Se, der står i tråden at det er 2 monotrin, men en trafo. (Stor)

Nul på lytterne uden forbindelse til nulpunkt på trafo eller uden fælles nul mellem ensretter og lytter kan jeg ikke se nogle
steder.

Alle steder har lytternes midtpunkt fat i enten midtpunkt på trafo eller mellem de 2 ensrettere

Og det er lytterne i begge trin der har midtpunkt hver gang

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

nu snakker jeg så stadig om første opstilling ...kig godt efter ...kun nul og nul på de 2 seperate lytbanker har forbindelse sammen ....ikke trafoens midtpunkt....uanset hvad så kan jeg da klart tage fejl og indrømmer gerne hvis det bliver vist mig ...men første opsætning er jeg sikker på er forkert ...og med dine 20 år i brancen bør du vide at forkerte opstillinger ofte har konseknevs af defekte dele som jeg så tror du oplever nu ....og uanset kortslutning eller ej så ville trinene sikkert opleve en fantomspænding skabt af lytterne 

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

det store 64.000 kr spørgsmål er så om du kan æde din stolthed alder og 20 års erfaring i dig og lytte neutralt til en yngre tekniker der MÅSKE kunne komme med input som du enten har overset eller andet ;o) ...prøver skam at hjælpe dig ...men ikke nemt når du er hårdnakket 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Kan du se nulpunktet ?

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

tegning nr 2 har ikke fælles nul ved trafoen ...med mindre du mener at to ledninger der krydser hindanden giver nul ...med din erfaring bør du vide at de 2 ledninger på trafoens side bør samles da der ved få mm extra spole i forskel på de 2 vil skabe et flydende nulpunkt 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
tegning nr 2 har ikke fælles nul ved trafoen ...med mindre du mener at to ledninger der krydser
hindanden giver nul ...med din erfaring bør du vide at de 2 ledninger på trafoens side bør samles da der ved få mm extra
spole
i forskel på de 2 vil skabe et flydende nulpunkt 

De krydser ikke, derfor tegning et.

De er samlet der - grøn og blå er samlet som midtpunkt og stregen er også lidt tykkere OG samme farve

Ellers havde det nok været lidt nemmere at tegne stregen lodret fra blå til højre amp og fra grøn til venstre amp.

Ydermere hentes der ikke meget mellem blå og blå eller for den sags skyld grøn og grøn - Det burde sådan en yngre
teknikker vide   

Og kortslutningen kan jeg slet ikke få øje på

Fik jeg besvaret det store 64.000 kr spørgsmål

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

nu ved yngre teknikere så at når de to nulpunkter ikke er samlet hvilket du med dine 20 års erfaring ikke formåede at vise på din tegning så VIL der ku opstå spænding mellem netop disse 2 punkter ;o) ....skal vi dele de 64.000 ggg 

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

en anden ting er så at jeg ikke kan se fornuften i at lede samme spænding til 2 forskellige broer og derfra til 2 lytbanker uden også at forbinde plus minus og nul fra lytbank til lytbank for identiske spændinger nu hvor de jo alligevel mødes med fælles nul om ikke andet ved forforstærkerens stel hvilket jo er en ret dårlig omvej at trække stel/nul fra (går stadig ud fra de ingen forbindelse havde)

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 December 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

lidt off topic da jeg sidder og roder med overførsel mellem 2 pcere lige nu ...1. er der en hurtigere metode end gennem netværket trådløst og 2. bruger sådan en notebook en standard harddisk der er til at få fat i for menneskepenge....syntes de 160 GB er lige lovligt småt he he.....ja jeg kan faktisk andet end kaste mudder efter gamle teknikkere he he håber da heller ikke stemningen er dårlig ;o)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 December 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Kan du se nulpunktet ? 

Jeg kan ikke helt fange din tegning -   *jeg* har flere gange brugt denne opskrift (Med ILP moduler)

LF input er ikke monteret direkte på kassen -  der er et - og kun 1 fælles stelpunkt for hele skidtet.

Min erfaring siger mig det ikke gavner en døjt at køre med 2 brokoblinger og 1 trafo -  Plus og minus fra broen skal direkte på den forreste ladelyt,  ikke til et modul -  forbindelserne mellem lytterne skal være solide,  gerne 4 kvadrat.   Minus til hver højttalerudgang kan evt tages fra modulerne, men så ødelægger man stjernestel

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 December 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
.....ja jeg kan faktisk andet end kaste mudder efter gamle teknikkere he he håber da heller ikke stemningen er dårlig ;o)

Herligt -  humlen er jo også dybest set at se om "vi" kan få det til at køre :)

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
nu ved yngre teknikere så at når de to nulpunkter ikke er samlet hvilket du med dine 20 års erfaring ikke
formåede at vise på din tegning så VIL der ku opstå spænding mellem netop disse 2 punkter ;o) ....skal vi dele de 64.000 ggg 

Farverne og måden det er tegnet på var godt nok til samtlige andre i tråden, så jeg er tilfreds

Og der er ikke noget der hedder; Når de ikke er samlet, når de netop er samlet

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
en anden ting er så at jeg ikke kan se fornuften i at lede samme spænding til 2 forskellige broer og
derfra til 2 lytbanker uden også at forbinde plus minus og nul fra lytbank til lytbank for identiske spændinger nu hvor de jo
alligevel mødes med fælles nul om ikke andet ved forforstærkerens stel hvilket jo er en ret dårlig omvej at trække stel/nul fra
(går stadig ud fra de ingen forbindelse havde)

Stadig 2 monotrin der ikke står lige ved siden af hinanden

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes