| Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
LGrau 10 db højere dbw plus 10 db mere effekt max giver så ikke engang kun 10-20 gg men faktisk 100
gange .....hvilke vel ikke kan forklares med små forskelle som et par få db komprimering ...
|
|
|
Ok jeg er med, og du har ret en PA enhed kan spille 100gg højere(20dB). hvis man afstemmer systemet så X-Max ikke bliver
den begrænsende faktor.
Ved subwoofer vil det det vil ofte være X-max der sætter begrænsingen for lydtrykket. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo jo men når der nu engang er opgivet feks 30 hz nedre grænse på begge typer enheder er den faktor vel udelukket ....flemming du gir jo selv tallet 20 db forskel ...20 db = 100 x......100x må betragtes som en lidt mere end mindre ændring ...og lgrau hvordan kan xmax være en faktor nårt enheden er opgivet til 30 hz og opad ved x watt og med x dbw ...hvilke tal er forkerte i en faktor 100 ???
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Der kunne da tænkes at der blev brugt en 21" som bund og der blev delt aktivt i PA sammenhæng.
Så vil de 20dB nok være muligt.
Max SPL som funktion af frekvens, X-Max og SD, kan beregnes her.
max SPL__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lgrau nu sammenlignede jeg ikke 6,5" mod 21" ,,,,jeg sammenlignede ens størrelse enheder med ens xmax og ens frekvenskurve ....men med forskellig dbw og maxeffekt ,....man må gå ud fra at samme tal bruges ved hifi og PA hvis de samme tal også står der
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
xmax er indenfor det lineære område. Ofte bliver disse enheder drevet udover og bevæger sig på +/- destruktions limit.
Jeg tror jeg har tabt tråden lidt vedr. de 100 gange som jo netop er 20dB???
Men bortset for det skal PA enheden jo kun bruge 30W for at spille op med hifi enhedens 300W. Det kan sikkert høres på
forvrængningskomposanterne, har dog ikke selv været vidne til sådan et eksperiment ;-)
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
30 watt PA vs 300 watt hifi ...ok du siger det giver samme db ...men da hifi enheden ved 300 watt opnår xmax må man gå ud fra at PA enheden også gør da lyd/db vel er arealxdisplacement ....hvor er det så du får plads til at fylde 3000 watt i PA enheden hvis xmax allerede opnåes ved 30 watt ;o) ....du kan godt se at et eller andet bare ikke hænger sammen .....men tror det har noget at gøre med kobling til luften ved bevægelseshastigheden også ...dvs hvis hifi enheden bevæger sig med x m pr sek ved xmax så bevæger PA enheden sig feks x-x10 meter pr sekund ved xmax og kaster lyden bedre fra sig .....kan det være noget i den retning ....for uanset hvad man siger teoretisk så spiller PA jo netop højere uanset xmax påtrykt effekt og dbw
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
forstå mig ret ....de givne tal siger jo netop at max spl IKKE er afhængig af formlen arealxvandring
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
lgrau nu sammenlignede jeg ikke 6,5" mod 21" ,,,,jeg sammenlignede ens størrelse enheder med ens
xmax og ens frekvenskurve ....men med forskellig dbw og maxeffekt ,....man må gå ud fra at samme tal bruges ved hifi og
PA hvis de samme tal også står der
|
|
|
Jeg tror vi er enige, hvis den enhed jeg nævnte blev benyttet, vil X-max oftest afgøre max SPL.
Men stadig er meget højere Max SPL mulig med PA enhed, dog skal bassen så afskæres.
Jeg prøvede bare at besvare dit spørgsmål:
jo jo men når der nu engang er opgivet feks 30 hz nedre grænse på begge typer enheder er den faktor vel udelukket.
I hifi sammenhæng har den absolutte Max SPL ingen interesse. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tag min xls-xxls enheder 12 " xmaxlineært +-12,5 mm eller deromkring ...(nogen steder skriver 50 mm vandring) og sammenlign dem med en PA enhed ...mine enheder bør jo teoretisk spille højere ved 50 hz og 350 watt (rated max = xmax) end end PA enhed med feks 8 mm xmax ved samme frekvens uanset om den PA wnhed er opgivet til 10 dbw højere ....hvis vi skal gå ud fra at lyd er areal x displacement ....er derfor jeg prøver at forstå selve koblingen til luften fra en PA enhed vs hifi enhed for der må jo være ukendte faktore der spiller ind i meget høj grad da tallene jo netop er opgivet til feks 100 x max spl forskel endda med mindre vandring
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange ting på sådanne enheder man kan stille spørgsmål ved !
Xmax er opgivet så man ikke ved om det er +- eller om det faktisk er 7,5mm/2 = +-3.75 mm
hvis det sidste er sandt så er det godt nok en stiv membran og i min verden "ikke" egnet til bas
fatter ikke at højttaler producenter ikke kan blive enig om nogle standarder der også kan bruges !
Generelt kan man skrive at PA enheder ikke er lavet til at kunne bevæge sig ret meget, da de ellers mekanisk ville blive
ødelagt af det de kunne blive udsat for.
http://sound.westhost.com/subcon.htm
Det mindste man kan kræve er at svingspolen altid er i magnet gabet ellers har vi komprimering af lyden og hvis ophænget
ikke er blødt nok så vil sådanne en enhed aldrig kunne gengive uforvrænget akustisk output !
Det eneste der kunne rede bassen er at der i bunden af moderne musik faktisk ikke skal afsættes en masse mange watt
men er vi over i orgel musik og akustisk/klassisk musik generelt, så er sagen en helt anden.
"Diameter Vs. Minimum Frequency (½ Space)" disse data forudsætter at enheden faktisk også kan flytte noget luft og
dermed gengive akustisk energi, og jeg tror at når vi er over i PA verden så kan man godt gange "Minimum Frequency
(-3dB)" med 2 for at være i en mere realistisk verden.
Xzound 15" opgives til "Xmax (mm/inch oneway linear) 30/1,2", mener de så fra det yderste "-" til maksimalt "+" eller...,
men fakta er at de skriver "linear" og dermed vil jeg mene at de har mulighed for størst akustisk output, da det er et
meget stort bevægelse område for en 15" at være.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
egentlig en ret spændende debat syntes jeg ....håber vi slipper for mudderkast he he men fedt med flere teorier uanset om der er sammenhæng eller ej ...vi prøver vel bare alle at blive klogere og jeg må nu mene at jeg virkeligt gerne vil prøve at forstå en faktor 100 ved samme opgivne frekvensområde og xmax ...(er mildt autist og tænker nok ret firkantet)
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej heltedellen
den debat har stået på i rigtig mange år og vi kan åbenbart ikke blive fri for at data smides på som reklamer ude fra
køkkenet, af nogen der ikke ved hvad en pande er, selv om alle ved at det er disse data der gør hele forskellen.
faktisk vil jeg påstå at det kun er den gode gammel hifi verden der har fattet betydningen af disse opgivelser eller også
ønsker de andre bare ikke at være ærlig og hvem har råd til at købe enheder hjem til 1,2,3000 kroner for at måle dem
igennem ?
Z (Ohm) 2
Re (Ohm) 1,5 der skal nok en hel stereo forstærker pr side for bruge dem, der også magter dette !
Le (mH) 2,381
Fs (Hz) 32,852 ok
Sd (sq.cm) 814
BL TM 14,614
Qms 4,418
Qes 0,487
Qts 0,439 okay til BR og horn
Vas (liter/CBF) 60.105/2,124
Cms (mm/N) 0,0625 mega stiv ophæng
Mms(g) 334,802
Xmax (mm/inch oneway linear) 30/1,2 OK
1W/m SPL (dB) 88,6
2,83V SPL (dB) 93,8
OD (mm/INCH) 395/15.6
Woofer Displacement (L/CBF) 8,7/0,31
enheden vejer 22,5 kg !!
"tror" kun den bliver rigtig udnyttet en i baffle højttaler,
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja ved ikke helt hvordan de er kommet frem til +-7,5mm, i de andre Beyma spec jeg har tjekket er Xmax voice coil højde-
magnetgab/2
Ved denne burde X-max nok nærmere være +-6mm. (voice coil 21mm magnet gap 9mm).
Til Heltedellen, Ja dine 12" vil ca flytte samme mængde luft som Beyma 15".
Som DAO også skriver er der ikke så meget energi i den dybe bas. (medmindre det er orgelmusik)
Læste en som gennemgik en stak CD'er for maks peak filtreret under 40Hz her lå maks niveau gerne på -11dB.
Hvis man tager det i betragning kan maks effekten begynde at have indlfydelse på hvor højt der kan spilles.
Lad os sige der er mest output ved 50Hz.
Hvis jeg smider 500cm2 ind og vandring på +-12,5 mm får jeg max SPL til 112dB.
Nu ved jeg ikke hvad følsomheden er på XXl'erne? nok lidt under 90dB, hvilket vil sige at der nok skal afsættes omkring
200w for at nå 112dB. Hvilket er tæt på det maksimale for XXls enhederne. Der vil helt sikkert være noget komression,
måske 5-6 dB når lydstyrken når derop. hvilket vil sige at 112dB faktisk ikke er muligt.
Ved PA er regnestykket noget anderledes. der skal afsættes istedet 20w og der er under 1dB kompression. så allerede ved
50Hz er der noget større SPL mulig i PA.
Nu ved jeg ikke hvordan energifordelingen er i musik. men hvis hovedparten af energien ligger højere, bliver forskellen
endnu mere markant.
Det er min bedste forklaring på PA spiller højere  (udover PA enhed normalt ikke er afstemt til at gå så dybt) __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for en enhed DAO?
335g og med en modstand på 2ohm __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 05:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Vedr. den tidligere diskussision omPA enhedens 30W vs HIFI enhedens 300W. De spiller samme SPL, men PA enheden har
bare mulighed for at blive ”overdriven” med som du nævner 3000W(lyder godtnok af meget meeeen..). Det kan den holde til
effektmæssig/mekanisk set i korte peaks. Derfor vil du også få de 10 – 20dB mere output derfra, dog er membransystemet
ikke længere i det lineære område. Hifi enheden er allerede ved sit maksimale punkt effektmæssigt og vil bryde samme hvis
du fortsætter opad i effekt (også mekanisk).
En long stroke enhed, fx. din 12” kan sagtens spille lige så højt som en given 15” ved det den naturligvis har en tilsvarende
længere vandring. Så du ”flytter” samme mængde luft molekyler. Men som sammenligning vil din 12” have en
membranhastighed der er meget højere en den tilsvarende 15” der ikke skal ud på samme store vandring. I højttalere
systemer gælder det om at have så lave en membranhastighed som muligt for derved at mindske forvrængningen. Meget
store membranvandringer kan introducere intermodulationsforvrængning (ny frekvenser der ikke var i det oprindelige
signal) og samtidig vil præcisionen blive ”dårligere” (stor membranmasse i høj hastighed er svær at ændre retning eller få til
at stoppe momentan).
DAO: den enhed du linker til har nogle (for mig ;-) skrækkelige data. Dels dens følsomhed er helt hen i hampen for så stor
en enhed, den kan sammenlignes med en 6.5”. Årsagen er nok den voldsomt tunge membran, der indikere en meget smal
båndbredde og relativt dårlig impulsformåen. Dog er impuls formåen forsøgt tilgodeset ved en rimelig Le omkring 2.3mH.
Prisen er en meget lav impedans som også går ud over BxL produktet!!! Den er sikkert godt egnet til ”street music” ;-)
Hvis man i et givent højttaler system spiller så højt at membranen vandre +/- limit er det bedre at gå et par nummer op i
enhedsstørrelse da en masse problemer undgåes. Jeg læser iøvrigt xmax som den lineære vandring i en retning. Såå en
xmax = 5.5mm betyder for mig +/- 5.5mm.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |